Nej, det lär inte komma någon info alls innan de vet och allt är klart.
Det tycker jag är bra. Jag tror faktiskt inte de vill berätta riktigt hur läget är.
Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
Naqref™ skrev:...Samma 5.25"-element borde gå att använda i OD11. Det passar dock inte rakt av utan kräver en distansring men dessa går relativt enkelt att tillverka och borde bli lagom billiga om man beställer ett större antal...
Naqref™ skrev:Jag tänker faktiskt inte på en 6.5". Dagens 6.5" är fysiskt för stora för att passa i många av 70-talarna och är i vissa fall inte lämpade av andra orsaker. Så som jag ser det vore följande storlekar rimliga till resp högtalare:
OD11: 5.25"
OA12: 5.25"-6.5"
OA14: 6.5"
OA116: 5.25"+8"
OA2212: 2*5.25"+2*8"
Basen som används i Larsen 4 samt OA50LE-uppgraderingen får fysiskt plats i OA14 och verkar kunna anpassas bra där. Den får inte plats i OA12 men där har vi vittring på ett rejält potent 5.25"-element som verkar kunnna fås att fungera bättre än orginalelemenet (med betydligt djupare bas).
Samma 5.25"-element borde gå att använda i OD11. Det passar dock inte rakt av utan kräver en distansring men dessa går relativt enkelt att tillverka och borde bli lagom billiga om man beställer ett större antal.
Till OA116 så använder vi redan det elementet som mellanregister och en Seas 8" som bas och kan lugnt konstatera att B65-elementen är distanserade med marginal. För 2212 så dubblar man bara de elementen.
För de nyare högtalarna OA50 och OA58 så finns uppgraderingen OA50LE och eventuellt så kommer en OA58LE så småningom. Trots att behovet av den sistnämnda torde vara låg.
tobm skrev:1. Naqref, det alternativ som du listar ovan för OA2212 (2*5.25"+2*8"), kan du berätta lite mer om det, t.ex. fabrikat/modell och var man får tag i dem? Kräver de mer arbete än om man sätter in 6.5"?
2. Vilket mellanregister rekommenderar du till OA2212? B65-oa II om man får tag i dem, eller den 5.25" som du nämner?
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster