Om diskanters riktningsegenskaper... :)

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
faulhund

Inläggav faulhund » 2010-06-10 01:52

petersteindl skrev:jag hade svårt att tyda mätkurvorna i detalj då det mättes på basar och mellanregister.
Då är det alltså inte bara jag som inte insett det fina i kråksången: I gamla Philipskataloger kan man se tonkurvor för basar, som bara ser ut som ett streck med 6 dB/oktav. :o Men för diskanter har det fortsatt att vara vanligt att mäta dem omonterade. :? Jag förstår inte varför, för rimligen borde de vara optimerade för att sitta nedfrästa i någon slags baffel för att inte ge svår diffraktion i kanten. Däremot är det väl en gradskillnad hur stor denna baffel är (IEC är väl ganska oändlig jfrt med diskantvåglängder?) eller om det är plan eller rundad? Men T22oa är ju ganska ovanlig såtillvida att den har sin egen inkapsling och är avsedd att monteras fritt. Så bör den då också bedömas ... :!:

Johan_H skrev:Men just på Kolboxen är det kanske inte så viktigt att högtalarelementens tonkurvor ser ut exakt på ett visst sätt, eftersom högtalaren är konstruerad med inbyggda förstärkare ... med kraftiga korrigeringar.
Tonkurveavvikelser är lyckligtvis linjär distorsion, så den kan korrigeras var som heltst i kedjan, om man har någorlunda branta delningsfilter. :wink: Före slutsteget är ju vanligast med passiva högtalare, men om man i aktivboxar sätter equalisers före, i (som det är i Kolboxen) eller efter de aktiva filtren spelar ingen stor roll.
Om det är någon här som jag inte har förolämpat i kväll, så ber jag denne om ursäkt. (J. Brahms)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-06-10 06:31

Svante skrev:Ah, så den (eller "de"?) sitter alltså på en carlsson(-lik?) konstruktion?
Nja, den sitter på sidan av en stympad kon kan man väl säga, inte så långt från ena änden. Inte så många Carlssonhögtalare som är lik den. (Bara en)

Användarvisningsbild
Johan_H

Inläggav Johan_H » 2010-06-10 07:31

Svante skrev:Ah, så den (eller "de"?) sitter alltså på en carlsson(-lik?) konstruktion?

Oops, jag missförstod frågan! :)

Diskanthögtalarna är mätta i fri luft, men både T22oa och MT20 har baksidan av membranet in mot en sluten volym i sin konstruktion såvitt jag ser.

Troligen hade en baffel spelat en viss roll, men jag bedömde att den skulle vara "liten" för diskanthögtalare, och iallahändelser är det lättare att upprepa en mätning för den som vill om förutsättningarna är enkla.

Det hade kanske gått att mäta 9710 och baselementet på detta sätt också, men det hade känts svårtolkat. Stig var ett geni och visste vad han gjorde, men jag har konstaterat att i vissa avseenden skiljer vi oss, han och jag... :)

Användarvisningsbild
faulhund

Inläggav faulhund » 2010-06-13 05:17

Men MT20 är uppenbarligen i "originalkurvan" mätt i baffel, eftersom det står "Skärm: 1,4 m2". Och den är ju uppenbarligen kontruerad för det med skruvhål i alla hörnen. Jag har alltid tyckt att det sett otillåtet "ofärdigt" ut på alla Sonabhögtalare, där den suttit fritt, så att man ser magnet och allt ...
Om det är någon här som jag inte har förolämpat i kväll, så ber jag denne om ursäkt. (J. Brahms)

Föregående

Återgå till Carlsson Illuminati