Nyfiken på carlsson högtalare, vad gäller?

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-08-28 18:24

Om man ser rent produktstrategiskt så kan inte SSC hela tiden utveckla nya element till gamla högtalare i all evighet. Någonstans måste man släppa gamla synder och se till att kränga högtalare. Carlsson själv kallade ju alla tidigare högtalare innan 80-talet som "gamla synder". Visst, det är trist för oss vintagecarlssonentusiaster, men det får inte gå ut över utveckling av nya högtalare. Jag vill hävda att 8545:an är riktigt bra och duger prima, och är mycket bättre än 8542; mer artikulerad bas, tydligare mellanregister och mycket mindre spretiga.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2007-08-28 18:37

I MITT tycke så håller jag då för att för ungefär samma pengar så har 52'an större poential. Med det menar jag OM man vill uppgradera helt eller kanske delvis, så finns ju i varje fall möjligheten med denna. Och det till en ljudklass som är betydligt bättre än vad OA58 kan prestera.

Detta är något jag eg. håller med dig om men det finns en hake... 19 pers av 20 anser (mig själv inräknad) att ett par orginal OA52 är ett par tomlådor i väntan på uppgraderingssats och i det perspektivet är de inte värda 5000 kr, jag sålde själv ett par lyxuppgraderade OA52.3 för 8500 kr (vad satsen kostade) och där ligger väl marknadspriset, kanske lite högre.
Men om man bortser från detta marknadsperspektiv, att man kanske vill avyttra dem någon gång och tänker behålla dem "för alltid", -så skriver jag under på det du skriver...

Det nya elementet låter homogenare och ljudet får mer fundament och kropp, Det låter samtidigt lite lugnare/städat i mellanregistret. Det har styvare kon, större membranarea och lite mindre puckel i frekvensgången strax under 2000 hz, en lite lägre avstämmning i OA51 ger med SS8545 djupare bas.
Någon eller några av dessa parametrar sammantaget spelar säkert in för att ge det resultatet.
Jag antar att det är utbytta 8542 du har då väl ingen sådan har överlevt sedan -89. Det är bra i så fall för det innebär säkert bättre kvalité på elementet. På 80-talet verkade kvalitén ha varierat, Larsen har berättat att de mätte alla element och att vissa var jättebra medan andra fick skickas tillbaka då de inte stämde frekvensmässigt med spec. (de föll av för tidigt).

Mvh
Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-08-28 18:37

Vee-Eight skrev:Jag vill hävda att 8545:an är riktigt bra och duger prima, och är mycket bättre än 8542; mer artikulerad bas, tydligare mellanregister och mycket mindre spretiga.

Kan nog hålla med men om jag i dagens läge hade ett par 8542 så hade jag nog försökt hålla mig till tåls ett tag till. Åtminstone tills SSC hade kommit med mer info om framtiden.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2007-08-28 18:41

Håller med om det oxå...
Det är ju annonserat att elementet i princip är klart...
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-08-28 18:42

Väntat på SSC har vi gjort förr. Och tröttnat.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-08-28 18:43

Vee-Eight skrev:Väntat på SSC har vi gjort förr. Och tröttnat.

Trodde du satt nöjd med dina laid back OA51.3L :P
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-08-28 18:45

Naqref™ skrev:
Vee-Eight skrev:Väntat på SSC har vi gjort förr. Och tröttnat.

Trodde du satt nöjd med dina laid back OA51.3L :P

Jo, det är därför de aldrig blir mer uppgraderade, än möjligtvis på eget påhitt. Just pga att jag tror att det lär dröja innan ngt alls händer med SSC, sen bör heller inte SSC syssla med gamla högtalare.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2007-08-28 18:45

Trodde du satt nöjd med dina laid back OA51.3L

:mrgreen::mrgreen::mrgreen:

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2007-08-28 19:49

avr7000 skrev:inte riktigt så prisvärt kanske....
en uppgradering till dagens OA52.3 -standard kostar 8500 kr till dessa och för 13500 eller lite billigare kan du kanske hitta OA52.3 av senaste snitt...
En OA58 eller OA58.2 låter bättre än en OA52 med de gamla orginalelementen.

Kom på träffen :wink:

Stefan

Det hade varit jättetrevligt att få lyssna på flera olika carlssonhögtalare vid samma tillfälle. Tyvärr så är det lite för långt bort för att jag just nu ska få permis :(

Är det ingen som ska arrangera något liknande i Stockholm?

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2007-08-28 19:54

En sak som slog mig när jag läste om oa-52 kontra oa-58 är om oa-52 är besvärligare att placera och om den har större krav på rummet än oa-58? Det kommer att ha betydelse i mitt fall. Jag ska försöka göra en ritning på rummet så får ni se vad jag menar.

Jag som bara haft "vanliga" högtalare tidigare, är det bättre om jag mjukstartar med oa-58 så att "chocken" jämfört med vanliga högtalare inte blir så stor?
Eller anser ni oa-52(.1?.2?.3?) vara bättre på "allt"?

Flamenco

Inläggav Flamenco » 2007-08-28 19:56

Vee-Eight skrev:
...sen bör heller inte SSC syssla med gamla högtalare.

Vaffö int då,då?

En stiftelse skall inte en sådan förvalta (kultur) arvet? :wink:

Satsa på helt nya modeller torde vara ett svårt konststycke med små resurser och med insats av frivilligt arbete, så tar väl det lång tid, och blir svårt att få till en lyckad konstruktion? Se bara på OA-58/.2/60!
Bättre i det läget hade varit att lämna arvet (peerless) och satsat på något kapabelt element.

Gu' va han tar i! 8O

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-08-28 20:09

Flamenco skrev:Vee-Eight skrev:
...sen bör heller inte SSC syssla med gamla högtalare.

Vaffö int då,då?

En stiftelse skall inte en sådan förvalta (kultur) arvet? :wink:

Satsa på helt nya modeller torde vara ett svårt konststycke med små resurser och med insats av frivilligt arbete, så tar väl det lång tid, och blir svårt att få till en lyckad konstruktion? Se bara på OA-58/.2/60!
Bättre i det läget hade varit att lämna arvet (peerless) och satsat på något kapabelt element.

Gu' va han tar i! 8O

Rent krasst så kan det inte sysslas med något alls om man inte kan sälja. Visst, mkt är gjort på ideell basis, men pengar verkar det vara en ständig brist på.
- Carlsson Illuminati -

Föregående

Återgå till Carlsson Illuminati