Carlssonträff!!??

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
Tux

Inläggav Tux » 2007-09-20 07:42

Efter att ha läst SSC´s inlägg kan jag bara konstatera att det finns flera sidor av myntet och att sanningen troligen ligger interpolerat någonstans däremellan.

Jag skulle uppskatta om vi håller debatten ren från allehanda tjuvnyp, efterslängar och retoriskt mästrande.

Lyssningsintryck och lite fler bilder kommer under helgen.

/Pontus
Redaktör @ Carlsson Illuminati
Klubbmästare AGV @ Hififorum.nu

Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2007-09-20 09:14

Jag har talat med John och han avstår att svara på SSC's inlägg trots att det enligt honom innehåller ett antal osanningar.
Ingvars inlägg får stå obemött då det som alltid säger lika mycket om Ingvar själv som sitt innehåll.

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-09-20 09:46

Skulle vilja förtydliga några saker efter SSCs inlägg som jag selekterar ut de mest positiva delarna ur. ;)

Självklart är det trevligt att SSC önskar 'oss' lycka till. Vill dock poängtera att det inte är delvis mitt högtalarmärke utan helt och hållet John Larsens. Jag är bara inhyrd som konsult.

Det är så att jag aldrig hann träffa SC själv. Jag har dock läst det mesta som står skrivet av honom och om honom. Och analyserat de tekniska lösningarna som han kom med både rent teknisk och hur de passar in i den filosofi han hade (som om jag förstår det rätt tog ett stort språng i o m 80-talshögtalarna). Det har förekommit en viss andel reverse engineering och vidare så har jag ju diskuterat rätt mycket med SSCs chefkonstruktör i ämnet. ;)

När det gäller den uppresta formen (som kom i o m OA58) som vi har använt oss delvis av (dock har Larsen 4 och Larsen 6 andra proportioner) så delar jag IÖs mening att den är mer lämplig (och snyggare) än den form som OA50 och OA52 har. Så det är svårt att komma ifrån att något liknar vartannat när det finns en så suvverän grundform som den du kom på. :P

Vidare så är Larsen 4 och 6 mindre lik OA58/OA60 än man kan se vid en ytlig betraktelse. Där finns minst två konstruktionsdelar som inte har funnits på någon Sonab/Carlsson-högtalare tidigare varav den ena är en helt ny lösning på de problem som finns med denna typ av högtalare. Vidare finns det lite andra prioriteringar i filterkonstruktionen som gör att man gissningsvis kommer närmare den nya ljudfilosofi som man kan ana i o m Stigs trevägare.

De kommande tyngre modellerna kommer vara betydligt mer avvikande i form och funktion (men inte i mål) och där kommer det synas betydligt fler egna idéer som dock ligger i linje med grundidéerna och målet SC hade.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
SSC
Inaktiverad

Inläggav SSC » 2007-09-20 10:45

avr7000 skrev:Jag har talat med John och han avstår att svara på SSC's inlägg trots att det enligt honom innehåller ett antal osanningar.
Ingvars inlägg får stå obemött då det som alltid säger lika mycket om Ingvar själv som sitt innehåll.

Stefan

Man kan uppleva att det finns en viss kontradiktion mellan uttalandet om "obemött" å ana sidan och påståendet om osanningar å den andra...

Kontrar väl med att säga att ett inlägg av det där slaget, lagt av en person som inte har all förstahandsinformation kanske inte är så mycket att lägga vikt vid, utan det säger mera om den som lagt det. Så jag lämnar påståendet obemött, eller hur hette det? :wink:

Tycker det är trevligare att fokusera på det roliga i sammanhanget - nämligen att Sverige har fått ett nytt högtalarmärke. :P

Vh, iö

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2007-09-20 10:55

SSC skrev:Tycker det är trevligare att fokusera på det roliga i sammanhanget - nämligen att Sverige har fått ett nytt högtalarmärke. :P

Vh, iö

Ja det hade varit trevligt :D

Mvh Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2007-09-20 11:15

det är som vanligt en man en vilja
två män fyrtiosjy viljor :lol:
men som vanligt ska man ha rolexen eller piratkopian
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
Ceder

Inläggav Ceder » 2007-09-20 11:46

profbd skrev:det är som vanligt en man en vilja
två män fyrtiosjy viljor :lol:
men som vanligt ska man ha rolexen eller piratkopian

I detta fall är väl valet enkelt? den man anser är mest prisvärd alt. låter bäst om man inte bryr sig om priset.

Skulle vara kul om det görs en seriösare opartisk recension/test av de olika alternativen när de finns tillgängliga.

Men det kanske är svårt? att hitta någon opartisk med tillräklig "kredd" i dessa kretsar, risken för tjuvnyp och pajkastning är kanske väl stor :?:

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2007-09-20 12:10

För det första är det sällan ens fel att två träter!

För det andra kan man väl inta tala om orginal senare än OA52.2!

Man kan ju fundera över om inte OA-principen förtjänar att representeras av flera olika fabrikat? På det stora hela kommer musik att kunna avnjutas med högre kvalitet i folkhemmen. Bremen var visst på gång med något OA-ägg också!

På det stora hela kommer nog många fler att få upp ögon (och öron) för hur det låter egentligen då fler produkter med en aning spektakulära utseenden väcker uppmärksamhet. Det passar väl bra i detta individualistiska tidevarv! Varför ska innesluten luft se ut som ett mellanting av skokartong och Ikeagarderob?

Flera lösningar för direktstrålande högtalare har säkert även de omfattats av patent och mönsterskydd som så småningom upphört och är allmänna lösningar idag. Det är inget unikt för OA-principen.

Hellre mångfald än enfald!

/Jocke

Användarvisningsbild
subsand

Inläggav subsand » 2007-09-20 12:42

För det andra kan man väl inta tala om orginal senare än OA52.2!

De högtalare som heter Carlsson får man väl betrakta som orginal och Larsen, Mirsch m.fl som högtalare med släktskap. Man behöver inte lägga någon värdering i det.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2007-09-20 13:35

Jag tycker nog att de högtalare som SC utvecklade kan kallas orginal däremot inte andra konstruktioner som utnyttjar samma princip, oavsett vad som står på dom!

/Jocke

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2007-09-20 13:50

Egentligen är det väl bara det ljudmässiga (och utseendemässiga) resultatet som spelar någon roll... Om det står Kina, Europa eller USA på paketet spelar väl t.ex ingen roll? 8)

OA58 är i mina ögon inte mer Carlsson-original än L4. Båda är baserade på Stigs tankar så vitt jag förstår det (Vilken modell låter bäst?). OA52.2 och OA50.2 är original. Det behöver inte diskuteras. Om OA52.3 är det... Det kan diskuteras. Det är väl som med möbler skulle jag tro... Om man vill vara säker, ska man köpa en möbel som är tillverkad under perioden som konstruktören hade kontroll över produktionen.
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-09-20 15:05

subsand skrev:De högtalare som heter Carlsson får man väl betrakta som orginal och Larsen, Mirsch m.fl som högtalare med släktskap. Man behöver inte lägga någon värdering i det.

Nja, Sonab från 70-talet är ju också original!

Användarvisningsbild
Ivil

Inläggav Ivil » 2007-09-20 15:39

Jag måste bara tacka carlssonstiftelsen för att äntligen svara på frågor eller snarare svar på tal, men jag hoppas att dom svaren kommer att haman på carlssonplanet i fortsättningen...för det är ett spökforum nu för tiden! många som tittar in och läser inlägg, men ingen diskussion)

(Är det bara jag som tycker att dessa högtalare ser opropotionerliga ut, ser man oa50/52 så ser dom så mycket mer designade ut :D) *svära i kyrkan!?*

Användarvisningsbild
Ivil

Inläggav Ivil » 2007-09-20 16:06

här är isället en design i min smak http://www.faktiskt.se/modules/viewimg. ... G_1433.jpg
för det måste väl inte se så 80-tal ut :D

Erol
inaktiv

Inläggav Erol » 2007-09-20 16:20

Lyssningsintryck, någon?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-09-20 17:21

Ivil skrev:här är isället en design i min smak http://www.faktiskt.se/modules/viewimg. ... G_1433.jpg

Det där skapelserna är ju rätt lika några av Shahinian-högtalarna.

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2007-09-21 02:25

Ivil skrev:här är isället en design i min smak http://www.faktiskt.se/modules/viewimg. ... G_1433.jpg

ttttack! :oops: :oops: :oops:
jag får inte ut ngt av att vara bland dem som inte förstår mig

Användarvisningsbild
Ivil

Inläggav Ivil » 2007-09-21 06:50

Måste fortsätta berömma OlA-68s högtalare antagligen blivit inspirerad av carlssons idéer men inta tagit med den hemska dämpskivan som carlsson och nu även larssons högtalare är utrustade med, utan har lämnat dämpningen till att tillhöra rummet istället för högtalaren. Snyggt! :D

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2007-09-21 07:00

Ingen dämpskiva? :?

Bild
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
Ivil

Inläggav Ivil » 2007-09-21 07:39

haha! det jag syftade på är att jag personligen ser hällre att man dekorerar väggen (med nått snyggt) något man kanske kan lämna till kunden istället för att begränsa en högtalares utseende till att till att bygga helt och hållet på ett gammalt koncept? (inte dåligt utan gammalt) . Detta är helt och hållet min personliga åsikt, men jag står för att säga att 4an 6an och oa50/52 alla skriker 80-tal.
/Andreas

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2007-09-21 07:54

Ivil skrev:haha! det jag syftade på är att jag personligen ser hällre att man dekorerar väggen (med nått snyggt) något man kanske kan lämna till kunden istället för att begränsa en högtalares utseende till att till att bygga helt och hållet på ett gammalt koncept? (inte dåligt utan gammalt) . Detta är helt och hållet min personliga åsikt, men jag står för att säga att 4an 6an och oa50/52 alla skriker 80-tal.
/Andreas

Nu blir jag nyfiken! Vad är det då som definierar samtiden i högtalardesign? Har jag missat några intressanta lösningar för att innesluta luft?

/Jocke

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-09-21 09:39

Ivil skrev:(Är det bara jag som tycker att dessa högtalare ser opropotionerliga ut, ser man oa50/52 så ser dom så mycket mer designade ut :D) *svära i kyrkan!?*

Det är inte mitt fel! *pekar på Ingvar* Det är hans fel, vi har bara plankat formen! 8O :wink:

Mja. Lite mer allvarligt så har man inte så mycket att välja på om man ska få formen optimal tekniskt. Höjden är rimligt spikad så den kan man inte göra så mycket åt. Den är utprovad av SC själv i bl a trevägarna. OA50 och OA52 är för låga för att vara optimala som den typ av öppet fönster-högtalare som man kan misstänka att SC eftersträvade med bl a OA51 och inte minst med Trevägaren.

Bild
Bild på trevägaren från patent 8107049-2

Har man höjden fast så kan man bara laborera med bredden och djupet. Vad man ska fokusera på mest där är vanligen att man väljer högtalaren bredare än djup. Det ger möjligheter (med en fix volym att utgå ifrån) att ha en större baffel och större dämppanel vilket gör att man kan hantera reflexen i högtalarväggen lite lättare. Men vem sa att man ska göra det lätt för sig. ;) I L6 så har vi faktiskt gjort dem djupare än breda. Kräver lite extra omsorg om baffeln och dämppanelerna men jag tycker vi har lyckats rätt bra där. Vår lite andra prioriteringar jämfört med OA58/OA60 gör dock att vi kan fokusera lite mer på reflexen mot golvet. Huruvida det är en riktig prioritering är upp till var och en att avgöra. Har man ett bra soffbord så kanske det är rimligt egalt men då kan man istället glädjas av den något slankare framtoningen hos högtalarna. :)

Ivil skrev:haha! det jag syftade på är att jag personligen ser hällre att man dekorerar väggen (med nått snyggt) något man kanske kan lämna till kunden istället för att begränsa en högtalares utseende till att till att bygga helt och hållet på ett gammalt koncept? (inte dåligt utan gammalt).

Å andra sidan kan man hävda att just det du föreslår (att köra med högtalare som kräver dedikerad akustisk omvårdnad om rummet) är en ännu äldre princip och just det som patentet för OA51 gjorde gammalmodigt... ;)

Användarvisningsbild
Ivil

Inläggav Ivil » 2007-09-21 09:56

*edit*
-Min diskussion gäller enbart designen av högtalaren (det visuella)

Det jag försöker komma fram till är att jag tycker det är minst sagt tråkigt att göra en "klon" där högtalarna från oa50/52 och 4:an och 6:an verkligen har lånat form (och funktion?) och detta borde då också gälla oa58. Min personliga åsikt är att det inte är att tänka ur "boxen" när man på 20 år? ser sådana likheter. Jag tvivlar däremot inte en sekund på att det är enormt välljudande högtalare! och jag tycker det är riktigt kul att fler högtalare bygger på carlssons idéer. Det kanske inte går att göra en annan design, men om man ser på "ägget" så är det då åtminstone en helt annan design, men kanske inte samma välljud...

/Andreas

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-09-21 10:27

Ivil skrev:Det kanske inte går att göra en annan design, men om man ser på "ägget" så är det då åtminstone en helt annan design, men kanske inte samma välljud...

/Andreas

Vad är det för "ägg" som åsyftas?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-09-21 10:29

Ägget från Peter Steindl (Bremen) är väl mest en klon på inos surroundhögtalare?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-09-21 10:39

Ang ägget. Det är ju faktiskt en orthoakustisk konstruktion som är gjord för att vara rundstrålande (d v s med väggen som spegelyta) så visst finns det varianter på temat. Den uppfyller dock inte kravet på ljudprojektion som finns i SCs 80-talare.

Bild
Förlagan till Steindls ägg - Ino Audio a2

Man kan rent ljudfilosofiskt urskilja två typer av högtalare och deras mål.

Dels öppet fönster där man förflyttas till (om det är en liveinspelning) till lokalen där musiken spelas och dels live härmning där man snarare försöker flytta in musikerna i det egna lyssningsrummet. (Jag har i en högtalarrapport för över 10 år sedan använt begreppen fjärrfältsoptimerad inspelningar resp närfälts. De förra passar bra filosofiskt att kombinera med högtalare av öppet fönster-typ. De senare passar bättre filosofiskt till högtalare av livehärmningstyp.)

Medan tidiga SC-högtalare var närmare Livehärmning (vilket inte var helt orimligt då de var monohögtalare och då kanske man vill ha så mycket extra 'rymd' man kan få) så är 80-talarna mycket mer mot öppet fönster. 70-talarna får ses som ljudfilosofiska bastarder (vilket SC också verkar ha insett när han insåg stereoinspelningarnas förtjänster) och jag tycker faktiskt att ägget hamnar i den kategorin som vi skulle benämna stereolounge-högtalare. Det kan man ju fråga sig om det är ett steg framåt. ;)

Begreppen öppet fönster och Livehärmning är omnämna av IÖ i MoLt no3 1998.

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2007-09-21 13:38

Intressant. Men om högtalarna verkligen ska kunna återge musiken antingen med livehärmning eller öppet fönster krävs väl att produktionen är sådan att detta är möjligt. Mycket modern musik har ju inte denna rumsliga information alls.

Man kan ju önska sig båda filosofierna. Om jag hör på en symfoniorkester vill jag inte ha den hemma i vardagsrummet, inte ett livespelande rockband heller. Då vill jag gärna ha illusionen av ett stort öppet fönster bakåt.

Däremot kan man ju tänka sig att en stråkkvartett, eller en singer/somgwriter med gitarr, faktiskt skulle kunna befinna sig i ens vardagsrum. I det fallet känns livehärming som det rätta.

Högtalare som inte är renodlade åt det ena eller andra hållet kanske klarar båda? Vad säger anhängarna av flat earth-filosofin, om det finns några sådana här (Linn/Naim-hardcores)? Om jag förstått saken rätt, anser de att musiken i sig är allt och all tal om tredimensionell rumslig information nys. Musiken breder ut sig där väggen finns, varken framför eller bakom.

Det där fönstret kan öppna sig olika långt bakåt tycker jag. Om jag lyssnar på ett inimt stycke musik med en eller få musiker så känns det oftast som om rummet öppnar sig bakåt max någon meter eller så, nästan som om musikerna satt i soffan som står mot väggen där. Däremot kan en bra inspelning av en symfoniorkester öppna ett mycket stort rum bakåt.

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2007-09-21 15:44

Naqref™ skrev:
Bild
Bild på trevägaren från patent 8107049-2

Ingen som provat att bygga en sån?
Don't worry about avoiding temptation. As you grow older, it will avoid you.

Ett par Vifa D25AG-69-06 sökes...

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2007-09-21 15:54

Så det där är den mytomspunna trevägaren man kan läsa om på CarlssonPlanet? Verkar inte helt lättbyggd. Det är svårt att förstå av skissen hur "diskantdelen", antar jag att det är, sitter ihop med resten.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-09-21 16:07

Vad är pos 9,10 och 11 på trevägaren?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

FöregåendeNästa

Återgå till Carlsson Illuminati