/extramoderatorn

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
zapanasta skrev:Haha,då vore jag korkad,skämt åsido,ett par oa14 på tradera är uppe i 2475 kr nu såg jag,tycker mina vad jag kan bedöma av bilden är ännu finare än dom.Mvh.staffanw skrev:zapanasta skrev:hej,efter lite övervägande så har jag kommit fram till att jag gillar den typ av ljud vegorna klarar av att prestera,oa12 lådorna låter ju jättebra men kan inte spela med det trycket som jag gillar.Hur mycket kan man ta för dessa oa12 vid försäljning? (såg att en på carlssonplanet köpt ett par för 1500 med trasiga basar),jättefint skick på dom som sagt ock med basar som är som nya.Mvh.
jag ger dig 10ggr vad du gav för dem = 400:-![]()
/staffan
Naqref™ skrev:zapanasta skrev:Hej,vilka tycker du har bäst basåtergivning av dessa,pip eller oa12.
Nu är jag inte slarten men även om OA12 har en rätt imponerande bas så är det inget emot vad piP klarar av.
Slartibartfast skrev:Naqref™ skrev:zapanasta skrev:Hej,vilka tycker du har bäst basåtergivning av dessa,pip eller oa12.
Nu är jag inte slarten men även om OA12 har en rätt imponerande bas så är det inget emot vad piP klarar av.
Helt min åsikt med! Jag tycker inte du ska sälja dem om du inte verkligen råmycket behöver dom där pengarna eller ska byta mot något bättre. Ärligt talat så låter mina oa12 så pass bra att jag inte pallar fixa iordning resten av anläggningen.![]()
Dessutom så finns det jävligt få högtalare som passar så sjukligt bra i vardagsrum!
[slrt]
staffanw skrev:Zapanasta: Det vore bra om du verifierade dina OA12 innan du dömer ut dem i jämförelser mot än den ena nyrenoverade högtalaren.
Dina OA12 kommer direkt från soptippen (återbruket) och köptes för 40:- och verkar faktiskt ha felaktiga basar. Så här skrivs det på Carlssonplanet om dina basar:
"165 WF 33 (833413 )var en 8 ohms-modell som Hifikit saluförde åtminstone under 90-talet och en bit in i 2000-talet. De hade skumkant men var inte helt enligt Sonabs spec. och gick inte riktigt så djupt som orginalen gjorde i 70-tals högtalarna."
Detta stämmer både tidsmässig med QC-datumet (7 år gamla) och med att du upplever tunn och dålig bas.
/staffan
hej,dömer inte ut oa12 högtalarna,även om nu inte basarna stämmer exakt så kan det inte bli så stor skillnad(går inte riktigt så djupt står det på carlssonplanet så skillnaden kan ju inte va jättestor)sen skriver du att dessa kommer från soptippen ock kostade 40kr,kan väl stämma men jag lovar att dom är i ett skick som nya nästan(sen vad jag köpt dom för har ingen som helst betydelse när jag vet va dom är värda,kostar både pengar ock tid att åka runt på loppisar osv också).Angående luxorlådorna så har dom orginalelementen kvar,har bara bytt ut elektrolyterna i filtren på dom ock gett dom nya skumkanter,beträffande oa12 filtren så sitter det bättre kondningar där orginal(inga elektrolyter som torkar med åren)Hemma hos mig med dom förutsättningar jag har så låter luxorlådorna klart bättre ialla fall mot dessa oa12 då ska tilläggas.vet ju inte hur ett par helrenoverade låter.Mvh.staffanw skrev:Zapanasta: Det vore bra om du verifierade dina OA12 innan du dömer ut dem i jämförelser mot än den ena nyrenoverade högtalaren.
Dina OA12 kommer direkt från soptippen (återbruket) och köptes för 40:- och verkar faktiskt ha felaktiga basar. Så här skrivs det på Carlssonplanet om dina basar:
"165 WF 33 (833413 )var en 8 ohms-modell som Hifikit saluförde åtminstone under 90-talet och en bit in i 2000-talet. De hade skumkant men var inte helt enligt Sonabs spec. och gick inte riktigt så djupt som orginalen gjorde i 70-tals högtalarna."
Detta stämmer både tidsmässig med QC-datumet (7 år gamla) och med att du upplever tunn och dålig bas.
/staffan
Hej,ja så mycket fel är det ju inte, stämmer inte riktigt står det på carlssonplanet.i hifikit där dom såldes så står det sonab inom parentes också ,om du sett annonsen jag har ute så är den ändrad också.Hur ska man veta nåt sånt här? hittade ju basarna i en hifikit katalog ock numren stämmer ock det står sonab?så påstå inte att jag försöker lura nån.Sen om jag tycker att dom låter lite jämfört med vegorna så är väl det inte heller konstigt tycker jag.staffanw skrev:Zapanasta: du har skrivit t.ex. "med mycket bas i är mycket roligare att lyssna på hos mig,tycker det låter fjutt,fjutt med en 6,5 tummare" och "oa12 lådorna låter ihåligt ock basfattigt i jämförelse".
Jag hade nog inte blivit glad om jag köpt dem av dig under förutsättningen: "med nästan nya peerless(sonabbasar)" och hittat 7 år gamla felaktiga element.![]()
/staffan
zapanasta skrev:oki,ursäkta.Kaffekoppen skrev:Skall du ens tänka på sälja så skall det ske i din medlemstråd. Se forumreglerna
/extramoderatorn
zapanasta skrev:Hej igen.va kan dom va värda sonablådorna med 7 år gamla basar som inte stämmer till 100% men förövrigt är jättefina då?konstigt att hifikit skriver peerless(sonab) tycker jag om det inte är exakt rätt.Hej.
hej igen,basarna som sitter i mina har värderna fs 38hz,vas 17,3,qts 0,36 dom nya har värderna fs 34hz,vas 39,qts 0,28. Dom nya sonabbasarna hifikit säljer har ju 4 hz lägre resonansfrekvens men i gengäld har dom mycket högre vas värde så i min värld tycker jag dom gamla passar bättre i en 18 literslåda.helt tokigt eller?Mvh.staffanw skrev:zapanasta skrev:Hej igen.va kan dom va värda sonablådorna med 7 år gamla basar som inte stämmer till 100% men förövrigt är jättefina då?konstigt att hifikit skriver peerless(sonab) tycker jag om det inte är exakt rätt.Hej.
ok, om du skulle skrota de felaktiga basarna och sätta in de allra senaste basarna B65OA-II för 1600:- så skulle du säkert kunna få mellan 3-4000:- om de även är fina i fanerét, vilket betyder att som de ser ut idag så skulle jag gissa på att du kan få mellan 1500-3000:- med lite tur, men sälj dom inte som orginal.
B65oa-II har ett frekvensomfång som börjar på 30Hz jämfört med de två andra icke Sonab Peerless 6.5 tummarna på Hifikit som börjar på 50/55Hz, jag hittar inte 833413 på Hifikit länge så jag kan inte säga hur nära orginalet de ligger/låg men att de inte är korrekta räcker för att sänka värdet.
/staffan
Dom är sålda nu så nu diskuterar jag inte detta nåt mer , han som köpte dom är informerad om basarna också.Ps,raderar jag mina inlägg ock vad jag kallar mig är min ensak)Mvh.staffanw skrev:zapanasta skrev:jag ger upp.
du gav upp och kom tillbaka i ny skepnad (zapata), jag såg också att du raderat ditt inlägg i Vintage tråden angående loppis-fynd.......
vad är anledningen till raderingen och till namnbytet ?
/staffan
Naqref™ skrev:Dubbla användare är inte tillåtet enligt policyn.
Kaffekoppen skrev:Naqref™ skrev:Dubbla användare är inte tillåtet enligt policyn.
Du borde nog läsa policyn lite bättre då!
Kaffekoppen skrev:Dubbeltydlighet, påpekade att du redan tidigare i tråden klargjort att man inte alls bestämmer från dag till dag vilket nick man behagar använda...
zapanasta skrev:Dom är sålda nu så nu diskuterar jag inte detta nåt mer , han som köpte dom är informerad om basarna också.Ps,raderar jag mina inlägg ock vad jag kallar mig är min ensak)Mvh.staffanw skrev:zapanasta skrev:jag ger upp.
du gav upp och kom tillbaka i ny skepnad (zapata), jag såg också att du raderat ditt inlägg i Vintage tråden angående loppis-fynd.......
vad är anledningen till raderingen och till namnbytet ?
/staffan
Kaffekoppen skrev:Naqref™ skrev:Dubbla användare är inte tillåtet enligt policyn.
Zapanasta, Du borde nog läsa policyn lite bättre då!
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Google Adsense [Bot] och 6 gäster