Ritning på nya lådor lämnas till snickaren imorgon. Vi åker och inhandlar faner till också dessa i början på nästa vecka.
Det blir alltså andra lådor än Carlssonska.
Det nya diskantfiltret fungerar verkligen bra.
Jag har också tiggt att Nagref skall avslöja den nya diskanten som är p.g., så att den kan testas, oavsett nöjdheten med nuvarande.
Har man väl börjat att pyssla med högtalare är det svårt att hålla fingrarna borta. när nya godsaker tas fram.
Tillägg den 9 maj 2009
Ritningar överlämnades och diskuterades igår med snickaren.
Han lyckades övertyga mig om hur jag skulle "färgsätta" baffeln.
Han skulle också fräsa ur elementhålen, för nedsänkta element och tajt inpassning.
Likaså kunde han fräsa kanter på lådorna efter mina önskemål.
Han försöker uppskatta tidsåtgången för dessa lådor utifall någon annan också skulle vara intresserad av ett par.
Medges att jag är lite hemlighetsfull i min beskriving, men detta är ett medvetet val för att öka på spänningen a'la Nagref manér med flera.
Ser fram emot att i nästa vecka få åka och välja ut faner.
Skall jag starta en annan tråd i DIY-avdelningen för detta projekt kanske?
Tillägg den 10 maj 2009
Kan nämna att jag till att börja med hade idéer om att skapa en högtalare liknande OA/OB51 ihop, där jag då tänkte korta av bredden och ha kortsidan mot väggen. Alltså skulle de då fortfarande varit Carlsson inspirerade. Kunde ha blivit smutt.
Nu blir det istället mot väggen stående lådor i varje fall.
Funderar på att göra ett tillägg till rubriken med texten "monolog".
Tillägg den 13 maj 2009
Var hemma idag och passade då på att lyssna lite grand.
Attans vad bra det låter med nya filtren. Helnöjd!:D
Har också idag beställt en Squeezebox Duet.
Funderar på en Fujitsu Siemens Scaleo Home Server 2205 till denna.
De verkar vara på väg in till ett kanonpris 3kSEK.
Bra processor, mycket RAM-minne, 22db ljudnivå bl.a. 2TB diskar.
Skall kolla på jobbet om jag kan ordna en dylik den vägen, vi har "avtal" med Fujitsu Siemens, men det är väl att hoppas på för mycket.
Tillägg den 16 maj 2009
Kollade inte om köp vi jobbet, utan beställde en Scaleo 2205 idag.
Ser nu fram emot 2st paket.
Tillägg den 20 maj 2009
Paket nr 1 har dykt upp i form av Squeezebox Duet. Det skall bli spännande att höra hör den låter. Tekniken i denna form är i varje fall suverän. Då återstår bara att invänta leveransen av paket nr 2 i form av Scaleon som skall komma den 29/5 -09.
Förståss så är också de nya lådorna efterlängtade. Har en ide om att kunna göra dem i någon mån i OA utförande. Får kolla lite på detta.
Tillägg den 21 maj 2009
Kikade lite på Nagrefs filter med den nya diskanten till OA52LE.
Ser ut som om det skulle dra åt det ljusa hållet?
Behåller min filterkonfiguration m.a.o.
Tillägg den 22 maj 2009
Squeezebox Duet är "up n' running".
Kopplade upp den på min bärbara tillsvidare. Scaleon kommer först den 29 maj 2009 enligt besked.
Min router kraschade i samband med uppkopplingen, det blev väl för mycket för den gamla routern, så det var bara att trampa iväg och införskaffa en ny. Köpte en Jensen 89300.
Duet'n låter annorlunda emot min CD. Duet'n har nog kraftigare boom-bas i varje fall.
Duet'n verkar kunna prestera!
Tycker spontant med ytterst lite lyssningstid som om ljudet har bra balans mellan registren. Ljudklangen kanske är lite åt det kliniska, kalla hållet, inte så mycket värme. Sammantaget verkar det som om jag kan leva med ljudet den presterar. Fast tas det fram någon DIY-åtgärd, kanske jag testar. Nu får högtalaruppsättningen i varje fall verkligen visa vad den går för.
Filtret lär jag inte röra på denna högtalaruppsättning.
Tillägg den 25 maj 2009
Såg nu att leveransen av Scaleon var framflyttad till den 2 juni 2009.
Funderar på hur man på bästa sätt visualiserar sin CD samling då den läggs upp digitalt på Scaleon, när den nu kommer.
Jag har ju tidigare valt musik genom att ofta flippa mellan CD'na, vilket nu lär bli svårt då de skall förpassas till något förrådsutrymme.
Plocka bort omslagen vore ju en ide, att kanske ha dem i en pärm e.dyl. för att kunna plocka fram dem vid lyssnande. Njae.
Funderar på att utnyttja handdatorn för att där lägga in omslagsbilderna åtminstone, men det går ju i.o.f.s. lika bra med fjärren till Duet'n. Skanna in hela CD "omslagen" vore kanske något, och ha detta i handdatorn?
Jag lade till låttexterna/lyrics till rip'ade CD'ar, men hittade ingenstans att kunna läsa dessa i fjärren till Duet,n, så det var det ingen större glädje med.
Både filtren och Duet,n presterar i varje fall fortfarande.
Skall höra med snickaren imorgon (om jag hinner med/kommer ihåg) hur det går med de nya lådorna.
Kanske skulle man sälja OA/OB51SH för att köpa nya element till de nya lådorna. Det känns ju lite onödigt att ha kvar tomma lådor, vilka antagligen skulle vara svårt att sälja dem så.
Får fundera också på detta.
Fortsätter väl att fylla på text i denna numera bloggen!
Vilket det mer och mer liknar?
Tillägg den 27 maj 2009
Snickaren var inte klar med det sista? bygget annat än högtalarna, (inglasad veranda), så dessa hade blivit åsidosatta.
Nåja, nu närmar sig sommaren med dess nöjen så föralldel, lite lättare att utstå väntan då.
OA/OB51SH konfigurationen ger mig ju inte heller någon större brådska, med anledning av hur bra de numera presterar.
Närmast väntar jag nu otåligt på Scaleon då den bärbara datorns hårddisk nu är full, och "massor" av CD återstår att rip'a.
Det var kul att läsa de riktigt bra omdömen om DAC'en som sitter i Duet'n på nätet. Visst den är ju inte oberoende av hur uppbyggnaden runt omkring är utförd som i slutändan avgör hur det låter, men förutsättnningarna finns ju för riktigt bra resultat. T.ex. Linn använder denna DAC, vilket kan tas för ett kvalitetstecken?
Tillägg den 5 Juni 2009
Avbeställde Scaleon idag, då senaste info om leverans visade på den 27 Juli 2009.
Får köpa någon annan istället. Synd, den var nog svårslagen med de data och pris.
Har ett par andra p.g. så vi får se vilken det i slutänden blir.
Fortfarande helnöjd med ljudet både från Duet'n och i synnerhet högtalarna.
Tillägg den 25 Juli 2009
Fortsätter väl med tillägg i detta inlägg istället för ett nytt.
Har skapat och kopplat in filtret som skall användas med den nya Peerless 810921 HDS diskanten. Alltså samma diskant som Nagref valt till OA52LE, men med eget filter.
Diskanter är beställda med den nya frontplattan, och är preliminärt klara för leverans V34 enligt John Larsen. Hoppas att den frontplattan passar lika bra till OA51. Så tillsvidare använder jag Vifa ihop med filtret. Inte optimalt men det handlar om några veckors tid innan leverans.
Tonalt så skall Peerless diskanten vara bättre efter vad jag kan läsa mig till på nätet, men har lite hyss för sig som måste tas om hand.
Skall bli intressant att lyssna på detta när diskanterna kommit.
Fortfarande helnöjd med basen.
Kan väl nämna att det blev en Netgear ReadyNAS Duo med 2st 500Gb diskar istället för den först tänkta Scaleo'n. Är inte helnöjd med NAS'n då den väsnas lite för mycket.
Tillägg den 12/8 -09
Fick ett meddelande från John Larsen idag. De nya diskanterna skulle landa hos mig på fredag. Hoppas på regn, så att lite pyssel med dessa kan ske.
Spännande
Tillägg den 26/8 -09
Har monterat i Peerlessdiskanterna. Lyfte dämpningen efter 700hz lite grann, för att lyssna efter om ändå dämpningen är tillräcklig för att undertrycka orenheterna där. Använder Nagrefs OA52LE-diskantfilter med lite justeringar av värdena för att testa detta ihop.
Jag tycker så här långt att denna kombination ihop med basmodulerna slår OA52LE i ljudkvalitet.
Tänkte vidare kontakta en "bekant" som har testat en del DAC'ar till sin Squeezebox, och höra efter vilken han behöll, och höra efter lite om hur han upplever det hela med en sådan inkopplad.
Tillägg den 27/9 -09
Simulerade fram ett filter som i Basta ger följande resultat.
Undrar om det är värt att testa?
Tillägg den 3/9 -09
Ovanstående är nu igång i nedanstående tråd.
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=32225
Denna tråd avslutas för min del i.o.m.detta.