Passiv basmodul till OA51LE mod. - återskapad.

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
Ducatiboy

Inläggav Ducatiboy » 2009-01-18 00:05

Jag är öppen för alla infallsvinklar, jag personligen har inget emot att
bygga med andra grejor än originalkonstruktionen. Jag PM:ar dig nån dag framöver så ska vi se om vi kan ses. Först ska jag bara på Mc-mässa. :D :D

/Arne

Densen

Inläggav Densen » 2009-01-18 18:44

Fick ett tips på alternativelement istället för mitt använda SEAS-element som bas, som också är ett bra 8" element.
Jag tänkte att jag skulle delge er detta.

Utsnitt av tipset.
"...LTS-baselementet till trevägaren (vilket tekniskt motsvarar det som användes i förre versionen av Profundus P..."

Någon kan säkert tycka att det är värt merkostnaden om ca 1400kr, om man betänker följande skillnader, som dock är marginella. :roll:

1. LTS-elementet har en mittkon vilket medför lite större membranyta och något högre känslighet.
2. SEAS-elementets fasplugg kan generera blåsljud vid riktigt kraftiga ljudnivåer, vilket man då slipper med LTS-elementet p.g.a. dess mittkon.
3. Något högre kraftfaktor.
4. Något lägre distorsion vid högre frekvenser.
5. Elementet är svart, vilket kan vara ett sätt att s.a.s. minska synbarheten jämfört med SEAS-elementet, (något jag efterfrågat tips om).

Jag har en ide om hur jag skall dölja OA51'ans baselement, vilket väl närmast kan beskrivas som en variant av SSC's skydd. Får se om jag kan ordna ett prov till att börja med.
Funderar också på om jag skall använda ett slankt elementskydd till basen i modulerna. Utseendemässigt kanske med stora radier upp och nedtill.
Senast redigerad av Densen 2009-01-27 22:45, redigerad totalt 1 gång.

Densen

Inläggav Densen » 2009-01-18 19:40

Tillägg den 12/9 -09 ----------------------
Ett nytt filter framtaget i.o.m. den nya Peerless-diskanten. Det nya filtret ger betydligt bättre ljud, se följande länk.

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=32225

-------------------------------------------------------------------------

Lägger upp en skiss på diskantfiltret efter förfrågan.

Diskantfilter för Vifa anpassat till mellanregistret är nu framtaget.

Tillägg den 25 Juli 2009.
Peerless 810921 HDS diskanter är beställda, och har ett nytt filter för dessa.

Kan lika gärna upprepa med en bild på mellanregisterfiltret också.
Utesluts Kondingar 121uf och spole 8mH så har ni ett komplett alternativ OA51 filter, ihop med ovanstående diskantfilter.

Bild

Och basfiltret

Bild

Använder f.n. ca 37% fyllnad av dämpmaterial i baslådan.

Uppdaterade filtren till senaste utförandet den 2009-03-07.
Basen kan istället användas ihop med ex.vis en 4mH spole istället för 8mH, med övriga komponenter lika, (nytt resistansen 12Ohm bör ändras till 4Ohm). Ingen jätteskillnad, utan endast något lägre nivå på basen, och något högre delning.

Komponentlista

Bas
2st 8mH (alt. 4,5mH)
2st 0,25mH
2st 10uf
2st 204uf (3 x 68uf ”6st”) Elektrolyt
2st 12ohm

Mellanregister
2st 8mH
2st 1mH
2st 2,2mH
2st 22uf
2st 14,8uf
2st 121uf (n x n uf)
2st 2,2Ohm
2st 5,9Ohm

Diskant

Mellanregister ihop med diskant till OA51 separat
2st 1mH
2st 2,2mH
2st 15uf
2st 22uf
2st 2,2Ohm
2st 5,9Ohm

Tillägg den 7/3 -07

Testar med 10uf på mellanregistret igen, p.g.a. att jag på en del musikmaterial upplevde lite väl mycket energi i övre mellanregistret.
Simulerat blir det knappt 1db lägre nivå i det området.
Testar detta först så får vi se om jag stannar på detta värde eller ökar det någon, några uf. Elementen är inte fasvända, vilket det står på filterbilderna.

Tillägg den 16/3 -09
Stannar nog på de ursprunglga 10uf på mellanregistret, efter att ha testat detta igen, från att ha haft 13,3uf en period.
Sitter just nu och lyssnar på lite soft jass med Dianne Reeves - When you know, Blue note records 0946 3 89658 2 4. Där finns mycket akustiska instrument, vilket låter mycket bra. Ser klubbscenen framför mig, som från gamla amerikanska filmer.

Tillägg den 15/3 -09
Lägger in en simulering på senaste utförandet med samtliga element.
Detta/nuvarande utförande är inte enligt det med minst ojämnhet. Grafen visar också känsligheten med låg upplösning.

Tillägg den 19/4 -09, 20/4 -09

Ändrade mellanregisterfiltret idag, (19/4 -09).
Ändrade till mer traditionellt utförande för att snygga till fasgången, och inte minst få bättre mellanregister.
Bättre i den meningen "mer" korrekt, på bekostnad av detaljupplösningen.
Bild och komponentvärden är uppdaterat.

Kunde inte hålla mig utan ändrade, (den 19/4 -09) också diskantfiltret.

Ovanstående ändringar medförde att basen relativt ökade i nivå.

Nu skall det lyssnas. :)

Kopplade idag, (20/4 -09) in Nagrefs utförande på diskanten. Testar denna kombination ett tag.

20/4 -09 Ev. går jag tillbaks till mellanregisterdrosseln 2,2mH i st.f. som nu utbytt till 3,0mH. Testar ett tag med denna dock, så får vi se.

Gick den 3 maj -09 tillbaks till utförandet innan Nagrefs diskantfilter, då detta inte fungerade bra.

.
Senast redigerad av Densen 2009-09-12 08:54, redigerad totalt 30 gånger.

Densen

Inläggav Densen » 2009-01-19 18:45

Titta här vad UrSv tipsade om i annan tråd till bl.a. SS8545. :D

http://www.tymphany.com/scanspeak-grills

Jag har ställt en förfrågan om kostnaden för dessa av HiFi-kit, och om möjligheten att ta hem ett par. :)

Tillägg den 20/1 -09

Jag har precis beställt två par galler.
1par till SS8545
Pris 325kr/par.
Uppskattad lev. tid 4 - 6veckor
Förbehåll, att de finns kvar.
Det var tydligen länge sedan HiFi-Kit beställde dessa senast, så vi får avvakta och se.

Jag beställde också samma typ av galler i 8" storlek till basarna, för att de skall harmoniera/matcha ihop.
Pris för dessa obekant, än så länge.
Det blir nog lagom uppkäftigt detta. :)

Tillägg den 22/1 -09

Jaha då har man också beställt V-feet Type 5 till mellan basmodul och OA51mod. Dessa är ju svarta till färgen och lägre. Jag har ju Type 15 av dessa under basmodulerna vilket fungerar bra.

Det börjar bli färdigt nu detta projekt. 8)
Eller?

Densen

Inläggav Densen » 2009-01-24 18:09

Eller? ovan höll inte längre än till idag! :oops:
Simulerade lite och insåg att högre värde på drosseln (8mH) ger fördelarna av några dB högre volym mellan ca 40 - 80hz, och kraftigare brytning vid 80hz så att basen faller av snabbare. Plus en rak återgivningskurva i.o.m. att jag använder mer fyllning i lådan numera, hela ca 37%. I simuleringen ser det i alla fall bra ut. 8) Skall testa detta ett tag så får vi se. Har jag nu börjat få en släng av basnarkomani? 8O

Kollade lite på följdverkningarna, och lägger på några 10uf på SS8545 ytterliggare, (tid. 88uf) för att lyfta mellanbasnivån i paritet med den nya lågbashöjningen.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-01-28 12:16

Densen, jag får gratulera till ett högintressant gott arbete.

Nu funderar jag bara lite på vad för förstärkare du använt vid dina lyssningsutvärderingarna och om lasten kan anses vara lätt eller krävande för enkel förstärkare?
Är lasten lite knepig, så kan ju högtalarna komma att tona lite olika beroende på förstärkarval.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2009-01-28 12:34

Jag tycker att det är konstigt att tungviktarna, dom etablerade konstruktörerna inte kommenterat nåt i tråden. Förutom i inledningsskedet då..

Det överraskar mig mycket 8O Glada tillrop och kritiska frågeställningar bör ju förekomma, det här är ett högintressant projekt!

Användarvisningsbild
Ivil

Inläggav Ivil » 2009-01-28 13:37

jag har ett par oa50 som hade mått bra av basstöd...kan detta vara nått för mig?

/Andreas

Densen

Inläggav Densen » 2009-01-28 20:52

VA!!! Kommentarer??? 8O Kul! :D

Förstärkaren jag numera använder är en ARCAM AVR300 hemmabioförstärkare. Jag biampar basarna med kanal 6 och 7.

Angående avsaknad av kommentarer från namnkunniga och etablerade forummedlemmar, så kan jag väl nämna att i varje fall någon yttrat sig med positiva kommentarer via PM. Det faktum att jag inte har haft möjlighet att presentera t.ex. uppmätningar gör ju att hela projektet baseras på teoretiska data, och mina högst subjektiva omdömen. Men detta förtar väl inte resultatets trovärdighet ändå.
Men det viktigaste är ju ändå att jag sitter nöjd, (hur länge?) och därigenom beslutat att behålla dessa lådor.
Sannolikt skulle en kunnig på området kunna åstadkomma än mer än vad jag lyckats med. Men då hade vi väl pratat om 10" basar. Ett kortare lyssningsbesök är inplanerat i det kortare perspektivet så vi får se då om denne gör tumme upp eller ned. Får väl tigga om att ett omdöme läggs upp i tråden.

OA50 är väl lite knepigare att bygga basstöd till. Möjligen i andra mått och ha dem likt OA51 under dessa, för bästa resultat. Detta är ju lite avhängigt av hur högt man delar och riktar baselementet. Men absolut att detta skulle förhöja lyssningsupplevelsen med mer komplett ljud.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-01-28 20:54

Densen skrev:Men det viktigaste är ju ändå att jag sitter nöjd, (hur länge?) och därigenom beslutat att behålla dessa lådor.

Bild

Plus det faktum att du verkligen delar med dig av lyssningsintryck och filterbeskrivningar. :D
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Densen

Inläggav Densen » 2009-01-28 21:02

Med högriskfaktor för att det skall sluta med att mina kinder blir något liknande detta :oops:

Densen

Inläggav Densen » 2009-01-31 19:29

Ännu ett steg taget mot "fulländning".

VT Feet Type 5 monterad på OA51 i st.f. SD budget OA51 fötter. Vt Feet är lägre och svarta, så det hela är gjort av estetiska skäl.

Då väntar jag bara på gallren, vilka skulle ta 4 - 6veckor att leverera, m.a.o. i februari/mars.

Bild

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-02-01 02:52

Densen skrev:Då väntar jag bara på gallren, vilka skulle ta 4 - 6veckor att leverera, m.a.o. i februari/mars.

Blir du tvungen att försänka elementen då?
Den som vet mest, tror minst.

Densen

Inläggav Densen » 2009-02-01 09:17

Vad jag har förstått så ligger gallren ovanpå elementets monteringskant. Du kanske trodde att jag skulle ha heltäckande galler över bafflarna? Jag har länkat till gallren tidigare i tråden.

http://www.tymphany.com/scanspeak-grills

Dessa galler är original till ScanSpeak, alltså även de som jag avser att använda till SEAS basarna. Så kanske får jag ta upp nya hål för dessa, men de skall säkerligen passa i övrigt. Hoppas jag! :wink:

Men oavsett detta så skulle det ha varit snyggare att åtminstone försänka SEAS-basarna, då gallren sticker ut en bit, så det är inte omöjligt att detta utförs. :wink:

Tillägg den 2/2 -09

HiFi-kit hörde av sig och sade att de skickar gallren till SS8545 imorgon. :)
Dessvärre gick det inte längre att få tag i 8" gallren. :(
Jag beställde deras egna istället så får vi se hur det passar sedan.
Men nu är ju basarna sidoriktade så att de sklijer sig åt utseendemässigt gör ju ändå inte så mycket.
Skall bli kul att se hur det tar sig ut i varje fall.
Till helgen dessutom i st.f. som det var sagt om 4 - 6 veckor.

I samband med uppgradering av kvaliteten på ett par kondensatorer, så justerade jag kondensatorer med 12 respektive 10uf på diskant och mellanregisterfiltret till 13,3uf i båda fallen. Detta medförde vid simulering en nivåhöjning av mellanregistret så att de ligger inom ca 0,3db i vidd.

Användarvisningsbild
Waxxarn

Inläggav Waxxarn » 2009-02-05 17:53

Var häromdagen hemma hos densen och lyssnade lite mer på dessa basar, låter riktigt bra. Hade jag inte haft 2 bremenbasar liggandes så hade jag garanterat kört på dessa :)
Harden The Fuck Up!

Densen

Inläggav Densen » 2009-02-07 19:44

Lite nytt!

Det kom ett paket med galler häromdagen. :)
ScanSpeak originalgaller till SS8545, och HiFi-kits egna 8" galler.
ScanSpeak gallret var perfekt lagom smått och diskret, med en plastring som går ned på sidorna. Bara den ringen var värd totalpriset tycker jag. Det går att använda endast ringen separat om man skulle vilja, då den inte var fastsatt på gallret.
Jag filade ned kanten upptill mot mellanbiten mellan diskant och bas då den av naturliga skäl inte går emellan där.
HiFi-kits galler var en miss, då det inte passade alls. :( Synd att säljaren inte var mer kunnig, och istället rekommenderade originalgaller till SEAS baselement. Jag påtalade ändå att jag hade SEAS-basar, så det var dåligt. Kanske att jag köper sådana framöver istället.
Jag skall också skaffa svarteloxerade skruvar eller måla befintliga svarta på SS8545 gallret.
Äntligen slipper man se högtalarmembranet på SS8545.
Jag satte också dit filtkringlan av estetiska skäl, då det såg lite "tunnt" ut i området kring diskanten med gallret monterat. Så nu börjar känna mig ganska så nöjd också utseendemässigt. 8)
Ljudet är ju numera en fröjd för örat att lyssna på. inget sticker ut, utan låter rent och balanserat, med tung, (lite mer fyllighet i ljudet än att karaktärisera den som torr enligt mina preferenser) och snabb karaktär på basen. Aldrig har stråkinstrument låtit så bra t.ex. Rösternas individuella karaktärer hörs nyanserat och lätt åtskiljbara o.s.v.
:) :) :D

Några bilder.

SS8545 gallret.

Bild

Ringen till det samma.

Bild

OA51 Densen mod. med galler. Uppdaterade bild 090209 med målade skruvar.

Bild

OB51 Densen mod. med tillfälligt galler.

Bild

Helhetsbild. Uppdaterade bild 090209 med målade skruvar.

Bild

En del gillar ju bakifrån.

Bild

Vem blir först att kommentera?
Senast redigerad av Densen 2009-02-09 19:55, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2009-02-07 20:42

Jag, det ser ubertrevligt ut!
Don't worry about avoiding temptation. As you grow older, it will avoid you.

Ett par Vifa D25AG-69-06 sökes...

Densen

Inläggav Densen » 2009-02-07 22:52

Grattis! Du har just vunnit...

Tillägg den 16/3 -09
Om någon inte hittar var jag redigerat kan jag hänvisa till nästan längst upp på denna sida. Inlägget med filterbeskrivningen, där jag lagt till en simulering, och ändrat tillbaka en konding i mellanregistret.

Densen

Inläggav Densen » 2009-04-19 15:28

Roade mig idag, (19/4 -09) med att ändra mellanregisterfiltret.
Anledning, förbättra fasgången och mellanregisteråtergivningen.
Filtret har nu ett mera "traditionellt" utförande, enligt bild längre upp i tråden. Detta är bättre än tidigare utförande i flera avseenden, bl.a. med ännu renare återgivning. Jag upplever nu mellanregistret som klart förbättrat. 8) På beskostnad av detaljupplösningen.
Ändrade också diskanten, som nu rullar av några db snabbare än tidigare.8)
Nu skall det lyssnas ett tag till detta nya utförande, som nog bör ha något tydligare mellanregister och softare diskantåtergivning, vilket också medför att basen framträder i lite högre nivå. 8)

Gjorde en justering i diskantbilden på komponentvärde, missade denna ändring i första upplagda bilden med ändring. Justerade också texten.:oops:

Tillägg den 20/4 -09
Testar nu Nagrefs diskantfilter i kombination med det nya mellanregisterfiltret ett tag.

Densen

Inläggav Densen » 2009-04-24 18:46

Några omedelbara upplevda skillnader i ljudåtergivningen med det nya mellan-, och diskantregistret jämfört med de tidigare filtren.

Anledningen till att jag ändrade filtren var endast av den enkla anledningen att jag såg en möjlighet till renare mellanregister genom att enkelt omforma filtret till ett mer standarutförande. Jag var således inte missnöjd med ljudet som det var, men ni vet hur det är, något måste man pilla med, Nirvana hägrar ju om hörnet.

Basnivån inte bara upplevs högre utan då de nya filtren de facto innebar något lägre känslighet för diskant-, och mellanregister, så har jag nu ett nytt område att labba med. Med det avser jag närmast att ändra volymen av fyllningen. Nu vill jag kategorisera basen som tung i ljudkaraktären, men ändå väl följsamt beroende på musikmaterialet. Men kanske är basnivån en aning tiltad med högre nivå eller styrka mot basen, vilket då kan justeras med mindre dämpmaterial i lådan, som en första åtgärd att testa.

Det jag anser jag mig ha uppnått med förändringen av mellanregistret i första hand, är att ljudkaraktären är mer trovärdig, korrekt återgiven, med en aning mer kropp. Detta framträder tydligt vill jag påstå med många olika instrument. Jag trodde inte själv att jag skulle uppnå/uppleva denna relativt stora förändring, men vis av erfarenhet, så vet jag att bara en liten förändring av filtren kan ha en stor inverkan på ljudkaraktären e.dyl.

I.o.m. att mellan-, och diskantregistret var en aning lyfta tidigare kunde man s.a.s. uppfatta mer detaljer, men då till priset av något mindre naturtroget återgiven ljudklang.

Kontroversiellt uttryckt kanske? I synnerhet i detta forum. Men inte desto mindre en sanning. I vilket fall är jag nöjd. :)

En annan åtgärd framöver blir sannolikt att testa Nagrefs för det stora flertalet hemliga diskant till kommande OA52 LE. Se vad avr7000 skriver denna i den klistrade tråden, "OA51 LE.

Tillägg den 20090503

Infogar en simulering med de nya filterändringarna. Där syns hur fint orenheterna vid 700hz tas om hand, och ökar renheten på ljudet.

Bild
Senast redigerad av Densen 2009-05-03 09:27, redigerad totalt 1 gång.

Densen

Inläggav Densen » 2009-04-27 19:24

Har ännu inte gjort något åt basnivån, utan avvaktar ett tag med utrönande om nödvändigheten av detta.

Har istället startat ett annat projekt vilket innebär andra lådor, och lämnar snart en beställning av dessa till snickaren. 8O

Sitter således ljudmässigt riktigt nöjd.

Tillägg den 3 maj 2009

Inte riktigt dock!

Nagrefs diskantfilter matchade inte mellanregistret så bra. Det blev lite vasst ljud och lite högre nivå upptäckte jag efter att ha lyssnat en stund idag.
Jag testar nu det ursprungliga anpassade diskantfiltret igen, som ansluter på en rimligare nivå och dessutom rullar av en aning i toppen.
Vet inte varför jag testade Nagrefs filter, det har jag inte fått att fungera i något filterutförande.

Tillägg den 5 maj -09
Det verkar som om det nygamla diskantfiltret är det som skall användas, (med en mindre ändring utförd). Jag upplever att det smälter in så pass bra att det inte ger sig tillkänna med några olater. Röster är tydliga som aldrig förr, med tydligare karaktärsskillnader mellan olika röster. Renare ljud helt enkelt.
Nu borde jag väl åtminstone vara nöjd och äntligen ha en fungerande lösning? Möjligen testar jag den kommande diskanten förståss.
Återstår frågan om jag skall byta lådor eller ej? Funderar starkt på detta. Snickaren är ju lite långsam tyvärr, men finishen har ju blivit riktigt bra på de senaste lådorna jag sett. :)
Vilket, vilka faner skall jag då välja? Hmm...

Densen

Inläggav Densen » 2009-05-07 18:42

Ritning på nya lådor lämnas till snickaren imorgon. Vi åker och inhandlar faner till också dessa i början på nästa vecka. 8)
Det blir alltså andra lådor än Carlssonska. :wink:
Det nya diskantfiltret fungerar verkligen bra.
Jag har också tiggt att Nagref skall avslöja den nya diskanten som är p.g., så att den kan testas, oavsett nöjdheten med nuvarande.
Har man väl börjat att pyssla med högtalare är det svårt att hålla fingrarna borta. när nya godsaker tas fram. :oops:

Tillägg den 9 maj 2009

Ritningar överlämnades och diskuterades igår med snickaren.
Han lyckades övertyga mig om hur jag skulle "färgsätta" baffeln.
Han skulle också fräsa ur elementhålen, för nedsänkta element och tajt inpassning.
Likaså kunde han fräsa kanter på lådorna efter mina önskemål.
Han försöker uppskatta tidsåtgången för dessa lådor utifall någon annan också skulle vara intresserad av ett par.
Medges att jag är lite hemlighetsfull i min beskriving, men detta är ett medvetet val för att öka på spänningen a'la Nagref manér med flera.
Ser fram emot att i nästa vecka få åka och välja ut faner.
Skall jag starta en annan tråd i DIY-avdelningen för detta projekt kanske?

Tillägg den 10 maj 2009

Kan nämna att jag till att börja med hade idéer om att skapa en högtalare liknande OA/OB51 ihop, där jag då tänkte korta av bredden och ha kortsidan mot väggen. Alltså skulle de då fortfarande varit Carlsson inspirerade. Kunde ha blivit smutt.
Nu blir det istället mot väggen stående lådor i varje fall.

Funderar på att göra ett tillägg till rubriken med texten "monolog".

Tillägg den 13 maj 2009

Var hemma idag och passade då på att lyssna lite grand.
Attans vad bra det låter med nya filtren. Helnöjd!:D

Har också idag beställt en Squeezebox Duet.
Funderar på en Fujitsu Siemens Scaleo Home Server 2205 till denna.
De verkar vara på väg in till ett kanonpris 3kSEK.
Bra processor, mycket RAM-minne, 22db ljudnivå bl.a. 2TB diskar.8)
Skall kolla på jobbet om jag kan ordna en dylik den vägen, vi har "avtal" med Fujitsu Siemens, men det är väl att hoppas på för mycket.

Tillägg den 16 maj 2009

Kollade inte om köp vi jobbet, utan beställde en Scaleo 2205 idag.
Ser nu fram emot 2st paket. :)

Tillägg den 20 maj 2009

Paket nr 1 har dykt upp i form av Squeezebox Duet. Det skall bli spännande att höra hör den låter. Tekniken i denna form är i varje fall suverän. Då återstår bara att invänta leveransen av paket nr 2 i form av Scaleon som skall komma den 29/5 -09. :)
Förståss så är också de nya lådorna efterlängtade. Har en ide om att kunna göra dem i någon mån i OA utförande. Får kolla lite på detta.

Tillägg den 21 maj 2009

Kikade lite på Nagrefs filter med den nya diskanten till OA52LE.
Ser ut som om det skulle dra åt det ljusa hållet?
Behåller min filterkonfiguration m.a.o.

Tillägg den 22 maj 2009

Squeezebox Duet är "up n' running". :)
Kopplade upp den på min bärbara tillsvidare. Scaleon kommer först den 29 maj 2009 enligt besked.
Min router kraschade i samband med uppkopplingen, det blev väl för mycket för den gamla routern, så det var bara att trampa iväg och införskaffa en ny. Köpte en Jensen 89300.
Duet'n låter annorlunda emot min CD. Duet'n har nog kraftigare boom-bas i varje fall.
Duet'n verkar kunna prestera! :wink:
Tycker spontant med ytterst lite lyssningstid som om ljudet har bra balans mellan registren. Ljudklangen kanske är lite åt det kliniska, kalla hållet, inte så mycket värme. Sammantaget verkar det som om jag kan leva med ljudet den presterar. Fast tas det fram någon DIY-åtgärd, kanske jag testar. Nu får högtalaruppsättningen i varje fall verkligen visa vad den går för. :)
Filtret lär jag inte röra på denna högtalaruppsättning.

Tillägg den 25 maj 2009

Såg nu att leveransen av Scaleon var framflyttad till den 2 juni 2009. :(
Funderar på hur man på bästa sätt visualiserar sin CD samling då den läggs upp digitalt på Scaleon, när den nu kommer.
Jag har ju tidigare valt musik genom att ofta flippa mellan CD'na, vilket nu lär bli svårt då de skall förpassas till något förrådsutrymme.
Plocka bort omslagen vore ju en ide, att kanske ha dem i en pärm e.dyl. för att kunna plocka fram dem vid lyssnande. Njae.
Funderar på att utnyttja handdatorn för att där lägga in omslagsbilderna åtminstone, men det går ju i.o.f.s. lika bra med fjärren till Duet'n. Skanna in hela CD "omslagen" vore kanske något, och ha detta i handdatorn?
Jag lade till låttexterna/lyrics till rip'ade CD'ar, men hittade ingenstans att kunna läsa dessa i fjärren till Duet,n, så det var det ingen större glädje med.
Både filtren och Duet,n presterar i varje fall fortfarande.
Skall höra med snickaren imorgon (om jag hinner med/kommer ihåg) hur det går med de nya lådorna.
Kanske skulle man sälja OA/OB51SH för att köpa nya element till de nya lådorna. Det känns ju lite onödigt att ha kvar tomma lådor, vilka antagligen skulle vara svårt att sälja dem så.
Får fundera också på detta.

Fortsätter väl att fylla på text i denna numera bloggen! 8O
Vilket det mer och mer liknar?

Tillägg den 27 maj 2009

Snickaren var inte klar med det sista? bygget annat än högtalarna, (inglasad veranda), så dessa hade blivit åsidosatta.
Nåja, nu närmar sig sommaren med dess nöjen så föralldel, lite lättare att utstå väntan då.
OA/OB51SH konfigurationen ger mig ju inte heller någon större brådska, med anledning av hur bra de numera presterar.
Närmast väntar jag nu otåligt på Scaleon då den bärbara datorns hårddisk nu är full, och "massor" av CD återstår att rip'a.
Det var kul att läsa de riktigt bra omdömen om DAC'en som sitter i Duet'n på nätet. Visst den är ju inte oberoende av hur uppbyggnaden runt omkring är utförd som i slutändan avgör hur det låter, men förutsättnningarna finns ju för riktigt bra resultat. T.ex. Linn använder denna DAC, vilket kan tas för ett kvalitetstecken?

Tillägg den 5 Juni 2009

Avbeställde Scaleon idag, då senaste info om leverans visade på den 27 Juli 2009.
Får köpa någon annan istället. Synd, den var nog svårslagen med de data och pris.
Har ett par andra p.g. så vi får se vilken det i slutänden blir.
Fortfarande helnöjd med ljudet både från Duet'n och i synnerhet högtalarna. 8)

Tillägg den 25 Juli 2009

Fortsätter väl med tillägg i detta inlägg istället för ett nytt.

Har skapat och kopplat in filtret som skall användas med den nya Peerless 810921 HDS diskanten. Alltså samma diskant som Nagref valt till OA52LE, men med eget filter.
Diskanter är beställda med den nya frontplattan, och är preliminärt klara för leverans V34 enligt John Larsen. Hoppas att den frontplattan passar lika bra till OA51. Så tillsvidare använder jag Vifa ihop med filtret. Inte optimalt men det handlar om några veckors tid innan leverans.
Tonalt så skall Peerless diskanten vara bättre efter vad jag kan läsa mig till på nätet, men har lite hyss för sig som måste tas om hand.
Skall bli intressant att lyssna på detta när diskanterna kommit.

Fortfarande helnöjd med basen.

Kan väl nämna att det blev en Netgear ReadyNAS Duo med 2st 500Gb diskar istället för den först tänkta Scaleo'n. Är inte helnöjd med NAS'n då den väsnas lite för mycket.

Tillägg den 12/8 -09

Fick ett meddelande från John Larsen idag. De nya diskanterna skulle landa hos mig på fredag. Hoppas på regn, så att lite pyssel med dessa kan ske.
Spännande :P

Tillägg den 26/8 -09

Har monterat i Peerlessdiskanterna. Lyfte dämpningen efter 700hz lite grann, för att lyssna efter om ändå dämpningen är tillräcklig för att undertrycka orenheterna där. Använder Nagrefs OA52LE-diskantfilter med lite justeringar av värdena för att testa detta ihop.
Jag tycker så här långt att denna kombination ihop med basmodulerna slår OA52LE i ljudkvalitet.
Tänkte vidare kontakta en "bekant" som har testat en del DAC'ar till sin Squeezebox, och höra efter vilken han behöll, och höra efter lite om hur han upplever det hela med en sådan inkopplad.

Tillägg den 27/9 -09

Simulerade fram ett filter som i Basta ger följande resultat.

Bild

Undrar om det är värt att testa?

Tillägg den 3/9 -09

Ovanstående är nu igång i nedanstående tråd.
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=32225

Denna tråd avslutas för min del i.o.m.detta.

Föregående

Återgå till Carlsson Illuminati