Carlssonträff!!??

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2007-10-02 07:53

känns lite som en gäspning detta jag bekymmrar mig inte om genexxas nya burkar häller :lol:
larsen började med ett blankt papper ett genomskinligt sådant :wink:
kommer dessa att säljas med en tvix och medlemskap på piratbay?
det är lite storm i sandlådan detta
om nu larsen är sugen på att sälja något tycker jag detta är ett lumpet försök till att rida på någon annans berömmelse :cry:
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
Wideglide

Inläggav Wideglide » 2007-10-02 10:19

Jag läste också planetens nyhetsbrev. Det var inga snälla ord. Min fråga (och jag antar att Öhman kan svara på detta) är:
Ligger verkligen SSC bakom dessa ord mangrant eller är detta Gullbrandsens personliga åsikter? Har han verkligen mandat att sätta hela styrelsen på pottkanten med ett sådant nyhetsbrev?
Eller tror han att han kan sitta på två stolar samtidigt och dessutom publicera åsikter som är rent personliga?

Rubrik:
"Larsen desavouerar Carlssonmärket"..,

Ingress:
"Nu försöker John Larsen - tvärtemot rättighetshavaren SSC:s uttryckliga vilja - att sälja sina egna Larsenhögtalare genom att kapitalisera på Stig Carlssons goda namn och rykte. D.v.s rena piratfasonerna"..

Brödtext:
"snodda från SSC:s och Stigs ritbord".., "Larsen 6 har snott den bakre absorbentramen från OA-52"..,"tillverkning som närmast måste betecknas som fientlig"..,

Många hårda ord från en tidigare samarbetspartner...

Angående avtalet mellan SSC och Larsen:
Vad är det för ett Kalle Anka-avtal som upprättats egentligen? Antingen så finns ett avtal eller så finns det inte. Jag citerar nyhetsbrevet: "Den 24 nov -06 sa John Larsen på Larsen HiFi upp licensavtalet med SSC. Senare tycktes han delvis ångra sig."
Detta hände ju för nästan ett år sedan, antog SSC att avtalet gällde och Larsen trodde sig vara löst från avtalet?

Angående annonsen i HiFi-Musik: "Dessutom hävdar annonsen att Larsenhögtalarna är "konstruerade efter Stig Carlssons idéer".
Är inte högtalarna konstruerade efter Carssons idéer då? Det är väl ingen lögn? Antar att inte SSC eller någon annan kan ha ensamrätt på någons idéer? En hel rad av högtalare (tidigare nämnda i tråden) bygger ju på samma idéer eller hur?
"Annonsen måste betecknas som direkt oseriös och magstark.."
Jag tror inte att Gullbrandsen på allvar kan mena detta...

Sist men inte minst:
"John Larsen själv är varken professionell högtalarkonstruktör, ortoakustiker eller psykoakustiskt utbildad".

Nedvärderande och nedlåtande uttalande om Larsens kompetens.
Jag kan också räkna upp en massa saker som Larsen inte är, han är varken astronaut, cowboy eller hjärnkirurg...
Men han fick gjort något konstruktivt om än (otippat?) i Carlssons anda... Det räknas i min värld. Många andras med tror jag.

Att bli kallad både pirat, tjuv, lögnare och hästhandlare av någon som sitter i styrelsen för "Stiftelsen Stig Carlsson" ger inte namnet Carlsson direkt nån stjärnglans eller? Direkt oseriöst.

På planetens sida står följande att läsa:
Stiftelsen bildades av en rad prominenta svenska musik- och hifinamn och består idag av följande personer...

Ursäkta men: Prominent, MY ASS... Gullbrandsen har ju just bevisat motsatsen...
Kan en medlem i styrelsen utrycka sig så här mot en före detta medarbetare ger jag inte mycket för framtiden...

Slutligen, åter ett citat från planetens nyhetsbrev:

"Framtiden får visa hur denna oväntade och sorgliga händelseutveckling kommer att påverka Carlssonhögtalarnas goda rykte och historia".

Carlssons goda rykte och historia förblir opåverkad, däremot har nog stiftelsen gjort bort sig rejält med detta nyhetsbrev...

Säger som Penn & Teller: BULLSHIT!
"..klä ditt rum med Rockwool"
Stig Carlsson
Civ.ing.

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2007-10-02 10:40

Gulbrandsen skjuter sig i foten, väldigt lågt att skriva så om någon man samarbetat med i många år.

Stämmer det att SSC har ensamrätt på ortoakustik och teorin bakom?

Om man vet att Larsen gjort något upphovsrättligt fel är det väl bara att stämma honom, smutskastning av denna sort är knappast bra för någon.
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2007-10-02 10:55

det kanske var en efterkonstruktion (eller rappakalja) men den golvnära elementplaceringen har jag hört (läst) skulle ge högtalaren golv och väggstöd för jämnare tonkurva och extra "basskjuts"

eftersom principen frångicks så var det alltså rappakalja?
Bikinitider

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2007-10-02 10:58

SSC har ensamrätt till varumärket "Carlsson" och varumärket "Ortho Acoustic System". Inget annat...
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2007-10-02 11:02

avr7000 skrev:SSC har ensamrätt till varumärket "Carlsson" och varumärket "Ortho Acoustic System". Inget annat...

OK, tyckte det verkade konstigt. Bra att det blev klargjort. :)

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2007-10-02 11:19

celef skrev:det kanske var en efterkonstruktion (eller rappakalja) men den golvnära elementplaceringen har jag hört (läst) skulle ge högtalaren golv och väggstöd för jämnare tonkurva och extra "basskjuts"

eftersom principen frångicks så var det alltså rappakalja?

Nja... Väggstödet används ju i alla Carlsson och golvstödet har oxå sina fördelar (inte minst i basområdet).
Dock är det ju så att allt har både för och nackdelar och det är något som man tar hänsyn till när pendeln svänger lite fram och åter genom historien då man söker balansera olika parametrar för att få en optimal lösning på något, detta något kan ju t ex vara att konstruera några Carlssonmodeller i olika pris och ambitionsnivå.

Om vi tar t ex OA52 och listar 2 av varje:

fördel
Bra stöd som medger bra basåtergivning
"Govståendet" ger högtalaren dess helt unika form

Nackdel
Placeringen av baselementet förstärker högtalarens benägenhet att slå an rummets golv/tak och längs-resonans
"Golvståendet" ger ett visuellt intryck som för vissa manifesteras i en "upplevd" låg ljudbild...

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-10-02 11:41

Här är en till Gulbrandsen kan utgjuta sig över, i sådana fall:
Lite vagt påminner "ägget" om högtalarlegendaren Stig Carlssons väggplacerade modell OA-51 och Steindls modell kan också ses som en vidareutveckling av 51-an.

Peter var både vän och medarbetare till den bortgånge Stig Carlsson och har byggt vidare på Carlssons så kallade ortoakustiska teorier.

Från en artikel om Peter Steindls nya högtalare i Ny Teknik.
Senast redigerad av Almen 2007-10-03 09:43, redigerad totalt 1 gång.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-10-02 11:59

IngOehman skrev:
Haakan_W skrev:jag ser gärna ett svar på min post....det tog fan en stund å skriva å tänka igenom det så ett svar är väl det minsta man kan förvänta sig ?

Nej, de där provokationerna får du inget svar på.

Vh, iö

vad har jag för anledningar att provocera? äger ingen carlsson högtalare och kommer med all sannolikhet inte göra det heller...

varför jag skrev det jag gjorde var för att det är ungefär så situationen uppfattas (iaf i mina ögon), det blir lätt så då hälften av informationen läcker ut till allmänheten och resten av hemligheterna hålls internt...

och om jag nu uppfattat fel är det väl upp till ssc att antingen förklara eller förneka dessa...

uppfatta nu inte detta som en provokation men eftersom ssc valde dom citaten från forumen i nyhetsbrevet som enbart gav ssc en putt i ryggen och helt ignorerade mina frågor (eller ganska mångas frågor eftersom många via pm tyckt att det var bra frågor men inte vågat skriva själva)

jag söker inte bråk med någon men jag tycker situationen sköts bedrövligt...

nåja för att avrunda och ungefär uttrycka hur det känns med det svar jag fått hittils:

det kanske är så att vissa frågor är jobbiga och svåra att svara på? eftersom hittils har ingen av dom intressanta frågorna svarats på utan allt skylls på larsen som dessutom är den enda som sköter det snyggt utan ett enda ord om ssc...på hans hemsida finns tom en fin presentation om ssc kvar....inte vet jag men förstår ni hur jag tänker?

tänk dessutom på att jag är ingen kärring som lindar in ord i nå bomull utan här är det raka rör som gäller....å jag förväntar mig samma sak i retur

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2007-10-02 12:18

Människors engagemang är det i vart fall inte möjligt att ta fel på! Utan det hade Carlsson varit ett bortglömt begrepp. Carlsson-entusiaster är en hängiven skara människor och tyvärr har förmågan att tillvarata denna resurs i ambitionen att återuppväcka varumärket brustit.

Intresset är stort och har inte kunnat tillgodoses och vi ser nu en hel rad nya produkter och fabrikat inspirerade av SC. Flera DIY-projekt har presenterats här och säkert finns det många fler. Egentligen skulle man kunna påstå att Stiftelsen SC lyckats fantastiskt bra i sin ambition att bevara Stigs idéer - men vem kunde tro att det skulle gå till så här?

/Jocke

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2007-10-02 12:35

Jocke skrev:Människors engagemang är det i vart fall inte möjligt att ta fel på!

Håller med, kul! :)

Jocke skrev:Egentligen skulle man kunna påstå att Stiftelsen SC lyckats fantastiskt bra i sin ambition att bevara Stigs idéer - men vem kunde tro att det skulle gå till så här?

/Jocke

Jag ser det mer som att det är folk utanför SSC som faktiskt.se gör något. Detta kan kanske "få fart" på SSC, gällande produkter man kan köpa.

Det är kanske dags att undera på vad som är viktigast; varumärket Carlsson eller Stig Carlssons ideer?

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2007-10-02 13:48

Sanny_X skrev:
Jocke skrev:Egentligen skulle man kunna påstå att Stiftelsen SC lyckats fantastiskt bra i sin ambition att bevara Stigs idéer - men vem kunde tro att det skulle gå till så här?

/Jocke

Jag ser det mer som att det är folk utanför SSC som faktiskt.se gör något. Detta kan kanske "få fart" på SSC, gällande produkter man kan köpa.

Det är kanske dags att undera på vad som är viktigast; varumärket Carlsson eller Stig Carlssons ideer?

Det går väl knappast att förneka sambandet mellan vad SSC gör och vad "folk utanför SSC" tar initiativ till, eller?

Om det är handling eller brist på handling som är orsaken vet jag dock inte!

/Jocke

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2007-10-02 15:00

jag hoppas innerligt att den där gullefjanten anklagar mig också för stöld av Stigs ideer och ritningar och så vidare gärna med ett par okvädingsord och lite insinuanta påstående särskillt eftersom jag använt 8545:an i mina skapelser så skulle jag väl skickat royalty till ssc eller allra helst till CP
ursäkta en liten fråga bara betalar gullefjanten royalty för att använda namnet carlsson på sin planet
Senast redigerad av OlA-68 2007-10-02 16:03, redigerad totalt 1 gång.
jag får inte ut ngt av att vara bland dem som inte förstår mig

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2007-10-02 16:03

Jag ligger nog illa till oxå eftersom jag precis döpt mina nya Basmoduler till:

Carlsson BOA88 :wink:

De är äkta Carlssonhögtalare!
Jag har under 4 månader sovit med 4 st OA51 under mardrassen.
En natt kom Stig till mig i en dröm och förklarade hur jag skulle konstruera dem, det är som 16 st stackade OA51...

Elementen jag använder är fett äkta Carlssonelement!
Alla har gjort tidigare tjänst i OA51 eller OA52 tills de blev hemförlovade pga ruttnande kanter.
Förmodligen finns det säkert ett eller annat element av de 16 som Stig själv pillat på...

Jag väntar och bävar 8O 8O

Stefan

Edit: döpte om mina basmoduler... 8)
Senast redigerad av avr7000 2007-10-02 16:44, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Dynamic

Inläggav Dynamic » 2007-10-02 16:24

Dom skriver i nyhetsbrevet på CP att diskanten i "Larsen" högtalarna ser ut att vara T11oa... är det den?

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2007-10-02 16:49

Det är "same same but different"... :wink:

Mer info finns på Carlssonplanet.com

Mvh

Stefan

Användarvisningsbild
Wideglide

Inläggav Wideglide » 2007-10-02 16:55

OlA skrev
OlA-68 skrev:jag hoppas innerligt att den där gullefjanten anklagar mig också för stöld av Stigs ideer och ritningar och så vidare gärna med ett par okvädingsord och lite insinuanta påstående särskillt eftersom jag använt 8545:an i mina skapelser så skulle jag väl skickat royalty till ssc eller allra helst till CP
ursäkta en liten fråga bara betalar gullefjanten royalty för att använda namnet carlsson på sin planet

Jag tror inte ens han är så dum att han väcker den skånska vreden... :D
Stig Carlsson
Civ.ing.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2007-10-02 17:24

Hmmm....8545? Den är väl eg. post-Carlssonsk?

/Jocke

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-10-02 17:57

Jocke skrev:Hmmm....8545? Den är väl eg. post-Carlssonsk?

Ne. OA51.2 och OA52.2
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Wideglide

Inläggav Wideglide » 2007-10-02 19:35

Jag förmodar att både Öhman och Gullbrandsen tagit del av de senaste inläggen i denna tråd och jag tror det skulle glädja fler än mig om någon (eller båda) kunde komma med en rimlig förklaring till nyhetsbrevet och dess innehåll eller ett bemötande i annan form...

http://www.carlssonplanet.com/forum/vie ... f=1&t=3828

Innehållet i länken ovan är också tänkvärt...
Stig Carlsson
Civ.ing.

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2007-10-02 19:50

Väldigt intressant att få veta vad som händer bakom kuliserna, stort tack till Stefan.

Skall bli intressant att få läsa vad SSC svarar, eller kommer "Paul" att återuppstå? :roll:

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-10-02 19:51

jag tror inte det blir några svar....faktiskt...speciellt inte eftersom iö tom tyckte mitt inlägg var provocerande

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2007-10-02 19:53

Det finns ju andra inom SSC som gärna skriver...

Användarvisningsbild
Wideglide

Inläggav Wideglide » 2007-10-02 19:57

Haakan_W skrev:jag tror inte det blir några svar....faktiskt...speciellt inte eftersom iö tom tyckte mitt inlägg var provocerande

Jag uppfattade inte ditt inlägg som provocerande på något vis.
Däremot blev jag grymt provocerad av nyhetsbrevet på planeten... :evil:
Stig Carlsson
Civ.ing.

Soulman

Inläggav Soulman » 2007-10-02 20:15

Vilken soppa, rörigt värre för oss ej insatta?

Tråkigt, men kanske nyttigt att det som förevarit kommer upp till ytan. Jag förstår inte att SSC inte bättre har tillvaratagit sina intressen genom LarsenHiFi. Alltså att parterna inte har kunnat komma överens bättre. Men ser man till Per G’s inlägg så förstår man detta lite bättre? Stig C. lär ju ha varit en ”bestämd” man, förutom en oomtvistat fenomenal konstruktör, men SSC’s representanter verkar i mina ögon tyvärr också besitta den mindre sympatiska läggningen, till ingens nytta. Att SSC inte har varit mer rädda om det historiska samarbetet är något som förvånar mig, av den anledningen att LarsenHiFi ju är den med mest historisk anknytning till Stig i form av producent. Värdet av detta måste ju vara nästintill ovärderligt i sammanhanget? Hoppas nu att Larsen använder sig av detta i sin marknadsföring. Ex.vis; ”producent av de mytomspunna Sonab-, och Carlsson-högtalarna” hur förtroendeingivande skulle inte något liknande påpekande vara? Han visar i varje fall lite fantasi och framåtanda till skillnad från SSC. Hur han har överlevt under dessa år som producent under SSC fattar inte jag. Kan vi nu bara få se lite snygga försäljningsgrepp i form av hemmabiohögtalare och någon designskapelse som ju nu för tiden verkar vara så ”modernt”, så finns nog förhoppningen att det skall bli lite snurr på verksamheten. SSC tycker jag kan fortsätta att förvalta arvet efter S.C. i form av hans egna alster och stanna därvid.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-10-02 20:17

Jag har inga synpunkter på vad som är rätt eller fel eftersom jag inte är insatt i detaljerna, knappt ens i dom stora dragen :-)

Men för mig känns hela saken som en klassisk kollision mellan ideella krafter och affärsdrivande dito. För personer som jobbar på sin fritid är det ganska naturligt att saker tar sin tid. Händer det inte idag händer det imorgon. Kanske. Måste man göra om något, så visst, det är bara lite mer tid för det roliga intresset.

För den som ska leva på detta är det istället frustrerande om inget händer, att göra om en massa detaljer (OA58-huvar tex) är både dyrt ocg tidskrävande samt försenar inkomstbringande försäljning.

Och precis som en kollision jag själv deltagit i så har den ideela parten ingen aning om vad olika sorts "framträdanden" kan framkalla i form av badwill osv.

/ B

Användarvisningsbild
lemmts

Inläggav lemmts » 2007-10-02 20:21

Så klokt Bill!

/Lasse

Användarvisningsbild
bosco

Inläggav bosco » 2007-10-02 20:37

Wideglide skrev:Jag läste också planetens nyhetsbrev. Det var inga snälla ord. Min fråga (och jag antar att Öhman kan svara på detta) är:
Ligger verkligen SSC bakom dessa ord mangrant eller är detta Gullbrandsens personliga åsikter? Har han verkligen mandat att sätta hela styrelsen på pottkanten med ett sådant nyhetsbrev?
Eller tror han att han kan sitta på två stolar samtidigt och dessutom publicera åsikter som är rent personliga?

Är Gulbrandsen inblandad i SSC? Jag trodde att han bara var en entusiast vars hemsida förmedlar hur man kan beställa beskrivningar osv från SSC. I så fall är det ju bara hans åsikt och inget officiellt uttalande från SSC.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2007-10-02 20:46

Gullbrandsen är SSCs redaktör och medlem i SSC

Användarvisningsbild
bosco

Inläggav bosco » 2007-10-02 20:53

Ah, såg just det

Per Gulbrandsen skrev:Sedemera har jag visserligen som Carlssonredaktör vänligen blivit invald som ledamot i SSC, men jag talar här för CP och inte för någon annan

FöregåendeNästa

Återgå till Carlsson Illuminati