Larsen L8 p.g.

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
AVR4000

Inläggav AVR4000 » 2008-10-11 14:49

Jag känner mig manad att lyfta tråden lite.;)

När det gäller den sidoplacerade basen, hur stort utrymme (mellan tummen och pekfingret) behöver den ha för att arbeta optimalt?

Jag syftar på min egen situation med en stereobänk som har solida sidor i höjd med denna bas och därmed hur långt ut i sidled en L8 behöver stå för att inte bänken ska blockera basflödet.

Ett intryck är nämligen att L8 behöver stå längre bort från stereobänkens sida än L4/L6.

Det skulle i.s.f tala starkt för ett par L6 för min del då jag graderat upp mina planer på "ortoakustisk hemmabio" ett flertal grader sedan jag senaste gången skrev i tråden.;)

Hur är förresten läget på L8-fronten? Har det skett något framsteg sedan denna tråd fick sitt sista inlägg?

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2008-10-11 15:19

När det gäller utseendet:
Tygfronten kan väl göras så stor som harmoniserar bäst med övriga formen, även om själva elementet är litet, eller är det akustiskt olämpligt alternativt kan det uppfattas som fusk och bländverk?
...perspektiv...

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2008-10-11 17:53

guldfisk skrev:När det gäller utseendet:
Tygfronten kan väl göras så stor som harmoniserar bäst med övriga formen, även om själva elementet är litet, eller är det akustiskt olämpligt alternativt kan det uppfattas som fusk och bländverk?

"Fusk och bländverk" är ju tankar som skulle kunna komma om man hittade något trist "under huven".

SS18W8545 har både prestanda och anseende som möjliggör att man kan göra ett skydd som primärt prioriterar estetisk harmoni tillsammans med lådans övriga form.

Mvh

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2008-10-11 19:28

Ja, fast den mindre insatte kanske bara spanar på elementstorleken, som Karl XII skrev.

(Nitpicker: Välljud faller delvis också under etiketten estetik. Därför försöker jag vänja mig av med den termen och i stället skriva utseende eller möjligen form/yta. Estetik = läran om det sköna, såsom skönlitteratur, teater, arkitektur, musik, skulptur och måleri.)
...perspektiv...

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-10-11 19:41

AVR4000 skrev:Hur är förresten läget på L8-fronten? Har det skett något framsteg sedan denna tråd fick sitt sista inlägg?
Undrar om inte detta inlägg är ett svar på din fråga:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 296#606296
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
AVR4000

Inläggav AVR4000 » 2008-10-15 14:09

Jag har tänkt om nu. Det blir Larsen 6 fram och 4 bak. Orsaken är att den gamla stereobänken ska ut och ersättas med ett hembygge. Bygget är tänkt att anpassas till högtalarlådornas höjd (så inget skymmer sikten mellan högtalarna) och den ska förses med 6 fack för apparater och två rader CD-ställ på sidorna.

Detta gör att den nya bänken passar mellan högtalarnas nuvarande position (som jag inte tänkt ändra, d.v.s de ska inte flyttas isär mer) och avståndet mellan högtalarlåda och bänk blir alldeles för kort för en sidomonterad bas.

Därför blir det L6 eftersom de kan placeras på samma vis som L4 utan behov av utrymme för den sidomonterade basen.

Men Låtta ska bli spännande att följa.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2008-10-15 14:20

En fråga/tips/idé till herrarna Larsen/Naqref:

Skulle man inte kunna tänka sig att L8 gick att beställa med valfri placering av sidobas (L/R) så att t.ex. AVR4000's problem kunde få en smidig lösning? Jag kan tänka mig att fler har den typen av möblering att ta hänsyn till, t.ex. vid placering bredvid soffa, bokhylla etc.

Eller är det så att basen MÅSTE sitta på en viss sida för att ljudet skall bli rätt? Då ställer det väl också rätt höga krav på att möblering/placering i övrigt är "rätt"?

Edit: ...eller varför inte placera basen i fronten, så blir det väl enklare med placeringen (och kanske även ljudmässigt). Så, då har vi alltså i denna tråd behandlat placering av basen på undersidan, vänster, höger och framåt. Återstår att någon föreslår bakåt så har vi uttömt alla varianter (förutom bandpasslåda som kanske inte vore så dumt!)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-10-15 14:35

Kalejdokom skrev: Så, då har vi alltså i denna tråd behandlat placering av basen på undersidan, vänster, höger och framåt. Återstår att någon föreslår bakåt så har vi uttömt alla varianter (förutom bandpasslåda som kanske inte vore så dumt!)
Jag tycker den ska vara placerad neråt! 8)
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
AVR4000

Inläggav AVR4000 » 2008-10-15 15:04

Skulle jag få drömma om en ny Larsen så är mitt recept:

1. Ta en Larsen 6.

2. Installera en nedåtriktad bas.

3. Låt den nedåtriktade basen vara aktiv.

4. Anpassa lådan i nödvändig mån och låt basen få ett eget utrymme.

Jag skulle helt klart helst se en nedåtriktad bas med aktiv drift. Detta skulle ge en smidig "bi-ampad" högtalare utan att man behöver bi-ampa med förstärkaren. Den aktiva basen avses ge ren, kraftfull och rapp bas och bör inte betraktas som "biobas".

En sidomonterad bas ser jag inte som riktigt optimalt på en högtalare avsedd för vanliga rum. Risken för kollision med en större stereobänk är allt för stor.

Att ha en bänk byggd på höjden är inte optimalt med tanke på att högtalarna ska ha fri väg för elementen. Således är mitt intryck att med Carlsson eller Larsen får man lätt en låg, bred bänk om man har ett antal apparater.

Ytterligare ett alternativ är att ha Larsen 8 i det utförandet som är tänkt och så komplettera med en Larsen 9 med aktiv bas riktad nedåt.

En Larsen 7 med nedåtriktad bas av passiv typ kunde också vara intressant. En 7a blir då helt enkelt en 6a med ett extra baselement i botten. Iövrigt samma element inkl diskant som Larsen 6.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-10-15 16:13

AVR4000 skrev:Skulle jag få drömma om en ny Larsen så är mitt recept:

En Larsen 7 med nedåtriktad bas av passiv typ kunde också vara intressant. En 7a blir då helt enkelt en 6a med ett extra baselement i botten. Iövrigt samma element inkl diskant som Larsen 6.

En passiv bas har väl inget egenvärde alls. När lådan är tillräckligt stor funkar ju en port bättre.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-01-14 10:58

Så nu har vi lyssnat på Låtta i första versionen äntligen. Det gick inte smärtfritt men vi är rimligt säkra på att det kan bli något fint av detta. :mrgreen:

Hon kommer vara försedd på teknologi som vi vet att Stig spanade på men som han inte själv kunde använda p g a patenträttigheter. Det finns redan inkorporerat i L4 och L6 i o f s men nu applicerar vi det på diskanten. E v så kommer hon att visas på en mässa nära dig rimligt snart. Vi får se.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2009-01-14 19:29

Naqref™ skrev:Så nu har vi lyssnat på Låtta i första versionen äntligen. Det gick inte smärtfritt men vi är rimligt säkra på att det kan bli något fint av detta. :mrgreen:

Jag tycker att Lotta låter väldigt lovande!! Den "smärta" du talar om får ju härledas till avdelningen transportskador och har inget med Lottans potential att göra :P

Istvan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-01-15 04:09

Så här nånting, ska den se ut, med nedåtriktad bas, helst en 10-tummare, så slipper man extra subbas senare.

Formen på lådan är ju naturligtvis inte passande, men visst är det läckert med flänsarna nertill som OA-6 typ1.
Bild
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2009-01-15 10:54

Ragnwald skrev:Så här nånting, ska den se ut, med nedåtriktad bas, helst en 10-tummare, så slipper man extra subbas senare.

Formen på lådan är ju naturligtvis inte passande, men visst är det läckert med flänsarna nertill som OA-6 typ1.
Bild

Åh vad snygga.
Vet att man inte bör citera med bild, men jag kunde inte låta bli...
Don't worry about avoiding temptation. As you grow older, it will avoid you.

Ett par Vifa D25AG-69-06 sökes...

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-01-15 11:12

Ragnwald skrev:Så här nånting, ska den se ut, med nedåtriktad bas, helst en 10-tummare, så slipper man extra subbas senare.
Är det Paint-Caddat?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-01-15 11:52

Varför denna fixering vid en 10"? De båda basarna som används motsvarar en 10" som slår 11mm p-p. Fördelen med detta arrangemang med två 18W8545 är dock minst tvenne jämför med en ensam 10". Man minskar excitering av vissa rumsresonanser genom att man har 4 punkter istället för två som man genererar ljudet ifrån. Främst är det tak-golv-resonansen man minskar. Man får en mycket snällare last för förstärkaren i basområdet och den termiska tåligheten blir motsvarande den fyrdubbla för en given insignal.

Sedan är det minst några problem man undanslipper som iofs kanske inte bekommer kunden.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2009-01-15 12:04

Naqref - förstår det inte heller... 12" skall det ju vara. :mrgreen:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-01-15 15:25

paa skrev:
Är det Paint-Caddat?

Lekte lite med Photoshops klon och penna, tog bara några minuter. :wink:

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-01-15 15:33

Nattlorden skrev:Naqref - förstår det inte heller... 12" skall det ju vara. :mrgreen:

Vem vet var vi slutar. Det finns ju oändligt många siffror över 8. ;)

Fast redan nu presterar Låtta rätt mycket bättre än alla tidigare av SCs kommersiella konstruktioner i basen. Den går djupare än alla andra och kan spela högre än 2212. Vilket var ett av målen. 8)

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-01-15 15:55

Japp, OA-6 typ 1 torde vara en av de vackraste högtalare som producerats!

Ni som glömt, se här:

Carlsson Planet, OA-6 typ 1
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2009-01-15 18:54

Onekligen vacker. :)
Back in black!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-01-15 18:59

Ja, jag hade OA-6or under 6/7 år :) Fantastiska högtalare.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-01-15 19:51

petersteindl skrev:Ja, jag hade OA-6or under 6/7 år :) Fantastiska högtalare.

MvH
Peter

Onkel Peter

Dina OA-6 or har skänkt mig några av de största höjdpunkter jag upplevt innom hifi och skulle nog även vilja förlänga det till highend. :wink:

Fråga: Påverkar dessa flänsar basen negativt på något vis ?

Lådan blir ju något högre, men volymen måste då förstås tas ut på bredden.
Jag tror att detta skulle bli den gimmick som får dessa högtalare att storsälja.

En sub-tia eller en -tolva i botten blir naturligtvis given. :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-01-15 20:35

Ragnwald skrev:
petersteindl skrev:Ja, jag hade OA-6or under 6/7 år :) Fantastiska högtalare.

MvH
Peter

Onkel Peter

Dina OA-6 or har skänkt mig några av de största höjdpunkter jag upplevt innom hifi och skulle nog även vilja förlänga det till highend. :wink:

Fråga: Påverkar dessa flänsar basen negativt på något vis ?

Lådan blir ju något högre, men volymen måste då förstås tas ut på bredden.
Jag tror att detta skulle bli den gimmick som får dessa högtalare att storsälja.

En sub-tia eller en -tolva i botten blir naturligtvis given. :)

Om hålen i flänssystemet är större än konarean på baselementet så bör det inte påverka. På OA-6 var arean på hålen större. Om man ser på hålen i förhållande till ribborna så är det 50/50 vilket är ungefär den genomsläpplighet som de gamla metallnäten. Jag pratar nu angående basen. På OA-6 var ju basen neråt. Jag misstänker att basarna inte är monterade på undersidan av L8.

Var det du som köpte mina gamla OA-6?

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-01-15 20:42

petersteindl skrev:Var det du som köpte mina gamla OA-6?

MvH
Peter

Nej, men jag lyssnade på dem efter du inköpt dem. :wink:

Hade själv ett par vita ett tag, inköpta på Veteran HiFi, som återlämnades, enär de inte höll måttet.
Tusan, med de kunskaper jag har i dag, hade jag inte lämnat tillbaks dem, utan fixat till dem.

Föregående

Återgå till Carlsson Illuminati