Imperial-Blomman skrev:Snyggt!
Ja va å hjälpe en icke faktisktian m sina 51.N å å löda i Bliesma T25A å de spelar väldigt fint.
Han tyckte dock att diskanten var något för mycket dämpad.
Men han har en fin å tung vintage reciver så han höjde lite på diskant kontrollen så va saken biff.
Detta har två sammankopplade förklaringar.
1. Jag gillar inte när det låter "HajFaj" diskant om högtalaren (vilket jag tycker att det gör om många högtalare).
Diskant skall bara finnas där som det låter i verkligheten och inte på något sätt "sticka ut".
Det är min preferens och nivå har därför blivit därefter.
2. De flesta diskanter låter som att det sitter en diskanthögtalare i högtalaren, man kan förnimma att den finns där. Detta beror ju på en massa saker men en av dessa saker är distortions-nivå. Bliesma diskanterna har en lägre nivå av distortion och låter därför som att "det finns mindre diskant" fast det eg. inte gör det mätmässigt och lyssnings-mässigt när man vant sig. 'I alla fall vid den delning som använd här.
Den större/dyrare/bättre T34A kan fås att "avslöja sig" och låta "diskant" om man t ex delar den så lågt som 1700 Hz (vilket borde vara möjligt).
Jag skulle säga att nivå är ganska korrekt (sen är det ju alltid en fråga om tycke o smak) och att man nästan måste vänja sig vid det "bättre/mer distortions-fria" ljudet.
Lyssna på lite olika låter och lyssna efter specifika saker som "luft" kring röster, ride cymbaler, vispar på en virvel i en jazzlåt och utvärdera.... Låter dessa saker avslaget och "filt" så är det naturligtvis fel.
Det första allmänna intrycket kan dock efter byte vara att det låter "mörkare" ( -mindre dist...)