Impulsköp

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2005-10-30 14:17

"Om en DIN-kontakt hålls i bra skick är inte kontaktdistorsionen besvärande. "

trevligt att du säger det, om jag fick önska så skulle ovanstående citat komma med i carlssonplanets nyhetsbrev INNAN samtliga lådor blir söndersågade

"Man kan diskutera vad "optimerade för denna" betyder."

jag trodde (och hoppades) att kabeln var medräknad i systemet eftersom de medföljde högtalarna från fabrik

"Men: Stig optimerade, i labbet, alltid högtalarna för 0,5 ohm total resistans utanför högtalarna, alltså förstärkarens utimpedans plus högtalarkabelns. Vill man driva högtalarna så optimalt som möjligt är det alltså inte något specifikt originalkablage man skall söka, utan 0,5 ohm total resistans, förstärkaren inkluderad."

tack, det kan komma till nytta
Bikinitider

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-10-30 14:37

Eftersom jag är lite svag för matliknelser:

När man går in på närmaste sushi-restaurang och beställer... kanske en mellan nigiri utan räkor (avokado istället kanske? :P ) så får man med ett par pinnar.

Det betyder inte att sushin är optimerad för att konsumeras med just dessa pinnar. :wink:

Och att så är fallet betyder i sin tur inte att det är en oseriös sushirestaurang. Det betyder bara att de ansträngt sig för att leverera maten i bruksskick, men att de låter kunden ha friheten att välja grad av suboptimering.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2005-10-30 14:56

ANy skrev: Funderar dock på vad som är problemet med den gamla DIN kontakten?

Det är väl mer själva fortsättningen på DIN-kontakten, alltså den löst hängande kabeln i basröret, som stör mig.

Även om den inte skulle störa luftflödet så det märks så stör det i vart fall mig att hänga kablar lösa i basrör, eller för den delen i vilka rör som helst som inte är avsedda för annat ändamål. Typ, antennkablar i skorstensrör, eller nätverkskablar i ventilationsrör.

Starkströmskablar i vattenrör går dock utmärkt, där de är avsedda att värma nämnda rör och dess innehåll.

Det ser otroligt oproffessionellt ut med högtalarkabeln dragen upp genom basröret, fritt hängande och dinglande.

Användarvisningsbild
ANy

Inläggav ANy » 2005-10-30 15:01

phon skrev:Det ser otroligt oproffessionellt ut med högtalarkabeln dragen upp genom basröret, fritt hängande och dinglande.

Det kan jag hålla med om, men jag brukar inte ha högtalarna uppochner så det stör mig inte när jag lyssnar :P

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2005-10-30 20:59

Lyssnar? Jag mäter på basrör hela tiden, är det inte det som är meningen? 8O :D

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2005-10-30 21:09

iö: visst har du rätt, men jag ville så gärna tro att allt inte måste vara fräsigt för att fungera optimalt

"Det ser otroligt oproffessionellt ut med högtalarkabeln dragen upp genom basröret, fritt hängande och dinglande."

å jag gillar inte tanken att gå in å ändra i en satt konstruktion. vad blir isåfall nästa steg? det är snudd på att jag tycker det är förkastligt att byta element utom möjligen då när elementen är helt trasiga

vill man ändra och "förbättra" tycker jag att det är vettigare att bygga helt nya lådor och istället hämta inspiration från förlagorna.

det är som med antikviteter, förr avlutade och målade och sågade folk lite som de tyckte i gamla möbler, idag skriker folk efter de fåtal i originalskick och med det trissas priserna upp, å dit vill vi väl inte gå?
Bikinitider

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2005-10-31 09:51

När det gäller kablar, sushi o s v så är det ju så att just när det gäller naim (inte sushi) så hävdar tillverkaren att det krävs högtalarkablar med vissa egenskaper för att allt ska fungera bra. Då säger säkert några (har sagts förr här) att förstärkaren är felkonstruerad. Och det har man ju full rätt att tycka, men gillar man naims sätt att förmedla musik får man kanske acceptera att minst 3,5 m naim-kabel ingår i konstruktionen. 10 m lär vara idealet.

Men jag kör faktiskt min nait3 med icke-naim-kablar, och det låter bra och förstärkaren går inte varm (den blev varmare med popboxarna än med nuvarande neat petite). Skälet till detta är att jag inte hittat tillräckligt långa beg naimkablar och jag vill inte betala lika mycket för kablar som för förstärkaren.

Som att äta sushi med kniv och gaffel kanske, har aldrig gjort det, anser träaromen från pinnarna ingår i sushiupplevelsen!

Men detta problem med naimkablar och OA14 kanske snart är icke-existerande för dig ANy, såg din annons på 32/110-kombon.

Tycker själv Naim och Carlsson är en intressant kombination, mina popboxar lät aldrig tidigare så bra som de gjorde med naiten.

Användarvisningsbild
quixotic

Inläggav quixotic » 2005-10-31 11:34

Håller på och gör iordning ett par OA12 och har mycket svårt att hålla mig från att borra in ett par brunnar i botten på dem. Jag har gjort det tidigare (I'm a madman) på ett par OA14 och ett par OA116 med mycket bra resultat avseende finish och funktion. :D

Jag är på intet sätt någon kabelfanatiker, kör bara tvinnad EKK, CAT5/6 och finkardelig 3 mm i mina system (dvs. inte en xentimeter dyrkabel) men tycker att "uppgraderingen" med nya brunnar ger en så pass förbättrad funktion (med banankontaktsanslutning och rubbet) att den är svår att låta bli. Jag har däremot full förståelse för detta med originalskick, jag använder renoverad baselement (älskar SONAB-trycket på skyddskonen) och byter ogärna ut diskanterna om de inte är markerat dåliga. Däremot, filterkomponenter och internkablage, varför spara dåliga/billiga lösningar, när man har chansen att för några futtiga kronor åstadkomma något mycket bättre?

Jag tycker inte att en korrekt utförd installation av kontaktbrunn är ett minus! :)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-10-31 11:48

Är det inte två inkompatibla saker som diskuteras här:

1. Kan man förbättra en gammal Carlssonkonstruktion så att den låter bättre?

2. Kan man renovera den så att den låter som i nyskick?

3. Ska man bevara den i ursprungligt skick, som en gärning till teknikhistorien?

Blev det tre... Nåja.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
ANy

Inläggav ANy » 2005-10-31 11:58

mapem skrev:
....Men detta problem med naimkablar och OA14 kanske snart är icke-existerande för dig ANy, såg din annons på 32/110-kombon.....

Hehe näää, det är mera Naim på gång :D

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2005-10-31 12:07

Svar på Svantes frågor:

På fråga ett svarar jag: Ja, absolut!

På fråga två svarar jag: Javisst kan man det!, men varför då, när man kan göra som fråga ett?

På fråga tre svarar jag: Ja, det ska man!, men det räcker med ett par per konstruktion. För Carlsson-museet. :D

ANy, det låter ju trevligt!

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2005-10-31 14:36

jag kanske ska sätta på 17 tums fälgar och superlågprofilsdäck på min 142, jag kanske oxå ska ta å byta dörrarna med på min xc90, och när jag ändå är igång kan jag väl lika väl skära bort lite plåt i motorrummet så kan jag lyfta över v8:an oxå. jag kan nog lyfta över stolarna och instrumentbrädan oxå om jag kapar å modifierar lite till. se så modern min 142 nu blev, kan ju numera konkurera och i vissa fall överglänsa premiumbilar som bmw, audi, mercedes

nä, låt de gamla få leva med sina eventuella brister, byt bara om något på riktigt är sönder. vill du ha något riktigt modernt köp då hellre oa58 och på köpet gör du säkert ssc en björntjänst
Bikinitider

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2005-10-31 15:10

Renovera med nytt så mycket det går!!! :D :wink:

Jag menar... "uppgraderingen" med nya diskanter, y-montering, nya basar, filtermodifieringar etc. etc. är ju sanktionerad av SSC och detta står som garant för att Stigs intentioner med högtalarna inte i och med detta har förfelats...

Ett par renoverade70-tals Carlsson låter ju SÅ mycket bättre än ett par orenoverade dito...

Ett i mitt tycke trevligt och respektfullt sätt "att ta Stig Carlsson med sig" in i "framtiden.... i stället för att låta honom sluta sina dagar i returstationens återvinningsbinge...

/Stefan

Användarvisningsbild
ANy

Inläggav ANy » 2005-11-12 20:41

Nu har jag tagit mig i kragen och beställt ct62 diskanter av hifi-Micke. Vet fortfarande inte riktigt hur jag ska göra med Y-modden och filtermodden.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2005-11-12 21:21

ritning på filtermodden kostar 125:-

ritning på y-montering kostar 150:-

allt finns att beställa på carlssonplanet
Bikinitider

Användarvisningsbild
ANy

Inläggav ANy » 2005-11-12 21:44

Filtermodden klarar jag tyvärr inte av att göra tror jag. Y monteringen har man ju sett rätt många gånger så jag tror inte jag behöver en ritning. Visserligen är det ju bra att stödja SSC genom att beställa instruktionerna men det är ju enklare att bara sätta in en slant på deras konto.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-11-12 21:48

ANy skrev:Visserligen är det ju bra att stödja SSC genom att beställa instruktionerna men det är ju enklare att bara sätta in en slant på deras konto.

Mycket bra idé! Frågan är vad SSC har för konto nu. Någon som vet?
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
ANy

Inläggav ANy » 2005-11-12 22:02

Pg 18 31 62-7
"Stiftelsen Stig Carlsson"

Användarvisningsbild
ANy

Inläggav ANy » 2005-11-14 02:57

Är det någon som har testat ct62 i Y formation utan att göra filtermodden? Låter det förjäkligt? Vill ju helst inte sabba filtrena genom att paja dom med mitt hafsiga lödkolvsarbete.

Användarvisningsbild
Dynamic

Inläggav Dynamic » 2005-11-14 04:34

ANy skrev:Är det någon som har testat ct62 i Y formation utan att göra filtermodden? Låter det förjäkligt? Vill ju helst inte sabba filtrena genom att paja dom med mitt hafsiga lödkolvsarbete.

Jag spelade så i mina oa14 och det låter absolut inte dåligt, det låter nästan obeskrivligt mycke bättre än med orginaldiskanterna.

Användarvisningsbild
ANy

Inläggav ANy » 2005-11-16 14:49

Nu har dom anlänt!
Då är det bara att börja kapa klossar då, lär ju ta ett tag att få dit dom diskanterna tror jag.
Bild

Användarvisningsbild
ANy

Inläggav ANy » 2005-11-16 16:08

Glad i hågen satte jag igång. Naturligtvis gick det ju åt fanders direkt.
Bort med originaldiskanterna snipp snipp, inga problem.
Kablarna gick dock inte att dra upp en millimeter ur hålen.
Jaha, bara att öppna och kolla vad problemet var.
Bild

Bild

Bild

Där var problemet, massa klägg i hålen, rensa rensa.
Ska gå och fortsätta nu.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-11-16 16:21

ANy skrev:Där var problemet, massa klägg i hålen, rensa rensa.
Ska gå och fortsätta nu.

Stoppa ner en varm lödkolv i massan och lirka runt lite samtidigt som du drar i trådarna så ska du se att det går bra ;)

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2005-11-16 17:20

Grå massa och klägg? Den jag tog bort alldeles nyss på en tolva var svart, och stenhård. Gick bra att "snäppa" loss och sen var hålen helt rena. Har nog inte sett något kläggigt, men jag har väl bara renoverat riktigt gamla sjuttiotalare, från trettitalet kanske 8O

Keep up the good work, kul att se andra renovera, speciellt när man vet hur bra det blir! :D
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
ANy

Inläggav ANy » 2005-11-16 17:54

Den här var bitvis kläggig och stenhård på ytan.
Svår som tusan att få bort.
Nu har jag iallafall gjort färdigt för att få dit lite klossar, måste kolla vad jag har som kan passa.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2005-11-16 18:16

Jag lackade mina klossar nyss, nu får dom och limmet till spolarna torka tills imorgon så kan jag skruva ihop det hela då. Sen kan jag jämföra moddade och omoddade tolvor med varandra samtidigt. :D
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
ANy

Inläggav ANy » 2005-11-16 18:43

På tal om klossar, vart ska man få tag på såna.

Hmmmmmmmm.......
Bild

Det där ser ok ut.....
Bild

Sagt och gjort :D
Bild

Användarvisningsbild
ANy

Inläggav ANy » 2005-11-16 20:08

Puuuh, det var jobbigare än jag trodde att göra dom där klossarna.
Svårt att gera så små bitar.
Imorgon blir det att köpa svart färg och kontaktlim.
Bild

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-11-16 20:39

Hehe, hardcore att slakta kryddhyllan (?) för Carlssonrenovering! :)

Användarvisningsbild
ANy

Inläggav ANy » 2005-11-16 20:47

Kryddhyllan gav sitt liv för Carlsson.
Vissa uppoffringar måste alltid göras när man har ett kall :D

FöregåendeNästa

Återgå till Carlsson Illuminati