Carlsson OA-5-MMX

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-11-13 21:07

Naqref skrev:Viktigast här är att notera att takreflexen är 5dB starkare än direktljudet i området 2-4kHz. Det ger ett kraftigt interferensbeteende som är klart hörbart.

Men är det introducerat i mmx? Är det inte ett inbyggt problem i OA-5-konfigurationen?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2012-11-13 21:40

Spelar det någon större roll? Om det var där i ursprunget ska man då duplicera ursprungsfelen? Eller ska man göra konstruktionen modern?
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-11-13 23:29

Naqref skrev:Spelar det någon större roll? Om det var där i ursprunget ska man då duplicera ursprungsfelen? Eller ska man göra konstruktionen modern?

Så vitt jag förstod det hela så var det hela bara frågan om att ge originalet tillgång till några decenniers elementutveckling. De designproblem (exempelvis att de bara är halvdana stereohögtlare) som härrör till konceptet som sådant finns naturligtvis kvar. "Hur hade den kunnat låta då om elementen hade varit kapablare på den tiden?" Att den skulle kunna konkurrera med modernare Carlsson har jag nog aldrig trott.

Användarvisningsbild
UnholyRishna

Inläggav UnholyRishna » 2012-11-13 23:36

Precis som originalet, så låter dessa högtalare väldigt illa i mina öron.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-11-13 23:40

Nattlorden skrev:
Naqref skrev:Spelar det någon större roll? Om det var där i ursprunget ska man då duplicera ursprungsfelen? Eller ska man göra konstruktionen modern?

Så vitt jag förstod det hela så var det hela bara frågan om att ge originalet tillgång till några decenniers elementutveckling. De designproblem (exempelvis att de bara är halvdana stereohögtlare) som härrör till konceptet som sådant finns naturligtvis kvar. "Hur hade den kunnat låta då om elementen hade varit kapablare på den tiden?" Att den skulle kunna konkurrera med modernare Carlsson har jag nog aldrig trott.

Men misslyckades man inte med det? Helt seriöst, högtalaren är väl inte någon jättehöjdare?

Jag måste säga att den mer känns insåld med mördande reklam än med målsättningen att förvalta Stigs minne. Jag förstår verkligen inte varför man valde den överhuvudtaget?

Konspiratoriskt skulle man kunna tänka sig att man ville få avsättning för just det där baselementet, bredda dess användningsområde lite. Det sitter ju i en annan kommersiell högtalare också, i modifierat skick.

Mycket skitsnack om den där skapelsen nu, men när man får höra hur kunder blivit bemötta (eller rättare sagt inte bemötta) av SSC blir man ju ledsen.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-11-13 23:43

MagnusÖstberg skrev:Det sitter ju i en annan kommersiell högtalare också, i modifierat skick.

Är det så? Inte tvärt om, att den andra versionen är originalet som sedan modifierats för att passa oa-5?

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-11-13 23:49

Nattlorden skrev:
MagnusÖstberg skrev:Det sitter ju i en annan kommersiell högtalare också, i modifierat skick.

Är det så? Inte tvärt om, att den andra versionen är originalet som sedan modifierats för att passa oa-5?

Inte om man läser de dokument som bl.a. Hifi-kit tillhandahåller.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-11-13 23:51

Nej. Hesselvallaren har det modifierade elementet.

Om man nu vill kalla det för en kommersiell högtalare. :)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2012-11-13 23:55

De är väll exakt samma element i Hesselvallarna, ingen modning åt något håll?
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-11-13 23:56

Nopp, deras element har starkare motorsystem, mer magnet. Typ.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

Inläggav ivor-isobarik » 2012-11-14 00:04

Trist läsning hursomhelst,jag och Pekka fick ett par ursprungstalare när vi under en Linnköpsresa i Oslo övernattade hos kamrat i Avesta från ett moppeforum,jag visste varken hur de skulle rymmas i bilen tillsammans med ett par paketerade Linn Keltik eller om de var värda besväret att trängas med de hundra återstående milen men jag måste säga att jag tycker väldigt mycket om dessa mina nya husdjur,vad som gick snett i moderniseringen har jag ingen aning om,det borde ju kunna vara görligt att utveckla den vidare till det bättre,han var nog en slug farkost han Carlson i alla fall.

Lättflörtade som ett par Linn Unik ungefär,dessa ska få bo i min inglasning när(om)den någonsin blir färdig och skänka mig mycken glädje. Nu kom ett par underbara isobariska skapelser via Tradera in i mtt liv vid namn Linn Sara så jag måste nog snart ha fler uterum för att det inte ska bli garagerande av alla mina lådformade vänner..
Drag èm in through the telephone

Make the customer a Linnie

Linn-music for life

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2012-11-14 12:29

jag har visserligen bara hört MMX en gång och inte under optimala förhållanden (eller kanske var det det?) men jag upplevde att de lät rätt så bra.
Nu är jag ingen kännare av OA-högtalare och inte speciellt imponerad av principen som sådan , iaf inte i de äldre modellerna, så jag kanske är fel person att fråga..
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-11-14 13:54

Vet inte om det är någon ide att jag skriver något i den här tråden då det
ser ut som om den är startad i ett syfte och det syft4t kommer att pressas
igenom oavsett vad jag skriver, men för protokollet vill jag skriver några så
saker som jag tycker borde sägas:

1. Pappabas kontaktade mig om att han inte tyckte att MMX lät så bra som
han initialt hade tyckt (hans första omdöme var översvallande). Jag lyssande
på det han berättade, och jag erbjöd mig att ta med mig mätutrustningen
åka vart som helst i landet där de som hade invändningar hade lyssnat på
högtalarna, så jag kunde få höra just det de hörde, med samma programmat-
erial, i samma rum. Jag berättade även att det fanns några saker som jag
själv gärna ville ändra på högtalarna och som jag hade tänkt att skriva om i
kommande MoLt.
Fortsättningen blev något helt annat än jag väntat mig - först så blev jag
instruerad att jag skulle lyssna hos hifi-kit istället(!) och sedan kom ett fler-
tal synnerligen ovänliga inlägg från Pappabas på olika forum. Då tappade
jag lusten.

2. Jag har alldeles nyligen läst på grafpros hemsida vad han skriver om de
egenskaper som både MMX och elementen ifråga har (både F87 och T22),
och han skissar också på några möjliga alternativa filterdimensioneringar.
Jag håller med om nästan allt han skriver. Och hans förslag på filterjuster-
ingar är på precis samma linje som de jag gjort.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2012-11-14 15:32

ehm... det där är väl inte i helt med sanningen överenstämmande...

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2012-11-14 15:38

PappaBas skrev:ehm... det där är väl inte i helt med sanningen överenstämmande...

Det där är inget ovanligt. Lär dig leva med det. :wink:
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-11-14 15:52

PappaBas skrev:ehm... det där är väl inte i helt med sanningen överenstämmande...

Vad är det som inte stämmer?

/ B

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2012-11-14 16:00

IÖ: Jag tänker inte gå i någon slags polemik om ditt faktiskt rätt förvånande inlägg.
Men kan väl påpeka att jag inte kan påminna mig att jag i något sammanhang brukar uttrycka mig otrevligt? Dessutom har jag gjort allt jag kunnat för att inkludera dig från första början.

För övrigt återger du förloppet med en rent utav förbluffande grad av selektivitet? Men jag förstår att det ibland är svårt att hålla sig objektiv och nöjer mig med att konstatera att det är din subjektiva upplevelse och den kan ingen ta ifrån dig.

Men om du nu äntligen bestämt dig för att hjälpa MMX ägarna så låter det väl bra.

Jag har den största respekt för dig som högtalarkonstruktör, jag tycker en person med din kunskap kan kosta på sig att vara lite ödmjuk för att det kanske inte blev så bra i detta fall? Det gör ju inte att dina andra alster blir sämre? Men bra att du äntligen gör det då.

Men som sagt så nöjer jag mig med att konstatera att din uppfattning av historien markant skiljer sig från min och tct98s (som nu faktiskt råkar veta precis allt jag skrivit till dig och dina svar och som jag hade nästan daglig kontakt med).

Så vi kanske skall lämna det därhän och du kanske kan koncentrera dig på att få ordning på MMX?
Senast redigerad av PappaBas 2012-11-14 16:09, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2012-11-14 16:05

Bill50x skrev:

/ B

Jag finner inte att diskutera "vem som sa vad" som något som på något sätt kommer leda frammåt och ge någonting.
Jag nöjer mig med att konstatera att det är så IÖ väljer att minnas händelseförloppet.
det är väl Modus IÖ :lol:

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-11-14 16:16

PappaBas skrev:
Bill50x skrev:
Jag finner inte att diskutera "vem som sa vad" som något som på något sätt kommer leda frammåt och ge någonting.
Jag nöjer mig med att konstatera att det är så IÖ väljer att minnas händelseförloppet.

En hedervärd inställning!

Vad jag suktade efter var inte "vem som sade vad" utan snarare vad som i IÖ´s P1 inte stämmer med din upplevelse.

/ B

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2012-11-14 16:17

Gwidon skrev:
Vi hade en intensiv period när vi upptäckte att något var fel med MMX /.../. Som Pappabas skriver så kom vare sej konstruktören eller SSC till våran hjälp. Tvärtom så reagerade dom liksom strutsen att det var bäst att gömma sej i sanden efter några märkliga kommentarer om vad vi höll på med. MMX låter inte helt tokigt men kräver som sagt rätt rum eller viss handpåläggning med dämpning. Men höll inte alls vad som lovades i artiklarna som föregick lanseringen.

Jag tror att det var i tidskriften HiFi+ som Öhman haft sin intervju, denna i samband med lanseringen av QM10 i vilken han uttryckte sig om sina ”ad hoc” konstruktioner. Det verkar så att OA-5-MMX också är en av dem…

Alla ni säkert minns historien med LTS 3v-F1, Öhmans tidigare konstruktion för LTS räkning, som liksom den nu aktuella OA-5-MMX (även den tillskriven LTS) hade exakt samma problem , den lät dåligt. Då handlade det om klangen i röstgrundområdet, många av dem som köpte högtalarna klagade på störande resonanser. Och hans attityd varit liknande: att gömma sig i sanden, innan han äntligen föreslagit ändringar i filtret, för att försöka åtgärda felet. Detta slutade med ny konstruerade baselement , som för några extra tusen kronor skulle bytas till för att ge högtalarna det kvalité man från början förväntat sig.

Varför skriver jag allt detta? Därför att jag inte kan stå ut med Öhmans attityd till alla de människor som skänkte honom sitt fullständiga förtroende (och särskillt till LTSare, som bokstavligen avgudar honom) och hoppades på en produkt som motsvara hans kunnande och är värd de pengar man för den betatalat . Alltså konstruerar han högtalare för LTS räkning, högtalare som alla har rätten att förväntas komma att till 100% leva upp till LTS ideal och principer om det optimala ljudresultat, dvs- bästa högtalare någonsin - och vad är det han levererar ? Nonchalant konstruerade, halvbra högatalare som de flesta tycker att deminst sagt låter otillfredsställande… Alltså, man har rätten att fråga sig – varför? Hur kunde han, Sveriges ledande expert på audiofila högtalare, släppa ut på marknaden en sådan bristfällig produkt? Är hans egen självgodhet så pass hög att han kanske tycker att det räcker att få eget namn förknippat med produkten för att få den automatiskt låta förträfflig?

Min teori är att det helt enkelt handlar om pengar –vad annars?. Har han säkert sin andel i den vinst HiFi Kit gör på försäljningen av de byggsatser han signerat, och, som vi alla vet, en halv bra produkt behöver förbättras, så det slutligen kommer en ”MkII” version ( se historien med 3v-F1), som naturligtvis ger extra tillskot till bankkontot. Har du någon annan teori?

Att säga, som HiFi&Musik gjort, om högtalare ” Fullt party poäng, alltså”, det är det samma som att förneka den allt som begreppet hifi innebär. Men ha tålamod.. Om du kan leva med dina OA-5-MMX ett par år till, so kommer ”MkII” varianten och du för ett par tusen får möjligheten att förbättra saken . Till dess, alltså!!!

Det har ju sedan länge framgått att en av dina favorithobbys är att stalka IÖ med dina sykofantiska reflektioner över det senaste numret av MoLt. Nu när han inte längre skriver I MoLt får du väl ta vad du hittar på forum kan jag tänka. OA5-debaclet var väl gefundenes Fressen. Vad gäller 3v-f1, -f4 och -f2 så stämmer så vitt jag kan se inget som du skriver och då har jag ändå läst allt som står att läsa om dessa konstruktioner, inkl. brevfrågor i MoLt. Att -f2 varianten tillkom beror UPPENBART på att de nya element som blev tillgängliga först åtskilliga år efter det att LTS 3v-f1 och -f4 var färdiga. Förändringen ger djupare och starkare bas med endast två element och är betydligt överkomligare än -f4. Hur du tror att han skulle kunna tjäna ihop någon rimlig timpenning på konstruktionsarbetet och produktion är för mig en gåta med tanke på den i sammanhanget lilla försäljning som det handlar om.

OA5-MMX är en annan fråga. Jag skulle inte köpa den idag, med tanke på vad framför allt grafpro har skrivit. Men hur i hela helvete man tror att man skall få något bra svar genom att publikt trycka upp någon i ett hörn istället för att konstruktivt kunna lösa problemet i lugn och ro går över mitt förstånd. IÖ måste haft skäl till att dimensionera MMX på det sätt han gjorde och han måste rimligen ha skäl till att tänka sig modifiera dem. Detta vore mycket intressant att få veta av många skäl. Att få en chans att trycka till IÖ tycker jag låter som ett av de absolut lägsta.

DQ-20
Lakej
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2012-11-14 16:28

det jag inte förstår är hur man kunnat inbilla sig att IÖ skulle kunna "trolla bort" de problem som högtalaren har i grunden. Hur bra kan det bli med en högtalare utformad så som OA5 ser ut?
Nu verkar det som att det finns skäl till att ändra filtret men grunderna i högtalaren kommer alltid finnas och med dessa kommer en hel del problem.
Vidare antar jag att det funnits skäl till att dessa filterändringar inte gjordes från början. Antagligen har det nåt att göra med att högtalaren skulle vara lik originalet.

Men att det inte går att åstadkomma vilka mirakel som helst utifrån vissa givna parametrar trodde jag var allmänt känt..
Mvh
Magnus

Gwidon

Inläggav Gwidon » 2012-11-14 17:38

Vad gäller 3v-f1, -f4 och -f2 så stämmer så vitt jag kan se inget som du skriver och då har jag ändå läst allt som står att läsa om dessa konstruktioner, inkl. brevfrågor i MoLt

Jag har nämnt bara 3v-f1. Resten är ditt påhitt. Och att du har svårt att hitta något spår av klagomålen i MoLT inte bero bara på ditt selektiva sökande, utan på vem varit dess chefredaktör då . Men de finns. Resten du skriver om dessa högtalare, i det här aktuella sammanhanget, saknar helt allmän giltighet.

Personliga påhopp som ett argument i ditt inlägg förstärker knappast dess klena innehåll, och fullständigt diskvalificerar dig som eventuell samtalspartner.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2012-11-14 17:38

Kraniet skrev:det jag inte förstår är hur man kunnat inbilla sig att IÖ skulle kunna "trolla bort" de problem som högtalaren har i grunden. Hur bra kan det bli med en högtalare utformad så som OA5 ser ut?
Nu verkar det som att det finns skäl till att ändra filtret men grunderna i högtalaren kommer alltid finnas och med dessa kommer en hel del problem.
Vidare antar jag att det funnits skäl till att dessa filterändringar inte gjordes från början. Antagligen har det nåt att göra med att högtalaren skulle vara lik originalet.

Men att det inte går att åstadkomma vilka mirakel som helst utifrån vissa givna parametrar trodde jag var allmänt känt..

Jag gissar att IÖ ville behålla konstruktionen så intakt som möjligt men med bättre element. Med tanke på hur hårt Stig Carlssons övriga konstruktioner har modifierats genom åren är det alltså inte en högoddsare att den inte skulle falla alla på läppen. Den går alltså samma öde till mötes som alla andra Carlsson-konstruktioner. Grafpro har ju redan skissat på en modifiering. Vad jag förstår kvarstår endast en dipp kring 2 kHz som är svår att åtgärda pga av båda elementen har en svacka där. Återstår att se vad IÖ föreslår för den som inte gillar konstruktioner som låter som om Stig Carlsson hade gjort dem...
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2012-11-14 18:02

Gwidon skrev:Personliga påhopp som ett argument i ditt inlägg förstärker knappast dess klena innehåll, och fullständigt diskvalificerar dig som eventuell samtalspartner.

Jag förstår att du tar det som ett personligt påhopp. Vad jag INTE förstår är varför du tror att jag skulle vilja ha dig som samtalspartner. Mitt syfte är bara att för andra läsare påpeka två faktum, nämligen att du har en historia av oprovocerade magsura inlägg riktade mot IÖ och MoLt (som du enligt egen utsago läser på biblioteket trots dina uppenbara aversioner) samt att dina påståenden motsägs av fakta. Hur just du uppfattar giltigheten i det jag skriver är jag dock inte så bekymrad om.

/DQ-20
Klen lakej
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
UnholyRishna

Inläggav UnholyRishna » 2012-11-14 19:01

DQ-20 skrev:
Kraniet skrev:det jag inte förstår är hur man kunnat inbilla sig att IÖ skulle kunna "trolla bort" de problem som högtalaren har i grunden. Hur bra kan det bli med en högtalare utformad så som OA5 ser ut?

Jag gissar att IÖ ville behålla konstruktionen så intakt som möjligt men med bättre element. Med tanke på hur hårt Stig Carlssons övriga konstruktioner har modifierats genom åren är det alltså inte en högoddsare att den inte skulle falla alla på läppen. Den går alltså samma öde till mötes som alla andra Carlsson-konstruktioner. Grafpro har ju redan skissat på en modifiering. Vad jag förstår kvarstår endast en dipp kring 2 kHz som är svår att åtgärda pga av båda elementen har en svacka där. Återstår att se vad IÖ föreslår för den som inte gillar konstruktioner som låter som om Stig Carlsson hade gjort dem...

Det är möjligt att det är som du skriver. Originalet låter ju trots allt ännu sämre. Och jag har ännu inte hört någon 60- eller 70-talare som rett ut att spela t.ex. metal på ett tillfredsställande vis. Och då inkluderar jag renoverade/uppgraderade varianter. Schmutzigers OA116 gjorde mig dock nyfiken, men har inte lyssnat tillräckligt på dem.
Tror att hela konceptet med multipla diskanter samt en massa väggreflexer omöjliggör ett ljud som är tillräckligt rent och interferensfritt för att kunna spela annat än gles musik.

Gwidon

Inläggav Gwidon » 2012-11-14 19:26

DQ-20 skrev:
Gwidon skrev:Personliga påhopp som ett argument i ditt inlägg förstärker knappast dess klena innehåll, och fullständigt diskvalificerar dig som eventuell samtalspartner.

Jag förstår att du tar det som ett personligt påhopp. Vad jag INTE förstår är varför du tror att jag skulle vilja ha dig som samtalspartner. Mitt syfte är bara att för andra läsare påpeka två faktum, nämligen att du har en historia av oprovocerade magsura inlägg riktade mot IÖ och MoLt (som du enligt egen utsago läser på biblioteket trots dina uppenbara aversioner) samt att dina påståenden motsägs av fakta. Hur just du uppfattar giltigheten i det jag skriver är jag dock inte så bekymrad om.

Har jag någonstans sagt att JAG skulle välja ha dig ? Det är du som har i ditt inlägg vänt dig till mig , och inte tvärtom. Att Öhman och MoLt, hos vissa på detta forum, har status som heliga kor ger dem inte immuniteten mot kritisk åskådning. Och nej, mina påstående motsägs inte av fakta, de motsägs av dig, något som jag dock är inte så bekymrad om…
Senast redigerad av Gwidon 2012-11-17 15:03, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-11-14 19:39

PappaBas skrev:IÖ: Jag tänker inte gå i någon slags polemik om ditt faktiskt rätt förvånande inlägg.
Men kan väl påpeka att jag inte kan påminna mig att jag i något sammanhang brukar uttrycka mig otrevligt? Dessutom har jag gjort allt jag kunnat för att inkludera dig från första början.

Det gjorde du verkligen, och du var mycket trevlig då också.

PappaBas skrev:För övrigt återger du förloppet med en rent utav förbluffande grad av selektivitet? Men jag förstår att det ibland är svårt att hålla sig objektiv och nöjer mig med att konstatera att det är din subjektiva upplevelse och den kan ingen ta ifrån dig.

Vet inte vad det är som du tycker saknas. Jag berättade om den första
mycket trevliga initiala kontakten, att jag mer än gärna villa hjälpa er och
att jag kunde tänka mig komma åkande vart som helst där ni kunde visa
mig de problem ni upplevde (det tycker inte jag är att stoppa huvudet i
sanden) och om att mitt förslag senare viftades bort och jag skulle åka till
hifi-kit och lyssna själv, och att jag tappade sugen helt när jag såg hur du
började sprida ovänligheter på jag tror det var CP.

Men jag håller med om att du verkligen inte brukar vara otrevlig, verkligen
inte, så jag blev minst sagt förvånad. Och jag skrev till dig när jag såg
vad du hade skrivit och hur ledsen jag var över att ha läst det, det tror
jag du minns.

PappaBas skrev:Men om du nu äntligen bestämt dig för att hjälpa MMX ägarna så låter det väl bra.

Det var ju det första jag se att jag ville.

PappaBas skrev:Jag har den största respekt för dig som högtalarkonstruktör, jag tycker en person med din kunskap kan kosta på sig att vara lite ödmjuk för att det kanske inte blev så bra i detta fall?

Låt mig säga såhär: Jag har aldrig varit inblandad i någon högtalare som
jag fått höra så mycket positiv återkoppling om, som OA- MMX. Ett flertal
personer har berättat att de har givit dem en större musikupplevelse än
de fått från någon annan högtalare någonsin. Även reaktionerna från SR-
spelningen var översvallande.

Jag tycker högtalaren har både goda och lite mindre goda egenskaper,
men det är subjektivt och vissa delar handlar ju också om konceptet som
sådant, och är lite subjektivt. Vissa gillar det och andra gillar det mindre.

Inte konstigt med det. Alla högtalare behöver inte vara för alla människor.
Det är därför man bör se till att lyssna på dem (inte bara dessa utan alla
man är intresserad av) och det är därför jag krävde att hifi-kit skulle ha
ett par som de kunde visa.

Självklart vill jag bidra med vad jag kan för att göra dem ännu bättre. Det
har dock sålts rätt så många av dem, och jag kan ärligt säga att de posi-
tiva kommentarerna har varit kraftigt övervägande. Skälet till att jag tar
era synpunkter i allra högsta grad på allvar är dock att de dels är så pass
samstämmiga med varandra och att de dessutom stämmer med vad jag
själv hör, även om jag inte skulle beskriva problemen som alls så stora.

Och som sagt - det var meningen att några olika varianter av filter skulle
visas, i kommande artikeldelar. Men när mina artiklar plötsligt inte var väl-
komna längre så gick liksom luften ur mig. Att mötas av otack och kritik
när man bara försökt göra saker som skall vara till glädje för andra, gör till
sist att ingen glädje och inspiration finns kvar.

PappaBas skrev:Det gör ju inte att dina andra alster blir sämre?

Det hoppas jag verkligen inte, och jag vill även påminna om att jag bara är
"lånad ingenjör" till detta projekt. Det är SSC som står för konstruktionen.

PappaBas skrev:Men bra att du äntligen gör det då.

Nu var det väl inte riktigt det jag skrev, men vad tusan, om mina insatser
nu uppskattas så skall jag inte vara den som är den. Självklart vill jag ju
hjälpa till, det vill jag alltid!

Men jag kommer att behöva er hjälp, för det är ju ur ERT perspektiv som
det behöver ses när målet är att NI skall bli nöjda. det är ju ni som jag vill
skall vara nöjda. Som jag skrev tidigare - jag skulle mycket uppskatta om
ni kunde demonstrera problemen.

Kan du inte ringa mig så bestämmer vi hur det skall gå till. (070 - 23 32 32)

PappaBas skrev:Men som sagt så nöjer jag mig med att konstatera att din uppfattning av historien markant skiljer sig från min och tct98s (som nu faktiskt råkar veta precis allt jag skrivit till dig och dina svar och som jag hade nästan daglig kontakt med).

Så vi kanske skall lämna det därhän och du kanske kan koncentrera dig på att få ordning på MMX?

Och vad var det där för slutsläng då? :?

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2012-11-15 15:36, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-11-14 19:46

I nya numret av MoLT (nr 3, 2012) skriver Claes W "... Carlsson OA5-MMX, konstruerad av Ingvar Öhman genom Stiftelse Stig Carlsson, SSC".

PS. sid 18, om någon vill kolla
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2012-11-14 20:03

PerStromgren skrev:I nya numret av MoLT (nr 3, 2012) skriver Claes W "... Carlsson OA5-MMX, konstruerad av Ingvar Öhman genom Stiftelse Stig Carlsson, SSC".

PS. sid 18, om någon vill kolla

Är inte det den där elaka tidningen som har en chefredaktör som inte låter Ingvar göra precis som han vill?
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-11-14 20:05

PerStromgren skrev:I nya numret av MoLT (nr 3, 2012) skriver Claes W "... Carlsson OA5-MMX, konstruerad av Ingvar Öhman genom Stiftelse Stig Carlsson, SSC".

Vilket ju styrker precis det Ingvar skriver ovan, även om det hade kunnat uttryckas bättre.

FöregåendeNästa

Återgå till Carlsson Illuminati