Carlssonpirater?

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
subsand

Inläggav subsand » 2007-11-17 23:42

ArneL:
Närmare än såhär kommer du knappt. :D
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... forum&f=20
Högtalarna måste hämtas i täby. Fast det kirrar sig nog.

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2007-11-18 00:01

här är trevliga pirater
Bild
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
ArneL

Inläggav ArneL » 2007-11-19 22:47

subsand skrev:ArneL:

Det er et selvbygg?

Jag er vel inte beredd at gå "over ild och vatten" for att få tag på et sett høgtalare, men jag kan nog venta en stund, på feks Carlsson OA-60..

Det blir vel rimlig klart nu at jag måste velja høgtalare først, och sedan velja forsterker som passar.

Opprinnelig var jag ju sugen på en DVD eller CD receiver fån Denon eller Teac til en ganska låg pris. Abrahamsen hifi spelar mycket bra, spesielt på elektrostater eller andra krevande høgtalare, men kan nog bli lite overkill til mitt bruk. Martin Logan passar visst inte til min lille stue, ref kommentarer på mitt innlegg på hifisentralen.no http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,17176.0.html

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-11-19 23:20

ArneL skrev:
subsand skrev:ArneL:

Det er et selvbygg?

Finns som montagesats med färdigbyggd låda och med eller utan faner (riktigt träfaner) eller lackerade. Alternativt som helt färdiga högtalare.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-11-20 08:33

Kan tillägga att piP + Denon eller Teak CD-reciever är en klassisk
kombination. Det blir en prima mini-anläggning.

Men - det är klart att en Carlsson-entusiast skall vänta på OA-60!

Inlägg raderat.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2007-11-20 08:47, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-11-20 08:37

Gör du reklam nu? ;) 8O

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-11-20 08:46

Det var inte min avsikt. Försökte bara vara uppmuntrande. Men ok, jag raderar.

Användarvisningsbild
realist

Inläggav realist » 2007-11-20 09:59

Hm, radering light? :wink:
Senast redigerad av realist 2007-11-20 14:44, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-11-20 10:02

Visste ju inte vilken del som avsågs. Tyckte ju att jag snarast gjorde
anti-reklam. Det vill säga uttalade mig mot reklam-rekommendation
som andra kommit med, i riktning för forumindexlinjen - Carlsson!

Vh, iö

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-11-20 13:46

Det var fråga om klockren reklam :wink: , men det har jag absolut inget mot. TEAC stavas just "TEAC" dock. :P

För övrigt är det en kombination jag inte utan emfas kan rekommendera. 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-11-20 17:33

Morello skrev:TEAC stavas just "TEAC" dock.

Förkortningar som kan uttalas som ord skrivs lämpligen just som ord, med gemener, alltså Teac detta fall. :wink:

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-11-20 18:39

:D

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2007-11-20 19:55

Hetsporren skrev:

Förkortningar som kan uttalas som ord skrivs lämpligen just som ord, med gemener, alltså Teac detta fall. :wink:

Precis som på deras logotyp, då?

/Jocke

Användarvisningsbild
ArneL

Inläggav ArneL » 2007-11-20 20:23

Tack så mycket for alla svar!

Morello skrev:Det var fråga om klockren reklam :wink: , men det har jag absolut inget mot. TEAC stavas just "TEAC" dock. :P

För övrigt är det en kombination jag inte utan emfas kan rekommendera. 8)

Den nedersta linjen i det ovenfor forstog jag inte, altså er det något ljudmessig eller andra problem med at kombinera TEAC eller Denon DVD / CD receiver med Carlsson OA-60, eller piP / Guru QM 10 ?

Jag slit rejalt med at velja mellan Denon och TEAC:

Denon sina små CD-receivers tycker jag har bra ljud, og ser bra ut teknisk inuti vad jag kan se gjenom ventilasjonshullene. Jag vil ha med DAB på grund av en radiostasjon jag gillar som fins bare på DAB. Spelar mycket bra på Dali Royal Menuet II

Jag er ochså spend på ljudet på den nya B&W DM685. Jag har tidligare eid manga B&W, med lite blandad erfaring. Feks var den allra førsta lilla Matrix med oerhørt bra byggkvalitet med gedigna komponenter i delefiltern, och den hade mycket bra ljud; nar jag så bestallde et sett fra den første store produksjonsserien tyckte jag det inte spelade lika bra; jag øppnade høgtalaren och forvånad kunde jag se at dom hade bytt ut det gedigna delefilteret med et lite simpelt !! I tillegg falt støvhettan av basen, dårlig lim.. Jag sende skjiten tilbaks der den kom fra! Det var på midten av 80-tallet... Modell DM 12 på div. NAD har jag trevliga minnen om, men 3D-realisme kom først med den allra førsta Carlsson OA-50 och 52!

Jag har inte hørt TEAC sin, men den har teknisk flera fordeler: Har DVD multispiller med HDMI utgang innbygd, lite mer effekt, og elektroniken ser hyfsat proffsig ut gjenom ventilasjonshullene, TEAC er jo kjend som proffsleverandør (Tascam). Men ljudet er okand for mig.

Xindak skal visst ochså vara et hett underground-tips..

Jag har relativt hård akustik, och å sette dempningsmatter på veggen bakom høgtalarna blir inte aktuelt, så da blir vel det smartaste å venta på høgtalarna med innebygd dempningsmatta; nya Carlsson!

Men jag ventar inte manga år!!

Jag kan feks kjøpa dom hos Jamtljud i Østersund..

Lenker:

http://www.hifiklubben.no/produkter/stereo/stereosystem/denon_d-m35_receiver_mdab.htm

http://www.hifiklubben.no/produkter/hoeyttalere/smaastativ/dali_royal_menuet_ii_hoeyttalere_cherrywood.htm

http://www.hifiklubben.no/produkter/hoeyttalere/smaastativ/bw_dm685_hoeyttalere_sort_ask.htm

http://www.hificenter.no/shop_item.cfm?path=184,188&id=287

http://www.audiofoni.no/index.php?umen=1371&id=348&tid=prod

Mvh Arne Langaas

Användarvisningsbild
realist

Inläggav realist » 2007-11-20 23:34

emfas, ja...

"Emfas är ett substantiv som avser förstärkning eller betoning utförd i avseende ... Och mannen sade med emfas: Ta bort händerna från syltburken, slyngel! ..."

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-11-21 11:17

Hetsporren skrev:

Tack för upplysningen magistern. :wink:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-11-21 11:26

realist skrev:emfas, ja...

"Emfas är ett substantiv som avser förstärkning eller betoning utförd i avseende ... Och mannen sade med emfas: Ta bort händerna från syltburken, slyngel! ..."

"emfas" var nog inte det som ställde till det mest i Morellos mening, med sin till synes (avsiktliga?) dubbeltydighet, utan snarare dubbelnegationen!

Morello skrev:
"inte utan emfas kan rekommendera"

Justera för negationerna och du får: "med emfas kan rekommendera"
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
realist

Inläggav realist » 2007-11-21 12:09

paa skrev:
realist skrev:emfas, ja...

"emfas" var nog inte det som ställde till det mest i Morellos mening, med sin till synes (avsiktliga?) dubbeltydighet, utan snarare dubbelnegationen!

Morello skrev:
"inte utan emfas kan rekommendera"

Justera för negationerna och du får: "med emfas kan rekommendera"

enfas =entusiasme.....

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2007-11-21 20:15

För den som inte vill köpa Larsen 4 utan hellre vill ha nåt det står varumärket Carlsson på så finns det:

1 par OA58.2 svarta och 1 par OA58.2 körsbär på Jämtljud.

2 par OA58.2 i bok på Lydbutiken i Köpenhamn (kan skickas)

Dock är det min personliga åsikt att Larsen 4 låter bättre än OA58.2 :wink:

Mvh

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-11-22 09:55

Vem konstruerar Larsen 4? Det ser lite ut som plagiat faktiskt.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-11-22 09:57

Morello skrev:Vem konstruerar Larsen 4? Det ser lite ut som plagiat faktiskt.

Du har inte läst hela tråden va? ;)

John Larsen och jag konstruerar åt Larsen.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
ArneL

Inläggav ArneL » 2007-11-22 10:32

Hm.. Interessant.

Nu børjar det hasta med at få klar Carlsson OA-60 ! (Klappklappklapp kom igjen nu vah..!? Skynda påh !!) Larsen 4 tjahh.. Jag er på glid...

I Norge leveres nesten alla lagenheter med eik (oak, ek) parkett som standard.

Jag har också eik kjøkken, baderomsinnredning i eik, alla møbler i mørk brun hud och eik.. Veggar och tak i eggehvitt S-0502-Y.

Feks IKEA har nestan ingenting i eik, så till meg fins det bara småprylar, kjøkkenredskap, och et lite PC-bord från IKEA.

Er det något med Sverige och eik?

Høgtalare i eik eller eggehvitt er det jag helst vil ha. Med tanke på hele det norske markedet, bør eik kunne tilbys, da veldig mange norrmen har eik i sina stugor, spesielt som parkett!

Användarvisningsbild
realist

Inläggav realist » 2007-11-22 11:07

ArneL skrev:Hm.. Interessant.

Nu børjar det hasta med at få klar Carlsson OA-60 ! (Klappklappklapp kom igjen nu vah..!? Skynda påh !!) Larsen 4 tjahh.. Jag er på glid...

I Norge leveres nesten alla lagenheter med eik (oak, ek) parkett som standard.

Jag har också eik kjøkken, baderomsinnredning i eik, alla møbler i mørk brun hud och eik.. Veggar och tak i eggehvitt S-0502-Y.

Feks IKEA har nestan ingenting i eik, så till meg fins det bara småprylar, kjøkkenredskap, och et lite PC-bord från IKEA.

Høgtalare i eik eller eggehvitt er det jag helst vil ha. Med tanke på hele det norske markedet, bør eik kunne tilbys, da veldig mange norrmen har eik i sina stugor, spesielt som parkett!

Hm, jeg trodde at alle carlssoneiere hadde v-t-v-teppe jeg, i overenstemmelse med salig Stig sine anbefalinger..... :wink:

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-11-22 11:10

Naqref™ skrev:
Morello skrev:Vem konstruerar Larsen 4? Det ser lite ut som plagiat faktiskt.

Du har inte läst hela tråden va? ;)

John Larsen och jag konstruerar åt Larsen.

Har läst lite nu. Verkar vara en ganska infekterad soppa. :roll:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
ArneL

Inläggav ArneL » 2007-11-23 16:17

realist skrev:Hm, jeg trodde at alle carlssoneiere hadde v-t-v-teppe jeg, i overenstemmelse med salig Stig sine anbefalinger..... :wink:

Ingen har vel det lengre, det går utmerkt endå.. Et større problem er vel at i butiker och på hifi-messor typ hotellrum, så er taket gjord av akustikplater, altså absorbenter, dette fungerer dårligt med Carlsson eller andra Ortho Acoustic / rundstrålande høgtalare; ljudet "forsvinner"..

Var på en liten runde i två av Trondheims hifi-butiker i går.. Har en igjen.

Det er mycket dårlig kunnskap og produkter!! Jag fick feks inte lyssnad på en riktig ordentlig høgtalare med TEAC DVD-mini'n, før at han i butiken hårdnackad påstog att man inte kan anvenda den på en "stor høgtalar"......(!!) Så jag har enda tilgode att lyssna om denne har et høgoppløst ljud, før att jag fikk til nød spela på den minste / billigste golvhøgtalaren til System Audio, jag ville helst prøvd den på den dyraste, den har andå en kjenslighet på 90 db, och många små letta basmembraner så det borde gå bra! Jag gav upp å grela om at små forsterkare godt kunne driva stora, men lettdrivna høgtalare, mens små tungdrevna høgtalare helst trenger en stor kraftig forsterker. Tro vad många salg den butiken har gått glipp av, TEAC'en var inte ens uppkoblat før jag bad om det, han var vel fast bestemt på at den var liten och dårlig!!

På den andre butiken vet jag kunnskapen åtminstone hos en person er bra, men dom har lite budgetprodukter, och någon ordentlig selgare var dom heller inte, liten interesse for kunden, så da fick dom bara stå der ock titta ut i luften blant sina hi-end produkter..

Ingen var i stand til at foreslå något konkret anleggning åt mej.

Nu har jag en butik igjen, men jag har varit der før, och jag har inte varit imponerad før..

Så det er nog som jag har uttalad før: Beste hifi-butiken i sentrala Norden er Jamtljud i Østersund! Butiker i Trondheim måste skjerpa seg rejalt, kunnskap och produkter, men inte minst interesse och engasjement for kunden måste upp 500 % !!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-11-23 19:12

Vet inget om butiken i Trondheim, men jag måste bara säga leve Jämtljud! Det är en mycket trevlig butik!

Alltför länge sedan jag var där dock. :(

Vh, iö

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2007-11-23 19:25

Hei Arne!

Jag har en liten Teac med CD och radio (FM bara). Den har jag kopplat till mina stora Ino-högtalare. Effekten räcker förvånansvärt bra, men inte för särkilt starka nivåer trots allt.

Hursomhelst tycker jag den lilla Teacen har en "plåtig" karaktär i diskanten. Inte allvarlig, men noterbar. Jag köpte Teacen för den var så billig just vid köptillfället. annars hade jag nog hellre köpt en Denon, som jag TROR (eller känns) bättre, om än ej helt perfekt den heller.

Den nya Teacen med DVD har förstärkarteknik med switchad teknik av vad jag kunde se då jag kikade inmellan gallret på den. Det brukar inte vara någon källa för välljud om man säger så, dock möjlighet för mycket uteffekt till lågt pris, om man har de preferenserna. Inte vad jag skulle satsa på helst alltså.

Hälsningar Johan
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2007-11-23 21:12

det kanske har noet med båten som sank på premieren i kungliga hufvudstaden :cry:
fobi mao
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
staffanw

Inläggav staffanw » 2007-11-23 21:39

profbd skrev:

det kanske har noet med båten som sank på premieren i kungliga hufvudstaden :cry:
fobi mao

Visserligen var det dödsstraff vid Vasas tid att hugga ner en ek 8) , men även i Sverige nu förtiden är ekparkett det vanligaste golvet i våra vardagsrum och Ikea's storsäljare bokhyllorna Billy och TV-bänkarna Benno finns i ekfanér även i Norge så också flera matsals möblemang, t.ex. Ekensberg och Stockholm, för att inte prata om Ikeas köksinredningar Faktum.

/staffan

Användarvisningsbild
ArneL

Inläggav ArneL » 2007-11-24 22:15

Jag nermar meg en konklusjon: Teac DVD mini'n med Carlsson OA-58.2 / 60 / Larsen 4 ELLER:

http://www.denon.co.uk/site/frames_main.php?main=prod&ver=1&MID=3&sub=1&action=detail&Pid=347

ELLER

http://www.denon.co.uk/site/frames_main.php?main=prod&ver=1&MID=3&sub=1&action=detail&Pid=346

ELLER liknande..

Det blir INTE någon minimonitor utan bassljud! Sedan jag har levd med OA-50.2 många år før vi flyttade, och er van med ganska så rejal bas, så forsvinner realismen eller illusjonen oavsett hur høguppløst ljudet från en liten høgtalare er, når det inte er någon bottendrag!

Faktisk var ljudet från Denon S-102 (kr. 8000) overraskande bra; den hade en liten betoning i nedre diskant, men ljudet var oppløst, stort, luftig, og øppet, varmt mellanregister. Nestan lite "Carlssonsk!"

Inte helt nøytralt men endå spelade detta systemet mer lik ekte musik enn flera av dom mer "hi-fi korrekte" mini-monitors koblat upp mot separata komponenter. Sikkert blaa på grund av subbasen (som va lite opresis men bettre enn annat i prisklassen for komplett anlegg).

Skal prova i butik den den nestan dubbelt så dyra S-302 når den kommer. Men jag kan inte se at det skiljer så mycket dom imellan på det tekniska!

Ingen av dom har DAB, saknas..

Jakten fortsetter, men et satelitt / sub system med nok effekt i basen ger musiken bettre balans, det øker storleken på ljudet och ger den mer realisme. Det fann jag ut i dag..

Bild
Lyssna noga ! Mvh. ArneL

FöregåendeNästa

Återgå till Carlsson Illuminati