Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
avr7000 skrev:Hej Ingvars lilla vakthund, va skönt att du dök upp för att styra upp denna tråd![]()
bobo skrev:Jag vill för ordningens skull påpeka att bortsett från avsaknaden av tätningslist så har jag absolut inget att klaga på vad gäller byggnadskvaliteten på mina OA58. Tvärtom anser jag att dom var rena stölden för det pris dom en gång betingade. Jag vill dessutom tillägga att mina högtalare förmodligen var bland dom sista som tillverkades innan brytningen mellan SSC och Larsen. Måhända var inte motivationen på topp när mina ex tillverkades, vad vet jag. Hursomhelst så var bristen lätt att åtgärda och jag njuter så gott som dagligen av välljudet från mina OA58.2.
Jag har tyvärr aldrig hört Larsen 4 eller 6 men är dom lika välbyggda och lika välljudande som mina 58:or kan jag inte annat än rekommendera dom. Larsen 4 torde i så fall var samma stöld för priset som 58:orna en gång var.
/Bobo
IngOehman skrev:Ber att få hänvisa till det jag skrivit tidigare. Jag har inte så mycket nytt
att tillföra, annat än att flera av Peters påståenden är felaktiga (därmed
inte sagt lögner).
Att han hänvisar till att de är baserade på vittnesuppgifter från andra kan
möjligen vara förklaringen till det.
bobo skrev:Ja, jisses! Det ställer ju allt i en annan dager! För mig låter coatingvätska som att det är en genomskinlig ävja som är svår att uppfatta för ögat. Kan det helt enkelt vara så att mina element var tätade med coatingvätska och att jag felaktigt har uppfattat det som att tätning saknats.![]()
/Bobo
bobo skrev:Ja, jag har som sagt i vilket fall redan monterat tätningslist och har sedan dess levt lycklig med mina högtalare.
Skall så småningom även kolla fasningen på elementen. Inte för att jag tror det är något fel men min erfarenhet är att man bör avfärda alla tvivel för att få sinnesro. Annars kommer jag vid varje lyssningssejour att undra om något element är felfasat. Dumt, men det är så jag funkar!
/Bobo
Naqref™ skrev:bobo skrev:Ja, jisses! Det ställer ju allt i en annan dager! För mig låter coatingvätska som att det är en genomskinlig ävja som är svår att uppfatta för ögat. Kan det helt enkelt vara så att mina element var tätade med coatingvätska och att jag felaktigt har uppfattat det som att tätning saknats.![]()
/Bobo
Jag minns inte vilken färg vätskan har men man kan känna den i o m att den är klistrig.
Om jag får spekulera så misstänker jag att det inte är några problem öht med tidiga OA58 (som var försedda med det styvare SC165-4) och sena OA58.2. Därimellan kan det finnas högtalare som lider av att korgen har flexat för mycket och orsakar läckage. Om man misstänker det så kan det vara god idé att köpa två meter tätningslist (10kr på Hifi-Kit) och täta. Då sätter man tätningslisten så nära innerkanten av hålet i lådan (innanför skruvhålen) som det går. Eller så kan man sätta det på elementet innanför hålen för skruvarna. Det är valfritt.
När man skruvar tillbaka elementet så rekommenderar jag att man skruvar skruvarna lite moturs för hand så att man känner när man kommer till de gamla gängorna och sedan skruvar försiktigt i dom en bit. Då man återanvänder de gamla gängorna så är det mindre riska att man drar sönder dom. Vill man så kan man pytsa i lite vitlim i skruvhålen innan man drar i skruvarna lätt. Sedan kan limmet torka i någon timme innan man drar åt elementen lite hårdare. Då har man dessutom förstärkt gängorna.
IngOehman skrev:Vill även nämna att "ortoakustisk" är ett begrepp/varumärke som tillhörde SC och som idag tillhör SSC. De bestämmer vilka högtalare som får kallas ortoakustiska, och varken Philips-, Bose-, Mirsch- eller Larsen-högtalarna (eller några andra som är inspirerade eller som är av andra skäl liknade Carlssons högtalare) har mig veterligt godkänts att kallas ortoakustiska. Det betyder inte att någon av dem är dåliga på något sätt, men rätt skall vara rätt.
Det är upp till var och en som gör högtalare att presentera dem, men det är inte upp till var och en att bestämma om det de gör skall få kallas ortoakustiskt. Det är SSC som avgör det.
Naqref™ skrev:IngOehman skrev:Ber att få hänvisa till det jag skrivit tidigare. Jag har inte så mycket nytt
att tillföra, annat än att flera av Peters påståenden är felaktiga (därmed
inte sagt lögner).
Att han hänvisar till att de är baserade på vittnesuppgifter från andra kan
möjligen vara förklaringen till det.
Vill bara försiktigt påpeka att om ett av dessa påståenden du hänvisar till är den eventuellt bristande förmedlingen om kunskap om den potentiellt bristande tätningen så hänvisar Peter till både BA och JL. Slutsatsen är att antingen ljuger både JL och BA eller så ljuger PS. I vilket fall så innebär ditt uttalande att du implicerar att antingen BA eller PS ljuger. Eller att det du hänvisar till ovan inte gäller förmedlingen av kvalitetsbristerna mellan SSC och JL. Och då är PS story oförljugen (när det gäller den detaljen).
Naqref™ skrev:IngOehman skrev:Vill även nämna att "ortoakustisk" är ett begrepp/varumärke som tillhörde SC och som idag tillhör SSC. De bestämmer vilka högtalare som får kallas ortoakustiska, och varken Philips-, Bose-, Mirsch- eller Larsen-högtalarna (eller några andra som är inspirerade eller som är av andra skäl liknade Carlssons högtalare) har mig veterligt godkänts att kallas ortoakustiska. Det betyder inte att någon av dem är dåliga på något sätt, men rätt skall vara rätt.
Det är upp till var och en som gör högtalare att presentera dem, men det är inte upp till var och en att bestämma om det de gör skall få kallas ortoakustiskt. Det är SSC som avgör det.
Ska kommentera lite av det övriga IÖ skriver om senare men tänkte först bara påpeka att det varumärke SC hade och senare SSC är orthoacoustic system och inget annat. I dagsläget äger ingen inom EU varumärket ortoakustik eller orthoacoustic vilket torde göra det fritt att använda. Jag misstänker att någon har glömt att ansöka om förnyelse av varumärkesskyddet.
Oavsett villket så är L4 och L6 lika lite OA-högtalare som OA-50, OA-51, OA-52 samt OA-58. De är närmast att betrakta som OD. L8 kommer dock att vara en fullt orthoakustisk högtalare i den bemärkelse som Stig lade i ordet.
Johan_Lindroos skrev:Jag häpnar när jag läser detta!!![]()
Jag finner det störtlöjligt att gå in i debatt med olika stavning av ord som för en läsare har exakt samma innebörd!
Sluta med detta struntprat!
Så jävla löjligt! Ärligt talat.
Naqref™ skrev:Johan_Lindroos skrev:Jag häpnar när jag läser detta!!![]()
Jag finner det störtlöjligt att gå in i debatt med olika stavning av ord som för en läsare har exakt samma innebörd!
Om du avser mina två exempel så är de just bara exempel. Det finns inga varumärken inom EU idag aom börjar på orto eller ortho och har någonting som liknar ordet akustik (eller liknande stavningar på engelska) efter sig. Så oavsett hur det stavas så saknas det någon som liknar det och som har varumärkesskydd inom EU. Jag tror de flesta läsare här är så begåvade att de inser att det var ungefär det jag menade. Men jag hade kanske fel?
Johan_Lindroos skrev:Naqref™ skrev:Johan_Lindroos skrev:Jag häpnar när jag läser detta!!![]()
Om du avser mina två exempel så är de just bara exempel. Det finns inga varumärken inom EU idag aom börjar på orto eller ortho och har någonting som liknar ordet akustik (eller liknande stavningar på engelska) efter sig. Så oavsett hur det stavas så saknas det någon som liknar det och som har varumärkesskydd inom EU. Jag tror de flesta läsare här är så begåvade att de inser att det var ungefär det jag menade. Men jag hade kanske fel?
Ja, det hade du.
Johan_Lindroos skrev:1. Nej, folk har i andra trådar skrivit JL som förkortning för mig.
2. John Larsen figurerar väl inte heller som forumdeltagare mig veterligen.
Naqref™ skrev:Johan_Lindroos skrev:1. Nej, folk har i andra trådar skrivit JL som förkortning för mig.
2. John Larsen figurerar väl inte heller som forumdeltagare mig veterligen.
1. Och? Det ger dig knappast ensamrätt på de initialerna?
2. Nej John är inte forumdeltagare men han är refererad till vid ett flertal tillfällen av nästan alla inblandade i denna tråd. Han är refererad till 18ggr i de två första inläggen alena. De som har läst tråden borde rimligtvis ha förstått att det var han som avsågs.
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster