I bakrusighetens kranka blekhet har lyssningarna fortsatt lite idag. Både på den nya låt vi började spela in under gårdagen och stora delar av natten samt högtalarna. Både låt samt båda högtalarna låter oförskämt bra(säger jag med risk att vara självförhärligande). Men den skiftning i favorithögtalare som skedde vid tvåtiden står sig även idag. En tredje musiker i bandet dök dessutom upp idag och gissade givetvis fel på högtalare med en gång - han gissade Carlsson när det var Persson och tvärt om. Och jag tror att hans premisser inuti hjärnan såg ut såhär: Den jag tycker låter bäst borde vara Carlsson eftersom han är mest känd och har sålt många fler högtalare än Persson. Själv har han enkom moderna doningar och han vägrar erkänna att mina gamla doningar låter bra över huvud taget. Men det gör han bara för att djävlas och upprepar med en dåres envishet att MP2orna inte har något mellanregister alls. Sen gissar han på fel högtalare...

Och just denna orenoveradhet som snödrivePerssonhögtalarna lider av lider ju även Carlsson av. Så på den punkten är ju jämförelsen de tu paren emellan rättvis. Däremot så kan det ju vara på det viset att det ena eller andra paret har en bättre kvalité i kondensatorerna varför denna då gynnas av tidens tand och entropins lagbundna tillväxt. Diskanterna är ju lika, MT20. Impedansen och antalet element är däremot olika.
Något kort om lyssningsintrycken. Persson har ett högre mått av luftighet och klarhet. Det känns som att avståndet mellan ljuden är stort. Diskantåtergivningen är kristallklar trots att jag varit och pillat i dom och vänt en av diskanterna rakt in i väggen enl bild för att härma Carlsson. Carlsson är något "lugnare" till sin karaktär och kan möjligen sägas hålla ihop musiken något bättre. Men jag upplever dom som grötigare och otydligare.

De står ju nu på min "stora" övervåning och är inkopplade på en Luxman R-1030. Volym, diskant och basrattarna har varit oförändrade under lyssningarna. Diskant och basratten är uppskruvade till ca 3/4. När MP2 stod i vardagsrummet och spelade från Pioneer SX 590 så var det de första högtalarna jag någonsin haft som jag föredrog att ha helt neutrala på bas- och diskantrattarna. Nu på övervåningen hade jag egentligen velat skruva ned diskanten något på MP2 men det skulle innebära att OA12 lät ännu sämre i diskanten.
Om båda paren fått en adekvat renovering så är det inte alls omöjligt att mina bedömningar varit helt annorlunda. Hur som helst kan jag varmt rekommendera både OA12 och MP2 trots att jag själv just nu föredrar MP2 och anser att de i ekonomiska termer borde värderas ungefär lika högt. Får man syn på ett par MP2or på loppis, tradera eller blocket så menar jag att de helt klart är värda en femtiolapp eller två. Däremot skulle jag inte betala särskilt många tusenlappar för ett par OA12.
Mvh, Anders