Realisera trevägaren..

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-12-30 23:58

Det borde väl gå? Med en halvmeter mellan registren borde det bli konstigheter om man inte sitter i sweetspot. Är det inte fallet med dessa högtalare?

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-12-31 00:07

RogerGustavsson skrev:Rent instinktivt hade jag tänkt mig att högfrekvensregisret borde suttit närmre baselementet. Ungefär där jag ritat en gul ring. På vilken grund skulle det vara fel? Varför ska det sitta en halvmeter därifrån?

Bild

Är det så att det är så långt egentligen? Basen strålar ju inte direkt mot lyssnaren och man kan väl se lösningen som två horn vars öppningar inte är SÅ långt ifrån varann?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-12-31 00:16

Sanny_X skrev:
BPM skrev:Oj då..

Precis :wink:

WAF är väl... inte så stor, men de låter faktiskt.se väldigt bra. :)

I mitt lyssningsrum finns ingen W. yummi yummi
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2012-12-31 00:16

avr7000 skrev:Nu är ju bilderna några år gamla... men målsättningen är fortfarande densamma... att få snurr på dessa.

Aha, som i ett Lesliekabinett. Mer "roto" än orto kan jag tycka.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-12-31 00:33

RogerGustavsson skrev:Det borde väl gå? Med en halvmeter mellan registren borde det bli konstigheter om man inte sitter i sweetspot. Är det inte fallet med dessa högtalare?

Verkligen inte!

Tänkt dig OA52´s ljudutstrålning. Fast spikrakt horisontellt utan tillstymmelse till regnbågseffekt.

Har faktiskt bara hört en enda Carlssonhögtalare som kunnat tävla när det gäller presentationen och det är LennartJ´s OA52.2
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-12-31 14:02

MagnusÖstberg skrev:
RogerGustavsson skrev:Det borde väl gå? Med en halvmeter mellan registren borde det bli konstigheter om man inte sitter i sweetspot. Är det inte fallet med dessa högtalare?

Verkligen inte!

Tänkt dig OA52´s ljudutstrålning. Fast spikrakt horisontellt utan tillstymmelse till regnbågseffekt.

Har faktiskt bara hört en enda Carlssonhögtalare som kunnat tävla när det gäller presentationen och det är LennartJ´s OA52.2

Aha, det blir så pass bra? Carlsson har jag tidigare erfarenhet av och då var det "jojande" i höjdled beroende på inspelning. Välinspelat material, oftast med simpel tvåmikrofonteknik, lät fantasiskt och lyfte mot taket medans studioproducerat material ramlade ner mot golvet (liiiten överdrift). Favoriten av Carlssons utbud var då OA-51 just beroende på att den inte lät ljudbilden sjunka helt.

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2013-01-01 10:49

God fortsättning på Er!

En allmän fundering.. Realiserandet av inte bara tre-vägaren utan t.ex OA-52 som verkar vara en modell som många vill se på marknaden.
Vad är det som gör att t.ex OA-52/3 måste bli så förbaskat dyr? Allt utvecklingsarbete är ju redan gjort, elementen inte ohemult dyra och med rätt verktyg är knappast lådorna raketforskning heller.. Den såldes om jag minns rätt för runt 20k sist den fanns på marknaden men varför kostar den inte hälften och alltså ges möjlighet att bli en riktig rökare på marknaden? Ska den kosta pengar som sätter den i konkurrens med L8 och annat i den prisklassen så är min spontana reaktion att det inte vore värt jobbet. Larsen t.ex har ju likande element i L6 och den kostade väl 13k när den kom, tror jag..och då med all produktutveckling som behövde betalas för.

Kan någon förklara vad det är som gör att OA-52/3 behöver vara så dyr?

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2013-01-01 11:39

Tillverkningskostnaden av OA52 är ganska hög, lådorna är rätt komplicerade.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2013-01-01 13:23

Kan inte lådmaterialet prefas i något land med lägre lönekostnader för att slutmonteras tex i Skillingaryd för att på så sätt få en god kvalitet?

Jag har full förståelse för problemen med små serier, utomlands produktion , avsaknad av kontakter mm ?

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2013-01-01 15:06

Skall ngt byggas i låglöneland så behövs oftast väldigt stora serier och logistik/organisation som kan hantera fåtal skitstora leveranser. Lillstig däremot är ganska liten serie, så det kan gå.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2013-01-01 16:43

Ni menar alltså på fullt allvar att det skulle vara ett alternativ för er att köpa en svensk kvalitetshögtalare med kabinett byggt i något låglöneland? :x Den tanken är för mig direkt vämjelig! Slanta istället upp ett par extra tusenlappar!

En svensk högtalare skall byggas i Sverige - speciellt av den dignitet som OA52 utgör!!!
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2013-01-01 16:55

frånsett V-8 svar som jag har all respekt för-
måste trädet ha växt Sverige?
Måste MDFen vara tillverkad i Sverige, jag tror inte det finns så många kvar som tillverkar skivorna nämligen.
Elementen är ju utländska, likaså materialet i delningsfiltren.

vad är få skillnaden att flytta utsågning/tillfräsning av delarna utomlands? tänk IKEA men John Larsen är då du den som köpt ett platt paket.
Faktum är att det hade varit något....

IKEA lanserar den nya orto-@kustiska möbeln Skillingaryd 4,6 och 8...

Svensk design rakt igenom. En vacker dröm...

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-01-01 16:55

Verkligen, +1 på den
Bikinitider

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-01-01 16:58

Varför skall det bråkas om allt som egentligen inte har med saken att göra.

Att få trevägaren till en slutprototyp måste väl ändå vara det enda på agendan f.n.??!
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2013-01-01 17:08

Bråk?¿

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-01-01 17:33

Nattlorden skrev:Varför skall det bråkas om allt som egentligen inte har med saken att göra.

Att få trevägaren till en slutprototyp måste väl ändå vara det enda på agendan f.n.??!

Tummen upp på det med betoning på "EN" ....
Vi gör skillnad på de tidiga "rundstrålarna" och 50-serien från 80-talet. 3-vägaren står i min värld för ännu ett utvecklingssteg som särskiljer dem från de tidigare. (...även om de på ett sätt strävar mot liknande mål men med lite olika metoder) Skulle vilja se mer än en tillämpning av den! :)

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2013-01-01 17:38

Är det verkligen dyrt att skära ut skivor i en cnc- fräs som sedan kan montetas som lego? Håller med om att det vore trevligt om de inte kostade så mycket. Samtidigt är det så att en högtalare lever mycket på status, priset är en faktor i detya. Srn lär inte designen gå hem hos många. Att då ta ett lågt pris kan vara en affärsmässig dödsstöt eftersom det knappast kommer säljas några volymer ändå.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-01-01 17:43

Vad är den huvudsakliga principiella skillnaden mellan en "tvåvägs trevägare" och en OA52?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-01-01 17:46

paa skrev:Vad är den huvudsakliga principiella skillnaden mellan en "tvåvägs trevägare" och en OA52?

Hanteringen av reflexer skulle jag vilja säga...

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-01-01 17:46

paa skrev:Vad är den huvudsakliga principiella skillnaden mellan en "tvåvägs trevägare" och en OA52?

Vad är likheten?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-01-01 18:24

rikkitikkitavi skrev:frånsett V-8 svar som jag har all respekt för-
Måste MDFen vara tillverkad i Sverige, jag tror inte det finns så många kvar som tillverkar skivorna nämligen.

vad är få skillnaden att flytta utsågning/tillfräsning av delarna utomlands? tänk IKEA men John Larsen är då du den som köpt ett platt paket.

Jag frågade John i samband med pK-affären om det inte var billigare att låta göra en del utomlands. Det var enligt honom inte alls tal om stora vinster att hämta på att göra det i små serier. Skillingaryd med omnejd, Gnosjöandan, kan konkurrera rätt bra när kontaktvägarna är upptrampade. Logistiken är helt enkelt fenomenalt bra.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-01-01 18:43

Tidigare gjordes majoriteten av högtalarlådorna för Europa på diverse fabriker och snickerier i Danmark, både halvfabrikat och färdiga lådor. Men allt sånt kommer väl numera från Kina, och det är bara småskuttar och dyrare märken som tillverkar i Danmark?
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2013-01-01 18:54

paa skrev:Tidigare gjordes majoriteten av högtalarlådorna för Europa på diverse fabriker och snickerier i Danmark, både halvfabrikat och färdiga lådor. Men allt sånt kommer väl numera från Kina, och det är bara småskuttar och dyrare märken som tillverkar i Danmark?

Troligtvis är det så. För små serier så finns inte marginalen att bygga upp en SQ-organisation som kan ta leverantören i örat. Fördelen tex för John Larsen är ju att alla hans leverantörer finns inom en bilresas avstånd, han är ju tom dansk så han kan ju ta dansken i örat på danskens vis, så att säga. ;)

Han ÄR en av Gnosjöandans företagare vilket ger ett otroligt bra kontaktnät OCH bra kontroll på SQ. Hade det varit Kina så måste man antingen resa vid varje släpp av revidering och modell, eller rentav ha en person på plats ständigt. Det är inte billigt och tillsammans med logistiken så äter det snabbt upp vinsten med de låga lönerna.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-01-01 19:54

Nattlorden skrev:Varför skall det bråkas om allt som egentligen inte har med saken att göra.

Nä, jag tycker man ska kunna diskutera sånt här fritt och med högt i tak
Bikinitider

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-01-01 20:55

Enda på agendan?
Har du sett någon agenda?
Vad vet vi om hur många som jobbar med olika trevägare?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-01-01 20:56

paa skrev:Vad vet vi om hur många som jobbar med olika trevägare?

Då får vi väl knacka dörr.

Jag gör det inte. Inte ännu i alla fall.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2013-01-01 21:14

rikkitikkitavi skrev:frånsett V-8 svar som jag har all respekt för-

IKEA lanserar den nya orto-@kustiska möbeln Skillingaryd 4,6 och 8...

Svensk design rakt igenom. En vacker dröm...

Jag tycker tanken att fräsa/montera i Kina eller någon annanstans är mycket främmande då exempelvis OA52 är en premiumprodukt med relativt liten upplaga. De stora skalfördelar som kan uppnås är mycket svåra att realisera med de små serier som blir aktuella. När förtjänsten ändå är liten tycker jag att en svensk produkt gott kan få vara så svensk som möjligt.

Angående din slutkläm: "Svensk design rakt igenom. En vacker dröm..."

Det är alltså en vacker dröm att designen är svensk, men inte tillverkningen och monteringen? Svårt för undertecknad att förstå.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2013-01-01 21:20

Man jobbar i motvind om man har patriotiska tankar vid entreprenörskap. ;)
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2013-01-01 21:35

Vee-Eight skrev:Man jobbar i motvind om man har patriotiska tankar vid entreprenörskap. ;)

Nu är jag väl entreprenör dock ej patriot. :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-01-01 21:38

Va, är det 3-vägare på REALISATION? :) Var då? Elgiganten eller Media Markt?
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

FöregåendeNästa

Återgå till Carlsson Illuminati