Ett kort första intryck av de nya OA-60

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2006-09-12 20:39

Utan att gräva ned mig alltför djupt i Carlsson-namngivningsröran, vill jag påpeka att det för de flesta produkter verkar gå alldeles utmärkt att låta efterföljare ärva modellnamnet, så länge som det går att utröna årsmodell eller serienummer.
...perspektiv...

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-09-12 21:30

Dåså kommer jag att kalla den det föga krystade "högtalaren som SSC anser borde heta OA60 i kundernas ögon" tills det inte finns några OA-58.2 på marknaden. ;)

Jag förstår er synvinkel men samtidigt ur marknadens synvinkel så är det fel att byta namn. Det anser ju även Carlsson-fantasterna. De ser ju OA-60 som denna högtalare:
Bild

Bristen i mina ögon är att SSC inte ser till marknadens bästa i form av vad som borde sälja på 'gamla meriter' som OA58 som har fått goda vitsord och dels till vad Carlssonfantasterna anser vara rätt. Man missar två kundgrupper... Detta bara för att få en konsekvent namngivning. Men detta är bara vad jag anser. Ni får göra vad ni vill. Fast jag tror fortfarande ni kommer tappa rätt mycket av inkomsterna på namnkonsekvensens altare.

Och jag kommer fortsättningsvis kalla den 'uppföljaren till OA58' alternativt det jag skrev ovan. ;) Tills det är utrett från alla håll.

Missförstå mig gärna rätt. Jag är en övertygat SC-fantast. Allt som gynnar SSC ställer jag upp på (vilket jag förhoppningsvis har visat) men jag tror ni uppvisar samma tjurskallighet som SC när ni hävdar att en högtalare borde heta OA-60 trots att ingen annan håller med.

Debaclet som har uppstått missgynnar saken ännu mindre.
Få varumärken förutom H-D har så entusiastiska anhängare som kan göra reklam som Carlssonfantaster. Gratis och med entusiasm! :)
Några av dessa kan ni komma att förlora på kuppen tror jag.

Mig och oss förlorar ni inte så lätt men vi förbehåller oss att kritisera och lämna information så som vi anser vara rätt (såsom bilder på y-monteringen trots att några från SSC ville att vi skulle censurera dem). Oavsett vad SSC anser.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2006-09-12 21:38

Amen :wink:
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-09-12 23:06

Visst!

Entusiasterna är den största tillgången för varumärket "Carlsson"!
- Visa respekt!

/Jocke

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2006-09-12 23:24

Hela idén med ett entydigt namngivningsförfarande för de framtida Carlssonmodellerna är mycket vällovligt!
Dock har det p g a olika omständigheter kommit i otakt med verkligheten...

OA60 som "annonserats" under lång tid på Carlssonplanet.com (som i brist på annat får ses som den officiella Carlssonhemsidan, speciellt då sidans ägare Per G är medlem i Stiftelsen Stig Carlsson) som en "storebror" till OA 58 med ett pris på ca 13000 kr...

Jag vet minst 2 fall, ett inlägg på CarlssonPlanet forum och ett telefonsamtal till Larsen, där intresserade (där man kan tro att de tillgodogör sig den info som finns tillhanda) sagt att:

Va synd att OA58 läggs ner... jag hade tänkt köpa dem... OA60 har jag tyvärr inte råd med (OA60 för 13000 kr då).

Man kan ju undra hur många "besvikna" OA58 spekulanter det finns som inte bemödade sig om att på ett trevligt/hövligt sätt uttrycka sin "besvikelse" utan bara gick o köpte några andra högtalare i stället.

Om vi tänker oss en bit längre fram i tiden...

OA51 "the holy graal of Carlsson"!

En högtalare där folk betalar 3000 kr för att par tomma trälådor från 1984...

En högtalare där uppgraderings satsen kostar typ 5500 kr (enkla) och man kan ha högtalaren i ett år och folk sedan betalar 8500 kr för för dem i beg. skick.

En högtalare som försvinner snabbare än en löning om man mot förmodan skulle annonsera ut den på t ex Hifimagasinet...

En högtalare som är så bra att allt ovanstående inte på något sätt är idiotiskt...

En högtalare där man får utstå tillmälen som "gangster" och "svinpäls" bara för att man lagt rabarber på 5 par :wink:

Den nya prototypen som visats lär väl fortfarande ska heta OA51.3 trots att basreflexporten omkonstruerats (vilket övergår mitt förstånd) samt att den har fått en ny dämppanel.

Detta gäller i alla fall de 25 par som som tas fram på uppdrag av Hifi-Art.

Vad händer sedan?

Det har sagts i nåt carlssonplanet-nyhetsbrev att den med vissa förändringar framledes skall döpas om till OA61...

OA51... OA51.nånting... en modell som säljer sig själv på egna meriter även om man så måste hämta den själv i Finnspång.
-är det något att byta namn på ?

Man kan göra så.... men det är inte rätt :)

-men då måste det till annonsering i form av typ redaktionella annonser eller artiklar/resensioner i hifi press där man får möjlighet att förklara hur allt hänger ihop...

Det duger liksom inte med "nya OA61 är här!!!"

En annonseringskampanj det näpperligen kan finnas ekonomi till med tanke på vilka seriestorlekar vi talar om, i alla fall initialt...

OA51.4 skulle slinka med av bara farten...

Vänliga Carlssonhälsningar

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-09-12 23:48

Ja, det är svårt med marknadsföring. Det gäller att vara konsekvent och tydlig. Tyvärr är det många som anser att en bra marknadsföring är lika med lögn, så många kommer anse att namnbytet bara är en bluff för att sälja fler högtalare....

Synd på så rara ärtor...

/ B

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-09-12 23:56

Men det värsta är väl ändå det ogenomtänkta strulet med vad som egentligen gäller. Kan högakta och respektera de inblandade som till stor del tydligen jobbar ideellt men kommunikationen verkar ju falera med tanke på motstridiga besked!

Med lite större affärsmässighet (resonemanget om 51-an ovan tex) kunde berörda få arvode för sitt uppdrag och då kunna prioritera denna uppgift!

Nåja - vi kan väl göra som vi vill vilken dag som helst - när patenten går ut. Någon som vill vara med på 51-bolaget?

/Jocke

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2006-09-12 23:59

Patentet för OA51 har gått ut...

Jag är på ;)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-09-13 01:15

Jocke skrev:Men det värsta är väl ändå det ogenomtänkta strulet med vad som egentligen gäller. Kan högakta och respektera de inblandade som till stor del tydligen jobbar ideellt men kommunikationen verkar ju falera med tanke på motstridiga besked!

Informationen från SSC har varit mycket tydlig.

Att det ändå blivit fel är beklagligt, men om alla inblandade vill reparera felet så kommer det att gå utmärkt. :P
Allt som behövs är ju att märka högtalarna rätt. Resten är smådetaljer i sammanhanget.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2006-09-13 18:45, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-09-13 01:47

Släktskapet mellan oa51 och oa61 är ju mkt tydligt. Historien med vad oa58 heter och inte heter är som sagt beklaglig. Ännu mer beklaglig är det att en oa60 redan har visat sig dålig, dvs den som drogs tillbaka. Om emballaget till gamla oa58 finns kvar och det är för dyrt i nuläget att tillverka nytt med det nya namnet, så ser jag inte att det är en omöjlighet att klistra dit ett "60", när man ändå satt dit en slags tvåa. Detta spar ju en del tills nytt emballage är tillverkat. Den enda extra kostnaden är att ta fram en ny skylt på baksidan av högtalaren.

Jag ställer frågan ännu en gång; är Larsen införstådd fullt ut och kommer att märka framtida högtalare med oa60?
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2006-09-13 07:22

Vee-Eight skrev:Släktskapet mellan oa51 och oa61 är ju mkt tydligt.

OA 61? Vad är det för modell? Är det den där ferrariröda?

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2006-09-13 07:47

Vee-Eight skrev:Släktskapet mellan oa51 och oa61 är ju mkt tydligt. Historien med vad oa58 heter och inte heter är som sagt beklaglig. Ännu mer beklaglig är det att en oa60 redan har visat sig dålig, dvs den som drogs tillbaka. Om emballaget till gamla oa58 finns kvar och det är för dyrt i nuläget att tillverka nytt med det nya namnet, så ser jag inte att det är en omöjlighet att klistra dit ett "60", när man ändå satt dit en slags tvåa. Detta spar ju en del tills nytt emballage är tillverkat. Den enda extra kostnaden är att ta fram en ny skylt på baksidan av högtalaren.

Jag ställer frågan ännu en gång; är Larsen införstådd fullt ut och kommer att märka framtida högtalare med oa60?

vaddå skylt på baksidan jag har fan ingen skylt och ändå är mitt par det första serietillverkade paret oa-58 eller Oa-123456789-0987654321 eller vaffan de nu heter kan jag döpa dem själv då eller?
jag får inte ut ngt av att vara bland dem som inte förstår mig

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-09-13 09:36

OlA-68 skrev:
Vee-Eight skrev:Släktskapet mellan oa51 och oa61 är ju mkt tydligt. Historien med vad oa58 heter och inte heter är som sagt beklaglig. Ännu mer beklaglig är det att en oa60 redan har visat sig dålig, dvs den som drogs tillbaka. Om emballaget till gamla oa58 finns kvar och det är för dyrt i nuläget att tillverka nytt med det nya namnet, så ser jag inte att det är en omöjlighet att klistra dit ett "60", när man ändå satt dit en slags tvåa. Detta spar ju en del tills nytt emballage är tillverkat. Den enda extra kostnaden är att ta fram en ny skylt på baksidan av högtalaren.

vaddå skylt på baksidan jag har fan ingen skylt och ändå är mitt par det första serietillverkade paret oa-58 eller Oa-123456789-0987654321 eller vaffan de nu heter kan jag döpa dem själv då eller?

De som står på HifiPunkten i Trollhättan har en liten ditklistrad tvåa på etiketten baktill.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-09-13 09:48

IngOehman skrev:
Jocke skrev:Men det värsta är väl ändå det ogenomtänkta strulet med vad som egentligen gäller. Kan högakta och respektera de inblandade som till stor del tydligen jobbar ideellt men kommunikationen verkar ju falera med tanke på motstridiga besked!

Att det ändå blivit fel är beklagligt, men om alla inblandade vill reparera felet så kommer det att gå utmärkt. Allt som behövs är ju att märka högtalarna rätt. Resten är smådetaljer i sammanhanget.

Vh, iö

Det låter ju inte som om du, Ingvar, förtjänar att stå i skottlinjen om nu SSC har gett klara besked! Däremot verkar ju inte dessa direktiv ha "lämnat kansliet"!

/Jocke

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-09-13 09:51

avr7000 skrev:Patentet för OA51 har gått ut...

Jag är på ;)

Visst är det en lockande tanke! Varumärket tillhör väl SSC men om initiativen saknas kanske man kan komma överens om någon slags licens. Det verkar ju inte flöda av stålar i SSC! Å andra sidan är det ju svårt att inte känna igen en 51-a. Alla som sett en minns den!

Å andra sidan gagnar det säkert inte "saken" om det bildas "fundamentalistiska fraktioner" bland oss entusiaster, men en bra affärsidé är det!

/Jocke

PS. Hoppas att någon får eld där bak nu!

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2006-09-13 10:35

IngOehman skrev:
Jocke skrev:
Men det värsta är väl ändå det ogenomtänkta strulet med vad som egentligen gäller. Kan högakta och respektera de inblandade som till stor del tydligen jobbar ideellt men kommunikationen verkar ju falera med tanke på motstridiga besked!

Att det ändå blivit fel är beklagligt, men om alla inblandade vill reparera felet så kommer det att gå utmärkt. Allt som behövs är ju att märka högtalarna rätt. Resten är smådetaljer i sammanhanget.

Vh, iö

Jag vill bara för att hålla debatten lite balancerad säga att John Larsen säger sig också ha varit tydlig i sin information om sina förutsättningar till Stiftelsen...

Han har alltså inte sagt "ja och amen" till SSC'c information och sedan gjort tvärtom på djävelskap.

Mvh

/Stefan

Användarvisningsbild
mike

Inläggav mike » 2006-09-13 11:27

Hej, jag är ny här så detta blir mitt första inlägg..

Jag var inne på Ågrens Hifi i Gbg idag och där stod ett par av den nya OA60?(som den tydligen skall heta). Det var bara det att det stod
OA-58.2(butikens märkning) på dem och det var också den enda beteckning som personalen kände till.

De enda skillnader jag kunde se på dem jämfört med mina 58:or var att basen samt filtret annorlunda ut. Vidare så föreföll huven vara 58:ans fast med dämpkudden fäst i bakkant. Det såg lite provisoriskt ut.

Vad var det då jag såg? En par OA-60? Eller är det så att det
"slunkit ut" ett antal OA-58.2 på marknaden?

/Mike

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-09-13 12:04

Det du såg var ett par OA-60 som Larsen (mot kontraktet med SSC) har kallat OA-58.2

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-09-13 13:10

Helt klart är att många hjärtan bultar för Carlssonhögtalare och OA-principen! Trist att det ska bli strul men det här borde vara en fråga mellan SSC och Larsen!

/Jocke

Edit: Kan det vara så enkelt att Larsen satt på ett "restparti" 58-or som uppgraderats som släppts som 1:a-batch av 60:an?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-09-13 13:28

Naqref™ skrev:Eftersom jag fortfarande inte har sett en enda bild på det nya elementet (inte ens på CP ;) ) så fick jag Larsen att lyfta lite på huven och visa hur det såg ut under där på 58.2/60...

Bild

Den bakre dämppanelen är numera större och i o m detta så är den lite för svår att ha fastsatt i lådan så då sitter den istället i själva huven. Meget smart. :)

Tackar! :P

Ja, vi är mycket nöjda med lösningen att det sitter fast i huven, och ännu nöjdare kommer vi att bli när den blir ytterligare lite större tack vare att den nya riktiga OA-60 huven medger det.

Det kan nämnas att övriga skillnader mot OA-58 är en mera bakåtlutad elementbaffel hos OA-60, ett helt nytt delningsfilter och ändringar i lådans inre för ett fullödigare basregister. Att baselementet är nytt och kraftigt förbättrat i mellanregisterområdet har väl ingen missat. :wink:

Vh, iö

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2006-09-13 13:40

När släpps OA60 till försäljning? De kompletta med stor huv m.m.
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
mike

Inläggav mike » 2006-09-13 13:57

Helt klart är att många hjärtan bultar för Carlssonhögtalare och OA-principen! Trist att det ska bli strul men det här borde vara en fråga mellan SSC och Larsen!

/Jocke

Edit: Kan det vara så enkelt att Larsen satt på ett "restparti" 58-or
som uppgraderats som släppts som 1:a-batch av 60:an?

Det är nog en OA-60 med en OA-58 huv med OA-60 dämpning....
Vad blir det då? OA-58.3 kanske! Eller nej förresten det är ju tydligen
en OA-60 vilket innebär att det måste vara OA-60.1 och så fort huven
kommer på plats så har vi OA-60.2! Eller så kommer den helt enkelt att
benämnas OA-60med58huv! 8O

Se inte detta som en provokation, jag är bara förvirrad av det hela.

/Mike

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2006-09-13 14:07

Det är i skrivande stund en OA60 om du frågar SSC och en OA58.2 om du frågar Larsen...

Huven är inget bekymmer. Om du läser vad Ingvar tidigare i tråden så kommer en rak huv med plats för lite mer dämpmaterial att tas fram och priset går då upp till det "riktiga" OA60 priset, 6000 kr + X kr

Den som köpt en högtalare med den nuvarande huven kommer att kunna köpa till den nya huven för X kr om man vill det.

Alltså ingen prisskillnad mot det första alternativet.

Mvh

Stefan

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-09-13 14:33

Exakt!

Och att namnsättningen avgörs av SSC höll Larsen med om när jag talade med honom igår. Att det blivit fel är trist, men det skall inte vara svårt att åtgärda således. :P

Vi har gott hopp om att huv-frågan löses snart. :P

Den hade kunnat få rätt huv på en gång, men enligt Larsen var det semestertider och annat som satte käppar i hjulen, så kan det ju gå ibland. Som tur är är det mycket lätt att byta huv i efterskott. :wink:

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2006-09-13 14:46, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2006-09-13 14:41

-
Senast redigerad av Sanny_X 2006-09-13 14:44, redigerad totalt 1 gång.
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
mike

Inläggav mike » 2006-09-13 14:41

Ok!

Det enda problemet blir väl att kunna särskilja de olika modellerna på begagnatmarknaden om några år:

OA-58, OA-58.2(riktiga uppgraderade 58:or), OA-58.2(OA-60:or som ägaren tror heter OA-58.2 eftersom butiken/Larsen sagt att den heter så), OA-60 med OA-58 huv (där ägaren vet om det hela men inte brytt sig om att byta huv) och slutligen den riktiga OA-60! Puh!

mvh

Mike

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-09-13 15:17

Jag tog och splittrade diskussionen av OA-60 och OA-51 där den senare diskussionen finns i en ny tråd.

/naqref

Användarvisningsbild
americantabloid

Inläggav americantabloid » 2006-09-13 16:32

För att reda ut det här,

1. Vilket är priset på OA-60 med OA-58 huv?

2. Vilket blir priset på OA-60 med OA-60 huv?

3. När kommer den slutliga versionen, dvs 2:an att finnas i butik?

Det har förelkommit så många olika uppgifter, 13000 kr hit, 6000 kr, 6000 + huvpris...

Med vänlig hälsning
at

Användarvisningsbild
Dellstig

Inläggav Dellstig » 2006-09-13 17:15

Hej!

Siffran 13.000 kan du bortse från.
Priserna sätts ju av butikerna men priset ligger i samma härad som för OA-58.

Med vänlig hälsning

Martin

Användarvisningsbild
aspe

Inläggav aspe » 2006-09-13 22:10

SSC verkar ju ha en del att säga till om Carlsson-högtalarna.
Jag uppfattar det som att man kan säga att SSC är ansvarig för de nykonstruktioner som som tas fram och hur de låter.
Ställer man också krav på utseende o kvalitet för att de skall få bära namnet Carlsson?

En följdfråga: nya OA-58 (= OA-60) marknadsförs i några plastfolieutförande samt målade i svart o vitt. Högtalare skall för mig låta bra, men de skall dessutom fungera som en möbel i hemmamiljön o Carlsson-högtalare verkar ha en tendens att bli långlivade (inte utan skäl tycker jag). Finns det något skäl till att att dom inte också kan erhållas i trä/fanerat utförande (förutom att priset skulle bli något högre) - för det är väl inte av ljudskäl/konstruktionsskäl det är så? Har SSC något med det här att göra?
Jag skulle t.ex vilja ha ett par fabrikstillverkade OA-60 i ljus ekfanér eller liknande (som en välljudande möbel alltså ...).[/b]

FöregåendeNästa

Återgå till Carlsson Illuminati