OA51.N MkII

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Re: OA51.N MkII

Inläggav avr7000 » 2025-03-16 14:31

Imperial-Blomman skrev:Snyggt!

Ja va å hjälpe en icke faktisktian m sina 51.N å å löda i Bliesma T25A å de spelar väldigt fint.
Han tyckte dock att diskanten var något för mycket dämpad.
Men han har en fin å tung vintage reciver så han höjde lite på diskant kontrollen så va saken biff.

Detta har två sammankopplade förklaringar.

1. Jag gillar inte när det låter "HajFaj" diskant om högtalaren (vilket jag tycker att det gör om många högtalare).
Diskant skall bara finnas där som det låter i verkligheten och inte på något sätt "sticka ut".
Det är min preferens och nivå har därför blivit därefter.

2. De flesta diskanter låter som att det sitter en diskanthögtalare i högtalaren, man kan förnimma att den finns där. Detta beror ju på en massa saker men en av dessa saker är distortions-nivå. Bliesma diskanterna har en lägre nivå av distortion och låter därför som att "det finns mindre diskant" fast det eg. inte gör det mätmässigt och lyssnings-mässigt när man vant sig. 'I alla fall vid den delning som använd här.
Den större/dyrare/bättre T34A kan fås att "avslöja sig" och låta "diskant" om man t ex delar den så lågt som 1700 Hz (vilket borde vara möjligt).

Jag skulle säga att nivå är ganska korrekt (sen är det ju alltid en fråga om tycke o smak) och att man nästan måste vänja sig vid det "bättre/mer distortions-fria" ljudet.
Lyssna på lite olika låter och lyssna efter specifika saker som "luft" kring röster, ride cymbaler, vispar på en virvel i en jazzlåt och utvärdera.... Låter dessa saker avslaget och "filt" så är det naturligtvis fel.
Det första allmänna intrycket kan dock efter byte vara att det låter "mörkare" ( -mindre dist...)
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2025-03-16 16:00

avr7000 skrev:
Imperial-Blomman skrev:Snyggt!

Ja va å hjälpe en icke faktisktian m sina 51.N å å löda i Bliesma T25A å de spelar väldigt fint.
Han tyckte dock att diskanten var något för mycket dämpad.
Men han har en fin å tung vintage reciver så han höjde lite på diskant kontrollen så va saken biff.

Detta har två sammankopplade förklaringar.

1. Jag gillar inte när det låter "HajFaj" diskant om högtalaren (vilket jag tycker att det gör om många högtalare).
Diskant skall bara finnas där som det låter i verkligheten och inte på något sätt "sticka ut".
Det är min preferens och nivå har därför blivit därefter.

2. De flesta diskanter låter som att det sitter en diskanthögtalare i högtalaren, man kan förnimma att den finns där. Detta beror ju på en massa saker men en av dessa saker är distortions-nivå. Bliesma diskanterna har en lägre nivå av distortion och låter därför som att "det finns mindre diskant" fast det eg. inte gör det mätmässigt och lyssnings-mässigt när man vant sig. 'I alla fall vid den delning som använd här.
Den större/dyrare/bättre T34A kan fås att "avslöja sig" och låta "diskant" om man t ex delar den så lågt som 1700 Hz (vilket borde vara möjligt).

Jag skulle säga att nivå är ganska korrekt (sen är det ju alltid en fråga om tycke o smak) och att man nästan måste vänja sig vid det "bättre/mer distortions-fria" ljudet.
Lyssna på lite olika låter och lyssna efter specifika saker som "luft" kring röster, ride cymbaler, vispar på en virvel i en jazzlåt och utvärdera.... Låter dessa saker avslaget och "filt" så är det naturligtvis fel.
Det första allmänna intrycket kan dock efter byte vara att det låter "mörkare" ( -mindre dist...)

Angående 1:an. En "väldigt bra preferens" :!: , för det är så röster ska låta och inte HajFaj. I min värld så har röster mer naturlig värme och fyllighet än i Högtalarvärlden där den ligger vansinnigt när det kliniska, jobbiga, skrikiga osv. På *Generellt om hifi* delen så hype:s högtalare som inte låter naturligt i "mina öron". Så fortsätt ni på den inslagna vägen, det gagnar folk i längden.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten och Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audiofil som tycker om "naturligt" ljud och riktigt feta kablar.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2025-03-16 16:22

Det beror även på hur rösterna är inspelade, mixade och mastrade. Det man som lyssnare via en ljudanläggning hemmavid hör är ju en kombination av en massa faktorer, inte bara relaterat till vilka högtalare som används.

Användarvisningsbild
radelius

Inläggav radelius » 2025-03-16 17:51

Jag tycker 51.N mk2 har en perfekt balans i registren. Detr naturligt och det intressanta i mitt fall är att Dirac inte går in och korrigerar nämnvärt i diskantområdet vilket den gjorde med förra SB diskanten.
Bra jobbat Stefan och gänget!

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2025-03-16 18:02

Tack o bock
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
wicke

Inläggav wicke » 2025-03-16 21:51

radelius skrev:Jag tycker 51.N mk2 har en perfekt balans i registren. Detr naturligt och det intressanta i mitt fall är att Dirac inte går in och korrigerar nämnvärt i diskantområdet vilket den gjorde med förra SB diskanten.
Bra jobbat Stefan och gänget!

Håller absolut med, låter behagligt på något vis. Ihop med basstativen helt makalöst. Tacksam och imponerad över det jobb Stefan m.fl. gjort.
ADVANCE PARIS PlayStreen A7 ->CR80e -> NAD 116 -> OA51 N-> Prof-X2.

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2025-03-16 23:56

Ja tycker de e bra me diskant som inte sticker ut.
Ja gillar dämpningen på Bliesman i 51.N-2
Deltidare på Hifikit.

OA-52-PS, OS-52V, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1, OA-5-II mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2025-03-17 19:38

Någon som har bilder på hur ni fixat till filten runt nya diskanten?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2025-03-17 20:06

Varför filt runt diskant?
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Hjalmar_Branting

Inläggav Hjalmar_Branting » 2025-03-17 23:37

petersteindl skrev:Varför filt runt diskant?

Bliesma har en hög kant runt diskanten, blir diffraktionsbekymmer utan filt.
Har labbat lite hemma med T25B och filt hjälper men helst vill man ha en mjuk radie som övergång.
Jag har gjort en fin radie på T34B på OA52 och det gjorde susen, T34 har lika hög kant som T25.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2025-03-18 00:28

Hjalmar_Branting skrev:
petersteindl skrev:Varför filt runt diskant?

Bliesma har en hög kant runt diskanten, blir diffraktionsbekymmer utan filt.
Har labbat lite hemma med T25B och filt hjälper men helst vill man ha en mjuk radie som övergång.
Jag har gjort en fin radie på T34B på OA52 och det gjorde susen, T34 har lika hög kant som T25.

Jag hade istället gjort en baffel som täcker hela fronten på OA51 och som är identisk lika tjock som diskantens frontpanel och som omsluter basen korg och diskantens frontpanel. Kanske med ett mellanrum/glapp på max 0,5 mm. Den hade jag tagit fram i 1 stycke genomskinlig transparent polykarbonatplast.

Stig använde sin filt till diskanten Peerless KO10DT. Det var för att få rakare tonkurva på utstrålad energi i viss vertikal riktning.

Men Bliesma har rak tonkurva i sig.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2025-03-18 09:29

Filt fanns även på OA50.2 och OA52.2 som Stig konstruerade. SSC:s senare framtagna .3-varianter hade också filt. Orsakerna vet jag inte.
OD-11, 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 2xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2025-03-18 22:34

Filten är i detta fall ingen "keps" eller nåt liknande.
Diskantens frontplatta är 6 mm tjock....
filten är runt diskant och 9 mm tjock, (3*3 mm)

Användarvisningsbild
lemmts

Inläggav lemmts » 2025-03-29 21:27

Så, nu är operationen äntligen utförd, försenad av olika anledningar. Nu ska vi utvärdera.

Föregående

Återgå till Carlsson Illuminati