Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
NiklasF skrev:Skrev ett inlägg i en annan tråd som visst togs bort ( eller rättare sagt, jag hittar det inte iaf )
Men gör ett försök igen.
Förstår inte varför det är så upprörda känslor, hade det mätts på någon annan högtalare( JBL,Martin Logan, Focal, QRS osv osv ) som inte hade presterat så bra resultat så hade det antagligen inte blivit sådant rabalder.
NiklasF skrev:Skrev ett inlägg i en annan tråd som visst togs bort ( eller rättare sagt, jag hittar det inte iaf )
Men gör ett försök igen.
Förstår inte varför det är så upprörda känslor, hade det mätts på någon annan högtalare( JBL,Martin Logan, Focal, QRS osv osv ) som inte hade presterat så bra resultat så hade det antagligen inte blivit sådant rabalder.
§ 2 Ljudtekniska Sällskapets syfte
Ljudtekniska Sällskapet är en ideell, från kommersiella intressen fristående förening med syfte att främja en ljudteknisk utveckling med högre ljudåtergivningskvalitet som mål verka för uppkomsten av bättre och mer prisvärd ljudteknisk utrustning sprida kunskap – baserad på objektivt verifierbara fakta med tonvikt på återgivningsförmågan – om ljudteknisk utrustning hjälpa medlemmarna att upptäcka bra musik och bra musikinspelningar medverka till utbyte av erfarenheter av musik och ljudteknik mellan medlemmarna anordna medlemsmöten om musik och ljudteknik på olika sätt bidra till en fri och öppen debatt om musik och ljudteknik, såväl inom som utanför föreningen utge en medlemstidskrift sprida information via övriga lämpliga medier som exempelvis Internet.
Fjonkalicious skrev:Johan Lindroos och LTS ställningstagande är minst sagt förvånande. Precis lika förvånande att man har en högtalarproducent med i styrelsen. (Jag vet inte om fler ha marknadsanknytning?)
Om man läser paragraf 2 i LTS stadgar.§ 2 Ljudtekniska Sällskapets syfte
Ljudtekniska Sällskapet är en ideell, från kommersiella intressen fristående förening med syfte att främja en ljudteknisk utveckling med högre ljudåtergivningskvalitet som mål verka för uppkomsten av bättre och mer prisvärd ljudteknisk utrustning sprida kunskap – baserad på objektivt verifierbara fakta med tonvikt på återgivningsförmågan – om ljudteknisk utrustning hjälpa medlemmarna att upptäcka bra musik och bra musikinspelningar medverka till utbyte av erfarenheter av musik och ljudteknik mellan medlemmarna anordna medlemsmöten om musik och ljudteknik på olika sätt bidra till en fri och öppen debatt om musik och ljudteknik, såväl inom som utanför föreningen utge en medlemstidskrift sprida information via övriga lämpliga medier som exempelvis Internet.
Kraniet skrev: Att stå på läktaren och häckla är ju knappast konstruktivt alls.
Kraniet skrev:Men att mätningarna som sådana skulle vara felaktiga ifrågasätter jag. Det är ju mätt i flera olika riktningar både på avstånd och närfält. På vilket sätt är de inte representativa?
Vee-Eight skrev:Mätningen i sig må vara en sak, säkert bra gjord etc. Men det är inte alls vad det handlar om. LTS verkar ha betett sig synnerligen amatörmässigt vid hanteringen av materialet till artikeln. Om man inte vill vara konspiratoriskt så kan man med rätt kalla det naivt. Jag förstår mkt väl varför Larsen Hifi numer kommer att avråda andra i branschen att bidra med utrustning.
Nu är inte mina kunskaper de bästa gällande akustik, men det verkar som om ortoakustiska högtalare alltid mäter kass, om de jämförs med konventionella högtalare. Det krävs en hel del kunskap om ortoakustik för att förstå varför, och hur man istället skall mäta för att kunna förklara lyssningsresultatet. Här fick inte heller Larsen Hifi möjlighet att kontrollera om testgruppen förstått vad de gjorde.
Kraniet skrev:Men att mätningarna som sådana skulle vara felaktiga ifrågasätter jag. Det är ju mätt i flera olika riktningar både på avstånd och närfält. På vilket sätt är de inte representativa?
Jag antar det kommer gå att läsa i Molt framöver. Men vilka mätningar skulle man velat ha med?
Fjonkalicious skrev:
Vidare har jag inget att intresse för att delta i LTS. Jag gillar deras syften och avsikter, men jag tycker genomförandet haltar och sammansättningen i ledningen/styrelsen är påverkad av marknaden iom aktiva aktörers deltagande.
Då väljer jag hellre att bidra på andra sätt.
Mvh
single_malt skrev:Har det undgått dig att de inscannade plotterremsorna med ursprung i IÖ:s mätutrusting har visat att hans egna högtalare mäter exemplarisk men andras har "fulare" kurvor? Motsvarande har de flesta oberoende mätningar visat "fulare" kurvor för IÖ:s högtalare. Jag drar slutsatsen att det är något som måste redas ut om man ska kunna dra någon slutsats. Kanske Johan Lindroos eller Morello (eller nån annan)som har använt IÖ:s utrustning försöka förklara vad skillnaderna kan bero på?
Kraniet skrev:Morello utvecklade sina egna högtalare med IÖs utrustning.
30Hzbone skrev:Under rubriken Larsen 4 i skarpt läge i nämnda lyssningstest
så redogör Ove Bengtsson, också styrelseledamot i LTS, om sina upplevelser av Larsen 4.
Av texten att döma så verkar Ove nöjd med återgivningen, via Larsen 4, i sitt vardagsrum.
Ove slutar med:
"Som sammanfattning kan jag väl säga att jag tror att om jag skall lägga mer pengar på ljudet
så gör jag det nog på annat än högtalarna till att börja med."
Fjonkalicious skrev:Vidare syftar mitt inlägg där man skriver att man står för en fri ich öppen debatt. Hur pass fri och öppen är den om 1. Man inte kan bidra med artikeln så att debatten blir öppen. 2. Inte väljer att kommentera eller debattera artikeln, hur pass fri är den då?
Svante skrev:Mja, jag tycker att man måste nämna ett par saker som gör att jag tycker att det var ett bra test. En väldigt stor styrka är att man har haft med OA50.2 som jämförelseobjekt. Det gör att man kan förankra mätningarna i något känt, och när man ser att OA50.2 under betingelserna mäter hyfsat rakt men Larsenhögtalaren inte gör det så tror åtminstone jag att de har hittat något väsentligt.
Fjonkalicious skrev:@Kraniet: Nä, vi vet inte hur IÖ:s åsikter färgar av sig. Men om vi gör lika grova antaganden som herr Lindroos gör i sin artikel så kan man ju fantisera ihop mer eller mindre vad som helst. LTS har här gjort en grav trovärdighetsmiss, såvida inte läsaren är pro-ino. ...
hifikg skrev:Fjonkalicious skrev:@Kraniet: Nä, vi vet inte hur IÖ:s åsikter färgar av sig. Men om vi gör lika grova antaganden som herr Lindroos gör i sin artikel så kan man ju fantisera ihop mer eller mindre vad som helst. LTS har här gjort en grav trovärdighetsmiss, såvida inte läsaren är pro-ino. ...
Någon produkt från Ino nämndes väl inte i artikeln? Som jag tolkade artikeln så är "originalet" bättre, men en L4 är inte alls något dåligt alternativ som "instegsmodell" i ortoakustikens finrum. Det saknas ingalunda positiva kommentarer om L4. En potentiell köpare, som baserar sitt beslut på artikeln, kanske försöker hitta ett par begagnade Carlsson i första hand, men sådana är hyggligt sällsynta, så då ter sig L4 som ett gott alternativ. Särskilt som man flaggar för en uppgradering i slutet av artikeln. Men hur många potentiella köpare kommer ens i kontakt med MoLT?
Vet inte om H&M och andra tidningar låter alla leverantörer kommentera artiklar. Jag kan tänka mig att de får en chans att säga något om det handlar om en ren sågning. Fast troligen först i nästa nummer. Tyvärr har ju rädslan för att förlora annonsintäkter gjort de flesta tidningar ganska fega. MoLT har inte den saken att oroa sig för. Att få tag i prylar att testa är nog inte omöjligt även om tillverkarna tjurar. Det finns nog medlemmar, handlare och andra innehavare därute som kan låna ut sina exemplar.
Kraniet skrev:
Jag har sett flera olika mätningar och alla har sett olika ut. Precis som det borde beroende på man har mätt.
Utrustningen har jag ingen anledning att misstro alls. Jag är fullt medveten om att mätningar kan skilja sig rätt rejält beroende på hur man mäter.
Morello utvecklade sina egna högtalare med IÖs utrustning. Varför skulle han gjort det ifall den mäter fel på något sätt?
Sen vilka slutsatser du drar är ju upp till dig..
Vee-Eight skrev:Svante skrev:Mja, jag tycker att man måste nämna ett par saker som gör att jag tycker att det var ett bra test. En väldigt stor styrka är att man har haft med OA50.2 som jämförelseobjekt. Det gör att man kan förankra mätningarna i något känt, och när man ser att OA50.2 under betingelserna mäter hyfsat rakt men Larsenhögtalaren inte gör det så tror åtminstone jag att de har hittat något väsentligt.
Det hade för egen del varit mer intressant om man jämfört med Carlsson OA58.
Svante skrev:Vee-Eight skrev:Svante skrev:Mja, jag tycker att man måste nämna ett par saker som gör att jag tycker att det var ett bra test. En väldigt stor styrka är att man har haft med OA50.2 som jämförelseobjekt. Det gör att man kan förankra mätningarna i något känt, och när man ser att OA50.2 under betingelserna mäter hyfsat rakt men Larsenhögtalaren inte gör det så tror åtminstone jag att de har hittat något väsentligt.
Vänd på frågan. Hade testet varit bättre utan jämförelse?
Det fanns nu ett par OA50.2 tillgängliga. Skulle man ha låtit bli att ha dem med?
Det är väldigt lätt att ha synpunkter på hur ett test borde göras, det är en helt annan sak att rodda ihop det.
Svante skrev:Vee-Eight skrev:Svante skrev:Mja, jag tycker att man måste nämna ett par saker som gör att jag tycker att det var ett bra test. En väldigt stor styrka är att man har haft med OA50.2 som jämförelseobjekt. Det gör att man kan förankra mätningarna i något känt, och när man ser att OA50.2 under betingelserna mäter hyfsat rakt men Larsenhögtalaren inte gör det så tror åtminstone jag att de har hittat något väsentligt.
Vänd på frågan. Hade testet varit bättre utan jämförelse?
Det fanns nu ett par OA50.2 tillgängliga. Skulle man ha låtit bli att ha dem med?
Det är väldigt lätt att ha synpunkter på hur ett test borde göras, det är en helt annan sak att rodda ihop det.
single_malt skrev: Om någon mätning ska misstros så verkar det rationellast att anta att det är IÖ:s egna enligt min åsikt. Hursomhelst är jag mer intresserad av att få reda på VAD det är som gör att mätningar med IÖ:s utrustning inte ger samma resultat som moderna testmetoder.
Svante skrev:
Skillnaderna har nog fö inte så mycket med utrustningen att göra som hur den används. Framför allt map mikrofonplacering och högtalarens omgivning.
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster