Ersättningselement

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-05-02 12:57

Dessutom om SSC inte ska bevara något av SC eller se till att de har någon inkomst så att de kan betala sina faktiska utgifter, hur ska de ha råd att ta fram nya element - det som du ser som deras huvuduppgift?

det är ju det som är märkligt, dom har inga skyldigheter att förse marknaden med ersättningselement vad ska dom då ha god ekonomi till, kaffe och bullar till årsmötena?

jag ska egentligen inte bry mig, jag har ju ingenting med det där att göra, men när jag har två par högtalare som inte går att nyttja för att det just saknas ersättningselement så är jag iallafall lite berörd
Bikinitider

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-05-02 13:39

Hur mycket är du beredd att betala för ett ersättningselement?

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-05-02 13:41

oj, det beror alldels på tillfället

vad har du att erbjuda
Bikinitider

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-05-02 13:48

Tänkte mest på nyproduktion. En batch på 2000 element kanske måste beställas, det kanske finns avsättning för 20-40 element, så det lär bli dyrt.

Hade stiftelsen tagit till sin uppgift att säkerställa driften hos 30-40år gamla högtalare borde de agerat medans de fortfarande var kommersiellt tillgängliga.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-05-02 14:00

Tänkte mest på nyproduktion. En batch på 2000 element kanske måste beställas, det kanske finns avsättning för 20-40 element, så det lär bli dyrt.

ja det blir dyrt, men alternativet är ju så mycket tråkigare

Hade stiftelsen tagit till sin uppgift att säkerställa driften hos 30-40år gamla högtalare borde de agerat medans de fortfarande var kommersiellt tillgängliga.

ibland förändras världen på ett sådant sätt man inte förväntar sig
Bikinitider

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2008-05-02 20:19

En ersättare till kondiskanterna borde väl vara väldigt intressant att få ut på marknaden iaf?
Don't worry about avoiding temptation. As you grow older, it will avoid you.

Ett par Vifa D25AG-69-06 sökes...

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-05-02 21:04

det tycker jag mé
Bikinitider

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2008-05-02 21:09

dessutom, vill jag minnas att det på Carlssonplanet stått att läsa nåt i stil med:
"KT23 är klar, sånär som på att ´fästöronen´ fått fel vinkel"...

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-05-02 21:16

man vågar liksom inte hoppas längre, man får istället bli positivt överaskad om och när elementen finns tillgängliga :)
Bikinitider

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2008-05-02 21:37

celef skrev:man vågar liksom inte hoppas längre, man får istället bli positivt överaskad om och när elementen finns tillgängliga :)

Ord!
Tyvärr :(

Användarvisningsbild
Ceder

Inläggav Ceder » 2008-05-03 00:29

Naqref™ skrev:
celef skrev:vad är viktigare?

- Att säkerställa ekonomin så att Stiftelsen kan fortleva i all evinnerlig tid.
- Bevara all teknisk dokumentation som SC gjorde.
- Bevara inspelningarna han gjorde.

Bevara kan innebära att man överför det till något tidsstabilare format.

Vettigt, om SCC i det hela också inbegriper pubilcera merparten känns det klockrent!

Med tankte på det (som jag uppfattar det) ökande intresset för Stig som person tror jag det vore lämpligt att SCC om dom inte redan har det ser till att välja in en riktig "säljare" i gamet (inget neggo om "säljare" det jag syftar till är någon mer rätt kontakter som kan "sälja in" storyn om SC till en bredare publik via media, förslagsvis SVT)

//DC

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2008-07-13 22:56

Det verkar ju av Carlssonplanets nyhetsbrev som om detta element faktiskt är i faggorna...

Mer om nya bredbandaren
Nyligen avslöjades mer fakta om den kommande bredbandaren från Carlssonstiftelsen, alltså det nya Carlssonelement som ska ersätta Philips 9710 i alla gamla Sonabhögtalare från 60- och tidigt 70-tal (modellerna V-1, OA-4, OA-5 och OA-6 typ 2).
Så här skriver SSC:s tekniske chef och konstruktör Ingvar Öhman:

"Den nya bredbandaren (vars namn inte ännu är knackat i sten) kommer att vara så lik AD9710 som möjligt ur två avseenden, närmare bestämt:
1. Tonkurva och spridning i mellanregistermrådet.

2. Passning i lådan.

Ur andra avseenden kommer den att skilja sig en del. Närmare bestämt dessa:
1. Högre effekttålighet.

2. Lägre distorsion.

3. Längre slaglängd.

4. Större och snyggare avrullning över ~8 kHz (eftersom endast kolboxen använde det bredbandigt, och det var ändå ett 800-element som den nya inte avser ersätta).

5. Starkare motor och lika mycket tyngre rörligt system. (Således att verkningsgraden blir samma, strömningsdämpningen (som var en olycklig källa till distorsion) kan elimineras eller minskas, och slutligen så att högtalarens blir kapabel att spela djupare frekvenser än de ungefärligen 50 Hz som en OA-5 klarar. Gränsen sätts av att AD9710 helt enkelt är för motorsvagt för att orka driva basreflexsystemet. Samma motorsvaghet är orsaken till att strömningsdämpningen behövs för att kontrollera membranet så att det inte beter sig resonant och fult i basområdet.

6. Gjutet chassie för bättre värmeavledning.

7. Och lite annat smått och gott...

Vh, iö"

http://www.carlssonplanet.com/newsletter_view.php?id=68#1

Man skriver ju i samma brev att man inte skall utlova element förän de närapå finns i butik.

Speciellt roligt i så fall för de som sitter på OA6 typ 1 och 2 som säkert är värda att satsa denna uppgradering på.

Mvh

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Föregående

Återgå till Carlsson Illuminati