Skulle du vilja köpa nygamla Carlssonhögtalare?

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Skulle du vara intresserad av att köpa nya Carlssonhögtalare om en eller flera av de modeller Stig själv konstruerade såldes i moderna versioner uppdaterade med dagens komponenter och tillgängliggjorda genom Stiftelsen Stig Carlsson?

Nej, utvecklingen har gått framåt varför modernare konstruktioner intresserar mig mer.
18
20%
Nej, jag är i första hand intresserade av äldre Carlssonhögtalare i originalskick eller för uppdatering.
5
6%
Vet ej, men jag skulle verkligen bli glad om Stigs gamla modeller tillverkades och såldes igen.
30
34%
Ja, om det var en modell jag uppskattar och har möjlighet att placera i mitt hem på lämpligt sätt.
35
40%

Antal röster : 88

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2012-10-18 12:55

För vissa av oss så skulle det inte se så bra ut om vi deltog i en tävling och inte vann. Då är det bättre av att förmedla uppfattningen att vi oavsett vilket ändå vet bäst. 8)

Jag tror att den lämpligaste vägen är att vi stöttar Erik i hans projekt på de sätt vi kan.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2012-10-18 12:56

paa skrev:Ja, det är lite så vi jobbar här!

:mrgreen:

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-10-18 12:56

Naqref skrev:För vissa av oss så skulle det inte se så bra ut om vi deltog i en tävling och inte vann. Då är det bättre av att förmedla uppfattningen att vi oavsett vilket ändå vet bäst. 8)

Jag tror att den lämpligaste vägen är att vi stöttar Erik i hans projekt på de sätt vi kan.

+1
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-10-18 12:56

:D
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-10-18 13:02

Naqref skrev:
hifikg skrev:
Naqref skrev:
hifikg skrev:En trevägare, eller vilken högtalare som helst, som "kör i cirklar" kring en 52:a måste vara högtalarnas Heliga Graal och målet för alla högtalartillverkare och ägare.

Det där har diskuterats på en av faktiskt.ses dolda avdelningar (nej inte den avdelningen Mattias ;) ). Och det hela stupar nog mest på finansiering. Det behövs i runda slängar 30-50kkr per modell för att få fram bra fungerande prototyper som sedan kan dupliceras. D v s om jag skulle vara inblandad. Andra kan säkert spendera många gånger mer på det. 8)

Och du är säker på att den "kör i cirklar" kring en 52.2:a? då borde det vara peanuts att hitta en finansiär. En sådan högtalare skulle sopa mattan med allt som finns på marknaden och bli Högtalaren.

Redan tvåvägsvarianten kör åttor runt 52.2 och det vi har hört av trevägsvarianten så har den potential att göra det. I mitt tycke då.

Jag höll på att köra av vägen nu! Jag tror du överdriver våldsamt, för mig innebär begreppet, att köra i åttor kring något, total utklassning. Om det ens är bara lite sant borde det inte vara svårt att finansiera projektet. Fast man får förstås räkna med att dela med sig av kakan.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2012-10-18 13:08

hifikg skrev:
Naqref skrev:
hifikg skrev:
Naqref skrev:
hifikg skrev:En trevägare, eller vilken högtalare som helst, som "kör i cirklar" kring en 52:a måste vara högtalarnas Heliga Graal och målet för alla högtalartillverkare och ägare.

Det där har diskuterats på en av faktiskt.ses dolda avdelningar (nej inte den avdelningen Mattias ;) ). Och det hela stupar nog mest på finansiering. Det behövs i runda slängar 30-50kkr per modell för att få fram bra fungerande prototyper som sedan kan dupliceras. D v s om jag skulle vara inblandad. Andra kan säkert spendera många gånger mer på det. 8)

Och du är säker på att den "kör i cirklar" kring en 52.2:a? då borde det vara peanuts att hitta en finansiär. En sådan högtalare skulle sopa mattan med allt som finns på marknaden och bli Högtalaren.

Redan tvåvägsvarianten kör åttor runt 52.2 och det vi har hört av trevägsvarianten så har den potential att göra det. I mitt tycke då.

Jag höll på att köra av vägen nu! Jag tror du överdriver våldsamt, för mig innebär begreppet, att köra i åttor kring något, total utklassning. Om det ens är bara lite sant borde det inte vara svårt att finansiera projektet. Fast man får förstås räkna med att dela med sig av kakan.

Du kan ju om du får tid över någon gång kolla igenom den här tråden:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... &list=full

Sedan finns det ju vittnesmål redan i den tråd vi nu befinner oss i en del vittnesmål om hur bra det låter.

Vee-Eight skrev:Men sett utifrån SC´s konstruktioner så tycker jag att Erik Johansson mfl bör få allt stöd att slutföra deras strävanden att bygga trevägaren. Jag har lyssnat på ett par av iterationerna och jag måste säga att det är inte ofta jag får massivt haksläpp. De var, redan då, bland det bästa jag hört. Skall det tas fram högtalare så det såna.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-10-18 13:16

Haha... ;-D Är det inte som så att det redan händer en del i Area-51 och på andra ställen?

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2012-10-18 13:18

Jag har ju lyssnat och labbat på Eriks två och tre-vägare och de är i sanning imponerande och har potential! (bl a att köra 8 or run OA52 :D )

-Men, så länge det finns en skitvrång styrelse i SSC ledda av en ordförande som har för vana att skicka ut hotbrev till den som misshagar. + att vi här har IÖ som deras förlängda arm som i dessa typer av sammanhang berättar hur bra han kände Stig och att han "nöjer sig med att visa tacksamhet till Stig för hans inspiration" medan andra då "utnämner sig till representanter för Stigs idéer" och därmed är ena rackarns renommesnyltare...
- så tror jag inte att tillställningen att gemensamt här försöka ta fram en uttolkning av Stigs 3-vägs patent blir den sorglösa trevliga tillställning den har rätt att bli!

Bättre då att utom synhåll för denna vrånghet försöka t ex hjälpa Erik med forsatt arbete.
Eller att labba själv på egen kammare.

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-10-18 13:24

Naqref skrev:För vissa av oss så skulle det inte se så bra ut om vi deltog i en tävling och inte vann.

Det är ju precis det incitamentet som behövs för att säkerställa kvalitén på slutresultatet. :wink:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-10-18 13:26

:D

Bill50x skrev:
Naqref skrev:
MagnusÖstberg skrev:Det är tokiga människor.
Som om fjonken skulle vara normal. 8O 8) :D

Eller MÖ...

/ B
Att vara normal är onormalt. Och tråkigt. 8O :)

schmutziger skrev:Men är det inte bättre att isf gå ihop och göra en kollektiv ansträngning?
ist att tre pers köper element o material för 30kkr. så går det kanske att få till något bättre ihop?
+1

Naqref skrev:Jag tror att den lämpligaste vägen är att vi stöttar Erik i hans projekt på de sätt vi kan.
Medhåll. Men vi andra vet ju inte vad som händer på de dolda forumdelarna. Då är det ju inte lika kul att stötta..
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-10-18 13:28

hifikg skrev:Jag höll på att köra av vägen nu! Jag tror du överdriver våldsamt, för mig innebär begreppet, att köra i åttor kring något, total utklassning.

Självklart.

När jag vill provocera lite så påstår jag att världens bästa högtalare tveksamt kan vara dubbelt så bra som en vanlig klockradio.

Däremot verkar det som en förbättring på en promille eller så kan UPPLEVAS otroligt stor.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-10-18 13:29

MagnusÖstberg skrev:Men vi andra vet ju inte vad som händer på de dolda forumdelarna. Då är det ju inte lika kul att stötta..

+1

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2012-10-18 13:30

MagnusÖstberg skrev: Medhåll. Men vi andra vet ju inte vad som händer på de dolda forumdelarna. Då är det ju inte lika kul att stötta..

Dolda forumdelar verkar vara kul, men bara om dom inte är dolda ... :evil:
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-10-18 13:31

MagnusÖstberg skrev:Men vi andra vet ju inte vad som händer på de dolda forumdelarna. Då är det ju inte lika kul att stötta..

Men vaf... Finns det fortfarande dolda forumdelar? Att det finns en för administrationen är väl OK, men annars?

/ B

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-10-18 13:34

avr7000 skrev:Jag har ju lyssnat och labbat på Eriks två och tre-vägare och de är i sanning imponerande och har potential! (bl a att köra 8 or run OA52 :D )

-Men, så länge det finns en skitvrång styrelse i SSC ledda av en ordförande som har för vana att skicka ut hotbrev till den som misshagar. + att vi här har IÖ som deras förlängda arm som i dessa typer av sammanhang berättar hur bra han kände Stig och att han "nöjer sig med att visa tacksamhet till Stig för hans inspiration" medan andra då "utnämner sig till representanter för Stigs idéer" och därmed är ena rackarns renommesnyltare...
- så tror jag inte att tillställningen att gemensamt här försöka ta fram en uttolkning av Stigs 3-vägs patent blir den sorglösa trevliga tillställning den har rätt att bli!

Bättre då att utom synhåll för denna vrånghet försöka t ex hjälpa Erik med forsatt arbete.

Stefan
Man kan ju också ge fullständigt fan i inlägg av negativ karaktär som inte har syftet att hjälpa framåt.

Men jag har full förståelse för valet.

Erik är inte bara skittrevlig, han är energisk också (så länge det inte gäller att städa ur hemma i föräldrarnas gömmor) 8)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2012-10-18 13:38

avr7000 skrev:Jag har ju lyssnat och labbat på Eriks två och tre-vägare och de är i sanning imponerande och har potential! (bl a att köra 8 or run OA52 :D )

Stefan

+1!
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2012-10-18 13:46

Håller iof med MÖ, man kan eg skippa SSC-styrelsen i sin helhet inkl att vara bitter över deras göranden och låtande. Dock står det dem fritt att antingen, som sagt, stötta projektet eller låta bli. Blir väldigt nöjd med båda lösningarna, kanske rent av mer nöjd med det senare.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-10-18 13:52

Vee-Eight skrev:Håller iof med MÖ, man kan eg skippa SSC-styrelsen i sin helhet inkl att vara bitter över deras göranden och låtande. Dock står det dem fritt att antingen, som sagt, stötta projektet eller låta bli. Blir väldigt nöjd med båda lösningarna, kanske rent av mer nöjd med det senare.

Jag har dock dåligt minne. Hur har SSC fått mandat att föra SC´s skapelser vidare?

/ B

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2012-10-18 13:56

Bill50x skrev:
Vee-Eight skrev:Håller iof med MÖ, man kan eg skippa SSC-styrelsen i sin helhet inkl att vara bitter över deras göranden och låtande. Dock står det dem fritt att antingen, som sagt, stötta projektet eller låta bli. Blir väldigt nöjd med båda lösningarna, kanske rent av mer nöjd med det senare.

Jag har dock dåligt minne. Hur har SSC fått mandat att föra SC´s skapelser vidare?

/ B

DET är en väldigt central och bra fråga. Jag vet inte.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-10-18 14:06

Vee-Eight skrev:
Bill50x skrev:Jag har dock dåligt minne. Hur har SSC fått mandat att föra SC´s skapelser vidare?

Uj, om DU inte vet, vem vet? Känns lite märkligt, speciellt om man som jag utanför läst lite av turerna kring detta. Själv slutade jag renovera mina OA14 bland annat pga skitsnacket (inte alls enbart därför, mycket pga tidsbrist/motivation) när det blev för surt. På något sätt påverkade det mina förväntningar om hur högtalarna skulle låta. Fel av mig givetvis men det var så det kändes. Så jag sålde av alla grejor jag köpt (gamla högtalare, nya element, nya komponenter till delningsfilter, kontakter färg spackel etc inkl massa arbete) med förlust.

Så här i efterhand inser jag att jag skulle satsat på att renovera ett par OA12:or istället och struntat i bråket med SSC :-)

/ B

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-10-18 14:24

Bill50x skrev:Jag har dock dåligt minne. Hur har SSC fått mandat att föra SC´s skapelser vidare?

Det är väl bara SC själv som kan ge mandat i den frågan och han är väl svår att nå numera....

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2012-10-18 14:24

Bill50x skrev:
Vee-Eight skrev:

Uj, om DU inte vet, vem vet? Känns lite märkligt, speciellt om man som jag utanför läst lite av turerna kring detta. Själv slutade jag renovera mina OA14 bland annat pga skitsnacket (inte alls enbart därför, mycket pga tidsbrist/motivation) när det blev för surt. På något sätt påverkade det mina förväntningar om hur högtalarna skulle låta. Fel av mig givetvis men det var så det kändes. Så jag sålde av alla grejor jag köpt (gamla högtalare, nya element, nya komponenter till delningsfilter, kontakter färg spackel etc inkl massa arbete) med förlust.

Så här i efterhand inser jag att jag skulle satsat på att renovera ett par OA12:or istället och struntat i bråket med SSC :-)

/ B

Mja, asså;

Jag klev på "tåget" nånstans 2001-2002, och då fanns ju SSC redan. Av vad jag förstått så hade inte SC några arvingar, så Stiftelsen Stig Carlsson startades av vänner till SC. Jag tror inte det fanns ett testamente till grund till bildandet. Mandatet måste då ha kommit från Länsstyrelsen, eller vem som nu bestämmer i dessa ärenden, som flyttade över kvarlåtenskaperna till SSC´s förvaltning.

Mao; SC har, vad jag vet, varken önskat eller ogillat ett bildande av en stiftelse som skulle förvalta kvarlåtenskaper och imateriell egendom. Den uppgiften är självpåtagen. Det bör väl sägas att bildande av stiftelse i liknande fall är fullt naturligt, och det är inte där skon klämmer i den sorgliga utvecklingen på senare tid, utan snarare beror det på stiftelsens medlemmar. Iaf vissa av dem.

Ok, jag kanske visste iaf. Sort of. :)
Senast redigerad av Vee-Eight 2012-10-18 14:25, redigerad totalt 1 gång.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2012-10-18 14:25

Bill50x skrev:

/ B

Via länsstyrelsen i Sthlm.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2012-10-18 14:42

Jag föreslår att SSC delar ut sitt första stipendie till Erik och att vi drar ihop ytterligare en påse pengar han fritt kan disponera utan inblandning (enligt ju fler kockar destu sämre soppa).

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-10-18 14:47

Nattlorden skrev:
hifikg skrev:Jag höll på att köra av vägen nu! Jag tror du överdriver våldsamt, för mig innebär begreppet, att köra i åttor kring något, total utklassning.

Självklart.

När jag vill provocera lite så påstår jag att världens bästa högtalare tveksamt kan vara dubbelt så bra som en vanlig klockradio.

Däremot verkar det som en förbättring på en promille eller så kan UPPLEVAS otroligt stor.

Den promillen intar jag nog helst i form av en god single malt. En konstruktion som får mina OA52 att låta som en klockradio i jämförelse låter sig bara inte göras. Och sitter någon på en sådan konstruktion behövs det inte mycket fantasi för att finansiera den. Jag ska läsa länkarna när jag kommer ner under 100 igen.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2012-10-18 15:00

Naqref skrev:Jag föreslår att SSC delar ut sitt första stipendie till Erik och att vi drar ihop ytterligare en påse pengar han fritt kan disponera utan inblandning (enligt ju fler kockar destu sämre soppa).

Låter som en utomordentlig idé! :)
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-10-18 15:11

Naqref skrev:Jag föreslår att SSC delar ut sitt första stipendie till Erik och att vi drar ihop ytterligare en påse pengar han fritt kan disponera utan inblandning (enligt ju fler kockar destu sämre soppa).

Vore ju enormt av dem, men det finns väl inget att dela ut längre.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2012-10-18 15:12

MagnusÖstberg skrev:

Vore ju enormt av dem, men det finns väl inget att dela ut längre.

*ger en påse internetironi till MÖ*
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-10-18 15:17

Jag tycker att ett erkännande vore gott nog, att bara få känna att det man gör uppskattas av dem som faktiskt har som huvuduppgift att värna om Stigs minne och hans arbete och gärning.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2012-10-18 15:22

Jo, sant.
- Carlsson Illuminati -

FöregåendeNästa

Återgå till Carlsson Illuminati