STDI skrev:smorgar skrev:...
Bökar ogärna med den men ändå på ämnet: hur farlig är den att jobba med egentligen? När jag grejade med OA116 så använde jag dubbla handskar, skyddsglasögon och ansiktsmask. Förmodligen helt i onödan men hur är det med detta egenltigen? Nyare glasull ska väl vara bättre som jag har förstått det men jag har mest bara hört skräckhistorier och har väl blivit skrämd som liten med att sånt gult som finns på folks vindar petar man inte på...
Jag man hör mycket. Man kan också fundera på om miljontals människor världen över skulle få jobba med den både vid produktion och användande om den vore farlig. Det är ju ett mycket vanligt byggnadsmaterial som gått igenom mängder av tester och forskningsprojekt. Ser du någon byggnadssnickare som använder dubbla handskar, skyddsglasögon och ansiktsmask? Vid blåsning av lösull på vindar använder man skydd. Men då virvlar ju allt runt på ett annat sätt.
Att det kan vara obehagligt är en annan sak.
Säkra före det osäkra tänkte jag medans jag höll på att avlida i sommarvärmen med munskyddet på

Men då är det ingen större fara helt enkelt, har ju som sagt mest hört skräckhistorier och erfarat mångtalet glasfiberflisor som driver en till vansinne men det är ju inte värre än att det kliar ett par dagar i värsta fall.
Men som Roger skriver så har i alla fall glasfiberull förändrats med åren och ska vara mer hälsosam numera, som jag har förstått det.
Men då låter jag det vara som det är och snickrar ihop den där korgen på sinsidan av nya ullen bara. Blir ju lättare så men eftersom jag behöver köra ner armarna en, två och säkert flertalet gånger i lådrona för att både byta och sätta dit nya kontakter samt förlänga basreflexen så tänkte jag att man kanske kan byta eventuell klåda mot lite pengar genom att byta ut till ny ull.