Jag lämnar SSC, tack och adjö.

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2009-02-11 22:25

Gert skrev:Jo, när man studerar de stundtals infama personangrepp som florerat på denna sajt och på Planeten så förstår man att det inte är roligt längre. Jag funderade en gång på vad som möjligen kunde driva en del personer att gå så långt i sina angrepp. Ekonomiska intressen? Nej, kanske inte. En upplevelse av utanförskap och marginalisering? Möjligen. Dock tror jag inte att det var de frejdiga pojkarna från Kristianstad och Trollhättan som själva hotade ing Öhman. Icke då.
Men minns att varken Himmler eller Heydrich personligen mördade sina offer. Det fanns det andra som gärna gjorde i sin nit att "göra det enda rätta". Man kan uppmana till oegentligheter på många sätt, ofta utan att ha en aning om det. Senast kanske i den smått patetiska "tycker ni att T22oa är för dyr".

Jag tycker att det är roligt med hifi och beundrar det som Stig Carlsson gjorde. Men jag tycker inte heller att det är roligt längre.
En uppmaning till de oavbrutet SSC-jagande pojkarna i detta och liknande forum att sluta upp att bete sig som mycket mycket unga pojkar torde inte ha någon verkan. Så mycket yrkeserfarenhet har jag.

Jag ber alltså att få tacka för mig på denna sajt.

ps Jag är sedan många år verksam som psykolog i södra Sverige. Mer vågar jag kanske inte skriva för att inte riskera att röja min identitet. Jag ser tillräckligt med människor som mår dåligt på vardagarna och vill inte gärna ha några som smyger omkring i min trädgård på kvällarna...

Hej Gert Inte för att jag vet vem du är och om jag träffat dig , och för tillfälligt struntar jag fullständigt i det också.
jag blir förbannad på insinuanta påståenden du kan börja med att be om ursäkt.du talar i generella ordalag om det mesta för att sedan påtala att du inte tror att det var grabbarna i kritianstad eller trollhättan som ägnade sig åt denna illlgärning varför inte fortsätta att generalisera och skriva att du inte vill tro någon om att göra dylikt
har du förstått att detta kan kännas riktat och kränkande.
och att jag känner mig utpekad
Ola Ericson Glasmästare Kristianstad
jag får inte ut ngt av att vara bland dem som inte förstår mig

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2009-02-11 22:27

Godwin gör sig påmind.....
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2009-02-11 22:38

Håller med OlA-68. Flera har spekulerat och det tycker jag man kan låta bli
att göra. Helt onödigt.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-02-11 22:43

Ingvar,

Jag har förstås all respekt för ditt beslut, men förstår inte varför du använder just faktiskt.se för att annonsera det. Är SSC kopplat till Carlsson Illuminati på något sätt, eller är det så att SSC inte har något forum?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-02-11 22:53

shifts skrev:Håller med OlA-68. Flera har spekulerat och det tycker jag man kan låta bli
att göra. Helt onödigt.

Jag har pratat med en hel del människor idag (på cytomottagningen blev de fundersamma med vilka jag pratade med själv innan jag visade BT-headsettet) och tre individer oberoende av varandra nämnde samme individ som misstänkt.

Enbart av den anledningen ser jag det som en skyldighet från Ingvar att polisanmäla så att denne person kan frias. Jag är nämligen helt övertygad om att denna individ är oskyldig att han inte förtjänar att utpekas som misstänkt indirekt.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2009-02-11 22:53

perstromgren skrev:Ingvar,

Jag har förstås all respekt för ditt beslut, men förstår inte varför du använder just faktiskt.se för att annonsera det. Är SSC kopplat till Carlsson Illuminati på något sätt, eller är det så att SSC inte har något forum?

Carlsson Illuminati är helt oberoende SSC, och är startad från entusiastnivå. SSC har ingen informationskanal, vad jag vet. Det närmaste är väl Carlsson Planet, vars ägare Per Gulbrandsen är medlem i SSC.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-02-11 23:35

Vee-Eight skrev:Carlsson Illuminati är helt oberoende SSC, och är startad från entusiastnivå. SSC har ingen informationskanal, vad jag vet. Det närmaste är väl Carlsson Planet, vars ägare Per Gulbrandsen är medlem i SSC.

Jorå. SSC har en egen informationskanal - www.carlssonstiftelsen.se - som faktiskt ligger på samma server som faktiskt.se. Vad jag har förstått i efterhand så togs dock detta beslut ensidigt av IÖ och PerG utan att alla styrelsemedlemmar fick reda på det. Blev tydligen lite upprörda känslor internt nyss i SSC. Lite pinsamt är det ju också när man anger Carlssonplanet som huvudkanalen för information i årsredovisningarna och samtidigt låter PerG ta ut naturaersättning för detta.

joseph

Inläggav joseph » 2009-02-11 23:47

Naqref™ skrev:
Jorå. SSC har en egen informationskanal - www.carlssonstiftelsen.se - som faktiskt ligger på samma server som faktiskt.se. Vad jag har förstått i efterhand så togs dock detta beslut ensidigt av IÖ och PerG utan att alla styrelsemedlemmar fick reda på det. Blev tydligen lite upprörda känslor internt nyss i SSC. Lite pinsamt är det ju också när man anger Carlssonplanet som huvudkanalen för information i årsredovisningarna och samtidigt låter PerG ta ut naturaersättning för detta.

Jag tolkar det som att du säger tre saker här, men det är inte - för mig - helt solklart formulerat:
1) www.carlssonstiftelsen.se finns
2) Alla i SSC visste inte innan idag att IÖ hoppat av och att människor i SSC blivit upprörda? Något mer skvaller du vill ta upp?
3) Du fortsätter på den gamla inslagna vägen att antyda om korruption i SSC.

Du kanske menade annorlunda men det var svårt att hänga med i det där stycket.
VH Josef

Användarvisningsbild
manger

Inläggav manger » 2009-02-12 00:03

"Every being in the universe knows right from wrong, Mark."
/Prot :wink:
semper simplicissima solutio

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-02-12 00:18

joseph skrev:
Naqref™ skrev:

Jag tolkar det som att du säger tre saker här, men det är inte - för mig - helt solklart formulerat:
1) www.carlssonstiftelsen.se finns
2) Alla i SSC visste inte innan idag att IÖ hoppat av och att människor i SSC blivit upprörda? Något mer skvaller du vill ta upp?
3) Du fortsätter på den gamla inslagna vägen att antyda om korruption i SSC.

Du kanske menade annorlunda men det var svårt att hänga med i det där stycket.
VH Josef

Sorry om jag var otydlig. Allt som jag har skrivit är info som finns tillgängligt via flera informationskanaler. Om de har samma ursprung kan jag dock inte garantera.
1. Jess. det är bara att klicka på länken.
2. Alla i SSC visste inte att IÖ hade hoppat av utan bara Lars Bäcklund (ordf) samt Ingemar Olsson (kassör). Att hela styrelsen får reda på detta är dock inte det väsentligaste utan att just Bäcklund får reda på det och skickar in ett dokumen till länsstyrelsen i sthlm där det anges att IÖ har hoppat av.
Upprördeheten gällde dock att IÖ på eget initiativ (förvisso på min inrådan som jag förutsatte att han meddelade och fick godkännande från övriga i styrelsen) såg till att SSC fick en egen informationskanal utan att hela styrelsen informerades om detta. Per Gulbrandsen är dock medveten om detta då det är han som reggade domänen och som såg till att ip-adressen riktades om till vår server i Motala.
3. Jag antyder bara det som Per G själv antyder i sina nyhetsbrev. Det är bara att läsa innantill. Inte om korrumption dock utan om naturaersättning.

joseph

Inläggav joseph » 2009-02-12 00:28

Okej tack för förtydligandet, tyckte att hoppet i punkt två var konstigt annars. VH Josef

Ericson

Inläggav Ericson » 2009-02-12 00:28

Oerhört tråkigt, dock förståeligt.
Kul att du är kvar på forumet IÖ, trots att det skrivs så mycket skit här!

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2009-02-12 00:50

Det finns ingen annan väg att gå än att polisanmäla.

Görs inte det kommer oskyldiga föralltid att misstänkas.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-02-12 11:31

Kaffekoppen skrev:Det finns ingen annan väg att gå än att polisanmäla.

Görs inte det kommer oskyldiga föralltid att misstänkas.

Och den skyldige kan ta för intäckt att hans metod att mordhota för att få sin vilja fram fungerar och kommer att fortsätta med det.

Användarvisningsbild
eNils

Inläggav eNils » 2009-02-12 13:11

Kanske osmakligt att märka ord, men betyder verkligen "förstöra ditt liv" samma sak som "döda dig". :?

Man kanske kan polisanmäla mot hot om trakasseri? Jag kan inte lagen. :|

/N

johanrohm

Inläggav johanrohm » 2009-02-12 14:26

eNils skrev:Kanske osmakligt att märka ord, men betyder verkligen "förstöra ditt liv" samma sak som "döda dig". :?

Man kanske kan polisanmäla mot hot om trakasseri? Jag kan inte lagen. :|

/N

Låt polisen avgöra det. Det är deras jobb.

Exempel:
Amputation är inte samma sak som att döda. Men nog förstör det livet.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-02-12 15:13

Eftersom jag tyckte att det som Ingvar skrev som anledning till denna tråd var så häpnadsväckande och olustigt så ringde jag naturligtvis till andra styrelsemedlemmar i SSC och den information jag fick var att Ingvar i förra veckan hade meddelat ordföranden angående dessa hotelser och den information jag fick var att det faktiskt var hotelser till Ingvars liv d v s ren mordhotelse om inte Ingvar avgick ur stiftelsen. Mordhot :( är inget att leka med, eller ens att förfäkta. Jag förutsätter att informationen är korrekt. Man kan ju fundera på varför sådana företeelser överhuvudtaget förekommer.

MvH
Peter Steindl
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-02-12 16:53

petersteindl skrev:Man kan ju fundera på varför sådana företeelser överhuvudtaget förekommer.

Ja, det kan man fundera över. Vad kan få vuxna, normalt sansade människor (jag förutsätter att dom är det) helt plötsligt bära sig så märkligt åt, och det med något som är en hobby (för de flesta) och borde ge glädje i livet?

Jag tycker synd om Ing. Carlsson som sitter där uppe och tvingas se på eländet.

/ B

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-02-12 17:16

Bill50x skrev:
petersteindl skrev:Man kan ju fundera på varför sådana företeelser överhuvudtaget förekommer.

Ja, det kan man fundera över. Vad kan få vuxna, normalt sansade människor (jag förutsätter att dom är det) helt plötsligt bära sig så märkligt åt, och det med något som är en hobby (för de flesta) och borde ge glädje i livet?

/ B

....och varför just nu, när det börjar hända positiva saker? :?:

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-02-12 17:20

Bill50x skrev:

/ B

Civ. ing. Carlsson :) Ja, det är ju snurrigt värre.

/Peter

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-02-12 17:48

KarlXII skrev:
....och varför just nu, när det börjar hända positiva saker? :?:

det finns ju alltid vinnare och förlorare, så vem kan förlora på att det börjar hända roliga saker?
Bikinitider

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-02-12 18:22

Antar att KarlXII och celef menar att det är positivt/roligt med det som Ingvar har tagit fram åt SSC. Men ni kunde kanske ha varit tydligare för man kan tolka det annorlunda. Vad är positivt eller roligt med att utsättas för hot?

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-02-12 19:33

RogerGustavsson skrev:Antar att KarlXII och celef menar att det är positivt/roligt med det som Ingvar har tagit fram åt SSC. Men ni kunde kanske ha varit tydligare för man kan tolka det annorlunda. Vad är positivt eller roligt med att utsättas för hot?

skojjar du???? jag tycker inte man någonstans kan tolka det jag skrev som att hot är roligt :?
Bikinitider

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2009-02-12 19:45

Det positiva skall nog snarare ses i åtanke av att det just släppts lite diskanter.

Resten är en soppa :(

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-02-12 22:39

Naqref™ skrev:
Vee-Eight skrev:Carlsson Illuminati är helt oberoende SSC, och är startad från entusiastnivå. SSC har ingen informationskanal, vad jag vet. Det närmaste är väl Carlsson Planet, vars ägare Per Gulbrandsen är medlem i SSC.

Jorå. SSC har en egen informationskanal - www.carlssonstiftelsen.se - som faktiskt ligger på samma server som faktiskt.se.

Den "kanalen" är tunn, felaktig och gammal. Står verkligen SSC för den?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-02-12 22:47

perstromgren skrev:
Den "kanalen" är tunn, felaktig och gammal. Står verkligen SSC för den?

Tunn, ja. Det beror på att SSC inte väljer att utnyttja den.
Felaktig, kanske. Infon som står där är hämtad från Carlssonplanet och bör inte vara mer felaktig än cp.
Gammal, ja.
SSC står som ägare till domännamet och det är Per Gulbrandsen som har ordnat detta. Att det i retrospektiv inte har förmedlats till övriga i styrelsen är inget jag kan ta ansvar för. Sidan finns där och det är bara att beklaga att den inte används.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-02-12 23:30

Jo, det känns lite mossigt med information om saker som planeras till sommaren -07.....

/ B

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2009-02-12 23:40

Hej alla!

Bara några korta ord.

1. Jag startade inte denna tråd för att få goda råd. Jag ville bara informera.

2. Mitt avhopp är en GÅVA till den eller dem som önskat det. (Om det är fler än en person vet jag inte, och vem eller vilka de är vet jag inte heller.) Det vore inte mycket till gåva om det ingick en polisanmälan. Jag hoppas jag kunnat göra någon glad med mitt beslut och tror inte på motaktioner och straff, jag vill ju ingen något ont. Det är mig oändligt främmande anmäla någon. Var och en får bära sig egen karma, det räcker bra för mig.

3. Jag informerade hela SSC per email innan jag startade tråden här, vars avsikt bara var att alla här skulle få veta om avhoppet, och jag tyckte att det kunde vara på sin plats att berätta om orsaken också. Det betyder inte att jag hyser något agg mot hotaren, det gör jag inte. Men jag skulle uppskatta att bli kontaktad igen.

4. Till Ola vill jag särskilt säga att du är en av de trevligaste personer jag träffat, en genuint god människa. Och tanken att du tog åt dig av det som Gert skrev gör mig ledsen, för jag tror faktiskt att det han skrev var med bästa avsikter.

5. Tack för de vänliga orden alla, och kanske blev jag till och med lite extra glad över det som Bill50x skrev. Visst är det märkligt att ett ämne som musikåtergivning kan väcka så starka känslor och driva folk till att göra andra illa? Men jag hoppas att det finns en positiv baksida, som är mycket större - nämligen att det visar hur mycket musik betyder för människor.

6. Manger: 8) Så sant så sant, men kanske inte varje dag? Men i eftertankens kranka blekhet... Ja! Visst är det så att alla tänkande varelser i universum kan skilja rätt från fel och gott från ont. Det som är svårt för många människor är inte att skilja rätt från fel, utan att inse att de kan få utan att ta (do wrong) från något - man kan ju skapa (inte alla barn och djur dock, så de måste ta).
Verkligheten är inte ett nollsummespel (där allting är fördelningsfrågor och ens egen olycka är någon annans fel som skall straffas, hämnas eller motarbetas). Inser man inte det är det lätt att låta den konstruktiva drivkraften avundsjuka gå över i den destruktiva - missunnsamheten, och de börjar agerar för att göra andra illa. :(

7. "shifts skrev: Håller med OlA-68. Flera har spekulerat och det tycker jag man kan låta bli att göra. Helt onödigt." Tack för de kloka orden shifts och Ola! Nog med spekulationer!

8: Per Strömgren: SSC har inga medlemmar att kommunicera händelsen till, utan de behöver bara anmäla mitt avhopp till länsstyrelsen. Jag ville dock berätta det för ER. Jag tycker ju att jag är skyldig er alla en förklaring, och jag tänkte att kanske någon också ville veta också. Men igen - det som skulle göra mig mest glad av allt är om jag med mitt beslut har gjort någon eller flera glada.

Så - Låt oss med det sagt återgå till kul frågor om musikåtergivning! :)

Jag vill helst inte tänka mera på det här, utan ville bara berätta. Är det någon som absolut vill säga mig något så få ni gärna skicka PM.

Vänligaste hälsningar, och tack för alla vänliga ord, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2009-02-13 00:11

Nu vet jag inte något om vad som kan ligga bakom då mina kunskaper om det du/ni gjort&gör avseende Carlssonstiftelsen är i det närmaste obefintliga MEN
1/ hoppas mästers arv kan leva vidare
2/ du IO och andra kan skaka av dig detta
3/ inga nya dumheter följer för dig eller andra

Med det jag lärt känna dig IO är det totalt ofattbart att någon inte inser att du endast har goda avsikter.

DOCK - det goda&bra kan vara hotande!
Kan sålunda ligga avundsjuka/missundsamhet bakom. Stämmer det är det mest synd om förövaren då just dessa saker förgör människan innifrån på ett kusligt sätt.

Nåja nu går vi vidare!

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2009-02-13 00:14

IÖ - jag har nån sorts flaska hemma på lördag, men det äckliga tillbehöret (tonic) får du ta med dig ;)

FöregåendeNästa

Återgå till Carlsson Illuminati