Intressekoll; ytterliggare OA51 kloner

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2009-09-30 11:09

Densen skrev:Beställningar hittills.

OA51 kloner. Se tilläggstext nedan.

m_persson79 1par i björk. inoljade.

OBS! Det är OB51, alltså lådor till Bremenbasar jag beställt (trodde jag).
Beklagar om det blivit missförstånd! Vad har jag ställt till med nu?

Tack schmutziger för PM:et :!:

EDIT
Efter ha läst igenom våra PM så är det uppenbarligen OB51 vi diskuterat men Ämne är OA51-kloner :?
Lenovo-laptop -> Yamaha-reciever -> pK & lite fluff.

Densen

Inläggav Densen » 2009-09-30 12:12

Sbe

pK är ett högst intressant projekt du kan läsa om i denna tråd. Där jag själv lagt en beställning, (i tid!):)

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=32604

m_persson79

Nu kan hunden sluta skälla.

Jag justerar din beställning så att den blir rätt.
Skulle nu snickaren ha hunnit, vilket inte är fallet, färdigställa andra lådor än du beställt så skulle det problemet inte varit ditt. Lådor går alltid att avyttra.
Tack ändå för påpekandet. :wink:
Jag antar att din önskan enligt följande kvarstår? "Vill ha mina ytbehandlade och klara. Björkfanér finns?"
Björkfaner finns, vilket jag själv skall köpa, plus annat faner till mina pK-lådor. Men det lutar starkast åt björk.
:)

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2009-09-30 15:04

Phew! :)

"Vill ha mina ytbehandlade och klara. Björkfanér finns?"

Jepp. Om dom blir färdiga inom en månad så får det bli min 30 års-present till mig själv. :)
Har du koll på leveranstid c:a Densen?

Densen skrev:m_persson79

Nu kan hunden sluta skälla.

Jag justerar din beställning så att den blir rätt.
Skulle nu snickaren ha hunnit, vilket inte är fallet, färdigställa andra lådor än du beställt så skulle det problemet inte varit ditt. Lådor går alltid att avyttra.
Tack ändå för påpekandet. :wink:
Jag antar att din önskan enligt följande kvarstår? "Vill ha mina ytbehandlade och klara. Björkfanér finns?"
Björkfaner finns, vilket jag själv skall köpa, plus annat faner till mina pK-lådor. Men det lutar starkast åt björk.
Lenovo-laptop -> Yamaha-reciever -> pK & lite fluff.

Densen

Inläggav Densen » 2009-09-30 17:15

Av erfarenhet törs jag inte utlova någon leveransdag e.dyl. dessvärre. :?
Men vi får väl hoppas att han har större möjlighet nu då byggena är klara.
Dessutom funderade snickaren på att försöka få tillträde till en mindre "snickarbo" närmre hemmet, vilket väl skulle göra det lättare att ta sig för snickrandet?

Hoppas, hoppas, och tror. :wink:

Användarvisningsbild
Prometevs

Inläggav Prometevs » 2009-09-30 17:41

Jajamensan, fortfarande intresserad. Jag har ju köpt på mig elementen så det finns ingen återvändo nu 8)
Bägge fötterna fast förankrade i luften

Användarvisningsbild
Prometevs

Inläggav Prometevs » 2009-10-16 20:38

Händer det nåt?

Densen

Inläggav Densen » 2009-10-16 20:52

Jag hörde efter med snickaren i början på veckan, och han nämnde att han skulle ta itu med dem nästa helg. Han blev inkallad till och skulle jobba med ett annat sidojobb denna helg.

Jag pratade med snickaren nu imorse, (den 17/10 -09) och han sade då att han skulle börja nästa helg, och då med Prometevs lådor, plus att han skulle såga upp fler lådor än de som redan finns uppsågade.

Användarvisningsbild
Prometevs

Inläggav Prometevs » 2009-10-17 15:40

Densen skrev:Jag hörde efter med snickaren i början på veckan, och han nämnde att han skulle ta itu med dem nästa helg. Han blev inkallad till och skulle jobba med ett annat sidojobb denna helg.

Jag pratade med snickaren nu imorse, (den 17/10 -09) och han sade då att han skulle börja nästa helg, och då med Prometevs lådor, plus att han skulle såga upp fler lådor än de som redan finns uppsågade.

nissen

Inläggav nissen » 2009-11-17 00:38

Jag er fortsatt innteressert.Fikk desverre ikke kontakt med snikkaren på tlf. eller e-mail sist jag forsøkte.Nissen

Densen

Inläggav Densen » 2009-11-19 18:42

Jag pratade som hastigast med snickaren idag.
De flesta delarna sågades till i helgen, så vi får väl anse att han är igång igen. :wink:

Han nämnde att han skulle testa att försänka bottenstycket så att man lättare kan öppna det för att komma åt innanmätet enklare, t.ex. delningsfiltret eller kanske byta basreflexrör eller annat.
Han ville inte att jag skulle ta upp det, innan han testat det. Skiter väl jag i och har nu skvallrat som den värsta kärring. 8O :oops:
Vad säger ni om det?

Vad tror ni om följande?
Själv funderar jag på att beställa ihopbyggda lådor, alltså basmoduler och OA51 i ett. Dessa tänkte jag kanske beställa med basmoduldelen ca 50mm lägre, då jag tycker att ljudbilden ligger aningen för högt i mitt fall.
Sitthöjd ca 400 - 450mm, och lyssningsavstånd ca 3,0m.
Plus att jag antagligen begär att sett från baksidan dela av dem med ett utrymme för delningsfiltren. Alltså fortfarande 2st kaviteter med OA51 i originalvolym. Jag skippar nog också basreflexröret då på OA51, då dessa delas av nedåt vid högre frekvens.

Som syns här.
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=32225

Användarvisningsbild
Tjus

Inläggav Tjus » 2009-11-19 20:56

Kul att det verkar närma sig leverans. :lol: Kan kanske bli en hjulklapp åt far.

Det är väl bra att kunna komma in i lådan utan att behöva lossa elementen, nu framgick det inte vilken av lådorna som avsågs.

Jag föredrar två separata enheter, ger mig flexibilitet om någon klagar på för många högtalare.

Hälsningar
Golf är ett fantastiskt sätt att få frisk luft på.
Diverse OAxx högtalare. NAD förstärkare, 41hz slutsteg.

Densen

Inläggav Densen » 2009-11-19 21:27

Vi får hoppas att leveranser kan ha blivit av till jul.

Det löstagbara bottenstycket gällde när vi pratade om det OA51. Baslådorna kör väl de flesta (utan jag!) aktivt, så där kanske inte behovet är lika stort?
Jovisst är det kanske bäst med delade system, jag har ju det själv. Nu i två färger, valnötsfaner på OA51 och svart askfaner på basmoduler. Det kanske mer helhetslooken jag är ute efter? Så båda lådorna i samma färg eller faner kanske är/blir lika snyggt?
Jag skall fundera lite till. Kan väl nämna att jag också funderade ett tag på att minska bredden på båda lådor för att få ned storleken, vilket skulle kunna låta sig göras med inte helt fel resultat efter mina premisser.
Jag måste också bara nämna att ni absolut bör byta diskant till Peerless-diskanten Naqref tog fram för OA52LE. Det blir en riktigt stor förbättring ljudmässigt för OA51. Nu har ju inte Naqref ännu hunnit ta fram ett filter för detta till OA51 men det kommer. Själv använder jag ett av annan konstruktör framtaget diskantfilter och egenutvecklat mellanregister-, och basfilter med i mitt tycke mycket gott resultat. Detta skall jag mäta upp framöver när jag får hem ljudkort och mätmick någongång.

Kan väl också visa vilka lådor jag tidigare har beställt av snickaren.

http://www.troelsgravesen.dk/jazzman.htm

Läckra eller hur?

Användarvisningsbild
Prometevs

Inläggav Prometevs » 2009-11-19 21:59

Hmmm :? Jag tycker att jag hört det där förr så jag förväntar mig inget. Före jul skulle vara en otrolig överraskning och en rolig en också :)

Jag tror jag vet typen på snickaren. Lovar en massa och fokuserar inte på att bli klar på det han åtagit sig för det är alltid roligare att börja med nåt annat. Sen börjar han experimentera med utförandet istället för att leverera. Återigen, brist på fokus. Sen är han säkert en jättetrevlig person så folk blir inte arga, åtminstone inte så arga. För blir dom riktigt arga så slutar han att svara i mobiltelefon.

Ska man dela passivt så tycker jag att det är en jättebra idé att bygga ihop systemet. Men eftersom jag ska ha aktiv delning så vill jag ha systemet delat också. Det ger en bättre flexibilitet.

Densen

Inläggav Densen » 2009-11-19 22:38

...Lovar en massa och fokuserar inte på att bli klar på det han åtagit sig för det är alltid roligare att börja med nåt annat...

Det där börja med något annat inbegriper i hans fall också fler jobb under lediga helger. 8O
Och småbarn. 8O :roll:
Verkstaden ligger en bit hemifrån också. :roll:
Bara som upplysning, men visst du har en poäng i det du skriver. :wink:

Jag går på honom om detta med önskan om leverans före jul.

Tillägg den 7 december 2009.

Pratade som hastigast med snickaren idag.
I förra veckan var han och sågade till fler delar, så nu bör det finnas en del?
Gången och kommande helg blir inget byggande efter vad jag förstod, så leverans före jul blir nog inte av. :(
Han är ju i varje fall långledig i julhelgen, så vi får väl hoppas att han ägnar några dagar åt byggandet, jag hör efter med honom om det.

Jag lider med er grabbar, inte mycket har hänt på de senaste 7 - 8 månaderna. :oops:

Densen

Inläggav Densen » 2010-01-20 18:36

Jag pratade med snickaren idag med anledning av den långa väntetiden.
Han har nu sagt ifrån sig alla övriga snickarjobb, och jobbar endast extra med annat varannan veckohelg. Så tid skulle nu finnas över för färdigställande.
Nissens i körsbärsfaner enligt bilder ovan har ju varit färdiga sedan ett halvår men ännu inte levererats. Har skickat PM till Nissen.
Ett par OA51 + basmoduler i rå MDF är också klara. Plus en del bitar tillsågade.

Jag har en förfrågan att ställa till beställare av ytbehandling till sina lådor.

Snickaren undrar om ni kan acceptera att han endast levererar lådor i MDF, då han ansåg att det tar så pass lång tid att passa in faneren och få det bra, med rätt tryck. Detta skulle då snabba upp leveranserna betydligt.

Användarvisningsbild
Prometevs

Inläggav Prometevs » 2010-01-20 23:06

Densen skrev:J

Snickaren undrar om ni kan acceptera att han endast levererar lådor i MDF, då han ansåg att det tar så pass lång tid att passa in faneren och få det bra, med rätt tryck. Detta skulle då snabba upp leveranserna betydligt.

Nej jag vill ha dem fanerade. Det var just det som var grejen med den här beställningen.

Var finns det förresten en bra tillverkningsritning på OA51? OB51 finns väl här på forumet nånstans om jag minns rätt.

Användarvisningsbild
Tjus

Inläggav Tjus » 2010-01-21 01:05

Samma här, snälla i EK faner.

Hälsningar Lars

Densen

Inläggav Densen » 2010-01-22 19:09

Jag pratade med snickaren idag igen. Han bygger beställningarna enligt önskemål. Nissen's som har varit färdiga ett halvår minst skickar han nu äntligen. Prometevs beställning finns uppsågad. Tjus står väl på tur efter vad han sade. Skulle någon vilja beställa lådor framöver så tar han nu endast emot beställningar i ren MDF.

Användarvisningsbild
Tjus

Inläggav Tjus » 2010-01-22 21:33

Man bockar och bugar... :D

Användarvisningsbild
sbe

Inläggav sbe » 2010-01-23 10:50

Har inte varit här på ett tag. Jag vill också ha mina lådor i ekfaner enligt tidigare beställning.

/Stefan

Densen

Inläggav Densen » 2010-02-12 21:28

Jag pratade med snickaren häromdagen angående byggnationen av lådor.
Han nämnde att nästa helg skulle han ordna med "fräsen" i syfte att förenkla bygget av lådor. Syftet är att han för bottenplattan fräser ned halva tjockleken och applicerar en rektangulär platta, i stället som nu där också denna är fasad så att inga skarvar är "synliga". Jag föreslog att han inte limmar bottenplattan så kan man ha en riktigt bra servicemöjlighet av lådans innehåll den vägen. Några invändningar mot detta?
En ny kund hörde av sig som han lovade smälla ihop ett par OB51-lådor i MDF åt nästa helg. 8O

Användarvisningsbild
Tjus

Inläggav Tjus » 2010-02-13 15:21

Hej

Inga invändningar mot förslaget, bara att jag får mina lådor i ek faner.

Hälsningar
Lars

Användarvisningsbild
sbe

Inläggav sbe » 2010-02-14 12:15

Jag förstår inte riktigt beskrivningen av förändringen. Från vilket håll kommer man att se skarven?

/Stefan

Densen

Inläggav Densen » 2010-02-14 13:14

Hoppas detta beskriver förändringen bättre.

Tidigare så var all bitar avfasade, således såg man endast skarvar utan ändträ.

Nu ser man från botten halva MDF tjockleken som ändträ från bitar stående upp, eg. sidor. Innanför detta syns då bottenskivan.

Alltså så fräser han ned sidobitar med halva tjockleken och (uppåt) med 1 MDF tjocklek, därmed försänks bottenplattan i denna urfräsning.

OK?

Det blir lite ömtåligare med ändträ synligt, men snickaren sade att det skulle bli så mycket enklare att få ihop lådorna på det sättet. Fråga mig inte varför, men det handlar väl om vinklarna som är svåra att få ihop utan synliga skarvar, plus att han invändigt kan täta med lim om det glipar något på insidan. Man kan ju fukt-, skadesäkra ändträt med någon ytbehandling. Han fanerar alltså inte botten, vare sig innan eller nu. Fördelen för oss DIY'are är ju uppenbar då det blir bra åtkomlighet till lådans insida om man väljer att skruva fast botten. Det väljer man själv om man vill limma fast den, eller skruva fast den. Det blir då halva MDF-tjockleken 8mm att skruva i.

Användarvisningsbild
sbe

Inläggav sbe » 2010-02-20 00:55

Tack, då förstod jag också. Det är helt OK för mig med.

/Stefan

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2010-09-14 01:46

Lådor över eller på g?
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Föregående

Återgå till Carlsson Illuminati