Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
Naqref™ skrev:IngOehman skrev:Naqref™ skrev:Senaste inlägget (om man bortser från detta) stod det kort och koncist; Nej. Inte ett mjo eller njo i sikte.
Jasså? När jag läser det ser det ut som om du börjar det med:Naqref skrev:Mjo men frågan är...
Men jag är inte så bra på att läsa.
Vh, iö
Mja i absoluta tal så var detta det senaste vid tidpunkten jag författade ovanstående:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 341#459341
guldfisk skrev:Just så och folk på utvecklingsavdelningarna är kreativa till skillnad från marknadsförare.
Annars kan man föreställa sig att etnografi och annan deltagande observation är en bra form av marknadsanalys för att nå bortom medvetna förväntningar. Likaså att ingenjörer kan vinna på att samarbeta med marknadsförare och designers
Ingenjörer som vet bäst är ett delproblem i mitt examensarbete. Ytlig marknadsanalys är förvisso ett annat.
Kaffekoppen skrev:Ja, men nu är det tydligen inte intressant vad folket vill ha, för de vet inte sitt eget bästa.JTarnstrom skrev:Ni tekniker kan ju detta mångt mycket bättre än jag men det som gör OD11:an så förträfflig är att den ju kan placeras på så många olika sätt. Jag har sett den ställd på kant i bokhylla (själv har jag mina i arbetsrummet på golvet, bakom ryggen på mig, mot vägg med diskanten riktad uppåt (ingen optimal placering men det låter riktigt hyggligt ändå). Gärna en modifierad version men inte på bekostnad av flexibiliteten (om man ska tänka sig en lansering som folkhögtalare).
Tärnström
guldfisk skrev:Just så och folk på utvecklingsavdelningarna är kreativa till skillnad från marknadsförare.
guldfisk skrev:Annars kan man föreställa sig att etnografi och annan deltagande observation är en bra form av marknadsanalys för att nå bortom medvetna förväntningar. Likaså att ingenjörer kan vinna på att samarbeta med marknadsförare och designers
guldfisk skrev:Ingenjörer som vet bäst är ett delproblem i mitt examensarbete. Ytlig marknadsanalys är förvisso ett annat.
IngOehman skrev:Vad jag skrev var ju inte att någon som har en uppfattning om vad de vill ha har fel - bara att det kan finnas saker de ännu hellre vill ha, efter att ha upptäckt att det finns. Vh, iö
Kaffekoppen skrev:IngOehman skrev:Vad jag skrev var ju inte att någon som har en uppfattning om vad de vill ha har fel - bara att det kan finnas saker de ännu hellre vill ha, efter att ha upptäckt att det finns. Vh, iö
Jag vill ha Ino i28s mattsvarta, men köper piP
Jag vill ha en Passat men köper Skoda
Det finns en herrans massa saker man vet finns, men väljer att köpa alternativ iallafall - trots att man kanske är medveten om att det är en sämre produkt.
Således kan det finnas skäl att anse att det logiska vore att någon köpte något annat än OD11-kopior, men likt förbaskat skulle många köpa det eftersom det är en nåbar investering som passar deras filosofi om inredning. Finns en liknande produkt med namnet Audio Pro eller vad som helst så köper man väl den isåfall även om man hellre hade köpt en Carlssonhögtalare med det konceptet.
Ditt resonemang köper jag, men bara till en viss gräns
Det finns massor av konsumenter som inte delar den - och det är den målgruppen som lämnas åt sitt öde.
(hoppas du inte tar det här personligt, det här är ju inte riktat mot en
enstaka individ - utan stiftelsen i sin helhet - som jag tycker gör ett
jättejobb, men som kunde bli än bättre. Man säger ju bara sin mening
om man vill gott med den!)
Jocke skrev:Sen är det ju som så, Koppen, att målgruppen inte kan vara konsumenter i allmänhet utan de som intresserar sig för god musikåtergivning. Trots det håller jag med om att en "instegsmodell" (kanske) i OD11:s anda väl skulle fylla sin plats men det måste också finnas ett sortiment som medger uppgradering. Vi vet ju alla att det i väldigt liten grad är elektronik och disk-spelare som är begränsande för återgivningen varför möjligheten att köpa sin väg in i OA-sfären med fördel bör ha ett lågt pris om man vill nå många.
Ja, eller så är det just den nichen man når. Att den första högtalaren som kommer in i ens liv är just en sådan här typ. Man vänjer sig vid det redan från grunden. Och den hänger kanske med in i första vardagsrummet, kanske som bakhögtalare (jag är övertygad om att fler än ni tro använder Audio Pro´s cube till det) i hemmabion.Jocke skrev:PS. OD-11 anno 2007 (eller senare) kan man ju använda som PC-högtalare sedan!
guldfisk skrev:Annars kan man föreställa sig att etnografi och annan deltagande observation är en bra form av marknadsanalys för att nå bortom medvetna förväntningar.
guldfisk skrev:Jag vet. Precis så gör man där jag exjobbar. Kul för det fåtal som får träffa kunder, men observationerna blir fläckvisa, analysen är sådär och man är dåliga på att sprida resultaten inom resten av företaget. Annars förlitar man sig huvudsakligen på grova kvantitativa undersökningar och exjobb.
Dahlqvist skrev:guldfisk skrev:Annars kan man föreställa sig att etnografi och annan deltagande observation är en bra form av marknadsanalys för att nå bortom medvetna förväntningar.
Jo då. Det är en etablerad form av datainsamling för marknadundersökning. "A day in a customer's life". Man skickar helt enkelt ut en ingenjör som får följa en konsument i hälarna en dag och notera vad som händer (en sann "professional stranger" för den som är hemma på etnologi). Så här går det ju faktiskt oftast till, bara det att datainsamlingen inte gör systematiskt och på representativa urval.
/D
Vee-Eight skrev:En liten rättelse; Larsen slutar inte tillverka Carlsson till fördel för eget märke, utan pga andra omständigheter som nämnts i tråden. Eget märke är bara en väg att fortsätta ngt han kunde väl, samt för att vårda en därtill rätt så illa skött kundkrets.
ArneL skrev:Problemet er å få bra ljud (les: tredimensjonalt och luftig, holografisk) under så vanskelige høgtalarforhållanden som her:
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,17404.0.html
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster