Kalejdokom skrev:Ett element jag varit sugen på att testa i Carlsson är SB17NRX. Utan djupare simuleringar ser det ut att funka bra i volymer liknande OA14 (35liter @ 35Hz) Någon som har mer erfarenhet av den basen? Priset är dessutom helrätt.
171 mm ytterdiameter kan eventuellt ställa till lite problem, men går kanske att lösa med en distansring.
Ja, jag har en liggande och har gjort lite första test. Basen blir bra. Den kräver en liten distansring för att passa mekaniskt. Men den kräver också filterändring. Kör man den direkt får man en ganska krafig svacka 1-2kHz och för hög nivå över hela diskantregistret.
Men med ändrat filter kan man fixa den saken - och få till en annan mycket intressant förbättring: SB17 funkar nämligen bra en bit över 2kHz så man skulle kunna dela diskanterna högre än nu. Det vore en välsignelse, då blir man av med den hörbara disten 1-2kHz från diskanterna! Det skulle kunna bli jäkligt bra. Win-win-situation. Distorsion ligger mycket bra, betydligt bättre än B65oaII.
Så snart jag får tid kommer en byggtråd men vänta inte, kul om någon annan jobbar parallellt med detta.
Drev HiFi-butik med Sonabprodukter, byggde studio- och orkesterelektronik och gav ut vinylinspelningar i ett tidigare liv. Gillar modern konstmusik. Är sannolikt tondöv.