hifikg skrev:Johan_Lindroos skrev:matssvensson skrev:Bremen 3D8 (eventuellt inklusive dold mitthögtalare) gjorde djupt intryck på mig på Sheraton HEM mässan (var det 2014?). Ino piP i Holographic Audio rummet satte också spår. TAD Reference One intrycken från samma mässa sitter också kvar i minnet. De mindre MBL högtalarna i en tilltagen hörsal imponerade något år senare. Och senast jag besökte mässan tyckte jag Beolab 90 hade några intressanta kvaliteter värda att utforska (om än obalanserat bastunga vid det tillfället). Larsen högtalare har inte imponerat på mig de gånger jag haft chansen att bekanta mig med dem. Alla intryck som sagt från mässor, vad det nu kan vara värt.
Sen gillar jag mina egna dipolära hemmabyggen också.
mvh, mats
Det är inte helt otänkbart att Larsen skulle ha låtit annorlunda (bättre) om John hade haft större demorum. Vad jag har sett brukar han oftast ha små demorum. Jag gissar att han inte tycker det är värt pengarna att ha ett större rum. Gissningsvis tänker han att det kan få räcka med att visa upp sina produkter, och att de kunder som blir verkligt intresserade ändå kommer att ta sig noggrann tid att lyssna på högtalarna vid fler tillfällen på andra platser också.
Det är lurigt med mässor tycker jag, rent allmänt sett, att olika rums akustiska egenskaper är så väsensskilda mellan varandra. Ofta tycker jag det ger extremt stor påverkan på återgivningen.
Rummet på Sweetspot är inte så stort, men där har alltid Larsen dragit längsta strået i välljudskampen. Därför förstår jag vad John menade, men just den enda gång jag hörde honom göra en direkt jämförelse gjorde han det i ett rum där L8 inte fungerade särskilt väl.
Jag tycker inte några Larsen-högtalare jag hört är speciellt lika Carlsson.
Så på sätt och vis så tycker jag att ESL 63 och OA-52 är mera lika varandra än någon av dem påminner om någon Larsen.

Även jag utgår framförallt från lyssningar hos Larsen, hos ägare av dem och lyssningar på mässor (har inte haft någon Larsen hemma), men det är ju ändå väldigt många lyssningsplatser och det jag hört och som varit främmande och väldigt O-Carlssonskt för mig, har funnits varje gång överallt.
Kort sagt - för den som gillar Carlsson är nog inte Larsen rätt val. Men gillar man Larsen så är de det!

Vh, iö