Varför så få OA5-MMX?

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

pedahl

Inläggav pedahl » 2011-12-18 16:51

PappaBas skrev:Vad kul :) väntar spänt. Berätta gärna om mängd dämpmaterial och diskantdämpning.

Äntligen kommer mina intryck på OA5-MMX

Konfigurationen ser ut som följer:
Diskant inga ändringar
Lite extra isolering bakom Bas/mellan reg.
CD Harman-kardon HD990
Förstärkare Cambridge Azur 840A v2
Supra XLR kabel mellan CD o Först.
Högtalarkabel EKK
Lät dom stå och spela dagtid ganska lågt i en vecka.
Sedan började jag lyssna.
Diskanten luftig och fin men kanske lite för påträngande, i övrigt lät dom ganska tunt. :?
Efter att låtit dom spela på lite högre volym , till och från , låter dom nu efter nästan 2 månader riktigt bra. Så inspelnings tiden var avsevärd.
Diskanten är inte lika på trängande men jag dämpar diskanten lite med tonkontrollen (kanske sätter i ett motstånd så småningom).
Basen är djup och fin men jag skulle nog vilja ha lite mer attackbas.
Så jag är nöjd i det stora hela. :P

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2011-12-18 20:30

Kul att läsa :)
Har du testat att vinkla de främre diskanterna bakåt? Det förbättrade det hela avsevärt för mig i vart fall.
Om du upplever basen för "bluddrig" så skulle jag lägga i lite mer dämpning (väldigt lös). :)
Annars upplever jag basen som väldigt rapp och fin.

tct98

Inläggav tct98 » 2011-12-18 21:05

Hej pedahl
Skoj med en MMX:are till. Har även jag fyllt på lite fluffigt under bredbandet och det blev tydligare bas. Har haft något förkylningsskit i kroppen i över en vecka som satte sig i vänsterörat. Alla högre toner bara skräller så det är rätt deprimerande att försöka lyssna på diskanterna.

Akustisk eller lite lugnare musik låter fantastiskt bra. När det öser på med häftigare stycken så kan det gröta ihop sej i diskanten. Kan vara mina öron som sviker mej.
Pappabas har du hittat lösningen på "oljudet" i diskanterna ?

En fundering . Det är ju väldigt kraftiga magneter i diskanterna och 4 st som sitter väldigt tätt kan det påverka ?

pedahl

Inläggav pedahl » 2011-12-18 21:46

PappaBas skrev:Kul att läsa :)
Har du testat att vinkla de främre diskanterna bakåt? Det förbättrade det hela avsevärt för mig i vart fall.
Om du upplever basen för "bluddrig" så skulle jag lägga i lite mer dämpning (väldigt lös). :)
Annars upplever jag basen som väldigt rapp och fin.

Jo jag har provat vinkla diskanterna bakåt men jag tyckte att stereo bilden blev för diffus. jag har testat i stort sett alla lägen (med 10 graders intervaller) men tycker att original läget låter bäst.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2011-12-19 22:03

Har inte riktigt heller fått ordning på dem, just nu har jag ingen dämpning men funderar på att kanske gå upp till 1,1 Ohm.

Hur långt lyssningsavstånd har du? Jag har faktiskt bara runt 2 m och undrar om det är det som ställer till det? Jag upplever inte diskantnivån som egentligen för ljud utan mer att den inte låter riktigt "rent". Hur upplever du den?

tct98

Inläggav tct98 » 2011-12-19 22:58

Jag har 210 cm mellan lådorna och lyssningsavstånd 320 cm. Du har väl sett att det finns en formel som riktmärke.
X= avståndet mellan lådorna
(X*1,18) = lyssningsavstånd. (Tror det var så)

Är nu mycket nöjd med mina.(mycket tack vare att örat uppför sej normalt igen) Valde ut ett antal skivor som jag vet har en bra inspelning och allt lät som jag vill att det ska låta.
Däremot på andra inspelningar kan vissa vara väldigt skrikiga i diskanten.
Kan det va att diskanterna har en hög verkningsgrad så balansen mellan bra och dåligt är en tunn gräns.
Vad testar du för skivor ?

Diskanterna står enligt bygganvisning , Motstånd = 0 och mina dämpskivor enligt bilden. Lite extra ull under F87. Och allt står på mässingsklumpar.

Du var ju med i en träff när ni jämförde olika högtalare hur föll det ut ? T.ex jämförelse mot OA51. (Som jag funderar på att inhandla klon utav)
Kan den matcha i MMX ?

tct98

Inläggav tct98 » 2011-12-19 22:59

Den glada gubben med solbrillor ska vara en 8.
Alltså x*1,18

tct98

Inläggav tct98 » 2011-12-19 23:25

Glömde skriva att jag testade att stoppa ned en träbit mellan dom främre diskanterna. Magneterna är så kraftiga så att i normalläge så dras dom mot varandra. Detta gjorde att jag fick med lätt våld pressa ned träbiten mellan dom. Så fort träbiten var på plats så fanns det utrymme så träbiten glappade.
Kan detta påverka funktionen ?

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2011-12-20 13:41

Finns en post av IÖ där man ser en bättre bild av lyssnings/högtalar-avstånd. Riktningsstrålarna går i diskanternas "centrum" och vinkeln skall vara lite större (25?)grader istället för vanliga 23.
Om magneterna påverkar varandra vet jag inte men kanske tänkbart? Det får IÖ besvara han vet säkert :)
Högtalarna låter jättebra på intrumental och elektronisk musik. Det som inte funkar är rock-musik med cymbaler och elgitarrer där det händer mycket. Diane Krall på "Live in Paris" är jag inte nöjd med "s"-ljuden i sången.

OA51 är väldigt annorlunda men otroligt fint ljud :) slår MMX lätt i diskanterna och övre mellanregister (om det är vettigt att beskriva så) Men har inte i närheten samma förmåga i de djupare registren. OA51 bör man nog ha delade mot basar tycker jag.
På den träffen var den klara favoriten som gav det mest kompletta ljudet OA12 :)
OA116 lyssnade jag för lite på för att kunna jämföra.
De andra närvarande tyckte alla att det var något "konstigt" med MMX-diskanter (grötigt och inte riktigt luftigt)
I jämförelse tycker jag OA12 är klart bättre än MMX. Men eftersom Diskantelementen i detta fall var lika tror jag det är en inställningssak.
(skrivet via Ifön rättar stav/textkompleteringsfel när jag kommer hem)

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-12-20 16:35

Jag har lyssnat på dessa högtalare två gånger, och jag tycker att de är aningen
för ljusa och påträngande för min smak. Kanske många som tycker det och att
det är därför de inte säljer så bra? Bara en tanke. 8O
Alea iacta est.

tct98

Inläggav tct98 » 2011-12-20 21:31

Tack mx för inlägg. Nog dags att göra nåt.

Hade ett par OA5-2 som jag för ett par år sedan gjorde om till -3. Elementbestyckningen och delningsfiltret är identiskt med MMX. Tyckte då att OA5-3 lät fantastiskt bra. Var inte så van att lyssna då som man kanske har lärt upp sej nu. Men jag har inget minne av att jag någonsin tyckte att diskanten var skrikig.
När jag sedan återställde OA5 till original igen efter att ha köpt MMX lådorna så upplevde jag att OA5 lät skrikigt. Hade då ändrat i delningsfiltret till en kondensator som rekommenderades. Bytte kondensator ett par gånger för att sänka nivån vid delningsfrekvensen och det hördes direkt när man hade hittat rätt.

Kan det vara detta som bör göras med MMX, att testa med delningsfiltret för att se om det går att komma till rätta med det "skrikiga" ljudet. Kanske är det bara en liten justering som behövs.
Har provat med olika motstånd men det verkar inte vara det som behövs.

Som pappabas och jag själv har upptäck så låter dom mycket bra när man spelar lugn musik. Men så fort det blir mycket på en gång så "brister" det och man blir tvungen att sänka.

Tänker väl prova lite själv men har ytterst begränsade kunskaper i ämnet.
Kanske Ingvar Ö kan fundera lite................ eller någon annan ?

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2011-12-21 18:16

Jag är enig med dig :) tyvärr har jag inte kunskaper att avgöra vad som egentligen är problemet och utan den kunskapen ochmätutrustning är det svårt att göra något för oss?
Hade ju varit fantastiskt och det kunde åtgärdas med förändrade filter.
Det jag undrar är hur t.ex OA5.3 låter?
Min begränsade erfarenhet består som jag nämnt innan bara av lyssningsintryck av renoverade OA12 och OA116 med exakt samma diskanter och de hade inte dessa problem.
Är det F87? Men när jag sticker ned huvudet vid den så låter det hur bra som helst...
Skulle det vara en poäng att vinkla bredbandaren på liknande sätt som de högtalarna dvs med mer direktljud? Men då är det omfattande modifikationer av både lådan och filtret?
Jag bara spånar...
Men hur som haver är det uppenbarligen bara vi tre i denna tråd som äger dem så kanske är det inte av så stort allmänt intresse.. :(

tct98

Inläggav tct98 » 2011-12-21 19:01

OA5-3 låter väldigt bra. Men då kom jag ifrån OA5-2 , och där är skillnaden väldigt stor när man jämför.
Du tycker F87 låter bra , och har lyssnat på diskanterna i andra lådor och att dom lät bra där styr ju problemet till filtret.
F87 ska nog spela rakt upp för den blir nog väldigt vass om man riktar den.

Har suttit några timmar på skolbänken med denna sidan.
http://www.drkrupp.se/hifi/
Håller på och räknar och försöker förstå. Hittade en sak som jag måste prova innan jag vill säga nåt. Har beställt nya komponenter som förhoppningsvis dyker upp före fredag. Som tur är ju filtret av den enklaste typen så med lite envishet så.............

tct98

Inläggav tct98 » 2011-12-22 15:08

Pappabas du har pm

pedahl

Inläggav pedahl » 2012-01-08 18:25

pedahl skrev:
PappaBas skrev:Vad kul :) väntar spänt. Berätta gärna om mängd dämpmaterial och diskantdämpning.

Äntligen kommer mina intryck på OA5-MMX

Konfigurationen ser ut som följer:
Diskant inga ändringar
Lite extra isolering bakom Bas/mellan reg.
CD Harman-kardon HD990
Förstärkare Cambridge Azur 840A v2
Supra XLR kabel mellan CD o Först.
Högtalarkabel EKK
Lät dom stå och spela dagtid ganska lågt i en vecka.
Sedan började jag lyssna.
Diskanten luftig och fin men kanske lite för påträngande, i övrigt lät dom ganska tunt. :?
Efter att låtit dom spela på lite högre volym , till och från , låter dom nu efter nästan 2 månader riktigt bra. Så inspelnings tiden var avsevärd.
Diskanten är inte lika på trängande men jag dämpar diskanten lite med tonkontrollen (kanske sätter i ett motstånd så småningom).
Basen är djup och fin men jag skulle nog vilja ha lite mer attackbas.
Så jag är nöjd i det stora hela. :P

Lite ändringar sedan sist:
Tyckte inte riktigt jag fick till attackbasen, läste någon stans att någon fick "i gång" sina basar efter en riktig fest (med högljut spelande), varför inte prova.
Någon fest blev det inte men, lade högtalarna ner med basarna/mellanreg. mot varandra (0,6m mellan) jag fasvände den ena högtalaren skruvade upp ganska rejält och la ett sängtäcke över hela härligheten. Då lät det inte så farligt in till grannen. Spelade så i 2 timmar. Resultat Ja jag tycker nog det har blivit bättre.
Lyfte ur basarna/mellanreg. plockade väck de extra gullfiber jag lagt där innan , och fyllde i stället på med dämpull (fårull) från Hifikit ganska fluffigt .
Nu var basen klart bättre (torrare) för tex. Elbas och liknande.
Jag har också monterat 2 ohms motstånd till diskanterna (har även provat 1 och 4 ohm)
Jag har inte upplevt det skrälliga/skrikiga ni beskriver men tyckte att diskanterna var för ljusa innan bas/mellanreg. var ordentligt inspelade.
då blev balansen i ljudet bättre.
Nu känner jag mig nöjd.

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

Inläggav ivor-isobarik » 2012-02-21 04:17

Bara en nyfiken fråga:
Vad står MMX för?
Drag èm in through the telephone

Make the customer a Linnie

Linn-music for life

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2012-02-21 06:59

ivor-isobarik skrev:Bara en nyfiken fråga:
Vad står MMX för?

2010
Se http://www.carlssonplanet.com/uploads/1_oa-5-mmx-presentation_1sid.pdf
OD-11, 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 2xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2012-02-21 12:16

1000+1000+10 :)

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

Inläggav ivor-isobarik » 2012-02-21 15:18

Aha... Tack!

Linn-music for life

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2012-02-21 20:48

Det finns ett par OA5mod 2 med MMX konfig i pite som jag montrerat ivor, tyvärr låter dom inte homogent fastän Stefanw har kollat filtret och allt är ok..

Det finns lite att göra på dom anser jag :?
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2012-02-21 21:23

Jupp det gör det. Finns tråd på Carlssonplanet om MMX och mina och Olavs experimenterande och mätande. Gäller i hög grad OA5 med samma element.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2012-02-21 22:17

Och av den tråden (på Carlssonplanet) att döma så verka OA5-MMX suga håriga åsneballar på vissa inspelningar, om man ska tala klarspråk. Det tycker jag verkar mycket tråkigt för de som har investerat i högtalaren. Efter grafpros uttalande i nämnda tråd blev jag plötsligt sugen på att mäta på OA5-MMX.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

Inläggav ivor-isobarik » 2012-02-22 00:05

Vore trist ifall det var så att de spelar skokartong. De där gammelcarlsson som jag fått spelar solklart medoikert bredvid exempelvis Linnburkarna jag spelar på i vanliga fall men de har någonting som jag gillar och det känns som det borde vara görligt att få till dem någorlunda och de nya borde definitivt spela var min förhoppning.

Jag tycker det är charmigt med att sitta i "svärmen" när man loungelyssnar och jag upplever mina gamla 5/2 som hyggligt känsliga vilket gör att man lätt driver dem med som i mitt fall en gammal Linnstärkare från 1985 med skön värme och närvaro.

Kanske du bjussar på en kaffekopp någon dag Bassman och kanske få höra på underverken? Ryktet gör gällande att du har blivit med gramofon,kunde vara skojsigt att svarva lite vinyl..

Linn-music for life

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2012-02-22 01:13

ivor-isobarik skrev:Vore trist ifall det var så att de spelar skokartong. De där gammelcarlsson som jag fått spelar solklart medoikert bredvid exempelvis Linnburkarna jag spelar på i vanliga fall men de har någonting som jag gillar och det känns som det borde vara görligt att få till dem någorlunda och de nya borde definitivt spela var min förhoppning.

Jag tycker det är charmigt med att sitta i "svärmen" när man loungelyssnar och jag upplever mina gamla 5/2 som hyggligt känsliga vilket gör att man lätt driver dem med som i mitt fall en gammal Linnstärkare från 1985 med skön värme och närvaro.

Kanske du bjussar på en kaffekopp någon dag Bassman och kanske få höra på underverken? Ryktet gör gällande att du har blivit med gramofon,kunde vara skojsigt att svarva lite vinyl..

Absolut Ivor kaffe mod starkt finns alltid, "farbror hifi" som äger dessan 5.or är inte nöjd och som jag spontant kan säga ger dom för mycket närvaro än värme :? Tjötiga som en göteborgare skulle sagt..

Jag föredrar faktiskt original konfigen som det ser ut nu :roll:

Till veckan när allt lugnar ner sig så skall jag åka och hämta dom för att se om det går att åtgärda dessa burkar!
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2012-02-22 09:59

Den tanke jag har nu är att F87 exponerar de konstruktionssvagheter som finns i OA5?

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2012-02-22 10:59

PB, du har några förslag på Planeten du kan prova. :)
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-02-22 11:18

PappaBas skrev:Den tanke jag har nu är att F87 exponerar de konstruktionssvagheter som finns i OA5?

Kanske, eller också är det så att Stig Carlsson på den tiden utnyttjade vissa saker som utmärkte elementet 9710 i sina konstruktioner.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2012-02-22 12:52

petersteindl skrev:
PappaBas skrev:Den tanke jag har nu är att F87 exponerar de konstruktionssvagheter som finns i OA5?

Kanske, eller också är det så att Stig Carlsson på den tiden utnyttjade vissa saker som utmärkte elementet 9710 i sina konstruktioner.

MvH
Peter

Efter att ha läst den andra tråden är jag rätt övertygad om att det är så.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
UnholyRishna

Inläggav UnholyRishna » 2012-02-22 13:04

Dock så lät ju original OA5 betydligt värre än OA5MMX enligt mig. ;-)

Frågan är om inte denna typ av högtalare är dömd att gröta ihop komplex musik, och kanske därmed bli vass. Sen är frågan om det beror på problem som uppstår pga. interferenser mellan de olika elementen, eller om det beror på väggreflexen.

Hoppas verkligen att det går att få ordning på detta.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-02-22 13:06

Naqref skrev:
petersteindl skrev:

MvH
Peter

Efter att ha läst den andra tråden är jag rätt övertygad om att det är så.

I sådant fall kan det vara intressant för Daddybass och övriga sökare att titta lite på 9710:an för att förstå vad Stig har gjort?

Troels har ju mätt lite på den, kanske inte så man skall i en OA-högtalare mäta men det berättar väl lite om elementet iaf.

http://www.troelsgravesen.dk/philips9710.htm
Head of Design - Acoustic Illusion AB

FöregåendeNästa

Återgå till Carlsson Illuminati