Skulle du vilja köpa nygamla Carlssonhögtalare?

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Skulle du vara intresserad av att köpa nya Carlssonhögtalare om en eller flera av de modeller Stig själv konstruerade såldes i moderna versioner uppdaterade med dagens komponenter och tillgängliggjorda genom Stiftelsen Stig Carlsson?

Nej, utvecklingen har gått framåt varför modernare konstruktioner intresserar mig mer.
17
20%
Nej, jag är i första hand intresserade av äldre Carlssonhögtalare i originalskick eller för uppdatering.
5
6%
Vet ej, men jag skulle verkligen bli glad om Stigs gamla modeller tillverkades och såldes igen.
30
34%
Ja, om det var en modell jag uppskattar och har möjlighet att placera i mitt hem på lämpligt sätt.
35
40%

Antal röster : 87

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2012-10-18 16:19

Naqref skrev:Det behövs i runda slängar 30-50kkr per modell för att få fram bra fungerande prototyper som sedan kan dupliceras. D v s om jag skulle vara inblandad.

Så om "man" ger dig 30-50kkr tar du fram en fungerande trevägare?

Är det tänkbart att pengarna tas fram genom en insamlig och att det släpps ritning fritt, eller behåller du copyright på konstruktionen då?

Hur är det generellt med copyright på högtalarkonstruktioner?
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-10-18 17:22

MagnusÖstberg skrev:Jag tycker att ett erkännande vore gott nog, att bara få känna att det man gör uppskattas av dem som faktiskt har som huvuduppgift att värna om Stigs minne och hans arbete och gärning.

Vinnaren blir licensierad att få gå till skattekontoret och lägga på "Stig" som tillnamn; tar han dessutom fram en tvåvägare också, så får han dessutom ha det som tilltalsnamn.

:mrgreen:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-10-18 17:26

paa skrev:Jag har sett bilder där trevägaren har ett uppåtbakåt-/riktat diskanthorn. Var det sista iterationen som Stig gjorde, eller hade han bytt till de två motfasade ambiensdiskanterna på slutet?

Japp, det var Stigs sista iteration, men han sa att han även skulle prova med ytterligare en diskant för det reflekterade ljudet, inalles 3 st diskanter.

2 sinsemellan motfasade ambiensdiskanter var Naqrefs prov som vi lekte med hos AVR 7000 och har alltså inget med Stig Carlsson att göra.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-10-18 17:35

Bill50x skrev:
Vee-Eight skrev:
Bill50x skrev:Jag har dock dåligt minne. Hur har SSC fått mandat att föra SC´s skapelser vidare?
DET är en väldigt central och bra fråga. Jag vet inte.

Uj, om DU inte vet, vem vet? Känns lite märkligt, speciellt om man som jag utanför läst lite av turerna kring detta. Själv slutade jag renovera mina OA14 bland annat pga skitsnacket (inte alls enbart därför, mycket pga tidsbrist/motivation) när det blev för surt. På något sätt påverkade det mina förväntningar om hur högtalarna skulle låta. Fel av mig givetvis men det var så det kändes. Så jag sålde av alla grejor jag köpt (gamla högtalare, nya element, nya komponenter till delningsfilter, kontakter färg spackel etc inkl massa arbete) med förlust.

Så här i efterhand inser jag att jag skulle satsat på att renovera ett par OA12:or istället och struntat i bråket med SSC :-)

/ B

12-orna har jag kvar :D :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-10-18 17:44

Vee-Eight skrev:
Bill50x skrev:
Vee-Eight skrev:
Bill50x skrev:Jag har dock dåligt minne. Hur har SSC fått mandat att föra SC´s skapelser vidare?
DET är en väldigt central och bra fråga. Jag vet inte.

Uj, om DU inte vet, vem vet? Känns lite märkligt, speciellt om man som jag utanför läst lite av turerna kring detta. Själv slutade jag renovera mina OA14 bland annat pga skitsnacket (inte alls enbart därför, mycket pga tidsbrist/motivation) när det blev för surt. På något sätt påverkade det mina förväntningar om hur högtalarna skulle låta. Fel av mig givetvis men det var så det kändes. Så jag sålde av alla grejor jag köpt (gamla högtalare, nya element, nya komponenter till delningsfilter, kontakter färg spackel etc inkl massa arbete) med förlust.

Så här i efterhand inser jag att jag skulle satsat på att renovera ett par OA12:or istället och struntat i bråket med SSC :-)

/ B

Mja, asså;

Jag klev på "tåget" nånstans 2001-2002, och då fanns ju SSC redan. Av vad jag förstått så hade inte SC några arvingar, så Stiftelsen Stig Carlsson startades av vänner till SC. Jag tror inte det fanns ett testamente till grund till bildandet. Mandatet måste då ha kommit från Länsstyrelsen, eller vem som nu bestämmer i dessa ärenden, som flyttade över kvarlåtenskaperna till SSC´s förvaltning.

Mao; SC har, vad jag vet, varken önskat eller ogillat ett bildande av en stiftelse som skulle förvalta kvarlåtenskaper och imateriell egendom. Den uppgiften är självpåtagen. Det bör väl sägas att bildande av stiftelse i liknande fall är fullt naturligt, och det är inte där skon klämmer i den sorgliga utvecklingen på senare tid, utan snarare beror det på stiftelsens medlemmar. Iaf vissa av dem.

Ok, jag kanske visste iaf. Sort of. :)

Mandatet kommer från Allmännna Arvsfonden som avstod Arvet till förmån för stiftelsen. Först ses God Man ut som ser till dödsboet och denne God Man blev min dåvarande advokat Raoul Smitt. Han var även Lilliehööks advokat. Jag gav information till Raoul som snabbt utsågs till God Man.

Efter det att Stiftelsen bildats fick stiftelsen dödsboet som God Man Advokat Raoul Smitt förde över till SSC efter att samtliga kostnader tagits ur dödsboet.

Därefter tillhör ärendet Länsstyrelsen som är tillsynsmyndighet. Allt kommer stå i Steindl-tråden så småningom :) och det blir i kronologisk ordnig hade jag tänkt.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-10-18 17:51

Tänkte bara tillägga att jag i Bremen Ortho-Acoustic AB spelar på Bremen Ortho-Acoustic 3-vägare hemma just nu Bild

Bild

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2012-10-18 17:52

Som lite smygfascinerad över SC´s skapelser utan att vara allt för införstådd i allt vad SSC egentligen är och gör så känns det här väldigt rörigt och obegripligt.

Vad har SSC för makt gällande en produkt som SC själv aldrig har fullföljt? Kan man hindra en sådan från att förverkligas? Kan en sådan förverkligas? Kan SSC hindra någon att konstruera en trevägare efter hur han/hon trodde SC hade konstruerat den? Är det gällande patent som dom besitter rätten över som är problemet eller handlar det om varumärket eller vad? Jag har svårt att greppa vad problemet egentligen består i, så om någon har lust att förklara eller länka så blir jag jätteglad.

joseph

Inläggav joseph » 2012-10-18 18:20

Aerob skrev:Som lite smygfascinerad över SC´s skapelser utan att vara allt för införstådd i allt vad SSC egentligen är och gör så känns det här väldigt rörigt och obegripligt.

Vad har SSC för makt gällande en produkt som SC själv aldrig har fullföljt? Kan man hindra en sådan från att förverkligas? Kan en sådan förverkligas? Kan SSC hindra någon att konstruera en trevägare efter hur han/hon trodde SC hade konstruerat den? Är det gällande patent som dom besitter rätten över som är problemet eller handlar det om varumärket eller vad? Jag har svårt att greppa vad problemet egentligen består i, så om någon har lust att förklara eller länka så blir jag jätteglad.

De kan inte hindra ett gubbdagis att svartsnickra ett dussin trevägshögtalare.

vh J

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2012-10-18 18:48

joseph skrev:
Aerob skrev:Som lite smygfascinerad över SC´s skapelser utan att vara allt för införstådd i allt vad SSC egentligen är och gör så känns det här väldigt rörigt och obegripligt.

De kan inte hindra ett gubbdagis att svartsnickra ett dussin trevägshögtalare.

vh J

Ej heller kan de hindra att någon gör det vitt. Det enda de kan hindra i nuläget är att någon marknadsför dom som Carlsson.

Det går dessutom bra att producera högtalare som är identiska med OA-52, OA-51 samt OA-50 (men möjligen inte OA-52.2 eller OA-52.3) så länge de inte säljs som varande Carlsson-högtalare. Det eventuella mönsterskyddet har upphört och likaså alla patent.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2012-10-18 18:49

petersteindl skrev:Tänkte bara tillägga att jag i Bremen Ortho-Acoustic AB spelar på Bremen Ortho-Acoustic 3-vägare hemma just nu Bild

Bild

Mvh
Peter

:D :D

Bra att du förtydligade ang hur SSC fick sitt mandat.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2012-10-18 19:15

Sanny_X skrev:
Naqref skrev:Det behövs i runda slängar 30-50kkr per modell för att få fram bra fungerande prototyper som sedan kan dupliceras. D v s om jag skulle vara inblandad.

Är det tänkbart att pengarna tas fram genom en insamlig och att det släpps ritning fritt, eller behåller du copyright på konstruktionen då?

Om jag säger som så att vi är ett antal personer som har klurat på detta och jag är övertygad om att för den summan kan man få fram en väl fungerande konstruktion. Det hade varit det bästa om någon huvudman höll i det hela men man kan tänka sig att det hela presenteras som en helt fri konstruktion. Möjligen där man ger SSC en möjlighet att certifiera de färdiga konstruktionerna (och qc-testa dom) mot en mindre summa och därefter får de kallas Carlssonska.

När det gäller trevägsvarianten så har den kanske utseende mot sig. Det har även tvåvägsvarianten men där har vi fått lite återkoppling från ett par industridesigners som gör att jag tror att den kan bli väldigt aptitlig. 8)

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2012-10-18 19:19

Vad bra! :)

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-10-18 21:08

Naqref skrev:När det gäller trevägsvarianten så har den kanske utseende mot sig. Det har även tvåvägsvarianten men där har vi fått lite återkoppling från ett par industridesigners som gör att jag tror att den kan bli väldigt aptitlig. 8)

Antar att ingen av dem gjort en ripoff på min färg-design för den. 8)

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 287#974287

Jag tycker formen är fantastisk! Skulptural skulle jag vilja säga. Skulle alltså snarare vilja framhäva än försöka dölja.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2012-10-18 21:59

Öhum. Dina färgval är väl mest att betrakta som "intressanta" snarare än universellt attraktiva. 8)

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2012-10-18 22:08

Naqref skrev:Öhum. Dina färgval är väl mest att betrakta som "intressanta" snarare än universellt attraktiva. 8)

Du är snäll du Naqref. :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-10-19 00:10

Bild

Så här mäter det.

Bild

Med diskanten för reflekterat ljud så lyfts 20 kHz med 0,15 dB 8)

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-10-19 00:19

Appropå 0,15dB så måste väl basen stiga något enormt när högtalaren placeras mot vägg?^^ Skämt åsido - kurvan ser jag och fin ut - nästan lika bra som "loopback" - tycker nog att det fordras lite mer info för att den ska säga mig något! ;-)

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-10-19 00:44

Tycker mig skåda en LP med Pelle Svanslös i hyllan, den e bra. :)
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2012-10-19 01:29

petersteindl skrev:Tänkte bara tillägga att jag i Bremen Ortho-Acoustic AB spelar på Bremen Ortho-Acoustic 3-vägare hemma just nu Bild

Bild

Mvh
Peter

3-väggare??? :oops:
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-10-19 02:47

jonasp skrev:

Bild

Mvh
Peter

3-väggare??? :oops:

Faktiskt väldigt bra formulering :D Bremenbasen är högst upp i taket i hörnen på den vägg jag kallar ljudfondvägg. 3 väggar som tättinpåliggande begränsningsytor. Delningsfrekvens just nu 175 Hz. Väldigt trevlig tonkurva på lyssnarplats.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2012-10-19 03:51

Usch! nu prev det pirrigt! skynda på innan man liksom dööör, vetja :lol:
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2012-10-19 07:57

Naqref skrev:
Sanny_X skrev:

Om jag säger som så att vi är ett antal personer som har klurat på detta och jag är övertygad om att för den summan kan man få fram en väl fungerande konstruktion. Det hade varit det bästa om någon huvudman höll i det hela men man kan tänka sig att det hela presenteras som en helt fri konstruktion. Möjligen där man ger SSC en möjlighet att certifiera de färdiga konstruktionerna (och qc-testa dom) mot en mindre summa och därefter får de kallas Carlssonska.

När det gäller trevägsvarianten så har den kanske utseende mot sig. Det har även tvåvägsvarianten men där har vi fått lite återkoppling från ett par industridesigners som gör att jag tror att den kan bli väldigt aptitlig. 8)

Hur kommer det sig att trevägaren är ngt som sagda designer inte rår på, men däremot kan utveckla formen på tvåvägaren? Nu var det ett tag sen jag såg och lyssnade på ngn av dem, men i mitt minne så är de inte så rasande olika. Vågar du dig på en fördjupning alt förtydligande?

Och eftersom jag vet att du är en skojjig ordmärkare ( ;) ), hur lyder fördjupningen?
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2012-10-19 09:49

Vee-Eight skrev:Hur kommer det sig att trevägaren är ngt som sagda designer inte rår på, men däremot kan utveckla formen på tvåvägaren? Nu var det ett tag sen jag såg och lyssnade på ngn av dem, men i mitt minne så är de inte så rasande olika. Vågar du dig på en fördjupning alt förtydligande?

Och eftersom jag vet att du är en skojjig ordmärkare ( ;) ), hur lyder fördjupningen?

Sagda designer har inte kollat närmare på trevägaren men jag gissar att dess bulkighet och mer komplexa toppdel gör uppgiften betydligt svårare.

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2012-10-19 10:04

Naqref skrev:
Vee-Eight skrev:Hur kommer det sig att trevägaren är ngt som sagda designer inte rår på, men däremot kan utveckla formen på tvåvägaren? Nu var det ett tag sen jag såg och lyssnade på ngn av dem, men i mitt minne så är de inte så rasande olika. Vågar du dig på en fördjupning alt förtydligande?

Sagda designer har inte kollat närmare på trevägaren men jag gissar att dess bulkighet och mer komplexa toppdel gör uppgiften betydligt svårare.

Men två o trevägarna är ju väldigt lika,
har man kommit på en bra lösning till tvåvägaren så borde man kunna göra mer el mindre samma på trevägare o bara ha ersätta diskanthornet med mellanregisterdelen o sätta diskanten på toppen, eller?

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2012-10-19 10:52

Skulle kunna tänka mig en huv, likt OA50, men som är format som ett liggande "L", där kortsidan täcker baselementet. Med huv så blir det lite som en stående skokartong, ståendes på näst största ytan. Under en sån huv så kan man gömma allsköns fula manicker, precis som de flesta Carlsson och Larsen. Mellan huv och låda har man ett "spår" precis som OA50 där man kan skriva produktnamn.

Hmm, får cadda ngt när jag kommer hem om intresset finns.

På frågan om jag gillar Lallerstedts form på OA50 (gärna med stålnät), så är svaret: jajamen. :)
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-10-19 11:03

Jocke skrev:Appropå 0,15dB så måste väl basen stiga något enormt när högtalaren placeras mot vägg?^^ Skämt åsido - kurvan ser jag och fin ut - nästan lika bra som "loopback" - tycker nog att det fordras lite mer info för att den ska säga mig något! ;-)

Kurvan från Miller Audio Research har säkert stark koppling till testobjektet på bilden... ;-)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-10-19 11:14

RogerGustavsson skrev:
Jocke skrev:Appropå 0,15dB så måste väl basen stiga något enormt när högtalaren placeras mot vägg?^^ Skämt åsido - kurvan ser jag och fin ut - nästan lika bra som "loopback" - tycker nog att det fordras lite mer info för att den ska säga mig något! ;-)

Kurvan från Miller Audio Research har säkert stark koppling till testobjektet på bilden... ;-)

Var kurvan lurendrejeri??

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-10-19 12:09

RogerGustavsson skrev:

Är det kurvan för mätutrustningen?^^

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-10-19 12:19

Finns inte en chans att högtalaren skulle mäta på det viset.
Då skulle den väl knappast vara ortoakustisk till att börja med.

Kanske skulle framgå lite bättre när Hr. Steindl skojar.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-10-19 12:30

KarlXII skrev:Finns inte en chans att högtalaren skulle mäta på det viset.
Då skulle den väl knappast vara ortoakustisk till att börja med.

Kanske skulle framgå lite bättre när Hr. Steindl skojar.

Tror faktiskt att vårt samtal efter inlägget gjordes med avsikt... ;-) Miller gör tydligen mångkanaliga testutrustningar. Det kan väl vara praktiskt?^^

http://www.milleraudioresearch.com/

FöregåendeNästa

Återgå till Carlsson Illuminati