Och så här mäter de i lyssningsriktningen.

SC165 (grön), MT24 (röd), summa (violett) och omvänt diskantelement (blå). Delningen hamnar kring 1 800 Hz. Både hög- och låpassfiltren blir akustiskt 24 dB/oktav eller till och med lite mer. SC165 är mer än 20 dB ner vid 3 kHz, vilket jag önskade. MT24 avlastas neråt också, även om den behöver arbeta en liten bit under 2 kHz. Utsläckningen vid delningsfrekvensen blir runt 20 dB, vilket är bättre än original och den bästa fasanpassningen jag kan få till utan att någon annan parameter försämras alltför mycket. Dippen vid 2,5 kHz finns tydligen hos MT24 i denna applikation och den har jag inte lyckats arbeta bort bättre än så här. Spelar förhoppningsvis mindre roll i lyssningen.
Impedanssvep utan några konstigheter. Sjunker inte under 4,6 ohm i diskanten. Finemang.

Lite fler mätningar, samma som för originalet.

Uppmätt i frifält och nollriktning definierad som rakt framifrån diskantelementet. Kurvorna i bilden visar +20 grader (normal lyssningsriktning) sitthöjd och stående höjd, +90 grader (dvs rakt från sidan från elementen - röd kurva) samt +20 grader med fasvänt diskantelement (grön). Dämpbygeln i mittpositionen. Den förbättrade fasanpassningen i lyssningsriktningen kanske syns här som fördjupad dipp i 90 graders riktning.
Men tittar vi avslutningsvis på energikurvan i LTAS mätningen blir jag jätteglad över jämnheten genom hela registret. Bättre kunde jag inte ha önskat mig

. Hoppas det låter bra också.

Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik