Modifiering av LP-filtret för B65oa-II

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
Kristian
Ljudas

Inläggav Kristian » 2009-10-28 10:15

DS skrev:Var det inte nån till som hade ett komplett par OA14 med B65oa-II och Obi-T22 :? :?:

Från längre upp i tråden:

mangrove skrev:Jag är för övrigt helt klar med mina OA-14 nu, iaf enligt alla publicerade tips; diskantdelen var ju klar för länge sen, men nu är även LP-kondensatorn insatt och de rekommenderade motstånden i diskantkretsen inkopplade. Inlyssning pågår. Jag tycker nog fortfarande att den är lite diskantstark, får kanske laborera ytterligare med extramotstånd.

Detta torde vara de första helrenoverade OA-14? Med nya diskanterna, ändrat delningsfilter, och nyaste basen. Alltså: FIRST! :lol:

Kan även nämna att jag numera har ett par OA14.3 Y med B65oa-II, 14,7uF i LP filtret och CT62 diskanter.
Dock blir det ingen lyssning på dessa förrän i nov/dec då jag flyttar till hus!

/ K
Livsnjutare

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2009-10-28 10:55

Jaha, då har man lyssnat en kväll!

Helsike va tamt det är i basen, men det släpper väl efter några timmar får jag hoppas. Ljudet känns nytt o lite kantigt/struligt/ofockuserat :? tonalt sett verkar det helt ok, den dära aha upplevelsen som jag hoppats på utblev totalt dock. Nu är det väl bara spela på o hoppas att det släpper ljudmässigt, annars åker de gammla 833413 tillbaks.

Kan tillägga att jag var tvungen att justera kablarna mellan anslutningsplint på korgen in mot elementet/spolen då det låg imot elementet och rasslade. Detta hördes klart o tydligt vid frekvenser om 35-45Hz.

Tack MagnusÖ för ditt tipps :wink:

Grafpro: Hur länge hade du spelat in dina B65oa-II basar innan du utförde mätningen?
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
Kristian
Ljudas

Inläggav Kristian » 2009-10-28 11:30

Känner att jag vill göra ett ytterst subjektivt inlägg i debatten om B65oa-II kontra tidigare bas-/mellanregisterelement i OA14.

Jag har spelat på mina OA14.3 Y med omkantade SC165 (typ 3 tror jag att det var), B65oa-I och B65oa-II i sagd ordning och under längre perioder (>6mån för varje typ).

Jag måste säga att jag inte vid något tillfälle tyckt mig märka en försämrad basåtergivning efter elementbyte. Om något så har jag upplevt en förbättring i form av bättre artikulation av de lägre frekvenserna, och detta framförallt vid byte till B65oa-II, men det kan säkert vara den kära placebon som spökat.

(Hade dock även jag ett skrapljud från ett av mina B65oa-II element vid tonsvep på lägre frekvenser. Detta härrörde ej från kopplingsflätorna till anslutningsplinten, oklart vad som var problemet - skräp i magnetgapet? Detta element fick jag utbytt av HiFi-kit)

Så, då var det sagt! :)

/ K
Livsnjutare

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2009-10-29 10:35

Kristian skrev:Jag måste säga att jag inte vid något tillfälle tyckt mig märka en försämrad basåtergivning efter elementbyte. Om något så har jag upplevt en förbättring i form av bättre artikulation av de lägre frekvenserna, och detta framförallt vid byte till B65oa-II, men det kan säkert vara den kära placebon som spökat.
/ K

Efter en andra kväll med lyssning så tycker jag det börjar släppa ordentligt 8O :?

Basen verkar komma tillbaka sakta men säkert, eller börjar jag vänja mig vid en annan sorts bas bara :? :)

Vill nog påstå att upplösningen i mellanregistret har blivit markant bättre. Speciellt röster, de känns mer fria och frånkopplade resten av ljudet. Kanske har det att göra med en mer artikulerad bas :?:

Jaja, nu håller jag snattran till jag spelat en längre tid och känner att ljudet börjar stabilisera sig ordentligt.

OA14 börjar låta riktigt grymt nu, speciellt i förhållande till priset. Sen är dom ju så jävla goa att titta på, en diskret möbel som inte gör något stort annspråk på varesig plats eller uppmärksamhet.

Stig var ingen korkad gubbe med tokiga visioner inte, snarare ett litet geni :D
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-10-29 11:18

DS skrev:Kan tillägga att jag var tvungen att justera kablarna mellan anslutningsplint på korgen in mot elementet/spolen då det låg imot elementet och rasslade. Detta hördes klart o tydligt vid frekvenser om 35-45Hz.

Tack MagnusÖ för ditt tipps :wink:
Kul att det var den gamla klassikern som spökade :)

DS skrev:OA14 börjar låta riktigt grymt nu, speciellt i förhållande till priset. Sen är dom ju så jävla goa att titta på, en diskret möbel som inte gör något stort annspråk på varesig plats eller uppmärksamhet.

Stig var ingen korkad gubbe med tokiga visioner inte, snarare ett litet geni :D
Jo, om han iallafall kunnat få klart sin 3-vägare...
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Föregående

Återgå till Carlsson Illuminati