Larsen 6 och reflexer/dämpning

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2009-05-28 09:16

Är det ett produktionskvalitéproblem så får man ju helt enkelt jobba med det. Nånting som varit förstklassigt är att man alltid fått (iaf jag) snabb, personlig och bra hjälp om ngt mackel uppstått. Så har man ngt som felas så skall man inte vara sen att ta kontakt med Larsen och få det åtgärdat.

Hur kom vi in på ortoakustikens ev varumärkesskydd förresten?
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Skorpio

Inläggav Skorpio » 2009-05-28 09:25

For mig virker det alt for forhastet at begynde at snakke om fejl eller modifikationer på udstyr, når der er tale om et helt nøgent rum... 8O

Hvordan er det at tale i rummet, er det naturligt? 8)
-Chaconne ll, sorte

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2009-05-28 09:29

Hej Ingvar,

Vilka högtalare syftar du på med; "De funna felfasade exemplaren visar att så inte kan ha skett."? *nyfiken*

Mvh

Filip

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2009-05-28 09:36

Skorpio skrev:For mig virker det alt for forhastet at begynde at snakke om fejl eller modifikationer på udstyr, når der er tale om et helt nøgent rum... 8O

Som jag beskrivit tidigare i tråden kan man uppfatta ett visst 'eko' när man pratar i rummet, därav slutsatsen att diffuser kan vara på sin plats.

Användarvisningsbild
Skorpio

Inläggav Skorpio » 2009-05-28 09:52

Glebster skrev:
Skorpio skrev:For mig virker det alt for forhastet at begynde at snakke om fejl eller modifikationer på udstyr, når der er tale om et helt nøgent rum... 8O

Som jag beskrivit tidigare i tråden kan man uppfatta ett visst 'eko' när man pratar i rummet, därav slutsatsen att diffuser kan vara på sin plats.

Prøv at ligge et par billeder ind, de vil uden tvivl give masser af input :)
-Chaconne ll, sorte

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2009-05-28 11:03

Den enda sorts eko som man kan uppfatta i normala vardagsrum är de så¨
kallade fladder-ekona*.

Normala ekon går inte att uppfatta i de rumstorlekar som man bor i, efter-
som de kommer alldeles för tidigt för att vara skiljbara i tiden som diskreta
händelser (= ekon).

Däremot är det högst normalt att det går att höra efterklang i lyssnings-
rum, alltså den samverkande effekten av alla de reflexioner som före-
kommer i ett rum. Jag föreställer mig att det är efterklangen som det har
refererats till i den här tråden. Eller?

Vh, iö

- - - - -

*Som är ett specialfall av efterklang som på grund av samverkan mellan
två angränsningsytor har diskretiserats i tiden och därför fått en speciell
urskiljbarhet i både tiden och spektralt. Fladderekon är till sin natur lite
luriga, eftersom vissa av dem är ödesdigra för ljudkvaliteten, medan
andra kan få finnas där utan att det gör så mycket eftersom de inte
exiteras av de ljudkällor som spelar i rummet.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2009-05-28 11:33

IngOehman skrev:Den enda sorts eko som man kan uppfatta i normala vardagsrum är de så¨
kallade fladder-ekona*.

Normala ekon går inte att uppfatta i de rumstorlekar som man bor i, efter-
som de kommer alldeles för tidigt för att vara skiljbara i tiden som diskreta
händelser (= ekon).

Däremot är det högst normalt att det går att höra efterklang i lyssnings-
rum, alltså den samverkande effekten av alla de reflexioner som före-
kommer i ett rum. Jag föreställer mig att det är efterklangen som det har
refererats till i den här tråden. Eller?

Vh, iö

- - - - -

*Som är ett specialfall av efterklang som på grund av samverkan mellan
två angränsningsytor har diskretiserats i tiden och därför fått en speciell
urskiljbarhet i både tiden och spektralt. Fladderekon är till sin natur lite
luriga, eftersom vissa av dem är ödesdigra för ljudkvaliteten, medan
andra kan få finnas där utan att det gör så mycket eftersom de inte
exiteras av de ljudkällor som spelar i rummet.

Efterklang verkar vara den korrekta benämningen, ja.

Är fortfarande intresserad av vad du menade med "De funna felfasade exemplaren visar att så inte kan ha skett.". Kan du utveckla så vore jag tacksam.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-05-28 13:19

IngOehman skrev:Min filosofi har varit, att i möjligaste mån respektera Stigs filosofi, det vill säga att undvika att gå så långt med fasintegrationen i delningen att energikurvan "tappar orken" visavi direktljudet, samt att (när det gäller 80-talsprodukter) även respektera att Stig med den högre graden av direktljud som gällde från OA-51 och framåt, gick från de brantare filter som användes under 70-talet för vissa modeller (och som förvisso funderade väldigt bra i de sammanhangen). Han ville inte använda filter brantare än 2:a ordningen, och sade att han även inom ramen för sådana ville besläkta dem med 1:a ordningens filter, genom att hålla Q-värdena i schack.

Det påstods på Carlssonträffen, att civ.ing. Stig Carlsson menade under konstruktionsfasen av OA-51, att han skulle kunna göra en högtalare som var minst lika bra som den tidens "faslinjära" B&O och B&W-högtalare när det gällde just fasriktighet.
Är det något som verifierats i några mätningar?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-05-28 13:48

paa skrev:
IngOehman skrev:Min filosofi har varit, att i möjligaste mån respektera Stigs filosofi, det vill säga att undvika att gå så långt med fasintegrationen i delningen att energikurvan "tappar orken" visavi direktljudet, samt att (när det gäller 80-talsprodukter) även respektera att Stig med den högre graden av direktljud som gällde från OA-51 och framåt, gick från de brantare filter som användes under 70-talet för vissa modeller (och som förvisso funderade väldigt bra i de sammanhangen). Han ville inte använda filter brantare än 2:a ordningen, och sade att han även inom ramen för sådana ville besläkta dem med 1:a ordningens filter, genom att hålla Q-värdena i schack.

Det påstods på Carlssonträffen, att civ.ing. Stig Carlsson menade under konstruktionsfasen av OA-51, att han skulle kunna göra en högtalare som var minst lika bra som den tidens "faslinjära" B&O och B&W-högtalare när det gällde just fasriktighet.
Är det något som verifierats i några mätningar?

Nej, det är inget som verifierats i några mätningar.

Dessutom har jag aldrig hört sådana ord komma från Stigs mun. Jag har heller aldrig hört Stig prata i sådana termer d v s att han skulle bräcka andra. Det var inte hans grej liksom. Det är stick i stäv med Stig Carlssons personlighet. Stig gjorde sitt och höll sig till sitt. De B&O högtalare som Stig hade hamnade snabbt ner i kartong och upp på hans förvaringshyllor. De var helt ointressanta för Stig Carlsson.

Anledningen till Stig Carlssons filter beror på helt andra orsaker som Stig och jag diskuterade på sent 70-tal.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-05-28 14:14

Hoppas Glebster får till det med en nyförvärvade infon :D
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2009-05-28 14:54

_Fredrik_ skrev:Hoppas Glebster får till det med en nyförvärvade infon :D

Förmodligen svårt att misslyckas... :wink: Skämt åsido, ska försöka införskaffa lite hyllor till helgen för placering bakom/ovanför lyssningsposition, tavlor och vertikalpersienn för fönsterdörr. Ska bli intressant och se (eller höra?) skillnaden.

Densen

Inläggav Densen » 2009-05-28 17:43

Jag är ledsen. Det ser ut som om mitt inlägg triggade igång starten på dessa tråkiga anspelningar som förekommer. Sorry, det var inte riktigt min avsikt! :oops:
Men IÖ's "del"inlägg om delningsfilterfilosofin var dock intressant, och hade en poäng.

Det skulle vara intressant att läsa lite utförligare om vad P.S menade med följande kommentar. Gärna i denna tråd och inte i Steindl tråden.

Anledningen till Stig Carlssons filter beror på helt andra orsaker som Stig och jag diskuterade på sent 70-tal.

Visst har det förekommit kvalitetsproblem med Larsens produktion, men vilken produktion har inte kvalitetsproblem i olika grad. Inget att hymla om. Jag själv har ett personligt brev från Larsen där han beskriver hur jag kan rätta till fel i mina OA58, och om sen det beror på dålig kommunikation mellan SSC - Larsen eller inte, är inget jag vill argumentera för i olika riktning, utan avser endast som exempel påvisa faktum.
Tillägg; detta är inget som skulle göra att jag inte skulle kunna tänka mig att handla igen av Larsen, som är en duktigt, mycket trevlig och kompetent tillverkare/person.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2009-05-29 20:20

Så här gick det;

1. Först hängde jag upp två lite större tavlor på sidoväggarna. Kunde ana förbättring men inte det jag var ute efter. :?

2. Surfade runt lite på de inbitna Carlson-killarna på forumets medlemspresentationssidor och upptäckte snabbt att antalet dämpskivor på väggarna (och då pratar jag inte bara om de som är tänkt att sitta dikt an högtalarna) var rätt många till antalet. Lever ni inte som ni lär boys? :wink:

3. På väg hem körde jag och köpte markskivor, tunga rackare det där! Placerade på enklaste sätt två av dem på ryggstödet på soffan (bakom lyssnarposition).

4. Tänkte för mig själv "nu j****r". Startade min Macbook PRO och anslöt itunes till airport expressen och skrev "back in black" i sökrutan. Vred upp volymen till en sisådär 45 på Primaren. Dubbelklickade på sökresultatet med hjärtat i halsgropen...

5. All 'jobbig' diskant var som bortblåst utan att för den delen lämna några detaljer därhän.

6. Citerade Peter Nilsson (livscoachen från Mammas nya kille - P3); "Klart o betalt!". :D

Tusen tack för all hjälp jag fått. Kommer när det finns tid flytta runt skivorna för att optimera.

Edit: Fantombilden mellan högtalarna sitter nu och som en smäck!

Filip

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2009-05-29 20:45

Mja, jag har faktiskt minskat mängden dämpning sedan bilderna togs.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2009-05-29 21:07

Vee-Eight skrev:Mja, jag har faktiskt minskat mängden dämpning sedan bilderna togs.

Sa han och kröp till korset! Sent ska syndaren kasta sten i glashus... :D

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2009-05-29 21:11

Glebster skrev:
Vee-Eight skrev:Mja, jag har faktiskt minskat mängden dämpning sedan bilderna togs.

Sa han och kröp till korset! Sent ska syndaren kasta sten i glashus... :D

Hähä! :D

Mja, jag tror jag nämnt det innan i tråden. Det var dämppanelen bakom sittplatsen som är borta. Där sitter en provisorisk diffusor gjord av Boalt-hyllor med lite sporadiskt och slumpmässigt utplacerade cd-skivor.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-05-29 23:13

Glebster skrev:Tusen tack för all hjälp jag fått. Kommer när det finns tid flytta runt skivorna för att optimera.

Filip

Kul att du är nöjd! :D Tyvärr har jag varit på resande fot de senaste dagarna och varit utan internet så jag har inte kunnat bidra själv (är f n i nordöstra Nederländerna) men det kunde andra med bravur. Fast personligen så skulle jag nog välja en annan placering för dämpskivorna men det är ju bara jag det.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2009-05-29 23:31

Närå, det är jag också. ;)

Vh, iö

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2009-05-30 00:05

Naqref™ skrev:
Glebster skrev:Tusen tack för all hjälp jag fått. Kommer när det finns tid flytta runt skivorna för att optimera.

Filip

Kul att du är nöjd! :D Tyvärr har jag varit på resande fot de senaste dagarna och varit utan internet så jag har inte kunnat bidra själv (är f n i nordöstra Nederländerna) men det kunde andra med bravur. Fast personligen så skulle jag nog välja en annan placering för dämpskivorna men det är ju bara jag det.

Kul att en av konstruktörerna, om jag förstått rätt, dyker upp. Nederländerna är ett trevligt ställe, gott om weissbier och bra mat! :)

Den slutgiltiga placeringen är inte ännu gjord, som jag kort nämnde ovan. Kunde bara konstatera att ljudet överenstämmer mer med det jag strävar efter och därmed också konstatera att jag är på rätt väg.

Var hade du valt att placera skivorna (på ett ungefär)?

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2009-05-30 00:27

Detta är INTE en tråd som skall användas till att dela ut illa utklädda nyp på varken Larsen eller SSC. Vill man ändå göra det så starta en ny tråd istället för att bla mina inlägg används som slagträn i ett sandlådetjafs. Väx upp! :evil:

Edit:
Tråden är nu delad. Är det svårt att hänga med kontinuitetsmässigt så ta en flukt på denna tråd;
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=30609

- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-05-30 09:04

Vee-Eight skrev:För att bekämpa det vassa bör du nog titta närmare på att filtret är friskt i högtalarna alt testa annan förstärkare.

Nu blev det ju inte aktuellt men sannolikheten att det har blivit fel i produktionen av filtret håller jag som väldigt låg. Hela filtret monteras av Holms radiofabrik i Danmark och det inkluderar våglödning och tester av alla filter. Tror knappast de skulle ha de stora kunder de har (och har haft) om det vire kvalitetsproblem. ;)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2009-05-30 09:31

Håller med. Det låter rimligt.

Vh, iö

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2009-05-31 18:08

Glebster skrev:Så här gick det;

6. Citerade Peter Nilsson (livscoachen från Mammas nya kille - P3); "Klart o betalt!". :D

Filip

Alltså, punkt 6 måste jag invända emot, å det allvarligaste. Hade du skrivit nåt i stil med Jippiee-kay-ey-motherfucker så hade jag hållit med, men nu är du helt ute och vimsar. Jag har själv Larsen 4 och hos mig funkar P3 perfekt, utan sammanblandningar, så du måste nog kolla över reflexerna igen, kanske dämpa mer eller nåt. För att missta pitebon Patrik Larsson för ume-drygingen Peter Nilsson, det är ett mycket anmärkningsvärt misstag som får mig att tvivla på återgivningskvaliteterna. Fel i filtret ändå, kanske?

/en john som minns hur det var förr i ti'n, då dem va snål, å dum i huvä, nå jäääävulst!

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2009-05-31 20:33

enJohn skrev:

Filip

Alltså, punkt 6 måste jag invända emot, å det allvarligaste. Hade du skrivit nåt i stil med Jippiee-kay-ey-motherfucker så hade jag hållit med, men nu är du helt ute och vimsar. Jag har själv Larsen 4 och hos mig funkar P3 perfekt, utan sammanblandningar, så du måste nog kolla över reflexerna igen, kanske dämpa mer eller nåt. För att missta pitebon Patrik Larsson för ume-drygingen Peter Nilsson, det är ett mycket anmärkningsvärt misstag som får mig att tvivla på återgivningskvaliteterna. Fel i filtret ändå, kanske?

/en john som minns hur det var förr i ti'n, då dem va snål, å dum i huvä, nå jäääävulst!

John, hör du vem vem det är? :wink: :lol: Du har inget att inflika beträffande reflexer och dämpning, har du hittat på nåt med dina väggar runt L4orna(, skrek jag från divanen)?

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2009-06-01 14:51

Sluta viska mig i örat och sitt ner på lyssningsplats! :lol:

Nä, jag skulle nog inte våga visa den skam-uppställning som mina stackars L4 får uthärda i dagsläget :( . Man kan behöva livscoach för mindre. Men nu pratar frun om att möblera om, så... Hade jag bara lite mer spökpengar så skulle jag köpt mig en större spöklägenhet med ett sånt där spöklyssningsrum. Då du!

/en john som tycker att ni ska skicka pengar till jagvillocksahaettbraspoklyssningsrum@ge ... gtalare.nu

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2009-06-01 21:47

...

3. På väg hem körde jag och köpte markskivor, tunga rackare det där! Placerade på enklaste sätt två av dem på ryggstödet på soffan (bakom lyssnarposition).

4. Tänkte för mig själv "nu j****r". Startade min Macbook PRO och anslöt itunes till airport expressen och skrev "back in black" i sökrutan. Vred upp volymen till en sisådär 45 på Primaren. Dubbelklickade på sökresultatet med hjärtat i halsgropen...

5. All 'jobbig' diskant var som bortblåst utan att för den delen lämna några detaljer därhän.

...

Tusen tack för all hjälp jag fått. Kommer när det finns tid flytta runt skivorna för att optimera.

Filip

Att införa absorption direkt bakom lyssningsplats brukar inte vara särskilt bra. Det tar bort reflektioner från bakre halvan av ljudfältet om man sitter nära. Det liknar inte verklig musiklyssning.

Undvik å det bestämdaste!!

Var har du fått såna tokiga råd ifrån? Och om de finns, alla nya påhitt är inte bra för att de råkar ge en stor SKILLNAD!
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2009-06-01 22:49

Johan_Lindroos skrev:

...

...

Filip

Att införa absorption direkt bakom lyssningsplats brukar inte vara särskilt bra. Det tar bort reflektioner från bakre halvan av ljudfältet om man sitter nära. Det liknar inte verklig musiklyssning.

Undvik å det bestämdaste!!

Var har du fått såna tokiga råd ifrån? Och om de finns, alla nya påhitt är inte bra för att de råkar ge en stor SKILLNAD!

Den enda anledningen till placering bakom lyssningsposition var lättja då jag på ett enkelt sätt kunde placera skivorna på soffans ryggstöd, för TEST. Jag har tidigare i tråden fiskat efter handfasta råd vid placering av absorbenter till mina L6or men konkreta tips har uteblivit (om jag inte missat dem, hehe). I kort, jag tar tacksamt emot råd för bättre placering av markskivorna! Jag funderar på att istället placera de två skivorna på den främre väggen antingen mellan högtalarna eller utanför endera dito. :roll: Gäller samma 'lagar' vid reflexdämpning av Carlson/Larsen-högtalare som 'vanliga' eller finns det typisk C/L-placering (om man nu frånser vad Carlson själv tyckte)? Finns det några officiella riktlinjer från Larsens sida?

Det jag dock kunde konstatera med skivorna på plats var en betydligt lugnare diskant vilket de facto var syftet med testet (den 'dåliga' placeringen till trots). :wink:

Har också knappat in dimensionerna på rummet i Naqrefs program för rumsresonanser och fått ut följande (om det kan vara till någon hjälp för er experter där ute);

Rummets höjd är: 210 cm.
Rummets längd är: 273 cm.
Rummets bredd är: 410 cm.
Vid följande frekvenser så finns det troligen rumsresonanser i ditt rum.

81 Hz b=0 h=x l=0
62 Hz b=0 h=0 l=x
41 Hz b=x h=0 l=0
91 Hz b=x h=x l=0
75 Hz b=x h=0 l=x
83 Hz b=x h=0 l=0

Vänder jag på längd och bredd får jag;

Rummets höjd är: 210 cm.
Rummets längd är: 410 cm.
Rummets bredd är: 273 cm.
Vid följande frekvenser så finns det troligen rumsresonanser i ditt rum.

81 Hz b=0 h=x l=0
41 Hz b=0 h=0 l=x
91 Hz b=0 h=x l=x
83 Hz b=0 h=0 l=x
62 Hz b=x h=0 l=0
75 Hz b=x h=0 l=x

Vet inte vilket av fallen ovan som är det korrekta om man, som jag, sitter med näsan i vinkel mot långsidan på rummet.

Då jag håller på att putsa vårt hus är hifi-tiden begränsad annars har jag för avsikt att prova flytta runt skivorna för att själv avgöra var jag upplever det bäst. Kanske det finns lite tid över i veckan, den som lever får se. :?

Mycket tacksam för kommentarer och svar!

Mvh

Filip

Edit: Stavfel...

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2009-06-01 23:06

enJohn skrev:Sluta viska mig i örat och sitt ner på lyssningsplats! :lol:

Nä, jag skulle nog inte våga visa den skam-uppställning som mina stackars L4 får uthärda i dagsläget :( . Man kan behöva livscoach för mindre. Men nu pratar frun om att möblera om, så... Hade jag bara lite mer spökpengar så skulle jag köpt mig en större spöklägenhet med ett sånt där spöklyssningsrum. Då du!

/en john som tycker att ni ska skicka pengar till jagvillocksahaettbraspoklyssningsrum@ge ... gtalare.nu

Då får du börja med att köpa spökL4or med dina spökpengar för det är bara att glömma vanliga L4or i spökvärlden. Men den stora frågan är kanske den korrekta benämningen på fantombilden mellan högtalarna i spökvärlden?! Spökfantombild, månne?! :wink:

Låter som att du i.a.f. har nytta av ett par väl 'spridande' högtalare som Larsen i din rådande möblering. Har aldrig hört maken till högtalare som sprider så bra att det t.o.m. låter riktigt vettigt bredvid sweet spot eller varför inte i rummet intill med dörren öppen!

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2009-06-01 23:20

Ok Glebster, då förstår jag hur de hamnade där de hamnade!

Konkreta tips:

- Mer möbler o jox skadar nästan aldrig

- Prova att ställ en bokhylla bakom lyssningsplats

- Absorbenterna kan du troligtvis ha fler av. Placeras med fördel vid högtalaränden, te xbakom och lite framför (med reservation för att jag bara hört Larsen vid ett kort tillfälle, men såna här saker brukar gälla rätt så generellt)

- Mattor o draperier!

- Mycket viktigt: Glöm ej Quakti!
(närå skojade bara, på dessa högtalare ska man inte ha något)

De resonanser som programmet så fint har räknat ut år dig behöver du inte bry dig om alls eftersom sådant tillhör överkursen att åtgärda och tar skulle ta bort massor av golvyta för dig. Och då är det inte dessa små högtalare som är intressanta att använda. Laborera istället med olika avstånd för lyssningsplatsen från väggen bakom lyssningsplats. Högtalarna tror jag mår bäst av att stå mot vägg, men helst inte för nära sidoväggarna. Du kan också experimetntera med att "lyssna på andra ledden".

Börja med detta och

- Lycka till!

/Johan
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2009-06-02 07:57

Johan_Lindroos skrev:Ok Glebster, då förstår jag hur de hamnade där de hamnade!

Konkreta tips:

- Mer möbler o jox skadar nästan aldrig

- Prova att ställ en bokhylla bakom lyssningsplats

- Absorbenterna kan du troligtvis ha fler av. Placeras med fördel vid högtalaränden, te xbakom och lite framför (med reservation för att jag bara hört Larsen vid ett kort tillfälle, men såna här saker brukar gälla rätt så generellt)

- Mattor o draperier!

- Mycket viktigt: Glöm ej Quakti!
(närå skojade bara, på dessa högtalare ska man inte ha något)

De resonanser som programmet så fint har räknat ut år dig behöver du inte bry dig om alls eftersom sådant tillhör överkursen att åtgärda och tar skulle ta bort massor av golvyta för dig. Och då är det inte dessa små högtalare som är intressanta att använda. Laborera istället med olika avstånd för lyssningsplatsen från väggen bakom lyssningsplats. Högtalarna tror jag mår bäst av att stå mot vägg, men helst inte för nära sidoväggarna. Du kan också experimetntera med att "lyssna på andra ledden".

Börja med detta och

- Lycka till!

/Johan

Hej Johan och tack för ditt inlägg! Beträffande de konkreta tipsen;

"- Mer möbler o jox skadar nästan aldrig."
Inte för ljudet måhända men mitt estetiska öga säger i regel något helt annat. :wink:

"- Prova att ställ en bokhylla bakom lyssningsplats."
Finns inte ens chans i världen att klämma in en bokhylla på de två cm som idag finns mellan soffa och vägg. Dock överväger jag, som jag tidigare skrivit, någon form av väggmonterade hyllor bakom/ovanför lyssningsposition.

"- Absorbenterna kan du troligtvis ha fler av. Placeras med fördel vid högtalaränden, te xbakom och lite framför (med reservation för att jag bara hört Larsen vid ett kort tillfälle, men såna här saker brukar gälla rätt så generellt)"
Högtalaränden = väggen som högtalarna står mot eller kanten på högtalaren? Mellan högtalarna eller utanför dito i hörnorna?;

---------
L6 A A L6

eller

----------
A L6 L6 A

eller (om inkluderar en tredje absorbent)

----------
A L6 A L6 A

"- Mattor o draperier!"
Mattan på golvet täcker större delen av golvytan. Beträffande draperi faller det under samma kategori som mer möbler och dylikt.

"- Mycket viktigt: Glöm ej Quakti"
Det närmsta jag kan komma är två mobila absorbenter (läs katter) som också uppskattar rummet. 8)

Mvh

Filip

FöregåendeNästa

Återgå till Carlsson Illuminati