Sponsra produktionsstarten av efterföljaren till OA-51?

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
realist

Inläggav realist » 2006-10-01 10:18

Naqref™ skrev:
realist skrev:Vil en ny-produsert OA51 bli bedre/annerledes på noe vis enn et fullt oppgradert gammelt par?

Så är tanken om du jämför med uppgraderingssatserna som finns nu.

Er det noen som har noen formening om at en ny OA51 blir "bakoverkompatibel" med originalen mht. elementbestykning etc., altså vil en eventuell ny elementbestykning kunne brukes for å oppdatere eldre OA 51 slik at resultatet blir likeverdig med en nyprodusert, eller er det slik at, hvis man vil ha det beste, må man da belage seg på å kjøpe en ny OA51 i alle fall?

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-10-01 11:38

Vi har inte fått veta så mycket. I CarlssonPlantets senaset nyhetsbrev fanns den här notisen:

NYTT BASELEMENT ISTäLLET FöR SCAN-SPEAK 18W/8545?
--------------------------------------------------
Rykten börjar sprida sig om en möjlig ersättare till SS elementet. Här kommer lite mer "kött på benen"
SSC har en lång tid arbetat på en ny bas som ersättare till 18W/8545. Målet har varit att få ett ännu bättre element med i huvudsak samma mått som SS basen (7,1" kommer det att bli).

Innan SSC ens vet om de kommer att lyckas med att överglänsa 8545 är det förstås svårt att precisera vilka egenskaper elementet kommer att få, men följande egenskaper står på agendan att försöka förbättra:

Maximal slaglängd, distorsion i mellanregisterområdet, roll off över 2 kHz, verkningsgrad och känslighet, effekttålighet, spridningssymmetrin och jämnheten i produktion. Om och när elementet blir klart, kommer mera noggranna beskrivningar att komma.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-12-01 22:40

realist skrev:Jeg har et par OA51 i original. Disse skal etter planen oppgraderes med den mest avanserte oppgraderingssatsen. Vil en ny-produsert OA51 bli bedre/annerledes på noe vis enn et fullt oppgradert gammelt par? Takknemlig for svar.

Halloj Realist!

Såg ditt inlägg först nu.

Tyvärr kommer inte gamla OA-51 att kunna uppgraderas fullt ut till OA-X1. Det beror på flera saker, men den huvudsakliga orsaken är basreflexportens placering. Med lätthet vill säga... För den som är riktigt full i tusan och har snickeriresurser är förstås allt möjligt! :wink:

Mekaniska kompatibiliteten med den kommande extremt kapabla basdelen (för den som vill kunna komplettera) försvåras även den om man utgår ifrån en ursprunglig OA-51.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-12-02 14:02

IngOehman skrev:
/...snip.../

Mekaniska kompatibiliteten med den kommande extremt kapabla basdelen (för den som vill kunna komplettera) försvåras även den om man utgår ifrån en ursprunglig OA-51.

Vh, iö

På vilket sätt då?
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-12-02 16:01

Snopet!

/J

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-12-02 16:08

Nåja, helt inkompatibla är de ju inte.

Men det kommer inte att säga liksom klick, som med den nya versionen. :wink:

Vh, iö

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-12-02 16:49

IngOehman skrev:Nåja, helt inkompatibla är de ju inte.

Vh, iö

Jamen det var då värst vad du var hemlighetsfull då... :wink: Men jag tror jag förstår vad du menar.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Användarvisningsbild
realist

Inläggav realist » 2006-12-04 11:25

IngOehman skrev:Nåja, helt inkompatibla är de ju inte.

Vh, iö

Det vil altså bli et slags mekanisk sammenkoblingssystem/låsing mellom ny OA 51 og basshøyttaleren? Klikket er altså av praktisk art, ikke musikalsk?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-12-04 13:00

Nåja, något klick kommer nog inte att höras med någon av versionerna, men det kan ju klicka i flera dimensioner än den mekaniska och den akustiska...

Ni kommer att fatta när ni ser den.

Vh, iö

Användarvisningsbild
realist

Inläggav realist » 2006-12-04 14:28

IngOehman skrev:Nåja, något klick kommer nog inte att höras med någon av versionerna, men det kan ju klicka i flera dimensioner än den mekaniska och den akustiska...

Vh, iö

Okay, dette blir spennende :)

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-12-04 15:55

För vi som vill gissa: Kan det vara så att bottenarean på OA-X1 inte är likadan som OA-51, och att det därför inte kommer fungera rakt av att ställa den på basmodulerna?

/slrt
admin

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-12-04 16:04

En liten tanke jag fick sådär av sig självt (jodå det händer ibland, vid särskilda tillfällen), var att om vi antar att måtten skiljer sig mellan oa51 och oaX1 så kanske det vore en smal sak att lägga ut en ritning nånstans på nätet på en oa51-version av basdelen för de som vill vara petiga, och sedan köpa en elementsats med kablage och terminaler (och ev filter)?

Så ruggigt många oa51:or finns det ju inte i livet att man skulle kunna motivera en produktion av basdelar till dem, och många av ägarna är ju redan härdade audiofiler utan tumme mitt i handen. :)

Mao en baggis för den som verkligen vill och är motiverad.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2006-12-04 16:07

IngOehman skrev:Nåja, något klick kommer nog inte att höras med någon av versionerna, men det kan ju klicka i flera dimensioner än den mekaniska och den akustiska...

Vh, iö

Kommer det att säga klick i den elektriska dimensionen? :D

A.k.a. det kommer att möjligöras direkt elektrisk förbindelse mellan
basdelen och toppdelen så att man slipper dra onödigt kablage? :D
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
realist

Inläggav realist » 2006-12-07 10:07

Etter hva jeg forstår, så vil det med den nye basmodulen følge med en option for å tette igjen basrefleksrøret på OA51. Hvis den skal brukes permanent sammen med basmodulen, er det ikke da like greit å fjerne basrefleksrøret for å gi bedre plass til oppgraderte delefiltre på allerede eksisterende OA51?

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2006-12-07 13:05

realist skrev:Etter hva jeg forstår, så vil det med den nye basmodulen følge med en option for å tette igjen basrefleksrøret på OA51. Hvis den skal brukes permanent sammen med basmodulen, er det ikke da like greit å fjerne basrefleksrøret for å gi bedre plass til oppgraderte delefiltre på allerede eksisterende OA51?

51:an kommer ju fortsättningsvis även att spela mellanregister varför det blir nödvändigt att ha basreflexrör så att täppa igen är nog inte lösningen.
däremot en delning där bas delas av för den tänkta modulen och därefter delas resterande av upp till befintligt filter.
därigenom vinner man att avlasta befintligt 8545-element från bas och kan därigenom spela starkare plus att man kan välja ett mer lättdrivet och mer baskapabelt element till basdelen :lol:
jag får inte ut ngt av att vara bland dem som inte förstår mig

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-12-07 14:33

51-an är ju en underbar högtalare såväl vad gäller ljud som design, men arrangemanget väcker lite funderingar hos mig. De 18cm ScanSpeak bas/mid jag hört lämnar lite mer att önska i övre mellanregistret (tex kvinnoröster) medans de imponerar vad gäller basåtergivning (för sin storlek). Låt oss hoppas att detta är åtgärdat vid val av element och filter eller att avlastningen i basen innebär ett lyft för mellanregistret!

/Jocke

Användarvisningsbild
realist

Inläggav realist » 2006-12-07 15:27

OlA-68 skrev:
realist skrev:Etter hva jeg forstår, så vil det med den nye basmodulen følge med en option for å tette igjen basrefleksrøret på OA51. Hvis den skal brukes permanent sammen med basmodulen, er det ikke da like greit å fjerne basrefleksrøret for å gi bedre plass til oppgraderte delefiltre på allerede eksisterende OA51?

51:an kommer ju fortsättningsvis även att spela mellanregister varför det blir nödvändigt att ha basreflexrör så att täppa igen är nog inte lösningen.
däremot en delning där bas delas av för den tänkta modulen och därefter delas resterande av upp till befintligt filter.
därigenom vinner man att avlasta befintligt 8545-element från bas och kan därigenom spela starkare plus att man kan välja ett mer lättdrivet och mer baskapabelt element till basdelen :lol:

Sakset fra nyhetsbrev 47.....

Hvis det er snakk om en plugg som skal tette helt, så er vel basrefleksrøret overflødig??

"Bastillsatsen torde också komma att innehålla någon form av delningsfilter som avlastar OA-51-lådan från djupbasen vilket borde göra överdelen än mer välljudande. En plugg för OA-51:ans basreflexrör ingår i konstruktionen. Bastillsatsen är inte avsedd för bruk med någon annan högtalare än OA-51."

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2006-12-07 16:08

Jag tycker det låter fullkomligt galet att rumpepippa en så bra konstruktion ... :evil:
men men överbevisas jag så kan jag ju ändra mig också 8O

Användarvisningsbild
realist

Inläggav realist » 2006-12-07 16:23

OlA-68 skrev:Jag tycker det låter fullkomligt galet att rumpepippa en så bra konstruktion ... :evil:
men men överbevisas jag så kan jag ju ändra mig också 8O

Ikke glem at IÖ sine mest ambisiøse konstruksjoner er trykkammer...
Det er nok en grunn til denne proppen i basrefleksrøret....så hvis man skal bruke den bare i samarbeide med basmodulen, så hvorfor ikke fjerne røret for å gi bedre plass til delefiltermodifikasjoner? Det beste filtret tar nokså stor plass etter å dømme fra div. foto. :)
Svakheten med denne er jo i det legste basområdet, der hvor refleksrøret ikke hjelper noe i alle fall hvis en skal bruke bastilsats.

Mon tro om det noen gang kommer en bastilsats basert på trykkammer med tilhørende eq :?:

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-12-07 17:16

Jag får inte plats med mina filter i mina 51-or men att motivera sig till en lösning för uppskattningsvis 30.000 (sammanlagt) är svårt! Vi får hoppas att de nya konstruktionerna även erbjuder andra kvaliteter! :)

/J

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-12-14 17:35

Jag vet inte riktigt vad Ola menar med det där ordet rumpepippa, men igensättningen av basreflexporten är ju inte precis någon modifikation av konstruktionen, utan bara ett sätt att harmonisera övergången till bassystemet, om och när man kompletterar dem med en sådan.

Igensättningen sker med en propp, som kan tas ur på en sekund om man vill använde dem "solo".

Åtgärden är för bruk med basunderdelen fördelaktig både med avseende på impedanskurvan (läs; för HP-filtrets skull) och fasgången hos överföringsfunktionen (läs; för sammarbetet basunderdel/topp's skull).

Använder man OA-X1 ensamma (utan basunderdelen) har man självklart basreflexporten öppen! Annars fungerar de ju inte alls som de skall.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2006-12-17 18:44, redigerad totalt 1 gång.

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2006-12-14 17:44

vaddå menar du att man skall använda 51-an som sluten låda :?

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2006-12-14 17:46

bygg gärna om och såga i era 51or bara jag får ha mina ifred 8)

Användarvisningsbild
maGot

Inläggav maGot » 2006-12-14 19:20

Vad kommer basprylen att kosta?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-12-17 18:39

Det vet vi inte än.

OlA-68 skrev:vaddå menar du att man skall använda 51-an som sluten låda :?

Vad menar du med :? ?

Jag får intrycket att du ser någon fördel i att basreflexporten skulle vara öppen, även när de används som toppsystem till basdelen, men det framgår inte av dina inlägg varför du har den övertygelsen.

Så: Varför vill du att porten skall vara öppen även när basdelen används. :o

Orsaken till att det är gängse kunskap att man bör stänga porten när de används som toppar, är flerfaldiga, men den kanske viktigaste är att de ju uppvisar ett faskast omkring avstämningsfrekvensen - som kommer att störa samarbetet med basdelen. (Sådant orsaker utsläckningar i frekvensled, och dåligt transientsvar i tidsled.)

Var sak har sin konstruktion - och jag inser inte varför du antyder att det skulle vara värdefullt att hålla en basreflexport öppen, som bara ställer till problem i den gällande kopplingen. :? Varför skall den få göra det? :o

Kanske missförstår jag det du skriver, eller kanske har du missförstått det jag skrivit?

Om jag varit oklar kan jag kanske kompensera din besvikelse med att berätta att basreflexfunktionen kommer att finnas, och omhändertagas på ett Carlssonskt sätt i baslådan, som ju är den som spelar basen i den "fulla" konfigurationen!* :P

Vh, iö

- - - - - -

*Och kanske får jag även påminna om;
att kolboxens 9710 satt i en sluten låda,
att OM6's 9710 (den övre 9710 i typ II) arbetade i sluten låda,
att detsamma gällde de övre 6,5"-elementen i både 116 och 2212.

Det var så av samma skäl som det kommer att vara det rätta även i fallet OA-X1 - när den kompletteras av basunderdel.

Användarvisningsbild
Kristian
Ljudas

Inläggav Kristian » 2007-06-11 12:41

Hur går det med "X1:an"?

Är det ngn. som hört något/vet något? Det har varit tyst ett tag nu.

/ Kristian
Livsnjutare

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-06-11 12:46

Skulle inte tro att det händer något alls med den förrän nya produktionen av OA60 hoppar igång. Och när det blir vet väl bara de inblandade.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Kristian
Ljudas

Inläggav Kristian » 2007-06-11 12:56

Jo, det är nog sant.

Men man kan ju hoppas på att ngn av de inblandade frekventerar faktiskt.se och har möjlighet att nämna något om hur läget ligger.

/ K
Livsnjutare

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2007-08-06 21:02

Hur går det med det här projektet?

Några som anmält sig, blir det produktion?

Om det blir produktion hade det varit bra att veta ungefär när högtalarna kommer, så att man kan plannera när man behöver ha pengarna.
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
Kristian
Ljudas

Inläggav Kristian » 2007-08-07 07:32

Jo, jag är anmäld sedan länge men har inget hört om vad som händer..... :?
Livsnjutare

FöregåendeNästa

Återgå till Carlsson Illuminati