Oa12 möter MP2

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-07-07 18:36

Och provlyssningarna har fortsatt. A o B knapparna borde vara utslitna vid här laget precis som frågan; Persson eller Carlsson? Min vän musikern tror jag inatt vid tvåtiden tog fel en gång och gissade Carlsson när det var Persson som spelade. Och det var kanske ungefär då som vi båda började väga över till förmån för Persson. Dock var det bara en enda felgissning av det som idag känns som hundratals AB-knapptryckningar.

I bakrusighetens kranka blekhet har lyssningarna fortsatt lite idag. Både på den nya låt vi började spela in under gårdagen och stora delar av natten samt högtalarna. Både låt samt båda högtalarna låter oförskämt bra(säger jag med risk att vara självförhärligande). Men den skiftning i favorithögtalare som skedde vid tvåtiden står sig även idag. En tredje musiker i bandet dök dessutom upp idag och gissade givetvis fel på högtalare med en gång - han gissade Carlsson när det var Persson och tvärt om. Och jag tror att hans premisser inuti hjärnan såg ut såhär: Den jag tycker låter bäst borde vara Carlsson eftersom han är mest känd och har sålt många fler högtalare än Persson. Själv har han enkom moderna doningar och han vägrar erkänna att mina gamla doningar låter bra över huvud taget. Men det gör han bara för att djävlas och upprepar med en dåres envishet att MP2orna inte har något mellanregister alls. Sen gissar han på fel högtalare... :D Dessutom är det väl besvärligt att acceptera att ett par orenoverade högtalare som fiskats upp ur en snödriva i huvudstaden får lov att låta bra alls.

Och just denna orenoveradhet som snödrivePerssonhögtalarna lider av lider ju även Carlsson av. Så på den punkten är ju jämförelsen de tu paren emellan rättvis. Däremot så kan det ju vara på det viset att det ena eller andra paret har en bättre kvalité i kondensatorerna varför denna då gynnas av tidens tand och entropins lagbundna tillväxt. Diskanterna är ju lika, MT20. Impedansen och antalet element är däremot olika.

Något kort om lyssningsintrycken. Persson har ett högre mått av luftighet och klarhet. Det känns som att avståndet mellan ljuden är stort. Diskantåtergivningen är kristallklar trots att jag varit och pillat i dom och vänt en av diskanterna rakt in i väggen enl bild för att härma Carlsson. Carlsson är något "lugnare" till sin karaktär och kan möjligen sägas hålla ihop musiken något bättre. Men jag upplever dom som grötigare och otydligare.
Bild

De står ju nu på min "stora" övervåning och är inkopplade på en Luxman R-1030. Volym, diskant och basrattarna har varit oförändrade under lyssningarna. Diskant och basratten är uppskruvade till ca 3/4. När MP2 stod i vardagsrummet och spelade från Pioneer SX 590 så var det de första högtalarna jag någonsin haft som jag föredrog att ha helt neutrala på bas- och diskantrattarna. Nu på övervåningen hade jag egentligen velat skruva ned diskanten något på MP2 men det skulle innebära att OA12 lät ännu sämre i diskanten.

Om båda paren fått en adekvat renovering så är det inte alls omöjligt att mina bedömningar varit helt annorlunda. Hur som helst kan jag varmt rekommendera både OA12 och MP2 trots att jag själv just nu föredrar MP2 och anser att de i ekonomiska termer borde värderas ungefär lika högt. Får man syn på ett par MP2or på loppis, tradera eller blocket så menar jag att de helt klart är värda en femtiolapp eller två. Däremot skulle jag inte betala särskilt många tusenlappar för ett par OA12.

Mvh, Anders
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-07-11 18:45

Andersh74 skrev: Hur som helst kan jag varmt rekommendera både OA12 och MP2 trots att jag själv just nu föredrar MP2 och anser att de i ekonomiska termer borde värderas ungefär lika högt.
Mvh, Anders

Jag tycks aldrig bli riktigt klok på mina ljudande grunkors ständigt skiftande karaktär. Jag lutar mer och mer åt det förhållningssätt som jag har för mig att IngÖ givit röst åt som säger att man inte ska jämföra högtalare (eller anläggningar i sin helhet) med varandra; antingen låter de bra eller så gör de det inte. För nu lutar jag åt Carlsson igen. Och vad kan detta bero på?

Jag har några teser och börjar med en bild:
Bild

1: Jag la några timmar på att spackla färdigt OA12orna och sedan måla om både OA12 och MP2. Nu ser båda paren ganska prydliga ut. Kanske utseendet påverkar ljudupplevelsen? Jag lyssnar ju även med ögonen.

2: I målningsarbetet skruvade jag åter av OA12ans baffel och gjorde några ändringar som jag sedan tidigare vetat att jag borde göra. Jag la en tätningslist mellan baffel och låda samt lade dämpningen rätt. Den lilla remsan isolering, som jag tagit reda på, ska ligga runt reflexröret hade jag tidigare pillat dit runt baselementet. Nu ligger det rätt.

3: De tu högtalarna passar olika musik, och beroende på musikstil så känns den ena eller den andra rätt. Carlsson har väl t.ex. aldrig gjort sig kända för att passa bra till hårt förstärkt musik eller elektronisk dito? Men det kanske å andra sidan inte heller MP2 gjort.

Hur som ser det finare ut här hemma med ny färg.

Väl mött, Anders
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

Användarvisningsbild
rampitsch

Inläggav rampitsch » 2013-07-11 23:17

De ser fina ut! Bra jobbat!

Jag är helt övertygad om att olika högtalare låter bra till olika typer av musik. Så jag tror att dina två par högtalare är lika bra. Men på olika saker :)

Det viktiga när man leker med vintageprylar tycker jag är att inte analysera sönder saker. Låter det bra, stampar du takten och njuter du av vad du hör, då är det väll bra?
Så försöker jag iaf resonera, inte alltid jag lyckas ;)

//Rampitsch

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

Inläggav ivor-isobarik » 2013-07-12 14:20

Jättekul tråd det hära!
Får jag flika in med en fråga: Jag var och skickade iväg piP med bussgods häromdagen och svängde förbi ett återbruk på vägen hem. Hittade där ett par högtalare som jag fastnade för direkt. Ett par MP1 i fint skick för en tjuga. Vet du nånting om dessa?
Drag èm in through the telephone

Make the customer a Linnie

Linn-music for life

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-07-12 15:07

ivor-isobarik skrev:Jättekul tråd det hära!
Får jag flika in med en fråga: Jag var och skickade iväg piP med bussgods häromdagen och svängde förbi ett återbruk på vägen hem. Hittade där ett par högtalare som jag fastnade för direkt. Ett par MP1 i fint skick för en tjuga. Vet du nånting om dessa?

Ja, de spelar kringlor runt Linn Kan 8) :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-07-12 15:46

Jag vet tyvärr inget om mp1. Men för 20 spänn är det väl bara att köpa och prova? Finns säkert någon här som kan tala om vad som står i hifi-handboken.
/A

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2013-07-12 16:51

Hugg!!! MP1 är inte alls en dålig högtalare, jag ångrar hårt att jag sålde mina! En tjuga är ju inget att tveka på. ( Vill du inte ha dem sen, kan jag ta över dem, mot ersättning av dina utlägg :wink:)
Don't worry about avoiding temptation. As you grow older, it will avoid you.

Ett par Vifa D25AG-69-06 sökes...

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-07-12 17:18

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

Inläggav ivor-isobarik » 2013-07-12 17:26

Bild

Nu är dom mina! Beatrice är inte glad..

Linn-music for life

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-07-12 17:45

Grattis! Ser fram emot att läsa lyssningsintryck.
/A

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-07-12 18:02

ivor-isobarik skrev:Bild

Nu är dom mina! Beatrice är inte glad..

Hur kan man vara missnöjd över en tjugolapp, det har min familj slösat på extradricka till lunch flera ggr om trots vi har en universell refill...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2013-07-12 18:29

Spela dom för Bea allt medan du förklarar förträffligheten (som bara du kan) ;-) då smälter hon.
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2013-07-12 23:20

Fast jag är lite tveksam till tyget under gallret, har aldrig sett mp1 med sånt... prova utan också.

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-07-13 08:08

Frodrak skrev:Fast jag är lite tveksam till tyget under gallret, har aldrig sett mp1 med sånt... prova utan också.

Mina mp2 har ett sådant tyg. Tror det är ett slags dammskydd. Jag hör ingen speciell skillnad med och utan galler, fast har å andra sidan inte lyssnat efter någon.
/A

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2013-07-13 10:44

Ok, då har de ex jag sett varit moddade. Hör man ingen skillnad med eller utan galler är det ju bra :-)
På mina 1:or sjöng gallret med när man drog på... Där kanske filten gör nytta :-)

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-07-14 22:37

Jamen, hur låter dom då'rå, Mp1orna? Jag sitter som på tallbarr. Om du tycker dom låter illa finns säkert många som vill ha dom.

/A

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

Inläggav ivor-isobarik » 2013-07-14 22:56

Jag har ett skift kvar inför semestern så det är nära nu!
ska bara löda ett par Linnbananer till de små raringarna så de passar med det skotska förstärkeriet..

Kan bli ett sött sommarsystem:

Linn LP12 modell Ä(Ittok II arm,K18 PU,Valhalla motorstyrning)
Linn LK1 försteg/Dirak nätdel
Linn LK280

MP1!

Linn-music for life

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

Inläggav ivor-isobarik » 2013-07-15 22:14

Nu spelas Persson MP1 via Linn LP12-Linn LK1-Linn LK280-Persson MP1..

Det är riktigt fina små burkar må jag säga! Inte lika musikaliska som Linn Tukan men något mer än i Ino piP..

Jag upplever dem mindre "rundstrålande" än mina Carlsson femmor men å andra sidan mer direkt..pang på!..de spelar engagerande och dynamisk sin litenhet till trots,den åker inte några åttor kring Linn Kan men den ska få en "braighets stämpel" i alla fall!

Jag ska nöta lite nål på LP 12 an i kväll så får jag återkomma i morgon med en mer nyanserad slutsats. Den placerar sig i alla fall omedelbart bland de mer spelglada burkar jag testat här inne..

Linn-music for life

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

Inläggav ivor-isobarik » 2013-07-15 23:23

Bild

Spanish Jack had a Cadillac...
Lirar ännu på de små rackarna,kör en Peder Oddbratt selection,dvs Willy Deville och mår rätt bra må jag säga. Lättlyssnat,men inte såsigt tillbakadraget utan bara riktigt bra!

Kanske dags att försöka bygga så prisvärt system som möjligt och ha det som målbild?

Med sina 20:- i inköpskostnad så kommer de in som etta mot Linn Tukan i denna jakt.

Ska man ranka burkarna billighetsmässigt/prestandamässigt och väga in fynd/säljbarhetsfaktorn så blir det till att klura lite:

Linn Index II: musikaliska men kanske inte just något mer,köptes för 500:-,byttes bort mot Ino piP..

Ino piP i sin tur ljudmässigt överlägsna Linn Index II men omusikaliska i jämförelse, Linn Index spöade även PI60,värdemässigt så var de bättre och flyttade hemifrån med en 5000:- rikare husse..

Linn Tukan: köptes tomma från Ebay för 100:- beboddes med nya element i utbyte mot en plint från en LP12'a..

Min hittills mest musikaliska och prisvärda stativare,om man inte räknar in mitt gratis par Carlson 5 och 20:- paret Persson.

Bättre än Tukan så måste man upp på Isobariksarna,men de har jag ännu inte hittat i 20:- kronors klassen.

Jättekul att botanisera i dessa soptippsfynd!

Linn-music for life

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2013-07-17 13:30

Andersh74 skrev:Nu har jag och en god vän tillika musiker suttit och lyssnat lite fram och åter och skapligt rättvist jämfört OA12 och MP2 enl bild.

Mycket mysko känslor har blandat sig i lyssningen. Vi kan inte förklara det men ibland har vi verkligen tyckt den ena eller den andra högtalaren låtit illa. Sen har det ändrat sig.

Men det övergripande utslaget är nog att OA12orna i det långa loppet är lugnare för själen att lyssna på. Men ibland har vi varit överens om att OA12orna varit burkiga jämfört med det luftiga i MP2. Men som sagt har betygen varierat. Ingen lätt sak att kora en självklar vinnare. Jag kommer hur som helst att behålla båda! :D

Bild

Mvh, A

Det ser ganska kalt möblerat ut. Låter det inte lite "ekigt"? Personligen tro jag att mer riktade högtalare skulle funka bättre, eller avsevärt mer möblemang i rummet.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-07-17 23:17

Rummet är inte fullt så kalt som det ser ut, men madrasserat för tvångsintagna är det inte. Men soffor och gardiner finns. Men möjligt är ju ändå att riktade högtalare hade funkat bättre.
Men då måste de riktade låta "bättre" än de rundstrålande gör. De riktade jag provat har låtit sämre.

/A

Ps. Är isobarik fortfarande nöjd med Mp1? Ds

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

Inläggav ivor-isobarik » 2013-07-25 22:40

Japp,Isobarik är fortfarande belåten med MP1órna!

Det blandmissbrukas litegrann här under sommaren och Carlsson 5 spelar ute i en tillbyggd vinkel om 35m2 och spiller ut lite härlig webradio/Spotify via en Linn Klimax DS/Klimax Kontrol och ett Linn LK280 och därmed är snickaren och folk på framsidan av fritidshuset nöjda...

MP1 matas via en annan Linn LK280 ett Linn LK1 och en Linn LP12á,slutligen spelar ett par Linn Keltik i riktning mot balkongdörren och förser HELA stugan,tomtens bägge väderstreck samt närmaste granne!

En skön känsla är när man sitter på brokvisten och låter Keltikarna andas lite mer rejält och liksom njuter av musiken "utom rummet" så att säga. Har man tunat in högtalarna korrekt så är det svårt att klä upplevelsen i ord. Behovet av att sitta mellan högtalarna existerar inte utan bara den där totala känslan!

På samma sätt så satt jag i dag och mös på brokvisten med en kaffekopp i handen när musikerna på Piteå Havsbad drog igång några hundra meter bort. Känslan som infann sig påminde enormt mycket om upplevelsen man får av att sitta och lyssna på Linnsystemet på avstånd.

MP1 och Tukan är mina bästa vänner när Bea gått och lagt sig. De levererar utan att sätta igång rummet och jag kan ha lite "nattsudd" utan att väcka henne.

Tukan är förstås bättre musikaliskt. MP1 lär riskera bli en högtalare till som jag inte kan slita mig i från. sex par högtalare är fanimej sjukt..

Idén om att börja samla på linns gamla högtlare var inte allför klok då de både kan vara otympliga och stora. Bättre vore att samla på Linns äldre bokhyllehögtalare och sätta en maxstorlek vid Linn Sara. I stället så är Sara den näst minsta Linnhögtalaren jag har!

Det är farligt att börja se finheten med saker

Linn-music for life

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-07-29 14:28

Bestämde mig tillslut för att Mp2 lät bäst uppe i "kyrksalen" och att oa12 var snyggast så dom fick flytta ner till finrummet och kopplas in på min lilla favvoreceiver Pioneer sx 590. Här nere tror jag man tydligare hör hur de låter. Diskanten skriker i öronen när jag drar på vilket jag tolkar som att filterrenovering står högt på listan. Men djävlar vilket tryck i basen det blev! Det darrar i röven genom fåtöljen och surrar under fötterna. De trivs uppenbarligen bättre i ett mindre rum, med pioneern samt att slippa jämföras med Persson. Högtalare mår nog bäst överlag då de inte jämförs...

Snyggt blev det oxå. Tycker jag. Min sambo kan nog anse något eljest.
Brubeck, "Take Five"
/A

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

Inläggav ivor-isobarik » 2013-07-29 19:40

Det borde finnas en gillaknapp här på faktiskt.se!

Ivor "gillar" ditt inlägg och delar din upplevelse av Persson högtalaren. Persson verkar vara en Linnvariant av Carlsson!

Linn-music for life

Användarvisningsbild
P5

Inläggav P5 » 2013-09-18 20:26

Hmm... Jag hittade ett par vita MP2 på gatan i december i fjol som jag sedan skänkte bort via detta forum. Är det dessa högtalare månntro? :)

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-09-18 20:42

Självklart är det dom, de beryktade snödrivePersson i egna höga Perssonner.

/A

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

Inläggav ivor-isobarik » 2014-02-22 01:53

Linn-music for life

Föregående

Återgå till Carlsson Illuminati