Ändra avstämmning oa-14.Klart..

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-09-04 21:46

zapanasta skrev:
nolimitsoya skrev:Det är bättre att vrida lite på tonkontrollerna än att offra bandbredd och säkerligen effekttålighet på det där viset.

Dom tål nog mer effekt nu iom en högre avstämmning, och varför skulle man inte kunna göra så här?

Du kan såklart göra vad du vill.

Effekttåligheten är sämre i lågbasen nu, men det är ju inget du bryr dig om.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2010-09-04 21:55

Du kan såklart göra vad du vill.

Effekttåligheten är sämre i lågbasen nu, men det är ju inget du bryr dig om

Du menar alltså att dom tål mindre effekt nu? Hade för mig att om man underavsämmer en bas så minskar effekttåligheten drastiskt,iofs så är dom ju fortfarande lite underavstämmda men inte lika mkt som innan.Basen har ett fs på 44hz....Rätt förvånande ändå att folk kan va så negativt inställda till saker och ting (menar inte dig specifikt) varför är det så svårt att tro på att högtalarna faktiskt fungerar bättre nu än innan på viss musik och fortfarande inte gör bort sig på det dom var riktigt bra på :?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-09-04 23:56

Jag är inte ett skit negativt inställd, jag bara berättar hur det blir.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2010-09-05 00:22

MagnusÖstberg skrev:Jag är inte ett skit negativt inställd, jag bara berättar hur det blir.

Så du menar att en bas tappar i effekttålighet om man stämmer av den högre? Faktiskt tvärtemot vad jag trott men jag kan ju ha fel .Mvh........

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-09-05 03:13

Ja, du kan ju ha fel :)

Under avstämningen så faller känsligheten (och effekttåligheten med avseende på mekanisk förmåga) snabbt för en basreflexavstämt högtalare.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2010-09-05 09:37

MagnusÖstberg skrev:Ja, du kan ju ha fel :)

Under avstämningen så faller känsligheten (och effekttåligheten med avseende på mekanisk förmåga) snabbt för en basreflexavstämt högtalare.

oki, ja men det spelar ingen roll för min del.Tycker det går att ösa på mer med dom nu,innan så började basarna bottna tidigare (kan ju inte va speciellt mkt tapp i effekttålighet). Dom låter som jag vill nu i alla fall till musik som knappt funkade alls innan :)

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2010-09-05 12:32

Nytt test, sista bilden...[url]http://www.minhembio.com/sollerön/286948/[/url]

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-09-05 14:11

zapanasta skrev:
MagnusÖstberg skrev:Ja, du kan ju ha fel :)

oki, ja men det spelar ingen roll för min del.Tycker det går att ösa på mer med dom nu,innan så började basarna bottna tidigare (kan ju inte va speciellt mkt tapp i effekttålighet). Dom låter som jag vill nu i alla fall till musik som knappt funkade alls innan :)
Nej, för dig är det säkert bra, du spelar ingen lågbas.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2010-09-05 17:21

Nej, för dig är det säkert bra, du spelar ingen lågbas.

Men nu tycker jag i alla fall att du är väldigt negativ, jag vet vad lågbas är och har skivor med sådant och dessa oa-14 funkar fortfarande bra i det området.
Du har inte kollat alls va jag skrivit för något om dom i dag? (Länken ett par inlägg upp)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-09-05 19:52

Nej, jag har utgått från dina kurvor och fysik, men det är skitsamma för det är dina alster och tycker du att det blivit svinbra nu och att det inte blev någon förändring i lågbasen och att effekttåligheten ner mot 15hz är densamma så har du säkert mer rätt än dina kurvor.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2010-09-05 20:56

zapanasta skrev:Dom tål nog mer effekt nu iom en högre avstämmning, och varför skulle man inte kunna göra så här?

Som Magnus förklarade överstyr man en basreflexhögtalare extremt lätt om man utsätter den för frekvenser som ligger under avstämningen. När den gränsen börjar krypa upp mot och över 40hz är det lätt att råka ut för material som får det att fladdra riktigt ordentligt i konerna innan man ens börjat spela speciellt högt.

Om det fungerar för dig och all musik du tänker spela får du bara hejja-rop, men jag tycker nackdelarna är något man bör tänka på innan man gör ingrepp som är svåra att återställa, och när man kan nå liknande resultat genom att sträcka ut handen och vrida på en ratt. :)
Sen kan man ju se det som ett experiment för att lära sig någonting också.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2010-09-05 21:30

Som Magnus förklarade överstyr man en basreflexhögtalare extremt lätt om man utsätter den för frekvenser som ligger under avstämningen. När den gränsen börjar krypa upp mot och över 40hz är det lätt att råka ut för material som får det att fladdra riktigt ordentligt i konerna innan man ens börjat spela speciellt högt.

Inget jag märkt hittills i alla fall, pressat dom rätt bra i dag på alla tänkbara sorters musik. Tycker bara att dom låter bättre efter mitt ingrepp, dom låter betydligt mer levande och varma i återgivningen. Förut så var det liksom ett glapp i basåtergivningen iom den tunna midbasen.Mvh....

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-09-05 21:40

Har väl på det sättet som TAG McLaren blev av med ett baselement när IÖ var på besök...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
P5

Inläggav P5 » 2010-09-05 21:54

Jag tycker att det är kul att du vågar experimentera lite och testa teori vs. praktik, fast samtidigt synd att ingreppet du gör är svårt att reversera.

Hade det inte gått att göra på ngt annat sätt än att korta röret för att ändra avstämningen? Handlar det inte om "luftkolvens" volym? I sådant fall borde det väl gå att minska diametern på basreflexröret genom att skära till en bit liggunderlag eller liknande material med rätt tjocklek och släppa ut inuti? Risken för blåsljud kanske ökar men man borde väl få en tillräcklig uppfattning för att avgöra hur väl avstämningen passar? Eller så är det en befängd idé, vad vet jag...

Observera att jag saknar kunskaper i högtalarkonstruktion så om jag totalt missuppfattat något får ni gärna slå mig på fingrarna.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-09-05 21:59

Hade han minskat diametern hade han tvärtom fått en lägre avstämning, och han önskade en högre. Lite tvärtom alltså.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
P5

Inläggav P5 » 2010-09-05 22:19

Tankevurpa direkt alltså, så ovanligt... :)
En snabb googling och man är på banan igen (varför gör man inte det från början så att man slipper skämmas?) Tanken var väl god i alla fall? ;)

jansch

Inläggav jansch » 2010-09-05 22:43

P5:s tanke är dock god.....

Det är ju helt rätt att en mindre portarea (inre delen av röret) ger lägre frekvens.

Däremot ger en mindre PORTVOLYM högre frekvens. Man skulle alltså enkelt kunna TESTA med att föra in "nåt strömlinjeformat" i porten men hålla sig en bit från den inre portöppningen. På så sätt minskar man ju luftmassan i basreflexröret.
Nån smal flaska kanske med korken på. Det bör nog vara hårt material, minst trä eller hårdare, frigolit eller så kommer nog att deformeras dynamiskt.

Alltså BEHÅLLA portens inre area men minska portvolymen. Resultatet blir ju samma som att kapa röret.
Men snygg strömlinjeform kan man nog bortse från risken att blåsljud uppträder.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2010-09-06 09:14

Jag fick då kanonljud till datorn nu i alla fall, blåser om byxbenen när man spelar hårdrock på lite volym. Det gjorde det inte innan mitt tilltag kan jag tala om, och det är fortfarande bra djupbas i dom :) Sen har vi ljudspridningen som är fenomenal,gör inget om man sitter lite snett framför skärmen ljudet kommer rakt framifrån i alla fall och detta funkar inte med vanliga högtalare (inte med paren jag testat i alla fall) Mvh.........

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-09-06 11:37

Låter kanon!

Det jag förmodar folk försöker säga är... ta det försiktigt med volymen om du skulle spela något med mycket lågbas, för du kan med lite otur råka ut för långslagigt odämpat fladder på konen som riskerar att skada den.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

MP

Inläggav MP » 2010-09-06 14:56

Lite kyrkorgel kan pigga upp :wink:
Fritestare av 13:e graden
Testfrihet, Jämnvikt, Brödfruktstund

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2010-09-06 16:15

Tack för era synpungter, lackat om mina oa-14 i dag för att bättre smälta in i sovrummet. Jag tycker dom blev grymma :) Dom 2 nedersta bilderna i länken....[url]http://www.minhembio.com/sollerön/282232/[/url]

MP

Inläggav MP » 2010-09-06 17:49

Du, det där var en härlig färg! :)

Snyggt och grattis till att du tycker det låter bra.

Risken är att simuleringen inte stämmer alls eftersom elementparametrar tenderar att diffa ganska mycket.
Plus minus 10% får man betrakta som vardagsmat.
Man bör alltså alltid mäta upp ts-parametrar för det aktuella elementet.

Nu är det ingen jättedrastisk förändring du har gjort så det kan funka om du hade tur som en tokig även om det kanske inte är 100% optimalt.

Du kan kanske också delvis återställa avstämningen, genom att sätta på en tratt, om du skulle ångra dig framöver.

Se nu till att byta ut diskanterna så låter det flera klasser bättre. :)

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2010-09-06 21:28

Se nu till att byta ut diskanterna så låter det flera klasser bättre.

Nja,det ska va om det dyker upp några till riktiga fyndpriser i så fall, dessa står ju och puttrar ilag med datorn och jag tycker diskanterna låter helt ok för ändamålet. Tror dom levt ett lungt liv för jag hör inte att nån av diskanterna låter illa/distar,lyssnat på dom en och en genom en toarulle :)

MP

Inläggav MP » 2010-09-07 00:28

Det var inte heller en förutsättning för det jag skrev. :)

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2010-09-07 08:10

MP skrev:Det var inte heller en förutsättning för det jag skrev. :)

Tvivlar inte alls på dig när du skriver att nya diskanter skulle göra en hel del för ljudet :) Skulle va kul att lyssna på ett par åtgärdade nån gång så man fick bilda sig en egen uppfattning hur stor skillnaden är och vad som är skillnad.Mvh...........

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2010-09-10 21:13

Hoppas det blir en lyssningstäff nån gång som inte är så jä långt bort, då ska jag ta med mig mina oa-14 så ska folk få höra ett par som kan rocka samtidigt som djupbasen fortfarande finns där :)

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-09-10 22:10

Hur många cm kapade du bort ?
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2010-09-10 23:24

Ragnwald skrev:Hur många cm kapade du bort ?

Rören var 37cm från början, nu är dom 24cm. Mycket roligare högtalare att lyssna till nu (mer allround) iom med att det blev mer energi i basen lite högre upp och jag lovar att det fortfarande inte är nåt fel på djupbasen :)

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2010-09-23 19:38

Kört lite qrs500 och oa-14 i dag. Skivit några kommentarer (sista bilden i länken) [url]http://www.minhembio.com/sollerön/286948/[/url]

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-09-23 22:36

I min ungdom byggde jag ett par basreflexhögtalare med 12"-element och hade just ingen aning om nånting.
Jag tyckte att 50 literslådor såg fint ut och basreflexporten blev enbart ett godtyckligt borrat hål i baffeln.
Jäklar vad bra det spelade, med ordentligt tryck i basen, jag blev nöjd, men knappast några toner i närheten av 20Hz.
LP-filter för skivspelare hade jag inte hört talas om. De höll och såldes så småningom vidare.:)
Den som vet mest, tror minst.

FöregåendeNästa

Återgå till Carlsson Illuminati