Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
matssvensson skrev:1984 snubblade jag över en artikel i Hifi News & Record Review som beskrev Wharfedale's chefsingenjör G P Millards Option One projekt, ett försök att förbättra stereoåtergivningen genom högtalare.
Genom att utnyttja dipolstrålarens kontrollerade spridningsmönster och en medveten invinkling av högtalaren i förhållande till lyssningspositionen kunde han väsentligt öka lyssningsområdet med bevarad stereobild.
bassman skrev:Vee-Eight skrev:De där blev faniminlåda riktigt stiliga!![]()
+1 Riktigt trevliga för ögat. Hoppas dom smörjer örat på samma sätt
Roger Gustavsson skrev:Jag gjorde en del experiment med mina dipoler efter den där artikeln! Har för övrigt scannat artikeln för en tid sedan och länkat till den på ett Magnepan-forum. Det blev i varje fall svårt med diskanten i fallet Magnepan.
nuffe skrev:Fantastiskt helt underbart och se. Hur mycket påverkar tyget?
Ollboll skrev:Visst, men med tanke på hur många som talar så gott om öppen baffel och dipolshögtalare så borde det ju vara iallafall något dom gör väldigt rätt, som monopoler inte lyckas med.
avr7000 skrev:Nåt nytt angående dessa?
Jag tycker de är våldsamt fräcka!
matssvensson skrev:avr7000 skrev:Nåt nytt angående dessa?
Jag tycker de är våldsamt fräcka!
Jo tack, skruvar fortfarande lite på filterparametrar. Det är ju så lätt med miniDSP:n. Har ytterligare en ide jag vill prova, men då behöver jag bygga om i den passiva delningen också, så det får bli samtidigt som jag lägger de sista pusselbitarna på plats i det analoga aktiva filtret. Kanske nu i veckan. Fast just nu får jag leka sjuksyster med Lux av Brian Eno som lugnande medicin och resten av familjen sängliggande i vinterkräksjukan.
/Mats
petersteindl skrev:VinterkräksjukanUsch vad hemskt. Det har jag haft för något år sedan. Man tror man skall dö, men inte nog med det, man vill helst dö.
Det är enda gången som grannarna ringt på och varit ängsliga. Må ni krya på er.
Vad gäller "ortoakustiskt" vad det än vara må, så vill jag helst inte kommentera innan juridiken definierat begreppet ortoakustik.
Mvh
Peter
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 3 gäster