Har utfört ett par justeringar till. I första hand har jag ändrat filtret i basmodulerna.
På basmodulerna så sänkte jag registret mot högre frekvenser. Från straxt innan 100hz sänktes nivån med ca 1db, för att i det eftersökta registret efter 100hz så minskades nivån med ca 5db.
Detta ser ut så här.
PÅ OA51 så ökade jag nivån en aning vid området omkring ca 200hz. I.o.m. att basmodulen är sidoriktad, så kan man inte utnyttja de högre frekvenserna där, så det är av stort intresse att gå rätt långt ned i registret med OA51. Samtidigt var ovanstående åtgärd på basmodulerna nödvändigt för att hålla området runt de låga delningarna så rent som möjligt, det vill säga en bra övergång. Detta utan överdrivet stora komponenter, vilket annars skulle underlätta denna strävan.
Den ökade nivån runt 200hz på OA51 ser ut så här.
Till sist passade jag på att löda loss filterkomponenter för det låga högpassfiltret på OA51, i syfte att se hur OA51 skulle mäta separat. Nedan visas en jämförelse med varianten med komplett filter. Jag gjorde i nuläget endast en mätning i lyssningsrikting något lågt i höjd, så därav de höga registrens utseende.
OA51 med Peerlessdiskanten kan då se ut såhär.
Köpet av, och användandet av mätmik'en har då varit ett oumbärligt hjälpmedel att slutjustera filtret kan man väl konstatera.
Ganska så nöjd med resultatet så här långt.
Räknade på filterkostnaden (ca).
OA51 separat ger, mellanregister 240kr, diskantregister ger 204kr.
sa. 450kr/par
OA51 med basmodul ger, basregister 600kr, mellanregister 486kr, diskantregister ger 204kr.
sa. 1300kr/par.
Gott Nytt Välljudande år!