Upptäckte de här frågorna först nu, och ber om ursäkt att jag inte har
svarat på dem tidigare.
PappaBas skrev:Hej jag håller på att montera ihop mina nya OA5_MMX

Är bara lite osäker på exakt hur jag skall koppla ihop själva delningsfiltret med diskanter, basen och terminalerna?
Det är första gången jag ser en filterplatta så ni får ha lite överseende.
I beskrivningen står det "mellanlandningsplatser"? Är det ekvivalent med kopplingspunkt?
Ja, det kan man säga, men det är en kopplingspunkt som man kan
argumentera inte behövs. Det går ju att dra kabeln mellan diskanterna
direkt, mellan diskanterna.
Skälet till att jag skapat de till synes onödiga mellanlandningsplatserna är
tvåfaldigt:
1. Det gör att man får en entydigare koppling där varje diskant är ansluten
med två kablar som kommer från filtret.
2. Så gjorde även Stig Carlsson, och det finns faktiskt ett speciellt skäl,
eller till och med två, till att man kan vilja göra just sådär med dubbla mel-
lanlandningsplatser, och inte bara en gemensam till vilken man kopplar fyra
kablar.
. a) Genom att ha en mellanlandningsplats för de främre och en annan för
debakre diskanterna, så kan man välja om man skall koppla ihop mellan-
landningsplatserna med varandra. Skälet att man kan vilja det är att de få
får en lågohmigare drivning. Men jag rekommenderar alla att prova själv,
och jag föredrar faktiskt att inte koppla ihop dem.
. b) Genom att inte ha en gemensam mellanlandningsplats för de främre
och bakre diskanterna, utan två olika, så kan man (om man väljer att
inte koppla ihop dem) både experiementera med att ha olika dämpning på
de främre och de bakre diskanterna, men man får även fördelen att det blir
lättare att märka om olyckan skulle vara framme och en diskant skulle gå
hädan, för då slutar två av dem att spela (samma sak kan även ses som
en nackdel).
Oavsett vilket så var Stig tydlig med att han föredrog seriekopplade bas-
element(!) framför parallellkopplade (vilket är en ovanlig uppfattning) men
då det gällde diskanter så var han inte alls konsekvent med om en ren
seriekoppling (2 + 2) är bättre än en serieparallellkoppling med tvärledare,
alltså om de där mittpunkterna skulle dras ihop eller inte. Jag tror faktiskt
att han gjorde olika på olika högtalarmodeller.
PappaBas skrev:I själva kopplingsschemat verkar det ju som varje par av diskanter skall seriekopplas? Varför finns det då fyra stycken "mellanlandningspunkter" för diskanterna?
För att det skall två kablar till varje om man använder dem. Det är alltså
bara två kopplingspunkter, men med två flatstift på varje.
PappaBas skrev:Skall det stora elementet kopplas in på "F"?
Ja, F betyder fullregister.
PappaBas skrev:Var skall jag koppla in terminalerna?
Filtret limmas och löds fast direkt i terminalen, och därför behövs inte
några kopplingstrådar alls därvidlag. Terminal och filter blir en enhet.
PappaBas skrev:Jag är osäker på exakt hur det avses att kopplas och undrar om någon som monterat det skulle kunna hjälpa med en förtydligande beskrivning "med både hängslen och livrem" så skulle jag (och kanske någon mer) bli glad

Hoppas att det jag skrivit är till nytta och glädje för dig, men har du fler
frågor så svarar jag gärna på dem efter bästa förmåga.
Och en sak till - fantastiskt snygga lådor! Har faktiskt aldrig sett några
Carlsson-lådor av varken 60- eller 70-talsmodell med tvärgående fanér,
och det är ju hur snyggt som helst!
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).