Uppgraderade OA51

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Densen

Inläggav Densen » 2009-12-28 16:58

Kompletterade med lite mätningar.

Diskanten separat med högre upplösning.

Bild

Bas och diskant separat uppmätta för att se delningen.
Tillagt för förtydligande; med basen avses SS8545 i OA51.

Bild

Tack för all respons. :wink:
Senast redigerad av Densen 2010-01-04 22:38, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-12-28 20:58

Vad hade du gjort på sista grafen, sa du?
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Densen

Inläggav Densen » 2009-12-28 21:18

För att visa skärningspunkten, (OA51'ans SS8545 och Peerless diskanten) om det var otydligt? SS8545 är avskuren nedåt i frekvens, men det har du väl snappat?

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-12-28 21:25

Densen skrev:För att visa skärningspunkten, (OA51'ans SS8545 och Peerless diskanten) om det var otydligt? SS8545 är avskuren nedåt i frekvens, men det har du väl snappat?

Mjo, men hur har du gjort mätningen?
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Densen

Inläggav Densen » 2009-12-28 21:38

Aha! Det är 2st separata mätningar öppnade i samma ark. Jag lödde loss anslutningarna för respektive element ett i taget.

Densen

Inläggav Densen » 2009-12-28 22:19

Lite lyssningsintryck.

Jämfört med högtalaren med det korta namnet, så föredrar jag mina OA51’or alla dagar i veckan.

Kortnamnshögtalaren låter något anemisk. Röster saknar i viss mån den säregna röstkaraktären för respektive sångare, och att kropp saknas i rösten, ljud låter smått helt enkelt. Det låter som om den har ett mörker emellan tonerna, snyggt, javisst, men de levererar inte den värme som jag upplever med mina OA51. Mina OA51 låter ljudmässigt mer naturliga i storlek, med större ljudbild helt enkelt, och med en spröd lätthet i ljudet, även med lika bra detaljeringsgrad och med trovärdigare ljudbild.
Kortnamnshögtalaren låter också som om ljudet är beslöjat, eller mer som om ljudet kommer mer bakifrån, visst låter det detaljrikt, men kallt, mörkt kanske.
Det finns onekligen en djup bas i kortnamnshögtalaren, men vid mer komplexa ljudbilder så verkar lågmellanregistret, och basen försvinna, med lite skrikigt ljud. Detta kunde dock i hög grad bemästras med dämpning bakom högtalaren.

Kortnamnshögtalaren är onekligen värd sina pengar, men jag är nog mer en Carlssonvän, (OA) där man kan röra på huvudet utan att tappa ljudbilden dessutom.

Densen

Inläggav Densen » 2009-12-29 16:35

Efter att ha kikat på mätningarna lite grand, utförde jag följande förändring.
Ökade nivån i registret 2 - 4khz i lyssningsvinkeln ca 4db.
Ökade nivån i registret 2,5 - 7,5khz i baffelriktningen med ca 1db.

Anledningen?

Syftet var att jämna till återgivningen omkring detta område, och i synnerhet öka energin i lyssningsvinkeln, (direktljudet).

En uppnådd extravinst, topparna i baffelriktningen kapades/jämnades till 0,5 - 1db. Plus att impedansen jämnades ut en aning i mellanregistret.

Nedan några bilder för jämförelse.

I lyssningsvinkeln.

Bild

I baffelriktningen.

Bild

Tillägg.
Summering, efter ytterligare justering, nu av diskanten.
Får kontrollera nivån så att energin inte blev för hög nu.

Bild

Densen

Inläggav Densen » 2009-12-31 16:47

Har utfört ett par justeringar till. I första hand har jag ändrat filtret i basmodulerna.

På basmodulerna så sänkte jag registret mot högre frekvenser. Från straxt innan 100hz sänktes nivån med ca 1db, för att i det eftersökta registret efter 100hz så minskades nivån med ca 5db.

Detta ser ut så här.

Bild

PÅ OA51 så ökade jag nivån en aning vid området omkring ca 200hz. I.o.m. att basmodulen är sidoriktad, så kan man inte utnyttja de högre frekvenserna där, så det är av stort intresse att gå rätt långt ned i registret med OA51. Samtidigt var ovanstående åtgärd på basmodulerna nödvändigt för att hålla området runt de låga delningarna så rent som möjligt, det vill säga en bra övergång. Detta utan överdrivet stora komponenter, vilket annars skulle underlätta denna strävan.

Den ökade nivån runt 200hz på OA51 ser ut så här.

Bild

Till sist passade jag på att löda loss filterkomponenter för det låga högpassfiltret på OA51, i syfte att se hur OA51 skulle mäta separat. Nedan visas en jämförelse med varianten med komplett filter. Jag gjorde i nuläget endast en mätning i lyssningsrikting något lågt i höjd, så därav de höga registrens utseende.

OA51 med Peerlessdiskanten kan då se ut såhär.

Bild

Köpet av, och användandet av mätmik'en har då varit ett oumbärligt hjälpmedel att slutjustera filtret kan man väl konstatera.

Ganska så nöjd med resultatet så här långt.
:wink: 8)

Räknade på filterkostnaden (ca).

OA51 separat ger, mellanregister 240kr, diskantregister ger 204kr.
sa. 450kr/par

OA51 med basmodul ger, basregister 600kr, mellanregister 486kr, diskantregister ger 204kr.
sa. 1300kr/par.

Gott Nytt Välljudande år!

Användarvisningsbild
Garpen

Inläggav Garpen » 2009-12-31 20:26

Otroligt bra jobbat !!!!!
Nu väntar vi bara på att du ska offentliggöra hur dom
slutgiltiga filtren ser ut, och att snickar´n efter nyårs-
firandet spottar i händerna och färdigställer våra sedan
länge väntade projekt.

Vill också önska alla Ett Gott Nytt År !!!!

Användarvisningsbild
doggydoggen

Inläggav doggydoggen » 2010-01-01 02:55

Måste instämma,bra jobbat!
vore kul att testa ditt nya filter..:)

Dogge

Densen

Inläggav Densen » 2010-01-01 15:21

Som jag misstänkte så blev det lite väl mycket energi i diskanten.
Jag har nu dragit ner nivån så att den mäter rakt i lyssningsvinkeln, vilket förståss skall vara så även för OA-högtalare, men med lite högre nivå i baffelvinkeln. Resultatet ses nedan.

Nivåjusterade kurvan uppmätt i baffelriktningen, (i diskantnivå) för jämförelsens skull.

Bild

Densen

Inläggav Densen » 2010-01-01 15:47

Garpen och DoggyDoggen tack för respons.

Garpen hoppas att du inte köpte på dig element i förväg, utan kan handla Peerless av Larsen. Larsen gäller som säljare då han har frontplattan framtagen till OA52. Den framplattan passar även på OA51, i de inre hålen, då den är mindre än den förra rektangulära. Snickaren hoppas jag verkligen har jobbat nu under ledigheten. Det har ju nu dragit ut oförsvarligt långt i tid nu.

Mitt filter är ju framtaget för Peerless i första hand. Jag har inte mätt upp nivån med T11oa, så hur filterdelen för SS8545 passar ihop med den vet jag inte, men har för mig att det skiljer en del. Filterdelen för Peerless är ju framtaget av ett proffs, med en mycket intressant teknik, med smärre nödvändiga justeringar utfört av mig. Som nu verkar stämma alldeles förträffligt. Lite beskrivet om tekniken finns att läsa på sid. 1.

Jag lägger ut filterritningar snart för intresserade.

Det finns ett par högtalare som börjar på "p" i namnet över, vad man nu skall göra av dessa?

Densen

Inläggav Densen » 2010-01-09 17:54

Lite intryck efter att jag har utfört uppmätningarna.
Att det gjorde en skillnad på ljudkvaliteten är helt klart, då jag nödgades göra en del justeringar av filtren med stöd av uppmätningarna. Nog för att jag tyckte att det lät bra innan, men nu har jag svårt att se att det skulle kunna gå att förbättra ytterliggare inom givna förutsättningar. T.ex. passivt delade basmoduler. Jag har försökt att lyssna objektivt efter obalanser, tonala avvikelser o.dyl. Jag kan inte sätta fingret på någon avvikelse, jämfört med referensen p..-högtalaren som jag när jag lyssnar till dem direkt kan peka ut en del störande intryck. Bara det får väl anses vara ett bra omdöme. Jag skall lyssna lite på röster via TV’n vilket kan vara ganska avslöjande för hur de låter tonalt tycker jag. Basmodulerna t.ex. förbättrades rejält i mitt tycke med nu mer detaljerad bas, och med tung karaktär.
Förstärkaren (Arcam AVR300) jag driver dem med anses ju vara en bra 2-kanalsåtergivare, och källan till ljudet är Squeezebox Duet, optiskt ansluten. Så de skall väl inte vara påverkande på ljudkvaliteten.

Lite filtersimuleringar.

Diskanten.
Notera delning vid Fs. 8O och den höga impedansen.

Bild

Basen.

Bild

Mellanregistret.

Först en bild med verkan av filterdel 1 jämfört med opåverkat element.

Bild

Filterdel 1 och 2

Bild

Filterdel 2 och 3 (kpl.)

Bild

Opåverkad jämfört med kpl filter.

Bild

Kan väl nämna att jag har kontaktat en "seriös" ljudpersonlighet för att se om det finns något att klanka ned på, och förbättra. Darrr... vi får se om det blir av.

Densen

Inläggav Densen » 2010-01-17 19:10

Lägger upp mitt filteralternativ för Peerlessdiskanten och SEAS basmodulelement.

Diskantfiltret för Peerless (fasvänd!)

Bild

Komponenter
0,82mH (viktigt komponentvärde)
2,5uf polypropylen/polyester
68,0uf elektrolyt (viktigt komponentvärde)
8,2ohm

Med viktigt komponentvärde avses att dessa är avgörande för brytpunkten.

Filtret för mellanregistret SS8545

Bild

Komponenter
0,5mH
0,68mH
4,5mH (komponent för avrullning mot baselement)
120uf polypropylen/polyester (komponent för avrullning mot baselement)
4,7uf polyester
2,7ohm
6,1ohm (3,9+2,2)

Utesluts komponenterna 120uf och 4,5mH som är för basmodulanpassningen, så motsvarar filtret separat OA51.

Filtret för basmodulelement SEAS L22

Bild

Komponenter
6,0mH
220uf elektrolyt
3,9ohm
3,9ohm

Inte så komplicerat för att uppnå välljud, väl? :wink:

Mina ser ut så här.

Bild

Nu när man kommit till det slutgiltiga??? utförandet kanske man skulle beställa något sådant här, plus basmoduler.

Bild

Eller är min uppsättning tillräckligt snygg?

Användarvisningsbild
Tjus

Inläggav Tjus » 2010-01-20 00:28

Visst duger den...hoppas på att snickaren snart får tummen ur så att jag kan få en lika snygg uppsättning. :lol:

Hälsningar Lars
Golf är ett fantastiskt sätt att få frisk luft på.
Diverse OAxx högtalare. NAD förstärkare, 41hz slutsteg.

Densen

Inläggav Densen » 2010-01-20 18:38

Tack för respons. Angående lådor, se uppdatering i tråden för detta.

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=25961&start=150

Såg att Naqref har OA51LE II p.g. så att avvakta det alternativet före denna konstruktion rekommenderas. Den blir så pass mycket bättre än vad jag har presterat ovan. :wink:

Föregående

Återgå till Carlsson Illuminati