oa12 Filer

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
Conny

Inläggav Conny » 2013-01-28 21:12

Jag är också tämligen säker på att mina var oöppnade när jag tog ur basarna, de var original (Sonab-logga) av typ 2.

Conny

Användarvisningsbild
maGot

Inläggav maGot » 2013-01-29 18:54

Kan det röra sig om ett handhavande fel från fabriken? Om man sitter och gör ett par oa14 och sen ska göra ett par oa12 kanske man råkar lägga ullen fel.

Användarvisningsbild
grafpro

Inläggav grafpro » 2013-02-02 16:32

Öppnade just ett par jungfruliga OA12. Där ligger dämpmaterialet som i skissen, dvs remsan ligger runt väggarna vid basreflexröret. Det är nog så det ska vara och andra varianter är nog slarv i tillverkningen.

Kontrollen av leveransklara exemplar på sonabfabriken var säkert noggrann, men inre fel slank uppenbart igenom. Jag hade vid ett tillfälle ett par OA14 där det ena baselementet ibland tystnade. Så kan det vara när den tunna flätade tråden mellan terminal och kon nästan vickat av, och jag ägnade mycket möda åt att försöka komma på var.

Det visade sig att alla flatstiftskontakter i den lådan var klämda på ledningarna utan att de först avisolerats! På herrens försyn hade de passerat kontrollen, och spelats på i årtionden...
Drev HiFi-butik med Sonabprodukter, byggde studio- och orkesterelektronik och gav ut vinylinspelningar i ett tidigare liv. Gillar modern konstmusik. Är sannolikt tondöv.

Användarvisningsbild
Schimpans-AB

Inläggav Schimpans-AB » 2013-03-02 12:07

Hmmm köpte ett par Carlsson. OA-4, Typ 2 av nyfikenhet ett tag sedan. Steg 1: Kolla diskanterna. 1a högtalare 3 HTF20 8ohm. 2a högtalare 3 HTF20 16 ohm. Inte märkligt att denna modell har lite tveksamt rykte:-)
Renoverar AR, B&W, Infinity etc. Menar att konstruktörerna nog var kompetenta och motiverade. MEN, montörerna nog mest väntade på fredagsshecken. Inte märkligt. Det ÄR industriell massproduktion. Konklusion: Om ni är osäkra på era högtalare. Försök finna korrekta data och ritningar och kontrollera era fina högtalare. Det är mycket vanligt med felaktigheter menar jag.
OD-11 och OA-12......jo jag tackar jag. Godis.

Användarvisningsbild
Alke

Inläggav Alke » 2013-04-18 21:29

Bild

Bild

Här är ett förslag för hur de placeras. De rosa markeringarna är nya borrhål.

Föregående

Återgå till Carlsson Illuminati