Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
Nattlorden skrev:petersteindl skrev:Stig Carlsson valde att åtgärda detta genom att polaritetsvända mellanregistret och även polaritetsvända diskanten
på vilket sätt gör detta något bättre än att polaritetsvända basen? (om nej, jag märker inte ord, jag undrar faktiskt på allvar om det är någon skillnad på de två förfarandena)
grafpro skrev:Filtret börjar ta form. Vad tror ni? Visst ser det bra ut!
petersteindl skrev:Per definition väljs det polaritet så att DC+ på högtalarklämmorna renderar i konrörelse utåt i rummet. Stig Carlson valde att följa detta.
Nattlorden skrev:petersteindl skrev:Per definition väljs det polaritet så att DC+ på högtalarklämmorna renderar i konrörelse utåt i rummet. Stig Carlson valde att följa detta.
Ok, ingen som helst teknisk skillnad då. Så då fasvänder man basen och högtalarklämmorna.
Kraniet skrev:ett litet varnande ord bara när det kommer till kablar med krokodilklämmor. Jag köpte ett par billiga på kjell och de varierar enormt i motstånd. de "bästa" har bara 0,5ohm motstånd medan de "värsta" har 3ohm i motstånd! Det här påverkar filtrets funktion rätt så markant.
För mig visade det sig i att jag inte fick det resultat jag simulerat när jag väl mätte. Men med flera ohm extra motstånd i kopplingarna mellan förstärkare, filter och högtalare så är det knappast förvånande..
grafpro skrev:Därefter vidtog nivåanpassningen mellan de tre registren. Baselementet är ju nu 8ohm i stället för 5,2, och har dessutom ett par dB lägre känslighet. Då blir man lite nervös. Tänk om både diskant och mellanregister måste dämpas 6dB, vilket detta tyder på. Då blir totala känsligheten i lägsta laget och dessutom rubbas filtret en hel del om man lägger på så stora dämpmotstånd. Men försynen är ibland hjälpsam. Det visar sig vid rumsmätning och lyssning att 3dB dämpning ger bra balans. Det får man med 3,9 ohm seriemotstånd till diskantfiltret, som redan med standardinställning med tonbyglarna har 1,2 ohm inkopplat, samt med 10ohm dämpmotstånd mot mellanregistret som redan har 4,7 ohm inkopplat via tonbygeln. Detta rubbar filterkurvorna obetydligt. Återkommer med kompletta filterritningar och filterbilder.
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster