Carlssonpirater?

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2007-11-11 19:34

Just så och folk på utvecklingsavdelningarna är kreativa till skillnad från marknadsförare.

Annars kan man föreställa sig att etnografi och annan deltagande observation är en bra form av marknadsanalys för att nå bortom medvetna förväntningar. Likaså att ingenjörer kan vinna på att samarbeta med marknadsförare och designers

Ingenjörer som vet bäst är ett delproblem i mitt examensarbete. Ytlig marknadsanalys är förvisso ett annat.
...perspektiv...

Användarvisningsbild
staffanw

Inläggav staffanw » 2007-11-11 19:54

Naqref™ skrev:
IngOehman skrev:
Naqref™ skrev:Senaste inlägget (om man bortser från detta) stod det kort och koncist; Nej. Inte ett mjo eller njo i sikte. :)

Jasså? När jag läser det ser det ut som om du börjar det med:
Naqref skrev:Mjo men frågan är...

Men jag är inte så bra på att läsa.

Vh, iö

Mja i absoluta tal så var detta det senaste vid tidpunkten jag författade ovanstående:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 341#459341

Känns visserligen som en pseudodiskussion men det inlägg du pekar på skrevs 1 timme efter påpekandet från dimitri, ännu lustigare är att du inleder ditt förnekande med ytterligare ett "Mja" :)

/s

magnus2

Inläggav magnus2 » 2007-11-11 22:04

Mja, OST 8O
VA fan e det frågan om!!!!!
OA-51.N, OA-51.Purifi

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-11-11 22:06

:arrow: :mrgreen:
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-11-12 00:32

guldfisk skrev:Just så och folk på utvecklingsavdelningarna är kreativa till skillnad från marknadsförare.

Annars kan man föreställa sig att etnografi och annan deltagande observation är en bra form av marknadsanalys för att nå bortom medvetna förväntningar. Likaså att ingenjörer kan vinna på att samarbeta med marknadsförare och designers

Ingenjörer som vet bäst är ett delproblem i mitt examensarbete. Ytlig marknadsanalys är förvisso ett annat.

Ett mycket bra val av examensarbete. Ser fram emot att läsa det!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-11-12 00:33

Kaffekoppen skrev:
JTarnstrom skrev:Ni tekniker kan ju detta mångt mycket bättre än jag men det som gör OD11:an så förträfflig är att den ju kan placeras på så många olika sätt. Jag har sett den ställd på kant i bokhylla (själv har jag mina i arbetsrummet på golvet, bakom ryggen på mig, mot vägg med diskanten riktad uppåt (ingen optimal placering men det låter riktigt hyggligt ändå). Gärna en modifierad version men inte på bekostnad av flexibiliteten (om man ska tänka sig en lansering som folkhögtalare).

Tärnström
Ja, men nu är det tydligen inte intressant vad folket vill ha, för de vet inte sitt eget bästa.

Jag vet inte om det var menat som en sur pik till mig, på grund av att
jag gjorde misstaget att säga min ärliga mening. :?

Men om det var det, så vill jag att du skall veta att jag känner mig
missförstådd, och att det jag skrev inte alls var menat att tolkas som
du valde att tolka det.

Vad jag skrev var ju inte att någon som har en uppfattning om vad de
vill ha har fel - bara att det kan finnas saker de ännu hellre vill ha, efter
att ha upptäckt att det finns.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-11-12 00:42

Och då tar jag väl nästa inlägg med eventuellt sura pikar (jag kan ju inte
utesluta att jag misstolkar inlägget fullständigt, och det var helt vänligt
menat - helt fritt från syra) på en gång:

guldfisk skrev:Just så och folk på utvecklingsavdelningarna är kreativa till skillnad från marknadsförare.

Inte alls, de är ofta kreativa båda två.

Tyvärr. :wink:

guldfisk skrev:Annars kan man föreställa sig att etnografi och annan deltagande observation är en bra form av marknadsanalys för att nå bortom medvetna förväntningar. Likaså att ingenjörer kan vinna på att samarbeta med marknadsförare och designers

Det beror på målen. Om du talar om kommersiella mål såsom att nå
maximal ekonomisk framgång är det självklart att du har rätt.

Även i andra sammanhang kan det vara förnuftigt. Samarbete är
nästan alltid bra, det märker man när det saknas. Vad jag försökte
antyda var ju inte att samarbete var oförnuftigt, bara att det brukar
vara oförnuftigt att styra produktutveckling från ett kund-
förväntansperspektiv.

Om målet är att göra bästa möjliga produkt är det ofta (men inte alltid -
tumregler förslår som vanligt inte) förnuftigt att inte hålla tillbaka en
produkts potential genom att låta dess egenskaper begränsas av
förväntningar från dem som inte kan veta vad som är möjligt.

Det är bättre att överträffa sådana förväntingar.

guldfisk skrev:Ingenjörer som vet bäst är ett delproblem i mitt examensarbete. Ytlig marknadsanalys är förvisso ett annat.

Lustigt när ironi används på det där viset. Att någon vet bra kan väl
aldrig vara ett problem, och vet någon till och med bäst är det ju ännu
bättre. Eller hur? :wink:

Vh, iö

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-11-12 00:56

IngOehman skrev:Vad jag skrev var ju inte att någon som har en uppfattning om vad de vill ha har fel - bara att det kan finnas saker de ännu hellre vill ha, efter att ha upptäckt att det finns. Vh, iö

Jag vill ha Ino i28s mattsvarta, men köper piP

Jag vill ha en Passat men köper Skoda

Det finns en herrans massa saker man vet finns, men väljer att köpa alternativ iallafall - trots att man kanske är medveten om att det är en sämre produkt.

Således kan det finnas skäl att anse att det logiska vore att någon köpte något annat än OD11-kopior, men likt förbaskat skulle många köpa det eftersom det är en nåbar investering som passar deras filosofi om inredning. Finns en liknande produkt med namnet Audio Pro eller vad som helst så köper man väl den isåfall även om man hellre hade köpt en Carlssonhögtalare med det konceptet.

Ditt resonemang köper jag, men bara till en viss gräns ;)

Det finns massor av konsumenter som inte delar den - och det är den målgruppen som lämnas åt sitt öde.

(hoppas du inte tar det här personligt, det här är ju inte riktat mot en enstaka individ - utan stiftelsen i sin helhet - som jag tycker gör ett jättejobb, men som kunde bli än bättre. Man säger ju bara sin mening om man vill gott med den!)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-11-12 01:50

Börjar med en sak som du tycks ha missförstått: Jag har inte skrivit att
ingen skulle köpa OD-11. Men jag säger att det kan finnas något som
du inte känner till, som gör att du skulle omvärdera OD-11. Eller också
inte. Jag säger bara att saker som inte finns än ändå kan ingå i en
ekvation för framtiden.

Kaffekoppen skrev:
IngOehman skrev:Vad jag skrev var ju inte att någon som har en uppfattning om vad de vill ha har fel - bara att det kan finnas saker de ännu hellre vill ha, efter att ha upptäckt att det finns. Vh, iö

Jag vill ha Ino i28s mattsvarta, men köper piP

Jag vill ha en Passat men köper Skoda

Det finns en herrans massa saker man vet finns, men väljer att köpa alternativ iallafall - trots att man kanske är medveten om att det är en sämre produkt.

Således kan det finnas skäl att anse att det logiska vore att någon köpte något annat än OD11-kopior, men likt förbaskat skulle många köpa det eftersom det är en nåbar investering som passar deras filosofi om inredning. Finns en liknande produkt med namnet Audio Pro eller vad som helst så köper man väl den isåfall även om man hellre hade köpt en Carlssonhögtalare med det konceptet.

Ditt resonemang köper jag, men bara till en viss gräns ;)

För att kunna köpa det (eller inte köpa det) måste du först förstå det.
Av det du skriver att döma verkar det...

1. ...som att du tror att:Jag talat om saker som inte folk köper, med vet
att de finns. Det gjorde jag inte. Jag talade om saker som folk INTE vet
att de finns, och därför inte ens kan ha med i ekvationen när de olika
valen görs.

2. ...som att du tror att jag skulle ha sagt att ingen skulle köpa OD-11.
Det har jag inte sagt. Vet inte varför du fortsätter att komma med den
antydningen.

Hursomhelst: På grund av det du skriver drar jag slutsatsen att du inte
har förstått det jag skrivit. Kan du säga något som visar att du har
förstått så måste jag förstås modifiera min slutsats därvidlag, men då
behöver du å andra sidan förklara varför du går på om OD-11. Vet du
något om hur jag tänker, som jag inte vet, menar du? :o

Det finns massor av konsumenter som inte delar den - och det är den målgruppen som lämnas åt sitt öde.

Igen - om du tror att man måste dela mitt resonemang för att
innefattas av det, så har du nog missförstått mitt resonemang. Det
inbegriper ju per automatik att man INTE kan ha någon uppfattning
utan att ha facit, och det har man ju inte förrän man har det!

Är något av det oklart?

(hoppas du inte tar det här personligt, det här är ju inte riktat mot en
enstaka individ - utan stiftelsen i sin helhet - som jag tycker gör ett
jättejobb, men som kunde bli än bättre. Man säger ju bara sin mening
om man vill gott med den!)

Problemet är ju att du inte säger något konkret alls. :?

Du invänder mot något, men invändningen som sådan visar att du inte
förstått det jag har sagt som jag menat det, och då är det ju svårt att
vet hur man skall beakta sin invändning. :? Då måste jag ju förtydliga
mig, eftersom jag helt uppenbart uttryckt mig otydligt, men du ger mig
inga ledtrådar om vad det är som jag behöver vara tydligare med.

Jag vet därför inte vad jag skall skriva mera. Har du lust att vara tydlig
med vad det är som du tror att jag har sagt - och som du invänder
emot? (Och det är självklart att jag måste ta den kritik du kommer med
personligt, den berör ju det som i huvudsak varit mitt ansvarsområde.
Men det är helt ok. Du får gärna kritisera mig peronligen - bara du gör
det så att det framgår vad det är du vill säga. :wink: Annars kan jag ju
inte ha kritiken till något meningsfullt.)

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2007-11-12 01:53, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2007-11-12 01:52

Har inte följt med här på några dagar men märker att diskussionen lever vidare. Så jag ska väl inte vara sämre än vanligt utan fortsätta lägga näsan i blöt!

Jag tror att man måste se konceptuellt på OA-principen. Det räcker inte att (i bästa fall) ha en modell på marknaden. Historiskt sett finns det ingen enhetlig design men 58/60 som koncept fångar väl upp de bästa bitarna från såväl tidigare som senare modeller samtidigt som den har betydligt högre WAF än tex 51/52. Med undantag, naturligtvis, för de som är intresserade av design.

Det är svårt att påstå att designen hos 58/60 på något större allvar utmanar den gängse bilden av hur tanken om en god högtalare låter sig materialiseras! När täckelsen föll från de ursprungliga modellerna representerade de något nytt och vågat som man varken sett eller hört tidigare!

Sen är det ju som så, Koppen, att målgruppen inte kan vara konsumenter i allmänhet utan de som intresserar sig för god musikåtergivning. Trots det håller jag med om att en "instegsmodell" (kanske) i OD11:s anda väl skulle fylla sin plats men det måste också finnas ett sortiment som medger uppgradering. Vi vet ju alla att det i väldigt liten grad är elektronik och disk-spelare som är begränsande för återgivningen varför möjligheten att köpa sin väg in i OA-sfären med fördel bör ha ett lågt pris om man vill nå många.

Konceptuellt ja, (tappade tråden lite). Om man ska ska kunna göra konceptet till en framgångsrik affärsverksamhet så måste det finnas möjlighet att uppgradera sig till en högre nivå med bättre återgivning, spännande design osv. Men, steget dit kanske är lite långt med tanke på att man idag är hänvisad till DIY för att renovera, uppgradera eller klona för att få ett par carlsson-högtalare!

/Jocke

PS. OD-11 anno 2007 (eller senare) kan man ju använda som PC-högtalare sedan!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-11-12 02:12

Jocke - jag håller med om vartenda ord du skriver, men det är väl
ingen överraskning antar jag, givet mina tidigare inlägg i den här
tråden.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2007-11-12 07:07

Ingvar!

Jag tror att det mesta som kan uppfattas som kritik egentligen är välvilja! Alla vi engagerade entusiaster vill så gärna att konceptet ska bli framgångsrikt, att vi ska kunna rekommendera något till vänner och bekanta, att det ska finnas ett steg till att ta för ännu större musikupplevelser osv.

Egentligen har de gamla serierna de här möjligheterna både för de som vill byta upp sig till en bättre högtalare och för DIY. Men att hänga fast vid konstruktioner som är 25 år eller äldre är kanske inte så framsynt i en värld byggd på konsumtion. Nu kan man väl ha synpunkter på det och uttrycka stöd för att de gamla modellerna är "långsiktigt hållbara" men så når man bara redan "frälsta"!

/Jocke

PS. Tycker faktiskt att det är lite kul att vi är överens! :)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-11-12 10:49

Ingvar,

jag tänker inte lägga ner tre minuter till i den här frågan. Det ger mig inte ett skit.

Jag har ingen avsikt att övertyga er om något, och framför bara synpunkter du (det verkar ju som om du svarar för SSC räkning) kan beakta eller förkasta.

"Börjar med en sak som du tycks ha missförstått: Jag har inte skrivit att
ingen skulle köpa OD-11. Men jag säger att det kan finnas något som
du inte känner till, som gör att du skulle omvärdera OD-11. Eller också
inte. Jag säger bara att saker som inte finns än ändå kan ingå i en
ekvation för framtiden."

Du har tyckts missförstå mig rätt rejält. Jag skiter väl i modellbetäckningarna fullständigt. Det handlar om konceptet. Och det handlar om att ni kontinuerligt missar det marknaden vill ha NU. Det är, ursäkta, en massa tjat om vad som komma skall.

Men att du skapar förväntningar/förhoppningar genom sådanna här uttalanden på en lite obskyr plats som Faktiskt.se ändå är, ändrar inte det faktum att konsumenterna just nu handlar andra produkter i den tänkta nishen, möjligen av sämre kvalisort än de ni skulle ha kunna leverera - just för att ni inte levererar alls.

Jag önskar er iallafall SSC lycka till.

ps.. Larsen är inte bättre på att hitta den här målgruppen. Det är däremot Audio Pro.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-11-12 10:52

:?:

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-11-12 11:10

Jocke skrev:Sen är det ju som så, Koppen, att målgruppen inte kan vara konsumenter i allmänhet utan de som intresserar sig för god musikåtergivning. Trots det håller jag med om att en "instegsmodell" (kanske) i OD11:s anda väl skulle fylla sin plats men det måste också finnas ett sortiment som medger uppgradering. Vi vet ju alla att det i väldigt liten grad är elektronik och disk-spelare som är begränsande för återgivningen varför möjligheten att köpa sin väg in i OA-sfären med fördel bör ha ett lågt pris om man vill nå många.

Vi är fullständigt överrens!

Jocke skrev:PS. OD-11 anno 2007 (eller senare) kan man ju använda som PC-högtalare sedan!
Ja, eller så är det just den nichen man når. Att den första högtalaren som kommer in i ens liv är just en sådan här typ. Man vänjer sig vid det redan från grunden. Och den hänger kanske med in i första vardagsrummet, kanske som bakhögtalare (jag är övertygad om att fler än ni tro använder Audio Pro´s cube till det) i hemmabion.

Klart det måste backas upp av en fullvärdig serie för andra krav, men släpper man inget kan man ju prata om vad som är bra eller inte i evighet. Då blir ju inget fel.

För sakens skull vill jag påpeka att jag tycker det är viktigare att SSC kommer ut fullt rustade vid kommande lansering till SC minne än att det sker idag. Varumärket kommer nästintill behöva byggas upp igen.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2007-11-12 11:46

guldfisk skrev:Annars kan man föreställa sig att etnografi och annan deltagande observation är en bra form av marknadsanalys för att nå bortom medvetna förväntningar.

Jo då. Det är en etablerad form av datainsamling för marknadundersökning. "A day in a customer's life". Man skickar helt enkelt ut en ingenjör som får följa en konsument i hälarna en dag och notera vad som händer (en sann "professional stranger" för den som är hemma på etnologi). Så här går det ju faktiskt oftast till, bara det att datainsamlingen inte gör systematiskt och på representativa urval. :)

/D

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2007-11-12 12:07

Jag vet. Precis så gör man där jag exjobbar. Kul för det fåtal som får träffa kunder, men observationerna blir fläckvisa, analysen är sådär och man är dåliga på att sprida resultaten inom resten av företaget. Annars förlitar man sig huvudsakligen på grova kvantitativa undersökningar och exjobb.
...perspektiv...

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2007-11-12 16:19

guldfisk skrev:Jag vet. Precis så gör man där jag exjobbar. Kul för det fåtal som får träffa kunder, men observationerna blir fläckvisa, analysen är sådär och man är dåliga på att sprida resultaten inom resten av företaget. Annars förlitar man sig huvudsakligen på grova kvantitativa undersökningar och exjobb.

Det låter som du gör ditt exjobb på ett högst normalt företag tycker jag.

/D

Användarvisningsbild
staffanw

Inläggav staffanw » 2007-11-12 17:14

Dahlqvist skrev:
guldfisk skrev:Annars kan man föreställa sig att etnografi och annan deltagande observation är en bra form av marknadsanalys för att nå bortom medvetna förväntningar.

Jo då. Det är en etablerad form av datainsamling för marknadundersökning. "A day in a customer's life". Man skickar helt enkelt ut en ingenjör som får följa en konsument i hälarna en dag och notera vad som händer (en sann "professional stranger" för den som är hemma på etnologi). Så här går det ju faktiskt oftast till, bara det att datainsamlingen inte gör systematiskt och på representativa urval. :)

/D

Om detta inte görs systematiskt och på representativt urval så har ju undersökningen begränsat värde utan berättar bara hur en eller ett fåtal personer reagerar, men inget hur representativt detta är för målgruppen.
Det jag har sett vid utveckling av t.ex. användargränsnitt på datorer eller mobitelefoner så har man "user labs" där ett stort antal användare konfronteras med olika aspekter på användandet. Osäkerheten här är naturligtvis att försökskaninerna endast kan pröva det som utvecklarna vill att de ska pröva, men det kan förbättras med intervjuer av försökskaninen i samband med genomgång av testsessionen.

/staffan

Användarvisningsbild
ArneL

Inläggav ArneL » 2007-11-14 18:32

Hei!
Har gillad Carlsson her i Trondheim, Norge, mange år, siden vi solgte modell OA 50 og 52 på en butik jeg jobbet på 80-tallet (Edda).

Carlsson er et alternativ for oss som gillar elektrostater og magnestater eller andre dipole høyttalere, men som ikke har plass eller råd med slike høyttalere og forsterkerutstyr som kreves.

Har skrevet mange, mange (!!) innlegg på det norske forumet http://www.hifisentralen.no og antagelig vært en av pådriverne til at Carlsson har blitt omtalt og testet i iallefall et hifi-magasin..

Jeg liker ikke "grelet" omkring produksjonen av nye Carlsson / Larsen etc. Det gjør etter min mening bare at produktet tappar greppet og interessen i marknaden mer og mer. Jag er besviken.

Jag tycker det er beklagelig at Larsen stopper å produsere Carlsson til fordel for sin egen serie. Larsen sin egen høyttalerserie har jo blaa åpenbare mangler i og med at feks bass/mellomtoneelementet sitter nedenfor den øvre kanten.

John Larsen er en dyktig høyttalermaker handtverksmessig, det er det ingen tvil om, kombinert med SSC hand om konstruksjonens detaljkunnskap kunne dette bli en suksess. Jag er faktisk (!) i tvil om en annan fabrikant kan produsera lika presist bygde høyttalere handtverksmessig.

Larsen og SSC borde røka fredspipa og heller bygga høgtalare i fellesskap som marknaden trenger nu!

Jag skulle iallafall ha haft et sett nu, for jag måtte selge mine 50.2 pga svært trånga boforhållanden, och hadde opprinnelig tenkt meg et sett 58 / 60.

Nu ser det ut for at jag måste velge bort typ SC høyttalere for dom fins inte mer, gamla vil jag icke ha, jag gillar nytt! (Och jag måste ha smala och litt høga av platshensyn)

Mvh. ArneL

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-11-14 18:39

En liten rättelse; Larsen slutar inte tillverka Carlsson till fördel för eget märke, utan pga andra omständigheter som nämnts i tråden. Eget märke är bara en väg att fortsätta ngt han kunde väl, samt för att vårda en därtill rätt så illa skött kundkrets.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
ArneL

Inläggav ArneL » 2007-11-14 19:11

Vee-Eight skrev:En liten rättelse; Larsen slutar inte tillverka Carlsson till fördel för eget märke, utan pga andra omständigheter som nämnts i tråden. Eget märke är bara en väg att fortsätta ngt han kunde väl, samt för att vårda en därtill rätt så illa skött kundkrets.

Jag vil inte kjøpa Larsen, jag vil køpa Carlsson!

Når Larsen produserer høgtalare som inte godkjenns av SSC som Carlsson, och derfor måste heta något annat, blir man illa skøtt som kund av Carlsson, och inte mer vårdad.

Hvem sitt fel detta er, er ointeressant från mitt, mange kunders och marknadens synpunkt.

Om SSC och Larsen kunde forstått detta, och heller samarbetet før at bygga Carlsson, vore det mycket bettre.

Annars er jag redd detta blir undergången før både SSC och Larsen.

Det finnes flera høgtalarprodusenter med liknande prinsipp, hvor Larsen blir en av dom, feks denne som selges her i Trondheim:

http://www.audiopro.se/templates/audio_pro_products/?id_products=131

Mens Larsen och SSC "greler" seljes det sekert många slike til kunder som kanskje heller ville haft en ekte Carlsson!

Mvh. ArneL

Användarvisningsbild
realist

Inläggav realist » 2007-11-14 20:48

ArneL

Välkommen till forumet! ! :D

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-11-14 22:59

ArneL: Jag vet att det är en bit från dig men det finns två par av OA58.2 kvar på Lydbutiken i Köpenhamn.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
ArneL

Inläggav ArneL » 2007-11-15 02:47

Tack for tipset.

(Ursakta att jag inte finner svensk a och ø på tastaturet på min PC, min morsa kom från Gøteborg, så att i øvrigt er vel min svensk lett att førstå såder..)

Modell 58.2 er litt okjend, jag och mina arbetskolleger firade julebord i Østersund, och jag ble med en som inte orkade renovera sina OA-116, men sålde dom, och istallet handlade et sett OA-58 hos Jamtljud i Østersund den helgen, før lenge sen. Jamtljud er en rett så hyfsat affær.

I Trondheim fins i all huvudsak 3 butiker for hifi: Hifi-Centerkjeden, Hifi-Klubben, och TonArt. Nu måste man vel ochså rekna med Lefdal och Elkjøp på et produkt: Abrahamsen (Gjord av Per Abrahamsen, grundleggaren av Electrocompaniet).

Nyligen har det varit en hifimessa i Trondheim, der jag bor, jag har skrivit et innlegg också efter denna, men siden hela den tråden er mycket bra med manga bilder, så får ni her huvudlenken, jag skriver under namnet "Arne Langaas" (Gør ni forøvrigt et søk på mina innlegg via min profil, eller et søk på Carlsson, får ni många treff!):

http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,17177.0.html

Användarvisningsbild
erimos

Inläggav erimos » 2007-11-15 20:17

hej hoppas ingen har något emot att man gör ett inlägg i denna hetsiga debatt, men då ämnet ibland tangerar något jag faktiskt vet något om tar jag mig friheten.

Helt kort tycker jag att det är lite märkligt att plötsligt totalt släppa på rationalitetskravet och börja påstå en massa saker om produktutveckling, ett ämne som inte per automatik är samma sak som att sitta och uppfinna saker eller ständigt bygga bättre och bättre grejjer. (ipod?)

Behovsinriktad produktuveckling är precis vad det låter som och ett centralt begrepp är Needfinding, dvs att identifiera användare (och andra intressenters) behov och basera utvecklingsarbetet på det snarare än vad man är kapabel att göra. Men som det tidigare nämnts i tråden är det kanske mest intressant om man har som målsättning att optimera intjäningsförmåga.

den som sitter på ett universitet kan gladeligen läsa "Needfinding: the why and how of uncovering people’s needs" (D Patnaik, R Becker - Design Management Journal, 1999)

Utöver detta kan det ju vara läge att belysa nödvändigheten med att arbeta multidisciplinärt. IDEO heter en av världens främsta produktutvecklingsbyråer och där är ingenjörer i minoritet. Genom att lyfta blicken från sitt eget kompetensområde en stund och ta in andras aspekter och synpunkter lyckas de dessutom åstadkomma en betydligt bättre gemensam förståelse för både problem och lösning. (något som MITT exjobb handlar om Smile)

Personligen är jag övertygad om att man missar en rätt stor bit av poängen om man hakar upp sig på vad "folk vill ha". Inte heller vad man tycker att "folk behöver" duger. Snarare bör man undersöka vilka behov folk faktiskt har och utefter bästa förmåga uppfylla dessa, varken mer eller mindre.

Hifientusiaster är ju en ganska tacksam målgrupp jämfört med tex tonåringar, vårdpersonal eller medelålders män. De är ju redan medvetna om sitt behov så att säga (helt ogrundat påstående).

Att däremot börja sälja måhända billiga, men separata högtalarsystem till den stora massan som faktiskt inte vet att de behöver bättre ljud är en ganska stor utmaning! IKEA skulle kunna klara biffen kanske, för de har trovärdighet hos en helt annan målgrupp än traditionella hifiaffärer.

(fast passa er för IKEA, de är kända för att sno bra idéer och att bli kopierad av den är närmast ett erkännande bland unga möbeldesigners har jag hört)

Med detta sagt har jag full förståelse för IÖs ovilja att driva INO alltför kommersiellt, för då lönsamhetskraven blir viktigare måste också andra saker än ren produktprestanda prioriteras.

Nåja, kanske svamlar jag men jag kommer gärna med lästips om den artikeln jag hänvisade till uppskattas.

/ Erik Mossing

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-11-16 08:46

Min fråga efter att ha läst det där, är:

Hur definierar du "målet"?

Jag ser att du använder uttryck som "betydligt bättre" och "Snarare bör man", men det beror ju på målet, så de betyder inget innan man vet vad målet med att alls göra något, är.

Du skriver också om att identifiera behov och uppfylla dem, men behov kan ju vara väldigt olika saker, och att kondensera behov blir lätt oerhört urvattnat.

Därtill kan man befara att den tanke som den jag uppfattar att du framför, leder till att ALLA tillverkare börjar göra produkter som är i stort sett samma sak (se på bilindustrin, jämför liknande bilar, och finnatt de verkligen liknar varandra...) vilket ger en tråkig marknad utan kulighet och orignalitet.

Jag har en gammal favoritliknelse om videobutiker, som går ut på att en liten videouthyrningsaffär går knackigt som tusan, me de går runt med nöd och näppe. De har specialicerat sig på att ta in film från något udda land, och texta och tillgängliggöra den! Det går som sagt knackigt men, runt.

En dag blir de uppköpta ersätta av en ny aktör som gjorts massor av undersökningar om människors behov, och gör om butiken så den får samma utbud som alla andra videobutiker, och plötsligt går den utmärkt! Man kan till och med säga att de gör flera glada (eftersom flera tydligen efterfrågat denna tjänst, det är ju därför den går mycket bättre nu).

Men vad är det egentligen de som går dit har vunnit? Att behöva gå något färre steg för att kunna hyra rullen?

Som jag ser det är världen fattigare - det behövdes inte ännu en butik med samma ubud som alla de andra. De som förlorat det originella som gamla butiken erbjöd kanske är få, men det var ett äkta värde, något som gjorde världen rikare på val. :P

(=Leve skillnaderna och bu för företag som låter sig ledas av marknadsundersökningar. Eller???)

Vh, iö

Användarvisningsbild
ArneL

Når kommer Carlsson (SSC) med ny høyttaler?

Inläggav ArneL » 2007-11-17 17:36

Jag ønsker gjerne å fortsatt njuta av Carlsson-ljudet, sedan jag levd med modell 50.2 i många år, men tyverr måtte jag salja dom da vår nuvarande lagenhet blev mycket mindre och den modellen nog inte hadde passat i soff/TVkroken vår nu.

Det var faktisk en av dom aller sista John Larsen tilverkade, och delefilteret tror jag hadde bettre komponenter enn standard grund av leveransproblemer på det originala filteret (interesserade kan få bilder på meil, jag tog manga bilder) men dom er altså såld, och tro det eller ej, dom ble såld till en som faktisk heter Carlsson!!

Her er bilder på lagenheten, eller nermare bestemt der anlegget vil komma at stå, jag har inntil vidare tenkt å satsa på Abrahamsen V1 och V2 som forsterker och CD-spelar, men jag er inte helt seker ennu, idealisk ville jag gjerne haft DVD-møjlighet ochså, men Abrahamsen vill inte gjøra en kombispelare med DVD-drivverk før att her kan man inte ta ut digitalsignalet rett fra laseren slik at han kan bruke sin egen elektronik for at få bra ljud! (Jag har faktisk frågat Per Abrahamsen selv).

Problemet er å få bra ljud (les: tredimensjonalt och luftig, holografisk) under så vanskelige høgtalarforhållanden som her:

http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,17404.0.html

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: Når kommer Carlsson (SSC) med ny høyttaler?

Inläggav paa » 2007-11-17 18:03

ArneL skrev:Problemet er å få bra ljud (les: tredimensjonalt och luftig, holografisk) under så vanskelige høgtalarforhållanden som her:

http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,17404.0.html

Kort fråga, har du hört piP?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
ArneL

Inläggav ArneL » 2007-11-17 23:34

Nei, hva er det? Vennligst legg ved en Internettlenk hvis mulig. Mvh. ArneL

FöregåendeNästa

Återgå till Carlsson Illuminati