GAMLA CARLSSON MOT NYA CARLSSON/LARSEN

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2009-01-12 17:26

Detta är en spännande tråd! Jag har hört både OA52.2, OA52.3, OA51.3, OA50.2, OA50.3 och OA58 låta bra.

När OA52.3 lanserades lät den bra och det exemplaret som togs hem till kristianstad och som sedan såldes lät kanonbra. Det exemplaret som jag köpte i slutet av tillverkningen lät inte lika bra. Jag vet inte vad detta beror på. Antingen så var OA52.3 inte så övertygande som jag trodde, eller så hände det någonting med tillverkningen mot slutet. Jag vet inte. Killen som köpte mitt par sålde paret vidare senare. Nu spelar han med Harbeth och är mycket nöjd. Dessförinnan hade han OA58.2 och dessa spelade väldigt övertygande i hans lägenhet.

Jag köpte själv ett par OA50.2 (för tredje jäkla gången) och är mycket nöjd. Efter att spänt internkablaget och monterat tätningslist kring baselementet blev de som nya igen.

OA51.3 har jag hört låta kanonbra på många ställen, bl.a hos Nyström och nere i butiken. Även OA116.3(4?) låter bra hos Nyström. Nyström hade ett tag ett par mycket fina OA50.3 i lägenheten. De var omfanerade och hade den eftertraktade stålhuven. Dessa såldes dock p.g.a leveransproblem av OA58. Köparen kunde helt enkelt inte vänta längre och Nyström erbjud sina OA50or. Det var ett mycket bra köp. Peter Streindls OA116-variant som vi lite kort fick höra hemma hos Naqref var imponerande. Dessa låter ännu bättre än OA116.3(4?).

Den bästa Carlssonhögtalaren överlag tycker jag är OA52.2. Jag har aldrig hört den låta illa någonstans. Jag ångrar att jag inte köpte ett par när jag hade möjlighet. Nu verkar de vara svåra att få tag på, vilket inte alls är konstigt. De låter ju underbart.

edit: Jag har hört OD11, OA12 och OA14 låta mycket fint också. En vacker dag ska jag ha ett par 70-talare också.
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2009-01-12 17:31

*Nattlorden nickar instämmande ang. OA52.2*
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2009-01-12 18:22

Nattlorden skrev:*Nattlorden nickar instämmande ang. OA52.2*
får la hänga på där...

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-01-12 18:39

sitter det inte den tidigare bespottade vifa aludiskanten på 52.2?
Bikinitider

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2009-01-12 18:43

jo så är det...
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2009-01-12 18:44

celef skrev:sitter det inte den tidigare bespottade vifa aludiskanten på 52.2?

Jajamensan. Jag är inte kompis med den, men å andra sidan så är den bästa oa52 jag hört just en .2 med ovan nämnda förhatliga diskant. Sen kan man ju givetvis ha åsikter om huruvida oa52 öht har ngt att hämta. :wink:
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

joseph

Inläggav joseph » 2009-01-12 19:12

har inte hört 52.2 men .1-diskanten på mina var, som många andras, defekt och .3 låter mycket bra :)

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2009-01-12 19:38

Vee-Eight skrev:

Jajamensan. Jag är inte kompis med den, men å andra sidan så är den bästa oa52 jag hört just en .2 med ovan nämnda förhatliga diskant. Sen kan man ju givetvis ha åsikter om huruvida oa52 öht har ngt att hämta. :wink:

Jo allt beror ju på vad man jämför med. :wink:

/Erik
”Klaga inte på att du inte får det du vill ha, var glad att du inte får vad
du förtjänar!”

Användarvisningsbild
Skorpio

Inläggav Skorpio » 2009-01-13 16:31

Noget at den kritik der har været omkring aludomen skyldes sandsynlig vis basenheden. Og derfor bør problemet også løses der.

På Larsen er dette gjort med brattere afskæring af denne og det kan virke. Enheden har et peak på omkring 2dB centreret omkring 800Hz (500-1300Hz ca.). Dette er hørbart og korrigeres sjællent. Troels Graversen gør det dog konsekvent på hans konstruktioner. Peaket gør især kvindestemmer nasale og kan får klavermusik til at lyde lidt resonant også...

Kuren er et korrektionsled direkte over enheden (R-C-L) med en resonansfrekvens på ca. 800Hz. Modstanden kan med fordel gøres variabel så det rette niveau kan findes. Prøv omkring 10-20 Ohm og lyt dig frem.

Fordelene ved dette er at problemet løses ved kilden og ikke ved en brattere deling. Man får derved en mere naturlig og rolig mellemtone gengivelse.

Derudover, bibeholdes Carlsson lyden stort set intakt, sikkert på grund af de to enheder spiller med samme fase og diskanten ikke skæmmes af bassens unoder.

Man kan sætte en lille afbryder på R-C-L leddet så det kan til og frakobles efter behov....

Prøv det, du kan blive overrasket :-)

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2009-01-14 15:11

Jag får göra en liten rättelse. Jag har faktiskt även på senare tid hört OA52.3 låta riktigt bra. Detta var hemma hos en Quad/Carlsson-samlare i Krstd. Men faktum kvarsår att man var tvungen att spela lite starkare även här för att ljudbilden riktigt skulle släppa. Men då lät det fint.
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
lennartj

RLC-länk

Inläggav lennartj » 2009-01-14 16:31

Skorpio,
kan du vara lite utförligare med RLC-länkens utformning?
Värden på C och L, samt om det har någon betydelse om länken ligger före eller efter LP-filtret (spolen mot baselementet)?
Jag har biwiring.
Det är bra om jag slipper nöta på mina skruvhål och kan hänga på länken utanför.

Användarvisningsbild
Gert

Inläggav Gert » 2009-01-14 19:52

Hejsan allihopa! Säga vad man vill om dom nya högtalarna "OA50 -Larsen och framåt man dom slår inte dom gamla 60-70-talarna när det gäller ljud/design. Dom kommer att stå sig mycket längre än många av dom senare skapelsera. ....Nu får jag nog mothugg hehe..eller medhåll

Jo det var ju detta saken gällde. De sista 20-talet inägg har handlat om vilken av OA 50-1-2-8 som är "bäst". Jag har ett underbart välljud från min combo paret OA14 + paret OD11. I skrivande stund lyssnar jag på Beethoven stråkkvartett op 59:1. Det låter helt enkelt fantastiskt. Musiken kommer inte ur högtalarna utan svävar som änglaguld i hela rummet - och det med bibehållen "stereo-effekt". Jag är nöjd och låter det förbli så. (Men när de nya diskanterna kommer skall jag prova dem i OD11. Där kan de vara trötta) Båda paren är i lätt uppdaterat original - nya kanter på basarna plus kablage och terminaler. Och oöverträffat vackra!

Användarvisningsbild
Skorpio

Re: RLC-länk

Inläggav Skorpio » 2009-01-15 09:52

lennartj skrev:Skorpio,
kan du vara lite utförligare med RLC-länkens utformning?
Värden på C och L, samt om det har någon betydelse om länken ligger före eller efter LP-filtret (spolen mot baselementet)?
Jag har biwiring.
Det är bra om jag slipper nöta på mina skruvhål och kan hänga på länken utanför.

R-C-L leddet skal sidde direkte over basenehdens terminaler (efter serie spolen)

Værdier kunne være 6,8mH+6,8uF+R, eller 2,2mH+22uF+R....hvis du har et par spoler i området 1-10mH kan kondensatorene beregnes og vælges efter disse.

Modstanden kunne være 4R7 fast i serie med 10-15R variabel

Det bliver spændende at høre hvad du mener om dette lille indgreb :-)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2009-01-15 09:57

Jo, men jag har aldrig förstått kritiken... OA52.2 och Von Schweikert VR-4 är två av mina absoluta högtalarfavoriter genom tiderna och båda har denna diskanten... Så rent subjektivt måtte jag gilla färgningstypen då.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Föregående

Återgå till Carlsson Illuminati