Carlsson (inte) ställd mot väggen

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
lennartj

Massiva furuskivor

Inläggav lennartj » 2009-06-22 23:30

Nu spelar jag med två solida furuskivor 120 x 30 cm bakom varje OA52.
Perspektivåtergivningen är fortfarande klart bättre än utan skivor bakom, men jag är än så länge osäker på om den är lika bra som med 2 x 1 m garderobsdörrar.
En helt annan upptäckt är att mellan/övre basregistret (t.ex. mansröster) är markant fetare med de massiva furuskivorna bakom än både utan och med (spinkigare) garderobsdörrar. Bakväggens densitet verkar vara en faktor att räkna med.
Här behöver mätas!

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Re: Massiva furuskivor

Inläggav _Fredrik_ » 2009-06-23 00:01

lennartj skrev:Nu spelar jag med två solida furuskivor 120 x 30 cm bakom varje OA52.
Perspektivåtergivningen är fortfarande klart bättre än utan skivor bakom, men jag är än så länge osäker på om den är lika bra som med 2 x 1 m garderobsdörrar.
En helt annan upptäckt är att mellan/övre basregistret (t.ex. mansröster) är markant fetare med de massiva furuskivorna bakom än både utan och med (spinkigare) garderobsdörrar. Bakväggens densitet verkar vara en faktor att räkna med.
Här behöver mätas!
Mellanbasen är så viktigt för att den lägre basen ska kännas distinkt och för att att dikanten inte ska bli för framträdande, det var precis dessa saker jag brottades med inna jag gav upp med mina Larsen.

Jag hoppas verkligen att du får till det, jag stod helt enkelt inte ut med mellanbasavsaknaden. Men jag kanske inte blev helt vän med soundet i huvudtaget, eftersom jag hör annat i studion varje dag.

Användarvisningsbild
Skorpio

Inläggav Skorpio » 2009-06-23 11:12

Jeg har et par forslag, som du givetvis har prøvet eller overvejet:

1. Flyt dem væk fra basmodulerne og ned direkte på gulvet. Det giver så andre placeringsproblemer... 8O

2. Ryk den lidt tættere sammen. På et tidspunkt flytte jeg lidt rundt hjemme og selv om jeg sad i samme afstand og med samme afstand imellem højttalerene, så fik jeg bedre fokus ved at flytte dem lidt tættere sammen i den nye position...
-Chaconne ll, sorte

Användarvisningsbild
lennartj

Första mätningarna

Inläggav lennartj » 2009-06-30 02:02

Nu har jag fått igång Tombstone under Vista.
Än så länge är jag helt novis och har kört med standardinställningarna rakt av, förutom triggnivån eftersom jag kört med ca 75 dB vid 1 kHz för att inte störa för mycket. 0-nivån i graferna motsvarar ca 100dB enligt min enkla ljudtrycksmätare.
Jag flyttade undan favoritfåtöljen och placerade stativet med en Behringer ECM8000 där mitt huvud brukar befinna sig och anslöt den till min Edirol UA-25EX med TOS-link till DAC och USB till laptopen.
Bild
Jag var medveten om att defaultinställningen på delningsfiltret överkompenserade Bremenbasarna under 25 HZ och det ser man ju lätt här. Min basfälla stod inställd för 51 Hz. Varför framgår tydligt av mätningen på vänster OA52 som står närmare hörn, ensam utan subwoofer.
Bild

Den högra är jämnare
Bild

Efter att ha tweakat delningsfiltret ser det ut så här med båda OA52 och de fyra OB52'orna
Bild
Skumma dip'ar vid 150 och 300 Hz, den vid 150 Hz syns även på första mätningen (tillsammans med en vid 190 Hz). Texten ovanför grafen som refererar "som ovan" är fel, skulle stå "som nedan".

Nu bytte jag till garderobsdörrarna 1x2 m
Bild
Här saknas de nämnda dip'arna, men det är ändå dalar på 3-5 dB runt 150 och 300 Hz. Kan de ha med takhöjden 250 cm att göra?

Slutligen en mätning utan stödskivor bakom
Bild

Mycket att fundera på och då har jag ännu inte börjat flytta OA52orna med eller utan OB52 under eller provat att stämma om basfällan.
Dessutom behöver inställningsmöjligheterna på delningsfiltret utforskas ytterligare samt mått och material till "stödskivor" bakom högtalarna för en rimlig estetisk och akustisk kompromiss.

Användarvisningsbild
Skorpio

Inläggav Skorpio » 2009-06-30 19:20

Med logaritmisk inddeling, vil dit dip ligge ved 130Hz og ikke ved 150Hz skulle jeg mene?

Det kan få betydning hvis du vil fintrimme... :)

Flotte indlæg!! :P
-Chaconne ll, sorte

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-06-30 20:06

Ser bra ut! Tänk bara på att dra lite i skalorna till vänster så att grafen visar totalt 50dB, exempelvis +25 till -25. Annars ser det onödigt bra ut, och får Ingenjören syn på det blir det luggning direkt. :D
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Erol
inaktiv

Inläggav Erol » 2009-06-30 21:00

IKEA säljer glasskivor såg jag idag.

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2009-06-30 21:52

KarlXII skrev:Ser bra ut! Tänk bara på att dra lite i skalorna till vänster så att grafen visar totalt 50dB, exempelvis +25 till -25. Annars ser det onödigt bra ut,

Den boven har jag skådat i mitt rum-

Ahhh, va bra de ser ut.....näääeeee, vad gjorde du nuuuu.....phuu....illa illa.... :(

Hoppas detta senario inte gäller dig Lennart :)
FUCK ART - LET`S FUCK

Föregående

Återgå till Carlsson Illuminati