Tack för idén Mats. Som alternativ skulle man också kanske bara försänka MW29’ans original frontplåt, och använda en “halv” plåt, alltså delen mot dämpmaterialet, justerad mot domen.
Men vill helst inte ändra för mycket från originalutförandet utöver elementen/filtren, så detta har prioritet. Mätningar får väl utvisa hur det ser ut med resp. utan hornutformningen. Tänker mig att jag kan mäta diskanten i toppen av en “pelare” fritt i rummet, med fast mätrigg, och endast skifta frontplåt. Som alternativ till den hornutformade fronplåten, tänkte jag då använda den raka från L8’s originaldiskant. Det borde väl vara en rätt bra jämförande simulering? Och i första hand då mäta off axisvinkel/lar.
Men påverkas frekvensutstrålningen i så hög grad tro? Visserligen så har tillverkaren monterat denna hornutformning av en anledning, men L8’ans tekniska lösning behöver kanske inte lyftet i de lägre fekvensregionerna (i.o.m. att jag använder en hög delning), och inte riktigt den höga känsligheten? Som väl är det huvudsakliga man uppnår med en hornutformning? Förutom det så får man en mer riktad utstrålning med hornutformning? Högre känslighet är väl i.o.f.s. en nödvändighet då diskantplåtens användande äter energi. Men faller nivån lite i de lägre registren, kan ju det kanske medverka till ett lite enklare filter. En nackdel skulle väl vara utifall off axis faller snabbare utan hornutformningen förståss. Vilket den väl borde göra, men i vilken grad? Är lite orolig för 45gr vinkeln på diskanten.
I övrigt vad gäller allmänna mätningar, så avser jag att också mäta on axis och ta med den vinkeln i sammanräkningen. Får kanske kompromissa med direktljudsvinkeln för att få till det bra mellan dessa, men on axis vinkeln är ju närmast takvinkeln, ja en bit ifrån, men... så det kan ju vara lättare att jämföra dessa till att börja med. Sedan använder jag förståss Peter Steindl’s fenomenalt utförliga råd angående mätningar. Dumt vore väl annars, säger jag “vis” av erfarenhet med användande av dem.
Nu bör det ju också bli lättare med jämförelser i.o.m. att jag har kostat på mig en licens till Arta.
Börjar att bli lite sugen att ta tag i detta projekt, då hösten så sakta närmar sig, och kanske också hemresan. Får kanske tidigarelägga denna?