Dåligt tryck i mina OA12'or

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-03-27 22:08

Nattlorden skrev:
petersteindl skrev:
Nattlorden skrev:
PappaBas skrev:han har ett enormt otätat hål... kallas visst basreflex?

Basreflex ursäktar inte läckage, den skall vara tät för övrigt likfullt.

Min erfarenhet är att basreflexprincipen är ännu mycket känsligare för läckage än den slutna lådan.

Mvh
Peter

Skall jag gissa att det sabbar basreflexfunktionen medan i en sluten är det någon reducerad fjäder resp missljud som är mindre allvarlig fara?

Rätt gissat :D
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2013-03-28 01:42

Det verkar för mig ganska uppenbart att TS är ganska okunnig inom hifi. Och det är vi alla i början så det är absolut inget fel på det. Du måste nog antingen ta hjälp av någon kunnig eller läsa på en del på egen hand. Hur är det med placering av skivspelare? Vem har justerat in den? Förstår du hur man justerar in en skivspelare dvs, VTA, överhäng, nåltryck osv. Är skivspelaren frisk, dom flesta spelarna är det inte. Stött på flera "kunniga" personer som haft skivspelare som varit helt åt helvete inställda och ihop skruvade. När servades spelaren senast? Vad gäller högtalarna, vad sitter det för element? Original? Omkantade? I vilket skick är Marantzen? Är den servad? Full med oxid?

Detta är bara några funderingar förutom det som andra redan frågat. Att fortsätta med en trial and error av egna ideér som att ansluta ett RIAA-steg in i en phono ingång (vilket jag misstänker att du gjort) kommer i bästa fall få dig mer förvirrad, i värsta fall förstöra något och kanske ännu värre få dig att tappa sugen på hifi.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Föregående

Återgå till Carlsson Illuminati