Carlssonpirater?

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-11-25 16:54

ArneL skrev:Feks IKEA har nestan ingenting i eik, så till meg fins det bara småprylar, kjøkkenredskap, och et lite PC-bord från IKEA.

Er det något med Sverige och eik?

Skojar du? Ek har varit otroligt populärt de sanaste åren och bland andra just IKEA har haft ett stort sortiment ekmöbler och även ekkök o.s.v. Är det annorlunda på IKEA i Norge? Jag trodde de hade i stort sett samma sortiment överallt.

Användarvisningsbild
staffanw

Inläggav staffanw » 2007-11-25 23:11

Magnuz skrev:
ArneL skrev:Feks IKEA har nestan ingenting i eik, så till meg fins det bara småprylar, kjøkkenredskap, och et lite PC-bord från IKEA.

Skojar du? Ek har varit otroligt populärt de sanaste åren och bland andra just IKEA har haft ett stort sortiment ekmöbler och även ekkök o.s.v. Är det annorlunda på IKEA i Norge? Jag trodde de hade i stort sett samma sortiment överallt.

Precis det jag skrev 2 inlägg tillbaka efter att surfat runt på www.ikea.no där det fanns massor av ek :lol:

/staffan

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2007-11-25 23:36

OD-11 i ek på IKEA - nu är vi där igen :)

Tärnström
Sonos för hela slanten.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-11-25 23:38

:D

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-11-26 00:50

staffanw skrev:Precis det jag skrev 2 inlägg tillbaka efter att surfat runt på www.ikea.no där det fanns massor av ek :lol:

När ska jag lära mig att läsa först och posta sen... :D

Användarvisningsbild
ArneL

Inläggav ArneL » 2007-11-26 01:50

Andra møbelbutiker har mycket mer i ek, jag har inte granskat IKEA, kjøkken har jag ju, dette er en helt ny lagenhet, men huvudintrycket ner man besøker IKEA i Trondheim er inte "mycket ek"..

Nu kom jag på något som kanskje får tråden back to topic:

En av hovudprinsippen for OA høgtalare etter SC filosofi er vel at ljudet måste ha samma neutrala klang och frekvensomfang off axis, altså at båda direkteljudet och det reflekterade ljudet inte får endra karakter.

At hitta elementer som har så rak frekvensrespons båda on og off axis så manga grader som møjligt tror jag betydde mycket.

Jag staller meg derfor den fråga om dette tas hand om nu, ner man skal utveckla nya høgtalare, och nya element, i fallet med SSC sina nya Carlssonhøgtalare, och at detta kan vara en kompliserad utfordring for Larsen sin egen serie, som vel anvender standardproduserad høgtalarelement?

For lyckas man inte med det er det vel bettre å kontrollera spredningen, eller minska spredningen faktisk, så inte et reflekterad ljud med en annan klang stør realismen. Eksempel på slika høgtalare er dipoler, line source, wave guides, horn och sekert flera.

Jag brukar jo hevda at har man inte råd eller plass til en elektrostat eller magnestat med tilhørande nødvendig kostbar elektronik at driva dette, så er alternativen Carlsson !
Lyssna noga ! Mvh. ArneL

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-11-26 15:12

staffanw skrev:
profbd skrev:

det kanske har noet med båten som sank på premieren i kungliga hufvudstaden :cry:
fobi mao

Visserligen var det dödsstraff vid Vasas tid att hugga ner en ek 8) , men även i Sverige nu förtiden är ekparkett det vanligaste golvet i våra vardagsrum och Ikea's storsäljare bokhyllorna Billy och TV-bänkarna Benno finns i ekfanér även i Norge så också flera matsals möblemang, t.ex. Ekensberg och Stockholm, för att inte prata om Ikeas köksinredningar Faktum.

/staffan

IKEAS fanér är så pass tunnt att ek-förbrukningen torde vara försumbar. 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-11-26 16:28

Det är väl bra :D

Användarvisningsbild
realist

Inläggav realist » 2007-12-01 00:37

realist skrev:Sendte samme link til produsenten, we will see what happens... :wink:

Angående Renessanse Chorus nevnt tidligere i tråden som lignet "alldeles för mycket" på Sonab OD 11....

Etter gjentatte henvendelser, ingen reaksjon, dårlig samvittighet....??

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-12-01 13:36

ArneL skrev:En av hovudprinsippen for OA høgtalare etter SC filosofi er vel at ljudet måste ha samma neutrala klang och frekvensomfang off axis, altså at båda direkteljudet och det reflekterade ljudet inte får endra karakter.

At hitta elementer som har så rak frekvensrespons båda on og off axis så manga grader som møjligt tror jag betydde mycket.

Jag staller meg derfor den fråga om dette tas hand om nu, ner man skal utveckla nya høgtalare, och nya element, i fallet med SSC sina nya Carlssonhøgtalare, och at detta kan vara en kompliserad utfordring for Larsen sin egen serie, som vel anvender standardproduserad høgtalarelement?

For lyckas man inte med det er det vel bettre å kontrollera spredningen, eller minska spredningen faktisk, så inte et reflekterad ljud med en annan klang stør realismen. Eksempel på slika høgtalare er dipoler, line source, wave guides, horn och sekert flera.

Jag brukar jo hevda at har man inte råd eller plass til en elektrostat eller magnestat med tilhørande nødvendig kostbar elektronik at driva dette, så er alternativen Carlsson !

Ja, högtalarelementen egenskaper är förstås viktiga, men även Stig Carlsson själv använde ju ibland standardelement, för det mesta faktiskt. Dock gjorde han det under en tid då element passande för ändamålet var vanligare, och producenterna till och med redovisade energikurva för elementen! :P Idag sker det pratkiskt taget aldrig. :?

Kan hur som helst säga att Carlsson T11oa-II kommer att vara en smärre revolution därvidlag. En separat tråd för det, och dess egenskaper, alltså det kommande Carlsson-diskantelementet från SSC, kommer nästa vecka...

Kan därtill säga att Carlsson B65-oa (specialgjord för ändamålet) produceras på SSC's specifikation, senaste batchen i ny fabrik förvisso (och finns att köpa på HiFi-kit för alla som behöver element till äldre och nyare Carlssonhögtalare). Påståenden från "Larsenlägret" om motsatsen (att elementet inte längre skulle gå att tillverka) är felaktiga.

Det passar till OA12, OA14, OA116, OA2212, OA50 och OA58.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2007-12-01 13:47

IngOehman skrev:Kan därtill säga att Carlsson B65-oa (specialgjord för ändamålet) produceras på SSC's specifikation, senaste batchen i ny fabrik förvisso (och finns att köpa på HiFi-kit för alla som behöver element till äldre och nyare Carlssonhögtalare). Påståenden från "Larsenlägret" om motsatsen (att elementet inte längre skulle gå att tillverka) är felaktiga.

Det passar till OA12, OA14, OA116, OA2212, OA50 och OA58.

Vh, iö

Samt OD11 väl? :wink:

/Erik

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-12-01 13:49

Javisst, sorry, glömde. :oops:

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-12-01 14:38

IngOehman skrev:Kan därtill säga att Carlsson B65-oa (specialgjord för ändamålet) produceras på SSC's specifikation, senaste batchen i ny fabrik förvisso (och finns att köpa på HiFi-kit för alla som behöver element till äldre och nyare Carlssonhögtalare). Påståenden från "Larsenlägret" om motsatsen (att elementet inte längre skulle gå att tillverka) är felaktiga.

Mmmm det var tyvärr en liten feltolkning (från vår sida) av den information vi fick från Thympany. Ber om ursäkt för denna feltolkning från vår sida. De befintliga beställarna av element som använde sig av den korgen (enbart SSC) skulle fortsättningsvis få element tillverkade med den. Sen vet man ju inte om Thympany ångrar sig och gör som de gjorde med CT62 :? Det vore synd då B65oa-II är ett mycket bra element (jo jag har analyserat sönder det ;) ) som är perfekt till bl a 70-talarna.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-12-01 20:53

Ja, jag är mycket förtjust i det också. :P

Vh, iö

Användarvisningsbild
ArneL

Inläggav ArneL » 2007-12-02 21:07

realist skrev:
realist skrev:Sendte samme link til produsenten, we will see what happens... :wink:

Angående Renessanse Chorus nevnt tidligere i tråden som lignet "alldeles för mycket" på Sonab OD 11....

Dette må vel være kopi av OD-11, se bare her:

http://www.enjoythemusic.com/ces2007/olsher/page4.htm

http://www.enjoythemusic.com/ces2005/boylan/

Ingen dum ide å produsere slike i eik, og selge via IKEA !!?

SSC ? Larsen ?

Må jo bli billigere enn 6000 kr (1000$) ??
Lyssna noga ! Mvh. ArneL

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-12-02 21:40

OD11 är nog mer aktuell idag än när den kom.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2007-12-02 22:31

ArneL skrev:Ingen dum ide å produsere slike i eik, og selge via IKEA !!?

SSC ? Larsen ?

Som idé skulle det kunna vara trevligt men man säljer inte till IKEA - De beställer och kraven på leverantörer är riktigt höga - det är inte så kul alla gånger.

/Jocke

Användarvisningsbild
staffanw

Inläggav staffanw » 2007-12-02 23:06

ArneL skrev:
realist skrev:

Dette må vel være kopi av OD-11, se bare her:

http://www.enjoythemusic.com/ces2007/olsher/page4.htm

http://www.enjoythemusic.com/ces2005/boylan/

Ingen dum ide å produsere slike i eik, og selge via IKEA !!?

SSC ? Larsen ?

Arne,
denna kopia avhandlade vi i denna tråd för en månad sedan, och konstaterade då att priset var $1195:- d.v.s. nästan SEK 8000:-

/staffan

Användarvisningsbild
realist

Inläggav realist » 2007-12-03 00:49

Arnes link var fra cec 2005......noen inkl. meg har visst sovet :oops:

Användarvisningsbild
ArneL

Inläggav ArneL » 2007-12-03 12:54

Jaja, men jag forstår inte varfor man inte kunne ha produsert stora serier och såld i bøtter och spann av en sånn modell som har feks dessa fordelar:

* Liten och lettplasserad på golv inntil eller på vegg, høg WAF.
* Lettdriven, kan seljes sammen med ordinare receivers eller DVD / CD-komboar från Denon, TEAC, Onkyo, etc.
* Kan brukas til surround, kommer flera kanaler, ok, kjøp flera.
* Enkel konstruksjon, billig att produsera i stora serier.
* Liten = lite materialforbruk = kan faneras rimlig.
* Liten = transportvennlig = miljøvennlig = billigare att distrubiera.

IKEA var kanskje inte rette distrubisjonen, men hva med feks. Hifiklubben, Expert-kjedjan, el. l. Her i Norge selges Abrahamsen via Lefdal / Elkjøp (fd. Electrocompaniet, men Electrocompaniet fortsetter utan Abrahamsen får jag legga til).

En "folke-høgtalare" måste ut til folket via en kedja / stormarknad / kjøpcenter..

Men for att få til att demonstrera en typ OA-høgtalare måste taket vara reflekterande over utstellningen / demo-området, kan ju fixas med en hengande reflektor! Typ OA-høgtalare låter inte annars i butik, och ingen vil forstå hva som er så spesielt, detta tror jag var et av dom fremsta orsaken till at inte Carlsson sålde jattemycket på 80-tallet.

Så her måste marknadsføringen vara på stell helt från produsent til butik.
Lyssna noga ! Mvh. ArneL

Användarvisningsbild
Wideglide

Inläggav Wideglide » 2007-12-14 12:06

Såg senaste nyhetsbrevet på Planeten http://www.carlssonplanet.com/newslette ... d964cc4f#1
och detta var glädjande! :D

URSÄKT - OCH GOD JUL
Vi vill här också passa på att be John Larsen om ursäkt för den hårda tonen mot honom i en artikel i CarlssonPlanets nyhetsbrev nr 64. Artikeln uttryckte undertecknads ilskna reaktion på hur Stig Carlssons namn och reklamslogans användes i tidningsannonser för en ny serie Larsenhögtalare. Jag har på sistone noterat att annonseringen är ändrad och har inga vidare invändningar mot hur Larsenhögtalarna nu marknadsförs. Så här ser t ex Larsens nya hemsida ut:
http://larsenhifi.com

Jag önskar idag att jag inte tagit till så hårda ord mot Larsenannonseringen, och till min stora glädje godtog John Larsen i veckan min ursäkt för detta. Vi önskar Larsen Hifi lycka till med de nya Carlssoninspirerade Larsenhögtalarna!

Eftersom det det inleds med "Vi" förmodar jag att styrelsen står bakom även ursäkten. All Respekt. Bra gjort.
"..klä ditt rum med Rockwool"
Stig Carlsson
Civ.ing.

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2007-12-14 13:43

Jag läste också det där och det var mycket glädjande läsning. Hedersamt och sympartiskt att be Larsen om ursäkt och likaså hedersamt av Larsen att godta den.

Användarvisningsbild
realist

Inläggav realist » 2007-12-17 12:08

Dette er en Sonab-kloning jeg ikke har sett før.

Lång länk

Bild

Antisidscrollmaffian var här /Jax

Användarvisningsbild
realist

Inläggav realist » 2007-12-17 12:19

Hurra for antisidskrollmaffian! :D

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2007-12-17 13:29

IngOehman skrev:Kan hur som helst säga att Carlsson T11oa-II kommer att vara en smärre revolution därvidlag. En separat tråd för det, och dess egenskaper, alltså det kommande Carlsson-diskantelementet från SSC, kommer nästa vecka...

Vh, iö

Finns det mer information idag? Jag undrar specifikt dess storlek och form. Indikationer säger att den ska ha en "böjd frontplatta" för att kunna monteras direkt i Carlsson-modeller.

Idag har jag CT62 i mina högtalare med konventionell baffel, och är nöjd, men finns det en diskant med bättre prestanda så är jag inte främmande att försöka byta. Men det beror sas på hur lätt/svårt/omöjligt det är att kunna montera den i en konventionell baffel.

Edit: Detta kanske inte gäller kondiskanten, den ska heta KT- nånting. I så fall glöm detta...

vh/
T

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-12-20 20:15

Wideglide skrev:...Eftersom det det inleds med "Vi" förmodar jag att styrelsen står bakom även ursäkten. All Respekt. Bra gjort.

Jag vill bara påpeka att nyhetsbrevet kommer från Per/Carlsson Planet och inte från Stiftelsen Stig Carlsson (SSC).

Det gäller både det nyhetsbrev där sakerna som Per nu ber om ursäkt för skrevs, och det där han ber om ursäkt för det.

SSC har lika lite inblandning i det ursprungliga yttrande som i ursäkten.

Även om nog SSC i sin helhet delade Pers synpunkt att Larsen-annonseringen var en otillbördlig rennomésnyltning, tyckte vi att tonen i nyhetsbrevet illa representerade SSC's inställning. Men det som skrivs på CP är det ju Per som bestämmer över. Det är hans site och det som syns där är hans privata uppfattningar, och skall så vara. Om något som publiceras där är officiella uttalanden från SSC, så skall det alltid framgå.

Så här retrospektivt är i varje fall jag glad över att Larsen (så vitt jag vet) upphört med annonseringen, att Per bett Larsen om ursäkt för den upprörda tonen, och att Larsen accepterat detta. Mindre glad är jag över att vi inte kommit till avslut med Larsen ännu, men jag hoppas vi kan göra det snart. Det borde ju ligga i allas våra intressen att göra det. När vi är kvitt med varandra kan ju alla gå vidare. Särskilt hoppas jag att vi inte kommer att få äta upp att vi som policy haft att vara generös med att ge uppskov för betalning, när Larsen bett om det. Det vill säga - vi hoppas vi inte är blåsta på de pengarna.

Vh, iö, som i detta inlägg försöker föra SSC's officiella talan, plus min egen uppfattning (sista stycket).

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2007-12-20 22:38

Hej Ingvar... och god jul får man väl säga så här i förskott!

Tyvärr blir det ju en smula mindre god jul när du inte kunde låta julefriden lägra sig över detta onödiga Carlssonbråk utan kände dig tvungen att skriva ditt senaste inlägg...

Per Gulbrandsen är medlem i styrelsen och ni i SSC har i alla era (de som inte saknas) årsredovisningar angett "informationsverksamhet via carlssonplanet.com" som en större eller mindre del av den verksamhet ni bedrivit under året och som ni då redovisar till länsstyrelsen.

Ni (SSC) har ingen egen avdelning där i vilken ni faktiskt bedrivit denna "informationsverksamhet" och man får då dra slutsatsen att ni avser styrelsemedlem Per Gulbrandsens informationsverksamhet om Carlsson på carlssonplanet.com. (det som står om SSC, under rubriken SSC är ju lite enkel information om just SSC)

Det borde betyda att SSC har ett ansvar för det Per Gullbrandsen nu och retrospektivt har att säga t ex i detta bråk om Larsenhögtalarna.

Det var lite otaktiskt att inte bara "glida med" på denna av alla så väl sedda ursäkt från Per....

Du är mindre glad över att ni inte kommit till avslut säger du.....

Tja... avslutets början soppades ju till ordentligt av er i SSC när ni gick ut och sa på Carlssonplanet och här på Faktiskt (du har själv skrivit det i ett otal trådar) att Larsen hade sagt upp kontraktet för att licenstillverka Carlssonhögtalare i nov 2006.
Detta var aldrig sant! :(
Larsen hifi skrev i ett brev till SSC något i stil med: "skall det vara dessa villkor tar jag ner Carlssonskylten".
Ni har ett kontrakt er emellan som mycket tydligt anger att det skall sägas upp skriftligt (paragraf 17.3). Jag tror inte ni kan hitta en avtalsjurist som kan tolka det så till er fördel att ett "hot" om att ta ner carlssonskylten skulle uppfylla alla formkrav på en skriftlig uppsägning av ett licensavtal.
Att det är som jag skriver ovan är lätt att visa med hjälp av det brev som du Ingvar och Lars Bäcklund skickade till Larsen HiFi 8/3 -07 samt kontraktets paragraf 17.

Angående monetära skulder så är det ju så att:

SSC anser att Larsen HiFi är skyldig SSC pengar för de extra pålagda 50kr/element. Något som Larsen HiFi bestrider med stöd av paragraf 9.2 i licansavtalet...

Larsen Hifi anser att SSC är skyldig Larsen HiFi pengar för de prototyper av OA60 (den ursprungliga), högtalaren som aldrig blev av. Något ni bestrider då ni säger att den visst skall komma att tillverkas.

Jag tror inte att pengar kommer att transfereras snabbare i någon riktning med hjälp av det påhopp "att ni skulle vara blåsta på de pengarna" snarare tvärtom...

En hyfsat god jul på dig Ingvar och alla andra.

Stefan Björklund
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Wideglide

Inläggav Wideglide » 2007-12-20 23:05

Jaja, så var det med den julefriden i den konflikten...
"Hedersamt och sympartiskt att be Larsen om ursäkt och likaså hedersamt av Larsen att godta den", skrev Mapem och höll med om det jag ursprungligen skrev. Kanske inte ohedersamt (starka ord) men i alla fall osympatiskt av dig Ingvar att återigen ta upp detta med vem som är skyldig vem pengar i detta segslitna mål... Ni har, av förklarbara skäl, helt olika syn på vem som är skyldig vem vad? Lite torftigt att ta den byken (ännu mer) offentligt...
Hursomhelst, en riktigt god jul är jag ändå skyldig dig Ingvar, du är ofta en inspiration här på Faktiskt. Men inte mer bensin på glöden i år va?
Försök se det hela ur tredje persons perspektiv och inse de smått löjliga proportioner det fått...
"..klä ditt rum med Rockwool"
Stig Carlsson
Civ.ing.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-12-21 02:53

Wideglide skrev:...osympatiskt av dig Ingvar att återigen ta upp detta med vem som är skyldig vem pengar i detta segslitna mål... Ni har, av förklarbara skäl, helt olika syn på vem som är skyldig vem vad? Lite torftigt att ta den byken (ännu mer) offentligt...

Ni tolkar in för mycket i "komma till avslut" och "bli kvitt".

Jag har inte skrivit något om vem som är skyldig vem pengar i inlägget.

Vad jag menar är bara att vi bör bli överens och komma till ett avslut. Det var ett yppande om en förhoppning. :P Inget annat.

NI häller bensin på brasan. :( Inte jag.

Än värre blir det när Stefan fyller på med en massa saker som jag överhuvudtaget inte nämnt, men nu blir tvungen att kommentera. :( Att vi accepterade Larsens skriftliga uppsägning har framgått för honom med önskvärd tydlighet (han skrev att han tar ned skylten och inte kommer att producera några fler Carlssonhögtalare, och det villkorades så vitt jag minns inte någonting, såsom du Stefan gör gällande) eftersom vi för långt över ett år sedan skrivit till honom och sagt att vi accepterat uppsägningen.

Om han velat ångra det har han haft gott om tid på sig att göra det. Det har han inte gjort. Han har vetat vad han skrivit - liksom att vi accepterat uppsägningen. Vi har ju dessutom därefter diskuterat avslutet (bland annat hembudsparagrafen) med honom, och avslut diskuterar man efter uppsägning, eller hur? :wink:

Påståendet om att kontraktet inte är uppsagt är helt enkelt absurt.

Varför skriver du sådant? Har du eller Larsen något att vinna på att här offentligt förneka uppsägningen och hävda att vi fortfarande har kontrakt? :o Vad skulle det vara? Är syftet att sätta krokben för SSC att gå vidare med nya exploatören? :( Rätt trist förhandlingstaktik isåfall.

Om så inte är fallet är det rätt märkligt att du agerar som du gör. Är det inte enklare att vi och Larsen går vidare mot avslutet bara, och får det avklarat? Det är väl inte du som sätter käppar i hjulen och gör att vi inte kommer till avslut? :o

avr7000 skrev:...Ni (SSC) har ingen egen avdelning där i vilken ni faktiskt bedrivit denna "informationsverksamhet" och man får då dra slutsatsen att ni avser styrelsemedlem Per Gulbrandsens informationsverksamhet om Carlsson på carlssonplanet.com. (det som står om SSC, under rubriken SSC är ju lite enkel information om just SSC)

Dra inga slutsatser alls, om du inte undersökt saken först, det är mitt bästa tips.

Bara för att Per i förekommande fall informerar om saker som kommer från SSC betyder det inte att SSC står för allt det som står på CP. Det består till >99% av saker som kommer från Per själv eller någon av de andra CP-redaktörerna, och som SSC inte bidragit med överhuvudtaget, än mindre kan ta något ansvar för.

Det finns till och med ett styrelsebeslut om att INGENTING som kommer från SSC's styrelsemöten FÅR kändgöras via CP utan att styrelsen är informerad. Däremot kan SSC självklart inte hindra Per från att yttra sina personliga uppfattningar i olika frågor. Varken kan eller vill.

CP är Pers privata egendom och ingenting som SSC äger eller kontrollerar. Det enda SSC kan göra (och ofta gjort) är att HINDRA att information kommer ut. Sådana krav kan man ju ställa på styrelsemedlemmar. Men vi varken kan eller vill hindra någon från att yttra sina personliga uppfattningar. Det vore ju helt absurt.

Din antydning om att SSC skulle stå för det ursprungliga uttalandet är dessutom svårförståelig, med tanke på att det redan då ju klargjordes att så INTE var fallet. Det vet du ju, eller hur?

Ingenting har ändrats sedan dess. SSC klargjorde redan då att uttalandet var Pers, och inte SSC's.

avr7000 skrev:Det borde betyda att SSC har ett ansvar för det Per Gullbrandsen nu och retrospektivt har att säga t ex i detta bråk om Larsenhögtalarna.

Nej, det borde det inte.

Om du driver en TV-station och informerar om sändningstabellen via t ex Svenska Dagbladet, så har du inget ansvar för något annat än de uppgifter du specifikt bett dem skriva. Är inte det rätt självklart egentligen?

avr7000 skrev:Det var lite otaktiskt att inte bara "glida med" på denna av alla så väl sedda ursäkt från Per....

Ja, det var "otaktiskt". Att vara taktisk är ofta ohederligt. Jag ogillar ohederlighet. Är hellre hederlig och låter dig uppfatta mig som otaktisk. Blir du imponerad av taktiska människor?

Svårare än så här är det inte: SSC kan inte be om ursäkt för något som SSC varken vetat om eller applåderat - hur taktiskt du än tycker det än hade varit att bete sig så!

Däremot kan vi uppskatta att Per gjorde det - och det var ju just det jag uttryckta/skrev att SSC gör. Jag applåderar honom. (För det och mycket annat.)

Att man skall behöva få på skallen för att man INTE försöker ta del av äran för en ursäkt, känns underligt. :?

Tycker ni skruvar situationen väldigt konstigt, och tycker att det är trist att ni gör det - men jag går självklart inte så långt att jag kallar er osympatiska för det. :wink: Det finns säkert något bra skäl till det, som jag inte känner till bara.

Men oavsett det så önskar jag er båda två en riktigt God Jul, mycket bättre än bara en hyfsad! :P (Och ett Gott Nytt år dessutom!)

Vh, iö

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2007-12-21 08:50

Detta tog en tråkig vändning, när allt tycktes vara frid och fröjd. Men nu härskar snart julefriden, alla blir mätta och glada av julbordets fasta och flytande fröjder och sen blir allt bra igen. Hoppas i alla fall jag. God jul till alla!

FöregåendeNästa

Återgå till Carlsson Illuminati