Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
Skorpio skrev:For mig virker det alt for forhastet at begynde at snakke om fejl eller modifikationer på udstyr, når der er tale om et helt nøgent rum...![]()
Hvordan er det at tale i rummet, er det naturligt?
Glebster skrev:Skorpio skrev:For mig virker det alt for forhastet at begynde at snakke om fejl eller modifikationer på udstyr, når der er tale om et helt nøgent rum...![]()
Hvordan er det at tale i rummet, er det naturligt?
Som jag beskrivit tidigare i tråden kan man uppfatta ett visst 'eko' när man pratar i rummet, därav slutsatsen att diffuser kan vara på sin plats.
IngOehman skrev:Den enda sorts eko som man kan uppfatta i normala vardagsrum är de så¨
kallade fladder-ekona*.
Normala ekon går inte att uppfatta i de rumstorlekar som man bor i, efter-
som de kommer alldeles för tidigt för att vara skiljbara i tiden som diskreta
händelser (= ekon).
Däremot är det högst normalt att det går att höra efterklang i lyssnings-
rum, alltså den samverkande effekten av alla de reflexioner som före-
kommer i ett rum. Jag föreställer mig att det är efterklangen som det har
refererats till i den här tråden. Eller?
Vh, iö
- - - - -
*Som är ett specialfall av efterklang som på grund av samverkan mellan
två angränsningsytor har diskretiserats i tiden och därför fått en speciell
urskiljbarhet i både tiden och spektralt. Fladderekon är till sin natur lite
luriga, eftersom vissa av dem är ödesdigra för ljudkvaliteten, medan
andra kan få finnas där utan att det gör så mycket eftersom de inte
exiteras av de ljudkällor som spelar i rummet.
IngOehman skrev:Min filosofi har varit, att i möjligaste mån respektera Stigs filosofi, det vill säga att undvika att gå så långt med fasintegrationen i delningen att energikurvan "tappar orken" visavi direktljudet, samt att (när det gäller 80-talsprodukter) även respektera att Stig med den högre graden av direktljud som gällde från OA-51 och framåt, gick från de brantare filter som användes under 70-talet för vissa modeller (och som förvisso funderade väldigt bra i de sammanhangen). Han ville inte använda filter brantare än 2:a ordningen, och sade att han även inom ramen för sådana ville besläkta dem med 1:a ordningens filter, genom att hålla Q-värdena i schack.
paa skrev:IngOehman skrev:Min filosofi har varit, att i möjligaste mån respektera Stigs filosofi, det vill säga att undvika att gå så långt med fasintegrationen i delningen att energikurvan "tappar orken" visavi direktljudet, samt att (när det gäller 80-talsprodukter) även respektera att Stig med den högre graden av direktljud som gällde från OA-51 och framåt, gick från de brantare filter som användes under 70-talet för vissa modeller (och som förvisso funderade väldigt bra i de sammanhangen). Han ville inte använda filter brantare än 2:a ordningen, och sade att han även inom ramen för sådana ville besläkta dem med 1:a ordningens filter, genom att hålla Q-värdena i schack.
Det påstods på Carlssonträffen, att civ.ing. Stig Carlsson menade under konstruktionsfasen av OA-51, att han skulle kunna göra en högtalare som var minst lika bra som den tidens "faslinjära" B&O och B&W-högtalare när det gällde just fasriktighet.
Är det något som verifierats i några mätningar?
_Fredrik_ skrev:Hoppas Glebster får till det med en nyförvärvade infon
Anledningen till Stig Carlssons filter beror på helt andra orsaker som Stig och jag diskuterade på sent 70-tal.
Glebster skrev:Vee-Eight skrev:Mja, jag har faktiskt minskat mängden dämpning sedan bilderna togs.
Sa han och kröp till korset! Sent ska syndaren kasta sten i glashus...
Glebster skrev:Tusen tack för all hjälp jag fått. Kommer när det finns tid flytta runt skivorna för att optimera.
Edit: Fantombilden mellan högtalarna sitter nu och som en smäck!
Filip
Naqref™ skrev:Glebster skrev:Tusen tack för all hjälp jag fått. Kommer när det finns tid flytta runt skivorna för att optimera.
Filip
Kul att du är nöjd!Tyvärr har jag varit på resande fot de senaste dagarna och varit utan internet så jag har inte kunnat bidra själv (är f n i nordöstra Nederländerna) men det kunde andra med bravur. Fast personligen så skulle jag nog välja en annan placering för dämpskivorna men det är ju bara jag det.
Vee-Eight skrev:För att bekämpa det vassa bör du nog titta närmare på att filtret är friskt i högtalarna alt testa annan förstärkare.
Glebster skrev:Så här gick det;
6. Citerade Peter Nilsson (livscoachen från Mammas nya kille - P3); "Klart o betalt!".
Filip
enJohn skrev:Glebster skrev:Så här gick det;
6. Citerade Peter Nilsson (livscoachen från Mammas nya kille - P3); "Klart o betalt!".
Filip
Alltså, punkt 6 måste jag invända emot, å det allvarligaste. Hade du skrivit nåt i stil med Jippiee-kay-ey-motherfucker så hade jag hållit med, men nu är du helt ute och vimsar. Jag har själv Larsen 4 och hos mig funkar P3 perfekt, utan sammanblandningar, så du måste nog kolla över reflexerna igen, kanske dämpa mer eller nåt. För att missta pitebon Patrik Larsson för ume-drygingen Peter Nilsson, det är ett mycket anmärkningsvärt misstag som får mig att tvivla på återgivningskvaliteterna. Fel i filtret ändå, kanske?
/en john som minns hur det var förr i ti'n, då dem va snål, å dum i huvä, nå jäääävulst!
Glebster skrev:Så här gick det;
...
3. På väg hem körde jag och köpte markskivor, tunga rackare det där! Placerade på enklaste sätt två av dem på ryggstödet på soffan (bakom lyssnarposition).
4. Tänkte för mig själv "nu j****r". Startade min Macbook PRO och anslöt itunes till airport expressen och skrev "back in black" i sökrutan. Vred upp volymen till en sisådär 45 på Primaren. Dubbelklickade på sökresultatet med hjärtat i halsgropen...
5. All 'jobbig' diskant var som bortblåst utan att för den delen lämna några detaljer därhän.
...
Tusen tack för all hjälp jag fått. Kommer när det finns tid flytta runt skivorna för att optimera.
Filip
Johan_Lindroos skrev:Glebster skrev:Så här gick det;
...
3. På väg hem körde jag och köpte markskivor, tunga rackare det där! Placerade på enklaste sätt två av dem på ryggstödet på soffan (bakom lyssnarposition).
4. Tänkte för mig själv "nu j****r". Startade min Macbook PRO och anslöt itunes till airport expressen och skrev "back in black" i sökrutan. Vred upp volymen till en sisådär 45 på Primaren. Dubbelklickade på sökresultatet med hjärtat i halsgropen...
5. All 'jobbig' diskant var som bortblåst utan att för den delen lämna några detaljer därhän.
...
Tusen tack för all hjälp jag fått. Kommer när det finns tid flytta runt skivorna för att optimera.
Filip
Att införa absorption direkt bakom lyssningsplats brukar inte vara särskilt bra. Det tar bort reflektioner från bakre halvan av ljudfältet om man sitter nära. Det liknar inte verklig musiklyssning.
Undvik å det bestämdaste!!
Var har du fått såna tokiga råd ifrån? Och om de finns, alla nya påhitt är inte bra för att de råkar ge en stor SKILLNAD!
enJohn skrev:Sluta viska mig i örat och sitt ner på lyssningsplats!![]()
Nä, jag skulle nog inte våga visa den skam-uppställning som mina stackars L4 får uthärda i dagsläget. Man kan behöva livscoach för mindre. Men nu pratar frun om att möblera om, så... Hade jag bara lite mer spökpengar så skulle jag köpt mig en större spöklägenhet med ett sånt där spöklyssningsrum. Då du!
/en john som tycker att ni ska skicka pengar till jagvillocksahaettbraspoklyssningsrum@ge ... gtalare.nu
Johan_Lindroos skrev:Ok Glebster, då förstår jag hur de hamnade där de hamnade!
Konkreta tips:
- Mer möbler o jox skadar nästan aldrig
- Prova att ställ en bokhylla bakom lyssningsplats
- Absorbenterna kan du troligtvis ha fler av. Placeras med fördel vid högtalaränden, te xbakom och lite framför (med reservation för att jag bara hört Larsen vid ett kort tillfälle, men såna här saker brukar gälla rätt så generellt)
- Mattor o draperier!
- Mycket viktigt: Glöm ej Quakti!
(närå skojade bara, på dessa högtalare ska man inte ha något)
De resonanser som programmet så fint har räknat ut år dig behöver du inte bry dig om alls eftersom sådant tillhör överkursen att åtgärda och tar skulle ta bort massor av golvyta för dig. Och då är det inte dessa små högtalare som är intressanta att använda. Laborera istället med olika avstånd för lyssningsplatsen från väggen bakom lyssningsplats. Högtalarna tror jag mår bäst av att stå mot vägg, men helst inte för nära sidoväggarna. Du kan också experimetntera med att "lyssna på andra ledden".
Börja med detta och
- Lycka till!
/Johan
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster