Detta är en spännande tråd! Jag har hört både OA52.2, OA52.3, OA51.3, OA50.2, OA50.3 och OA58 låta bra.
När OA52.3 lanserades lät den bra och det exemplaret som togs hem till kristianstad och som sedan såldes lät kanonbra. Det exemplaret som jag köpte i slutet av tillverkningen lät inte lika bra. Jag vet inte vad detta beror på. Antingen så var OA52.3 inte så övertygande som jag trodde, eller så hände det någonting med tillverkningen mot slutet. Jag vet inte. Killen som köpte mitt par sålde paret vidare senare. Nu spelar han med Harbeth och är mycket nöjd. Dessförinnan hade han OA58.2 och dessa spelade väldigt övertygande i hans lägenhet.
Jag köpte själv ett par OA50.2 (för tredje jäkla gången) och är mycket nöjd. Efter att spänt internkablaget och monterat tätningslist kring baselementet blev de som nya igen.
OA51.3 har jag hört låta kanonbra på många ställen, bl.a hos Nyström och nere i butiken. Även OA116.3(4?) låter bra hos Nyström. Nyström hade ett tag ett par mycket fina OA50.3 i lägenheten. De var omfanerade och hade den eftertraktade stålhuven. Dessa såldes dock p.g.a leveransproblem av OA58. Köparen kunde helt enkelt inte vänta längre och Nyström erbjud sina OA50or. Det var ett mycket bra köp. Peter Streindls OA116-variant som vi lite kort fick höra hemma hos Naqref var imponerande. Dessa låter ännu bättre än OA116.3(4?).
Den bästa Carlssonhögtalaren överlag tycker jag är OA52.2. Jag har aldrig hört den låta illa någonstans. Jag ångrar att jag inte köpte ett par när jag hade möjlighet. Nu verkar de vara svåra att få tag på, vilket inte alls är konstigt. De låter ju underbart.
edit: Jag har hört OD11, OA12 och OA14 låta mycket fint också. En vacker dag ska jag ha ett par 70-talare också.