Uppgradera OA-51 LE2 med OA-61-kit?

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Baltatzar

Re: Uppgradera OA-51 LE2 med OA-61-kit?

Inläggav Baltatzar » 2024-10-13 13:04

Imperial-Blomman skrev:
Baltatzar skrev:Därav kanske långslagiga purify blir lite att elda för kråkorna i det aktuella rummet?

Purifi låter bra i hela registret.

Ja, jag kanske var otydlig.
Jag har hyfsat stora utmaningar med rumsresonanser i mitt vardagsrum att kanske purifies prestanda kommer till nytta riktigt.
Hade de varit ämnade för mitt dedikerade rum hade det nog varit lättare att motivera så dyra element med så hög prestanda.
Å andra sidan verkar denna 6.5:a vara något i hästväg så det finns ju en liten djävul som tycker att det vore kul att testa "bara för att"... :)
Bio: Ino i16s, pX-6, A2 och A1
Vardagsrum: OA-51 LE2, XTZ 12.17
Bra att ha: Ino iP, OA-52.2

Baltatzar

Inläggav Baltatzar » 2024-10-13 13:10

Chris71 skrev:Nu vet jag inte exakt vart du håller hus och jag skall även låta bli att stoppa vadd i öronen på någon i förväg, men då jag gillar både .N och .P och har testat en del olika varianter på det temat så skulle jag ändå säga att 61 bestyckningen har något att erbjuda.

Personligen så hade jag dock lite svårt att motivera priset på diskanterna och valde att bygga en hybrid, OA61 i bas och filter men med en 2608 diskant i toppen istället men då jag vet att man riskera att trampa på minerad mark när man objektivt skall beskriva en subjektiv känsla, dock tycker jag att de har något att erbjuda när det kommer till öppenhet och lite Carlssonsk luftighet.

Nu har mina legat på hyllan efter ett återtaget köp, men om du finns någonstans i trakterna runt stockholm så skulle jag ju kunna stå till tjänst med lite intryck.
Mina är ett par ganska välbevarade exemplar där diskanten dessutom byggts om för att bibehålla orginalutseendet.

Jag bor i 08 så om möjlighet finns att lyssna är det inte omöjligt att jag nappar.

Jag gillar verkligen utseendet på dina 51:or. Jag tycker faktiskt att frontplatta i det formatet gör väldigt mycket för utseendet, kanske för att det är så det "ska" se ut.

Jag har inga problem att kompromissa lite med det ultimata ljudet i detta fall då jag som jag nämnt tidigare har ett dedikerat rum för den typ av ambition.

Baltatzar

Inläggav Baltatzar » 2024-10-13 13:29

Kermit116 skrev:Baltatzar,
Givet att Du redan överväger att skiljas från 13 995 kronor i syfte att nå ett ökat välljud än Du har i Dina 51.LE så tycker jag Du starkt skall överväga Purifi i stället. I termer av avsaknad av distorsion så är dom enastående.

Jag har ett par OA-51.P/SB i mitt lyssningsrum i norra 08:a. I stället för Bliesmadiskanten så har jag SB Acoustics SB26CDC (AVR7000 retar mig för detta varje gång vi snackas, men m SB:n behöver Du inte karva i lådan vilket jag tyckte var viktigt.).

En fru-fri vardagskväll är Du välkommen ut med Dina 51.LE. Jag har en bra högtalarväxel (finns beskriven på annan plats). Skicka namn o nummer i PM så hittar vi ett datum.

Mina 51.N befinner sig på annan plats men jag vet två 51.N som bör finns här uppe i 08:a och som är gjorda enl konstens alla regler (oklart dock om dom har Johns heliga filt bakom baselementen), har vi tur kan vi kanske även lura ut även dom till förorten. Den som har ett par 51.N och läser detta kan ju också skicka PM om intresserad.
/Frog

Ja, jo, jag har börjat mentalt fundera över tanken att lägga en inte oansenlig summa pengar på en uppgradering och det är verkligen kul att se så stor aktivitet i tråden av alla ni som är så initierade i alla de alternativ som finns för 51:an.

Jag har nu försökt läsa på lite om de olika två purifivarianter som byggts med SB26CDC resp Bilesma-diskanten och det drar onekligen iväg kostnadsmässigt med den senare diskanten.
Att krava i låda känns också lite sådär samtidigt som utseendet på Bilesma-diskanten kräver frontskydd på IMHO 8O

Tack för erbjudandet. Det låter absolut intressant med en provlyssning om det går att lösa :) Jag återkommer via PM.

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2024-10-13 13:54

Ja kör m SB TW29BN-B-8 å e väldigt nöjd m den skrikan.
Du får komma förbi å lyssna på mina 52PS m OS-52 vid tilfälle.
Deltidare på Hifikit.

OA-52-PS, OS-52V, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1, OA-5-II mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Kermit116

Inläggav Kermit116 » 2024-10-13 17:47

Baltatzar skrev:...
Jag har nu försökt läsa på lite om de olika två purifivarianter som byggts med SB26CDC resp Bilesma-diskanten och det drar onekligen iväg kostnadsmässigt med den senare diskanten.
Att krava i låda känns också lite sådär ...

Utöver Bliesma T34B så finns en mindre berylliumvariant som heter T25B och en utan beryllium som heter T25A. Såvitt jag förstår så ska man klara utan att karva i lådan med T25-varianterna. Jag tror att dessa element har testats av forummedlemmar. Även T34A vet jag används av någon.

Den SB TW29BN-B-8 som Blomman använder är ett väldigt bra element som säkerligen låter bra (har kanske hört den i en icke färdigfiltrerad applikation), risk för karvning dock.

T25B, T25A, T34A o TW29 är mindre dyra än T34B utan att för den skull vara så billiga som SB26adc/cdc är.

Av ovan nämnda element så är det nog T25A/B jag skulle byta till om jag skulle ha något annat än SB26cdc i mina egna, men det har säkerligen kommit något ännu vassare den dagen jag får tummen ur.

Tack för erbjudandet. Det låter absolut intressant med en provlyssning om det går att lösa :) Jag återkommer via PM.

Du är välkommen.
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2024-10-13 18:29

Jag tänker inte säga så mycket då jag talar i egen sak då det gäller 51.LE2, 51.N och OA51.P...

Det jag kan säga är att om man har råd så är OA51 med Purifi och Bliesma en helt annan klass än alla andra modeller.
Elementen är helt enkelt så mycket bättre att det inte ens går att göra en vettig jämförelse.

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2024-10-13 20:08

Kermit116 skrev:Den SB TW29BN-B-8 som Blomman använder är ett väldigt bra element som säkerligen låter bra (har kanske hört den i en icke färdigfiltrerad applikation), risk för karvning dock.

De va 26adc du hörde.
Ja va inte helt nöjd me filtret då.
Dom för energirika vid 5KHz för min smak.

Ja titta ner i diskant hålet på ena 52'an å ja har
karvat ur lite för ena anslutningen.
De e inte mycket men ja va tvungen å såga bort
en liten bit på diskantens frontplatta för att
de ska passa m gamla monteringshålet åxå.

De går å stoppa i orginal diskanten även
efter denna mod,
Deltidare på Hifikit.

OA-52-PS, OS-52V, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1, OA-5-II mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2024-10-23 20:16

Kermit116 skrev:

Utöver Bliesma T34B så finns en mindre berylliumvariant som heter T25B och en utan beryllium som heter T25A. Såvitt jag förstår så ska man klara utan att karva i lådan med T25-varianterna. Jag tror att dessa element har testats av forummedlemmar. Även T34A vet jag används av någon.

Den SB TW29BN-B-8 som Blomman använder är ett väldigt bra element som säkerligen låter bra (har kanske hört den i en icke färdigfiltrerad applikation), risk för karvning dock.

T25B, T25A, T34A o TW29 är mindre dyra än T34B utan att för den skull vara så billiga som SB26adc/cdc är.

Av ovan nämnda element så är det nog T25A/B jag skulle byta till om jag skulle ha något annat än SB26cdc i mina egna, men det har säkerligen kommit något ännu vassare den dagen jag får tummen ur.

Du är välkommen.

Jag skulle nog säga att de flesta föredrar T34A över beryliymvarianten. Jag gör det. Och den är väldigt mycket billigare, om än inte direkt budget den heller.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2024-10-27 00:02

Jag skall bygga ett par OA51 med Purifi pappbas och Bliesma beryllium T34B, då kan man verkligen jämföra med Purifi papp och T34A.

Bygger även ett par med Purifi alubasar och beryllium T34B (inklusive basstativ)

Magnus var här idag och hämtade lådor o element för att testa Bliesma T25A...

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2024-10-27 00:19

MagnusÖstberg skrev:
Kermit116 skrev:

Du är välkommen.

Jag skulle nog säga att de flesta föredrar T34A över beryliymvarianten. Jag gör det. Och den är väldigt mycket billigare, om än inte direkt budget den heller.

Jag känner de som har båda och tycker tvärtom. De har även 25-varianterna men föredrar 34.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Föregående

Återgå till Carlsson Illuminati