Det vet vi inte än.
OlA-68 skrev:vaddå menar du att man skall använda 51-an som sluten låda

Vad menar du med

?
Jag får intrycket att du ser någon fördel i att basreflexporten skulle vara öppen, även när de används som toppsystem till basdelen, men det framgår inte av dina inlägg
varför du har den övertygelsen.
Så: Varför vill du att porten skall vara öppen även när basdelen används.
Orsaken till att det är gängse kunskap att man bör stänga porten när de används som toppar, är flerfaldiga, men den kanske viktigaste är att de ju uppvisar ett faskast omkring avstämningsfrekvensen - som kommer att störa samarbetet med basdelen. (Sådant orsaker utsläckningar i frekvensled, och dåligt transientsvar i tidsled.)
Var sak har sin konstruktion - och jag inser inte varför du antyder att det skulle vara värdefullt att hålla en basreflexport öppen, som bara ställer till problem i den gällande kopplingen.

Varför skall den få göra det?
Kanske missförstår jag det du skriver, eller kanske har du missförstått det jag skrivit?
Om jag varit oklar kan jag kanske kompensera din besvikelse med att berätta att basreflexfunktionen kommer att finnas, och omhändertagas på ett Carlssonskt sätt i baslådan, som ju är den som spelar basen i den "fulla" konfigurationen!*
Vh, iö
- - - - - -
*Och kanske får jag även påminna om;
att kolboxens 9710 satt i en sluten låda,
att OM6's 9710 (den övre 9710 i typ II) arbetade i sluten låda,
att detsamma gällde de övre 6,5"-elementen i både 116 och 2212.
Det var så av samma skäl som det kommer att vara det rätta även i fallet OA-X1 - när den kompletteras av basunderdel.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).