Tolkningshjälp av en OA-konstruktion önskas

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
galder

Re: Tolkningshjälp av en OA-konstruktion önskas

Inläggav galder » 2017-08-01 10:08

Man mäter då den spegelvända högtalarens väggstuds samtidigt? med bägge inkopplade. Borde ge intressant information. :) Bör man då seriekoppla högtalarna drivna av endast en kanal, för att utesluta eventuella skillnader i förstärkaren?

Nedan, äldre mätningar i vinklarna direktljud, on axis, tak-, golv-, och sidoreflex, sammanlagda i en bild för att försöka visualisera hur den sprider.
Vid förnyade mätningar kan jag lägga upp dem samtidigt i mätprogrammet då jag köper licens till detta. I nuläget så kan man inte spara mätningar, utan endast textfiler från mätningar att användas i t.ex. MS Excel. Saknade textfil för mätningen on axis vid detta mättillfälle, så jag lade istället ihop bilderna i ett bildbehandlingsprogram. Vilket gör att linjerna blir ytterst svaga. Men kan kanske vara kul ändå att se? Mätningarna ser ut att sammanfalla på en del punkter, men i andra områden så visas väl lådans påverkan i de specifika vinklarna?

direktljud, on axis, tak-, golv-, och sidoreflex
Bild

Användarvisningsbild
galder

Inläggav galder » 2017-08-16 14:34

Har funderat ett tag på om jag inte också skulle byta diskanter när jag ändå håller på att uppgradera. I varje fall huvuddiskanter, och låter väl ambiensdiskanter vara original, i varje fall tillsvidare.  
Tittade lite på SB Acoustics diskanter om det fanns någon som skulle kunna passa. Fastnade för TW29RN, som har betydligt lägre distorsion, och håller ihop off axis (30gr) kurvan bättre än originaldiskanten. Om man nu kan jämföra leverantörernas kurvor rakt av. Kan förstås bli lite pyssel med byte av frontplattan, eller om möjligt modifiering. Kanske går att endast använda några slags stag ut mot originalskruvhålen eller liknande. Får titta på detta. Simulerade teoretiskt i Basta vilket visade på möjligheten till ett enklare filter och en jämnare och utsträckt frekvensgång. 
Har även funderat på att byta ut den stora kondensatorn på basen, och kanske ändra dess värde till lägre delning. Det finns ju sådana med "bättre" kvalitet. I filterdelarna för bas/diskant använder jag annars SCR-kondensatorer liksom en på forumet känd auktoritet. 

TW29RN-B utan frontplatta 
Bild 

MW16P med vit kon och TW29RN-B 
Bild 

Användarvisningsbild
galder

Inläggav galder » 2017-08-17 22:57

Vid simulering av TW29RN jämfört med SS D2608 så kan man se lite intressanta effekter, oavsett att jag har använt frekvensmätningen från SS D2608 även på TW29RN och en tveksam impedansmätning från ett TW29R. 
Dels så verkar toppen vid 4kHz ändå härröra ifrån SS D2608? Tydlig blir också den utsträckta frekvensgången i översta diskanten. Detta med ett 2a ordningens filter och utan något RLC där nuvarande SS D2608 har ett 3e ordningens filter med ett RLC. Dessutom ser också impedansen lite trevligare ut. Finns alltså hopp om en förbättring i flera avseenden. Blir spännande att mäta! Lite överraskningar åker man säkert på, men ändå. 

Bild

Användarvisningsbild
galder

Inläggav galder » 2017-08-21 18:09

Högst teoretiskt 
Satt och lekte med de ofullständiga mätningarna för att simulera filter med de nya diskanterna. Har ju inte åkt hem ännu så att jag kan mäta upp elementen vad beträffar frekvensgång och impedans, så tillsvidare är detta vad jag har att leka med. 
Såg att 2a ordningens filter påverkar nivån på basen vilket jag inte vill då jag vill hålla respektive register så rent som möjligt. Simulerade nedan i och ur fas med 4e ordningens filter för att komma ifrån ovanstående problem. 2a ordningens filter för diskanten är också inlagt i simuleringen. Och för basen är endast ett element inkopplat. Basarna är ju seriekopplade så impedansen för dessa får ju då högre värde än i simuleringen. Det kommer sannolikt att mäta annorlunda med rätt mätfiler, men kanske kan användas att utgå ifrån, och någonting liknande kan säkerligen snickras ihop. Men det får mätningarna utvisa. Förutsättningarna är ju i varje fall bättre då frekvensgången på detta element är rakare än originaldiskanten, så då återstår bara baffelns påverkan, vilket dess påverkan är, kanske skulle försöka utredas. 

Simulering i fas med 4e ordningens filter, utfört med ej korrekta mätfiler. 
Bild

Simulering ur fas med 4e ordningens filter, utfört med ej korrekta mätfiler. 
Bild 

Användarvisningsbild
galder

Inläggav galder » 2017-08-28 10:21

Tittade lite på den nya diskanten MW29RN-B, hur den kan monteras i st.f. original D2608. Fronplattan är väl lite av en hornutformning med dess försänkta dome. Frontplattan på D2608 är utbytt från original i L8 till en platt i aluminium. Tror att det är samma som för uppgraderingssatser till OA52LE. Att skifta mot D2608 frontplattan låter sig ju inte göras rakt av. Kanske att den skulle kunna anpassas, men samtidigt så är ju domen på MW29RN-B inte så hög då dess kurvatur inte är en halvcirkel utan den är ju tillplattad kanske man kan beskriva den som. Och även utan frontplåt så sitter domen på MW29RN-B lite försänkt, så i kombination så blir det svårt att få upp domen i diskantplåtens uttag. Och uttagets form i diskantplåten stämmer heller inte med domen på MW29RN-B. I vilken mån det påverkar följande delkommentar från Peter Steindl angående Snell’s patent för detta, “Tanken med det arrangemanget var att försöka få upp frekvensen för den första destruktiva interferensen som uppkommer på grund av reflexer närmast diskantdomen.” är för mig obekant. Så hur diskanten skall monteras blir lite att fundera på, men utan frontplåt borde vara att föredra, även då ett platt utförande. Men en plåt e.dyl. (spackel?) som fyller ut urtaget för denna i baffeln måste förståss göras. Det blir ju ett mellanrum i hålet för diskanten då MW29RN-B har mindre diameter. Så kanske kan man fälla in ett djupare plastlock (tänk lock för raklödder i större format) där diskanten kan fästas i botten på locket och där lockets sidor fyller ut mellanrummet. Får leta efter lämpligt material och testa. Kanske en bit basreflexrör med sluten botten kan passa? Tänkte att då originalfrontplattan på diskanten monteras bort så påverkar väl det diskanten frekvensutstrålning, så det kan ju vara intessant att mäta den både med och utan frontplåt. Detta förståss separat. utöver ordinarie mätningar monterad på plats. Kan ju också testa att temporärt anpassa diskantplåtens uttag i form så att det matchar den nya diskantens utseende, för att utröna huruvida jag kan notera någon skillnad vid uppmätning. Då får vi bara hoppas på att diskanten fungerar i L8, vilket man kanske inte bara kan förutsätta? Blev lite mer att tänka på än att bara göra ett köp utifrån distorsionsdata m.m.

TW29RN-B utan frontplåt
Bild

D2608 (med L8 frontplåt) och med diskantplåt
Bild

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2017-08-28 21:30

galder skrev:Tänkte att då originalfrontplattan på diskanten monteras bort så påverkar väl det diskanten frekvensutstrålning, så det kan ju vara intessant att mäta den både med och utan frontplåt. Detta förståss separat. utöver ordinarie mätningar monterad på plats. Kan ju också testa att temporärt anpassa diskantplåtens uttag i form så att det matchar den nya diskantens utseende, för att utröna huruvida jag kan notera någon skillnad vid uppmätning. Då får vi bara hoppas på att diskanten fungerar i L8, vilket man kanske inte bara kan förutsätta? Blev lite mer att tänka på än att bara göra ett köp utifrån distorsionsdata m.m.

TW29RN-B utan frontplåt
[ Bild ]

D2608 (med L8 frontplåt) och med diskantplåt
[ Bild ]

Det kan jag tänka mig det blir - att monterar du bort originalfrontens hornladdning kommer du påverka diskantens frekvensutstrålning. Ett alternativ att utvärdera kunde vara att behålla originalfronten, och istället tillverka en ny vinklad stålplatta som sluter an till originalfronten samt diskantdomens utformning. Och sen fästa den i rätt vinkel så den tillsammans med diskantens vanliga frontplatta efterliknar L8 så gott det går. Det skulle jag försöka mig på om jag vore i dina kläder.

mvh, mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
galder

Inläggav galder » 2017-08-29 10:00

Tack för idén Mats. Som alternativ skulle man också kanske bara försänka MW29’ans original frontplåt, och använda en “halv” plåt, alltså delen mot dämpmaterialet, justerad mot domen.
Men vill helst inte ändra för mycket från originalutförandet utöver elementen/filtren, så detta har prioritet. Mätningar får väl utvisa hur det ser ut med resp. utan hornutformningen. Tänker mig att jag kan mäta diskanten i toppen av en “pelare” fritt i rummet, med fast mätrigg, och endast skifta frontplåt. Som alternativ till den hornutformade fronplåten, tänkte jag då använda den raka från L8’s originaldiskant. Det borde väl vara en rätt bra jämförande simulering? Och i första hand då mäta off axisvinkel/lar.

Men påverkas frekvensutstrålningen i så hög grad tro? Visserligen så har tillverkaren monterat denna hornutformning av en anledning, men L8’ans tekniska lösning behöver kanske inte lyftet i de lägre fekvensregionerna (i.o.m. att jag använder en hög delning), och inte riktigt den höga känsligheten? Som väl är det huvudsakliga man uppnår med en hornutformning? Förutom det så får man en mer riktad utstrålning med hornutformning? Högre känslighet är väl i.o.f.s. en nödvändighet då diskantplåtens användande äter energi. Men faller nivån lite i de lägre registren, kan ju det kanske medverka till ett lite enklare filter. En nackdel skulle väl vara utifall off axis faller snabbare utan hornutformningen förståss. Vilket den väl borde göra, men i vilken grad? Är lite orolig för 45gr vinkeln på diskanten.

I övrigt vad gäller allmänna mätningar, så avser jag att också mäta on axis och ta med den vinkeln i sammanräkningen. Får kanske kompromissa med direktljudsvinkeln för att få till det bra mellan dessa, men on axis vinkeln är ju närmast takvinkeln, ja en bit ifrån, men... så det kan ju vara lättare att jämföra dessa till att börja med. Sedan använder jag förståss Peter Steindl’s fenomenalt utförliga råd angående mätningar. Dumt vore väl annars, säger jag “vis” av erfarenhet med användande av dem.
Nu bör det ju också bli lättare med jämförelser i.o.m. att jag har kostat på mig en licens till Arta.
Börjar att bli lite sugen att ta tag i detta projekt, då hösten så sakta närmar sig, och kanske också hemresan. Får kanske tidigarelägga denna? :)

Användarvisningsbild
galder

Inläggav galder » 2017-09-03 13:12

Passade på då det regnade häromdagen att titta lite på delningsfilteralternativ till 4e ordningens. Lägre ordningens filter är ju kända för att vrida fasen mindre och ha lite rakare impedanskurva. Såg ut att kunna få till detta även med hög (4kHz) delning och kanske 2a ordningens filter. Nu är det ju ingen större vits med att finlira ett sådant filter innan jag har mätningar utförda, men teoretiskt ser det ut att kunna gå bra. Jag hoppas att då jag tar bort hornladdningen på diskanten att detta medför en snabbare avrullning nedåt i frekvens, vilket ju skulle underlätta den höga delningen. Diskantens riktigt höga känslighet, behövs nog också då diskantplåten äter energi (flera dB).

Breaking news!
Nu verkar det som om jag förhoppningsvis har fått hjälp av ett proffs med att ta fram plana frontplåtar till diskanterna i varje fall. Har beställt tunna sådana för att lyfta upp diskantens dome i diskantplåtens urtag för denna. Diskantens originalskruvar till frontplåten har skruvskallar om 2mm’s höjd, (plana under skallen, så inga vanliga försänkta dito) så kan jag få ned dessa i nivå med den nya frontplåten så blir det nog bra? Får försöka att kontrollera via mätningar huruvida jag måste justera kurvaturen på diskantplåtens uttag för domen eller inte. eller om man kan ta fram nya sådana kanske anpassade till den nya diskantens dome. Återkommer med bild på den nya frontplattan när den dyker upp, och om tillverkaren godkänner, så kan jag lämna ut kontaktuppgifter till denne, om nu någon annan skulle vara intresserad att också testa diskanten. Men det kan ju kanske vara idé kanske att avvakta resultatet av mina mätningar först.
Tänkte springa iväg och köpa på mig en laddning komponenter innan jag åker hem, (både HiFikit och Elfa inom promenadavstånd :) ) men avvaktar nog ändå med detta tills jag utfört lite mätningar och kan simulera filter.

Användarvisningsbild
galder

Inläggav galder » 2017-09-11 11:02

Fick ett glädjande och efterlängtat besked idag, så hemresan är inplanerad inom en snar framtid, och nu väntar en del mätningar m.m.
BÅDE nya fronplåtar OCH diskantplåtar anpassade till diskanten kan förväntas att dyka upp inom ett par veckor.

Sammanfattat så tänkte jag mäta och kontrollera följande;
Bakre dämppanelens funktion, via mätningar. Syfte med detta är att försöka utröna huruvida den har rätt storlek.
Försök att förbättra baffelkantens diffraktion. Syfte här är att medelst en påbyggnad se om den kan minskas. Vet ej idag hur den uttrycker sig på mätningar, men är omtalad som ett problem.
Kontroll med minskning av sidoreflexer. Syftet med detta är att se hur spridningen i de olika vinklarna då blir. Vinklar då även in diskanten mer i lyssningsområdet. Detta testas med en påbyggnad.
Mätning av diskantens frekvensutstrålning omonterad med original fronpanel och diy-variant. Syfte, för kontroll av skillnader och utrönande av eventuell (teoretisk) påverkan på frekvensgången.
Frekvensmätningar i (alla) riktningar (enligt Peter Steindl’s rekommendationer) för kontroll av baffelns/högtalarens påverkan, i syfte att se vilka kompromisser som behöver göras av frekvensgångens direktljud.
Impedansmätningar och frekvensmätningar av elementen separat som underlag för teoretisk filteruppbyggnad.
Vad gäller filterutförande så blir det nödvändigtsvis inte standardutförande på dessa utan jag försöker i första hand testa enklare varianter. Men överhöringen mellan elementen skall minst undertryckas 20dB (standard?) i flankerna. Och Någon RLC-länk på åtminstone basen blir nog nödvändig. Lite scary också över diskantens spridning i övre frekvenser, som kanske kan ställa till det, försvåra det i olika vinklar. Det finns annars en diskant med mer sammanhållen spridning i sortimentet om denna nu skulle visa sig svår att bemästra.
Elementadaptern för basar jag skissade på orkar jag nog inte vänta på, då sådana inte är beställda, då jag saknar måtten för detta. Vilka m.fl. endast finns i ett skissblock med högtalarens mått hemmavid. Så de jag tidigare har fått av en forummedlem använder jag mig nog av även här. Annars tror jag att de adaptrar jag har skissat på skulle kunna monteras med skruvar för att kunna tas loss och använda liknande med andra mått om man skulle vilja.

Användarvisningsbild
galder

Inläggav galder » 2017-09-23 14:17

Är nu hemma sedan någon vecka. Inväntar ännu lite material innan det kan ta sin början på allvar.
Under tiden så tänkte jag mäta impedansen på i varje fall diskanten, men det visade sig att ljudkortet var defekt. Köpte ett Behringer UCA222, vilket fungerade alldeles utmärkt bra. Tillsammans med några effektmotstånd från HiFikit (3 x 33ohm), så fick jag fram lite kurvor med Artalabs Limp.
Diskanten uppmätt fritt stämmer spot on, men basen hamnade ca 10Hz för högt? Får jämföra med befintliga basar när dessa plockas ut. Fick besked att plåtarna i stort sett är klara, så dessa dyker nog upp i nästa vecka. Måste köpa trälim till adapterna för basar, då jag använder det extra paret jag har fått tidigare. Så i nästa vecka hoppas jag vara igång på allvar. Tänkte då t.ex. mäta med elementen på plats utan filter. På det viset kan jag jämföra med frekvensmätningar fritt i luft och då kanske se vad lådan ställer till med vad gäller frekvensgången, (förutom då att dessa utgör underlag för filtersimulering). Kanske något kan härledas till ytterkanten? Tänkte också mäta utan filter med lådorna rygg mot rygg, med förhoppningen att det kan ge något resultat angående dämpningens effektivitet. Tänkte att utan filter så är väl frekvensgången eventuellt inte justerad via filtret för någon elak reflex. Men för säkerhets skull så har jag rådfrågat angående hur man bör resonera och utföra sådana mätningar. Så tillsvidare så kan jag väl närmast mäta fekvensgången fritt i luft. Tänkte låna en av katternas klöspelare och lägga elementen på toppen där. Bör väl då bli rätt så fri mätning. Frånsett då basens lägsta frekvenser som kanske påverkas ändå. Tänkte när plåtar dyker upp till diskanterna, mäta med nya och gamla frontplåten och med respektive utan diskantplåt. På det viset bör jag kanske se ett och annat.
Lite förklaringar i repris i texten ovan, men tänkte bara meddela hur det står till med sakernas tillstånd, och hur jag resonerar. :oops:

Diskant impedans
Bild

Bas impedans
Bild

Användarvisningsbild
galder

Inläggav galder » 2017-09-25 19:39

Fick lite gjort idag. Förutom då att ta en MC-tur vilket jag inte har kunnat göra sedan i våras p.g.a. vistelsen i sthlm över sommaren. Så det var verkligen efterlängtat.
Monterade adapterringar på lågbasen och passade då på att mäta impedansen fritt på MW16P-8 basen som jämförelse med MW16PNW-8. Tack och lov så mätte de lika, så att de ligger några Hz högre i Fs beror väl på min mätning månne?
Satte de nya vita MW16PNW-8 upptill och flyttade ner de svarta MW16P-8 som lågbas. Får se om jag skall ha det så eller om det ser för konstigt ut med dessa vita “ögon”.
Närmast så väntar jag på front och diskantplåtarna så att det roliga kan ta vid, med mätningar i massor.

Adapterringar
Bild

Adapterring monterad
Bild

Impedans MW16P-8 och MW16PNW-8 för jämförelse
Bild

Monterad MW16PNW-8
Bild

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2017-09-26 00:29

galder skrev:Närmast så väntar jag på front och diskantplåtarna så att det roliga kan ta vid, med mätningar i massor.

Spännande! :D :D
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
galder

Inläggav galder » 2017-09-26 20:15

Onekligen Mats! :)

Plockade idag ut delningsfiltren ur lådorna. Mätte då upp impedansen med basarna i serie. Dock med lågbasens kondensator inkopplad. Mätte också direktljud på bas och diskant utan filter. Laddade samtidigt upp i Basta också de tidigare utförda mätningarna på elementen fritt i luft. Därigenom kan man se verkan av baffel och för diskanten också diskantplåten. Nu har ju inte diskanten rätt plåtar ännu, utan jag fixade till en temporär fronplåt och använde original diskantplåt. Så den mätningen är ju inte optimal, men jag var ute efter att se ungefär vad jag kanske kan förvänta mig vad gäller frekvensgången. Fick nytt besked idag att jag kan förvänta mig plåtarna i nästa vecka. Då har jag lite tid på mig att mäta basen i lite olika vinklar. Innan detta så lyssnade jag lite med det nuvarande filtret, där det var premiär utan basen SS8545-00 som lågbas. Som förväntat, tydligare basgång, men samtidigt upplevde jag ljudet en aning ljust, vilket kanske handlade om klangförändringen i.o.m. basbyte. Nu har jag ju (snart) bra underlag för att kanske kunna göra ett ännu bättre filter än det tidigare. Tycker mig redan ha sett en del saker som behöver förändras. Mer om det senare.

TW29RN-B testmonterad, ej korrekt utförande
Bild

TW29RN-B testmonterad och fritt uppmätt
Bild

MW16PNW-8 och MW16P-8 i serie med uppmätning av övre bas MW16PNW-8
Bild

Impedans med MW16PNW-8 och MW16P-8 i serie och monterad kondensator på undre bas
Bild

Användarvisningsbild
galder

Inläggav galder » 2017-09-27 17:36

Utförde lite mätningar idag på diskant och övre bas utan filter. Mätfilerna inlagda i Basta nedan. Mätte direktljud, direktljud +22gr (utåt), direktljud +45gr (utåt) och takreflex.
Var ju förståss tvungen att simulera med dessa filer. Visas nedan. Notera att diskanten är testmonterad, ej korrekt monterad. Tycker att mätningarna i de olika vinklarna ser bra samlade ut så här långt, “inledningsvis”. Var rädd för att diskanten kanske skulle sprida mer i högre frekvenser. Men annars toppar och dippar frekvensen något otroligt, men det kan nog hänföras till lådkonstruktionen? Man kanske skulle bygga en egen låda!
Simuleringens filter blev väldans avancerat, så att kunna använda en enklare variant av filter med denna höga delningsfrekvens blir nog svårt. Annat om man väljer en lägre delningsfrekvens. Men nu var ju ett delmål att förhoppningsvis kunna bibehålla denna höga delning, för att innefatta röstområdet med övre basen. Det har väl sett aningen tveksamt ut enligt databladen, men tycker att de inledande mätningarna visar på att förhoppningarna nog kan behållas ett tag till.
Slänger nog ihop ett testfilter för basen och mäter vidare på denna. Diskanten får jag nog fundera på om jag kan lista ut vad alla “knyckar” beror på. Går de att åtgärda? Något kanske mätningar med respektive utan diskantplåten kan ge?

"Tanken med det arrangemanget var att försöka få upp frekvensen för den första destruktiva interferensen som uppkommer på grund av reflexer närmast diskantdomen."
Som Peter Steindl skrev i följande inlägg
viewtopic.php?p=1864987&sid=db5decfbc858de77537e82d32938bd06#p1864987
Själv gissar jag på att det var en “feature” att ta till för att erbjuda lite extra för toppmodellen. Får väl jämföra mätningar med/utan plåten så får vi se vad de visar.

Bas direktljud plus 22gr och 45gr takreflex
Bild

Diskant direktljud plus 22gr och 45gr takreflex med testmonterad diskant
Bild

Simulering direktljud plus 22gr och 45gr takreflex med testmonterad diskant
Bild

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2017-09-27 23:05

Ser ju fortsatt spännande ut!

Användarvisningsbild
galder

Inläggav galder » 2017-09-28 17:12

Kanske ännu mera spännande nu, Mats?

Idag så knåpade jag ihop ett delningsfilter för basen. Gjorde inledningsvis en direktljudsmätning. Visas nedan. Rätade upp nivåer under 1kHz, där baffeln ställer till det, antar jag. Lyssnade lite grann, men det var lite svårt att få ut så mycket av det, utan diskant. Men akustisk gitarr lät bra, röster en aning dova. Men med 1st högtalare inkopplad så avvaktar jag lite mer innan jag fäller något omdöme skrivet i sten. Får nog vara riktigt försiktig med anslutning av diskanten så att nivån hamnar rätt. Det behövs nog inte mycket diskant uppfattade jag det som, eller att det kan bli fel.

Bas direktljud 1m 3ms smoothing 1/12 med experimentfilter
Bild

Användarvisningsbild
galder

Inläggav galder » 2017-09-28 21:21

Var för nyfiken på diskanten för att jag skulle kunna låta bli att ordna ett filter också för den. Fick dippar vid 5, 10 och 15kHz. Dippen vid 5kHz är filterrelaterad, funderar på om 10kHz dippen kan ev. härröra ifrån elementet självt, då vid 60gr där den har en dipp där, oavsett att en sådan inte finns vid 30gr. Dippen vid 15kHz kan jag också bara spekulera om, vilket kanske handlar om diskantplåten. Således en del pyssel framöver, utöver mätandet i alla vinklar. Lyssnade på 1st låt Amana Melomé, Icarus som jag har som en låt att testa med. Skön lugn låt med bra sång och trumpetsolo i slutet. Vad jag nu upplevde mot tidigare med lyssnande på bara basen, var en avsevärd skillnad. Ljudet mot tidigare och då vad gäller diskanten så är jag förvånad vilken oerhörd skillnad det var. Ljudet öppnades upp riktigt ordentligt, med avsaknad av den lite skarpa klangen från originaldiskanten. Trodde inte att diskanten kunde ha en sådan påverkan. Nu blev jag verkligen sporrad att fortsätta oavsett allt jobb. Kul att se att diskanten är så pass utsträckt och inte faller av, vilket har varit ett frågetecken. Javisst återstår mätning i andra vinklar. Ser ändå fortfarande hoppfullt ut.

Direktljud 1m 3ms
Bild

Användarvisningsbild
galder

Inläggav galder » 2017-09-29 16:56

Jobbade lite med dippen vid 5kHz idag. Det slutade med en väl så komponentslukande variant! Det var då en diskant att vara svår att arbeta med, vid denna höga delningsfrekvens. Måste efter att plåtarna har anlänt försöka bygga om filtret. Vet för närvarande heller inget om hur det ser ut i andra vinklar, men fiiint låter det. Men nu så får det bero ett tag då.

Experimentfilter, direktljud 1m 3ms
Bild

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Re: Tolkningshjälp av en OA-konstruktion

Inläggav Nattlorden » 2017-09-29 17:47

Trevligt att du fått till en rakare linje om du så önskar. Själv vill jag ha en dipp tidigare och sedan en lätt avrullad diskant; men der ät jag det...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
galder

Inläggav galder » 2017-09-29 17:55

Ja vi har nog lite olika filosofi där. Själv upplever jag det du förespråkar som lite mörkare i klangen för röster, visst behagligt, men jag tycker inte att det låter så naturligt. Jag vill inte att högtalaren skall påverka ljudet utan ljudfilen får bestämma nivån vid rak frekvensgång. Lite så resonerar jag. Sedan vet jag ju inte var det slutar, då jag måste undersöka övriga vinklar efter eventuella toppar. Kanske får jag kompromissa med rakheten i slutänden.

Användarvisningsbild
galder

Inläggav galder » 2017-10-01 15:27

Inledande undersökning av dämppanelens effektivitet.
Mätte tidigare upp högtalarna i förra utförandet, alltså det med ScanSpeak-diskanten, och då enligt; högtalarna placerades rygg mot rygg, med mikrofonen riktad mot den rättvända högtalaren, vilken jag då anger som “främre”, den “bakre” blir således den högtalaren som har ryggen vänd emot den främre. Följaktligen så är “båda” benämningen där båda har varit inkopplade samtidigt med samma signal. Detta i syfte att försöka utröna dämppanelens effektivitet, enligt denna metod beskriven tidigare i tråden av Peter Steindl. Denna mätkontroll kräver stora tomma ytor, där t.ex. Mikrofonavstånd bör vara 1.5m, och långt (ospecifierat) avstånd till väggar.
Avsikten är då att variera mikrofonpositionen och mäta högtalarna var och en för sig och båda tillsammans, och upprepa detta med olika dämpamterial, eller storlekar på detta.
Svårigheten med detta är väl att försöka tolka mätningarna rätt. Som t.ex. mitt första test med en mikrofonposition och originaldämpmaterial, vilken jag gjorde för att försöka förstå resultatet. När jag nu tittar på overlay-mätningarna så antar jag att för 100% dämpning så skall inget skilja mellan uppmätning av den främre, respektive med båda inkopplade samtidigt?
Försök till tolkning av denna mätning; då dämpmaterial i princip saknar effektivitet i basområdet (under 500Hz?) så ser det ut som om det över detta område, som att det skulle kunna förbättras. Denna omfattande undersökning skjuter jag nog på framtiden, då roligare övningar snart tar vid. Man får väl bara hoppas att en ev. ny dämpning sedan inte påverkar frekvensgången i så stor utsträckning att ett nytt filter då behöver tas fram. Risken för det finns ju förståss.

Första uppmätningen för kontroll av dämppanelens effektivitet.
Bild

Användarvisningsbild
galder

Inläggav galder » 2017-10-05 17:48

Lite smått
Utförde ett enkelt försök angående kantdiffraktionen. Tejpade fast några bitar av 1/4-stav mot lådans yttre kanter, vilket visade ha en positiv effekt på diskantens frekvenser. Så hur går man vidare nu? Fräser ner alla kanter upptill på L8? Att få plats med den tänkta fassettliknande påbyggnaden har jag fått släppa p.g.a. att det är för små ytor för detta på baffeln.

Ändrade diskantens filter då det hade en ful knyck i impedansen, vilken med detta filterutförande nu är tillrättalagt. Men till priset av en dipp vid 5kHz och lite mer avrullad diskant i toppen. Jag får titta över detta när nu plåtarna trillar in, om det kan ha en undergörande effekt.

Mätte takreflexen och direktljudet med utförandet med ändrad impedans på diskanten. Lade ihop en summering, vilken väl ser rätt bra ut?

Det trillade inte in några plåtar denna vecka heller, så avvaktan gäller ännu. Men detta brådskar väl inte, bara jag som har en otålig personlighet.

Kan tipsa om en liten trevlig Android app, MIndly, som kan vara bra att använda för enklare projekthantering. Använder den nu för detta ärende, se en bild nedan av delar av vad som skall göras.

Övre utan åtgärd av kant. Undre med åtgärd av kant.
Bild

Impedansändring från blå till grön
Bild

Summering av direktljud och takreflex
Bild

Mindly
Bild

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2017-10-06 08:11

galder skrev:Första uppmätningen för kontroll av dämppanelens effektivitet.
[ Bild ]

Det skulle vara kul att se denna mätning fast utan bidrag från alla andra rumsreflexer. Det vill säga gatat till typ 3-4 ms, innan några rumsreflexer når fram till mätmikrofonen.

mvh, mats

Användarvisningsbild
galder

Inläggav galder » 2017-10-06 08:53

Enligt efterfrågan, 3ms

Bild

Jo, ett STÖRRE rum med stora fria ytor hade varit önskvärt för sådana här mätningar för att slippa så mycket reflexer.
Då du har hållit på en del med dämpning runt elementen så kanske man kan hoppas på ett mer detaljerat kunnigt utlåtande?
Senast redigerad av galder 2017-10-06 08:57, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
galder

Inläggav galder » 2017-10-06 08:56

Fick idag ett meddelande från Schenker att en paketsändning är begärd. :D
Hur återgäldar man en sådan här generositet med denna sponsring? Oersättligt! :oops: 8)
Lite spännande p.g. då.

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2017-10-06 09:47

galder skrev:Enligt efterfrågan, 3ms

[ Bild ]

Jo, ett STÖRRE rum med stora fria ytor hade varit önskvärt för sådana här mätningar för att slippa så mycket reflexer.
Då du har hållit på en del med dämpning runt elementen så kanske man kan hoppas på ett mer detaljerat kunnigt utlåtande?

Kanon. Tack. Om jag ska våga mig på en tolkning av det jag ser, verkar dämpning helt effektiv över 2kHz och med effekt i alla fall ner till under 500 Hz. Om man tittar på ljudnivån från bakre högtalaren i förhållande till den främre samt hur de adderar tillsammans.

Påminner väl om mina egna mätningar även om jag inte testat just denna smarta testuppställning.

mvh, mats

Användarvisningsbild
galder

Inläggav galder » 2017-10-06 10:22

Såg att Arta hade en summeringsfunktion. Smidigt, då behöver man inte gå via MS Excel eller liknande. :)
Saknar bara en förklaringstextruta i frekvensmätningarna.

Bild

Blir spännande när man fått plåtarna och mätningar kan ta vid. T.ex. hur LTAS-mätningar ser ut, m.m.

Användarvisningsbild
galder

Inläggav galder » 2017-10-06 11:06

Sedan så får man väl en luftspalt i.o.m. att lådan väl aldrig står riktigt dikt an mot väggen. Anders pratade väl om max 50mm från väggen, vilket väl är dämpskivans tjocklek.
Det skall väl då vara tätt mot väggen för att avståndet skall kunna räknas som effektivt. Man räknar väl efter 1/4 av våglängden för frekvenser man vill dämpa för. Så i detta fall är den väl optimerad för mellanregisterområdet grovt sett, utan att ta hänsyn till densiteten på dämpskivan. Tror att jag har det nedskrivet någonstans, vilka densiteter för de olika skivorna som använts.
Får tacka för din bedömning. Känns lite tryggare nu.

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2017-10-06 11:08

galder skrev:Såg att Arta hade en summeringsfunktion. Smidigt, då behöver man inte gå via MS Excel eller liknande. :)
Saknar bara en förklaringstextruta i frekvensmätningarna.

[ Bild ]

Blir spännande när man fått plåtarna och mätningar kan ta vid. T.ex. hur LTAS-mätningar ser ut, m.m.

Har du kollat hur den summeringen går till? Hur håller Arta reda på tid/fasläget mellan signalerna i summeringen? Borde du inte se tydliga kamfiltereffekter när du summerar bara två distinkta signaler, eller tänker jag helt knasigt här?

/mats

Användarvisningsbild
galder

Inläggav galder » 2017-10-06 13:16

Mats, förväntade du något liknande detta?

Summering av direktljud och takreflex utförd i Arta. Inget tidsfönster eller smoothing (utom std 1/24)
Bild

Hittade ingen beskrivning i manualen, förutom detta då. "Load and sum - loads the .pir file and sum with a current impulse response".
Gjorde en matchning mot min Excel-fil, och de stämde överens.
Vi får nog anledning att komma tillbaka till detta när de riktiga mätningarna tar vid.

FöregåendeNästa

Återgå till Carlsson Illuminati