Vad anser ni ingår i begreppet ortoakustik?

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-12-18 22:17

Frenchy skrev:Med OA högtalare, stereo förstås, är ljudbilden lika bred som mellan högtalarna eller kan ljudbilden vara bredare än vad rummet är?
/E

Det finns möjlighet till det under vissa givna förutsättningar. Det betyder att sidoväggarna och ljudfondväggen måste te sig som akustiskt transparenta för vår hörsel. Det är ingen lätt uppgift, men det går att åstadkomma och det går med 2-kanalsstereo.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-12-18 22:18

Ranefjord skrev:Huruvida SSC arbetar bakom kulisserna eller inte kan vi bara spekulera kring. Vissa gillar att prata om kommande produkter 10 år innan de släpps, för att sedan släppa ett flertal uppgraderingar. Andra arbetar i det tysta och släpper en färdig produkt direkt.

Att vara tyst i 10 år rimmar mycket illa med stiftelsens ursprungstanke. Och den sista produkten som kom var inte särskillt lyckad (OA58/60).

SSC sket i det blå skåpet när de stod utan kapital eller tillverkningskanaler.

De är idag inte en aktiv aktör på några plan och definitivt inte de som verkar för att bevara och utveckla Stigs värv eller principer.

Jag tror de är gamla och trötta och saknar gnista. Antingen öppnar de upp portarna och släpper in nya personer med driv och tar ett steg tillbaka eller så har de mer prestige än kärlek till det de en gång gemensamt bestämde var värt att skapa stiftelsen för.

De borde sätta målet framför egot och inte egot före målet.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-12-18 22:19

IngOehman skrev:...En punkt räcker: Att SC eller SSC gör bedömningen att det är det. ...

Finns det, som du ser det, någon tvekan om att Larsens högtalare skulle betraktas som OA? Själv ser jag dem som Carlssonhögtalare med annat namn. Peters ägg ser ju lite eljest ut, men skulle de klara SSC´s nålsöga? Bara nyfiken. Antar att du inte (ensam) bestämmer, men du har säkert en åsikt ;-)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-12-18 22:22

IÖ kan rimmligtvis inte bestämma alls. Han tillhör inte SSC.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2012-12-18 22:23

Finns det några SSC-stadgar att tillgå? Den enda informationen jag hittar är den som finns på CP vilken är både knapphändig och småflummig.

http://www.carlssonplanet.com/ssc.php?lang=sv&

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2012-12-18 22:24

Är det verkligen tio år sedan renoveringar av 70-talarna gjordes... Shit vad tiden går. Jag tycker inte att OA58an var dålig, inte heller OA52.3. På den tiden hyllades de högtalarna ganska frisk här på forumet (förmodligen även av dem som nu kritiserar SSC frenetiskt). Däremot föredrar jag OA50.2 och OA52.2. Många håller inte med mig. OA5mmx ska vi heller inte glömma. Har inte hört den själv, men har läst att många ogillar den.
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-12-18 22:25

petersteindl skrev:
Frenchy skrev:Med OA högtalare, stereo förstås, är ljudbilden lika bred som mellan högtalarna eller kan ljudbilden vara bredare än vad rummet är?
/E

Det finns möjlighet till det under vissa givna förutsättningar. Det betyder att sidoväggarna och ljudfondväggen måste te sig som akustiskt transparenta för vår hörsel. Det är ingen lätt uppgift, men det går att åstadkomma och det går med 2-kanalsstereo.

Mvh
Peter

Släcker jag ljuset så jag inte ser rummets begränsningar så kan jag ibland, med vissa inspelningar och vid vissa tillfällen, uppleva att väggarna försvinner och ljudbilden blir enormt stor. Kanske det som ibland benämns "larger than life" fast jag tycker det är enbart trevligt när det händer. Särskilt trevligt är det om en sångare/sångerska står bergfast kvar i mitten medan en stor orkester verkligen låter stort.

Sjostakovitj sjunde symfoni, Leningrad, kan ge den effekten när ljudstyrkan ökar, ökar och ökar. Och jag har en riktigt fin Beethovens nia där "Ode an die Freude" framförs grymt stabilt medan symfoniorkestern och kören spränger alla gränser för rummet.

Edit: Fast det händer med både mina OA-högtalare och ESL 63, som väl knappast kvalar in som OA.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
lemmts

Inläggav lemmts » 2012-12-18 22:28

Tyvärr så verkar det som att MÖ har rätt i det han skriver. Eftersom det inte hörs ett pip från SSC så är det det intrycket man får.

Lasse

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2012-12-18 22:36

Ranefjord skrev:Är det verkligen tio år sedan renoveringar av 70-talarna gjordes... Shit vad tiden går. Jag tycker inte att OA58an var dålig, inte heller OA52.3. På den tiden hyllades de högtalarna ganska frisk här på forumet (förmodligen även av dem som nu kritiserar SSC frenetiskt). Däremot föredrar jag OA50.2 och OA52.2. Många håller inte med mig. OA5mmx ska vi heller inte glömma. Har inte hört den själv, men har läst att många ogillar den.

Tänk då på att de utlovade filtrena för oa116 o oa2212 för det nya toppmoderna elementet b65oaII inte blivit släppta än...
utan rekommendationen är att sätta ett 8ohm motstånd i serie med basen...toppkvalitet på den :?
fast b65oaII kom kanske inte förrens 2007?
Senast redigerad av schmutziger 2012-12-18 22:40, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-12-18 22:39

Så här långt har vi kommit så många gånger... Det börjar bli tröttsamt! :( Är glad att det finns människor som brinner för det här och fixar ett och annat! :)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-12-18 22:53

I min drömvärld skulle Larsen inte funnits, det skulle stått Carlsson på dem.

AVR7000 släpp av kloner av OA51 skulle administrerats av SSC.

Naqrefs filterlösningar/elementkombinationer till olika modeller skulle omfamnats av SSC som skulle släppt dem som accepterade eller varit med och påverkat dem så att de blev det.

Grafpros arbete skulle omfamnats och berömts.

Erik_Johansson skulle fått stöd ekonomiskt för framtagandet av 3-vägaren.

Vi skulle fått lyssna på alla gamla inspelningar och höra föredrag om hur de gjordes och varför.

Stolteten över vad våra tidigare konstruktörer skulle öka, intresset skulle öka och kunskapsöverföringen skulle bli naturlig.

Det skulle varit ett jädra drag om alla släppte prestigen och pinkandet i sandlådan.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-12-18 23:01

MagnusÖstberg skrev:I min drömvärld skulle Larsen inte funnits, det skulle stått Carlsson på dem.

Naqrefs filterlösningar/elementkombinationer till olika modeller skulle omfamnats av SSC som skulle släppt dem som accepterade eller varit med och påverkat dem så att de blev det.

Vi skulle fått lyssna på alla gamla inspelningar och höra föredrag om hur de gjordes och varför.

Stolteten över vad våra tidigare konstruktörer skulle öka, intresset skulle öka och kunskapsöverföringen skulle bli naturlig.

Det skulle varit ett jädra drag om alla släppte prestigen och pinkandet i sandlådan.

Vi kan väl starta en förening med uttalat syfte att komplettera där SSC brister?

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2012-12-18 23:01

MagnusÖstberg skrev:I min drömvärld skulle Larsen inte funnits, det skulle stått Carlsson på dem.

Mycket bra sammanfattat.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2012-12-18 23:02

Jocke skrev:

Vi kan väl starta en förening med uttalat syfte att komplettera där SSC brister?

Det har försökts för länge sen. Men vår hjälp var inte välkommen och möttes av ointresse.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2012-12-18 23:07

I Ingvars brev till Kammarkollegiet beskriver han hur Stig ville att folk skulle fortsätta hans arbete med Ortoakustiska högtalare och att det 40 år fram i tiden skulle visa sig att hans arbete inte varit förgäves...

SSC har ju av kammarkollegiet fått rätt att förvalta Stigs kvarlåtenskap, så är det ju och så förblir det ju om de inte missköter sitt uppdrag.

Jag tänker på det där med 40 år... finns det någon plan för föryngring/återväxt inom SSC?

Det borde ju finnas människor i låt säga 40 års-åldern i stockholmsområdet som skulle kunna passa att få komma med och bli upplärda i vad som gör att en högtalare uppfyller de Ortoakustiska principerna.

Brevet till Kammarkollegiet:

Bild
Bild
Bild

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-12-18 23:24

Hm... är det Ljudtekniska sällskapet som förvaltar arvet? 8O
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-12-18 23:25

Vee-Eight skrev:Det har försökts för länge sen. Men vår hjälp var inte välkommen och möttes av ointresse.

Men varför ska vi be om välsignelse från SSC? Ärligt talat lägger jag hellre några hundra som medlemsavgift - indirekt till utveckling av 3-vägaren än köper ett par högtalare! :) Det är ju uppenbart att det INTE är i SSC "det händer"!^^

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2012-12-19 00:37

Ragnwald skrev:Hm... är det Ljudtekniska sällskapet som förvaltar arvet? 8O

Nu blev det allt knepigt. Finns det några stadgar eller inte?

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2012-12-19 00:38

Jag tycker det är rätt oklart vilka förhållanden som IÖ och SSC har.
Ibland uttalar du dig IÖ nästan som en representant för SSC för att i nästa beskriva sig som en konsult utan egen större input på produkten?

Jag får tyvärr intrycket av att den som pinkar in reviret i sandlådan (tror liknelsepolisen har synpunter på den meningen) tyvärr verkar vara du IÖ.
Men i vilken roll verkar du? Är det personligen? Är det som representant för SSC? Det står ju "chief R&D Carlsson" i signaturen? Ibland är det LTS som nämns men där är du inte aktiv heller. Jag tycker det är extremt svårt att veta i vilken roll du uttalar dig. Senast var du visst utnämd av staten.
Gärna en klarifikation vilken hatt du har på dig just för dagen.

SSC har inte uttalat sig på något sätt i frågan överhuvudtaget vad jag kan se. Helt ärligt så verkar stiftelsen vara moribund och har lite svårt att se att de liksom uttalar sig om någonting.
Är det måne så att det föreligger en personlig iblandning från dig IÖ och att du egentligen talar i egen sak och vill vara "ensam herre på täppan"?
Varför verkar du anse att ingen annan konstruktör är kapabel att nog att kunna konstruera en OA högtalare? För det verkar ju vara kontentan av din inställning.
Det är det intrycket jag får och tycker att det är både tråkigt och kontraproduktivt. Dessutom blir det rätt ensamt i längden.

Jag tycker dina Ino-alster är uppseendeväckande mycket bättre än dina OA produkter. Det kanske inte är det bästa att ta på sig alldeles för mycket?

Användarvisningsbild
Fredrikb72

Inläggav Fredrikb72 » 2012-12-19 00:49

Är det ok att arangera betting här på forumet? Jag har nästan alla rätt idag, gissar på att Jocke eller Nagref kommer härnest, sedan efter midnatt så kommer Ingvar igen. Någon som vill satsa lite kulor :lol:

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2012-12-19 00:57

^^
Tror inte det blir så mycket pengar av det....

Användarvisningsbild
Fredrikb72

Inläggav Fredrikb72 » 2012-12-19 01:01

PappaBas skrev:^^

Din luring där! Det är inte din tur än (ska kolla min rad) du ska komma in i morgon förmiddag strax efter avr7000 när han skrivit medhåll till nagref eller Jocke.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-12-19 01:19

Fredrikb72 skrev:Är det ok att arangera betting här på forumet? Jag har nästan alla rätt idag, gissar på att Jocke eller Nagref kommer härnest, sedan efter midnatt så kommer Ingvar igen. Någon som vill satsa lite kulor :lol:

Haha... inte skriver jag SÅ mycket... och nästan bara snälla saker! ;-)

PS. Om du drar in en hacka på detta inlägg är jag bara glad för din skull! Hoppas du var snabb nog! :roll: :lol:

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2012-12-19 01:28

Fredrikb72 skrev:

Din luring där! Det är inte din tur än (ska kolla min rad) du ska komma in i morgon förmiddag strax efter avr7000 när han skrivit medhåll till nagref eller Jocke.

:D Jag orkar inte bråka så mycket längre... inte bra för blodtrycket :wink:
Jag ligger därför mest och lurkar och väntar på att nån skall skriva nåt hyfsat balanserat som jag kan hålla med om.... å så gör jag det :D
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-12-19 01:34

Glebster skrev:
Ragnwald skrev:Hm... är det Ljudtekniska sällskapet som förvaltar arvet? 8O

Nu blev det allt knepigt. Finns det några stadgar eller inte?

Så här ser stadgarna ut och det är vidimerad kopia år 2012 från Stiftelsen.

Bild

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2012-12-19 01:35

avr7000 skrev:
Jag ligger därför mest och lurkar och väntar på att nån skall skriva nåt hyfsat balanserat som jag kan hålla med om.... å så gör jag det :D

Håller helt med, tycker inte du skall lägga energi på bråk. Det är helt onödigt att bli stressad över vad som sägs på en obskyr websida :)
Tycker dina projekt talar för sig själv.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-12-19 01:38

avr7000 skrev:
Fredrikb72 skrev:

Hej stolsmannen och dunder don 8) , hur är läget? :)

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2012-12-19 01:46

bara bra :D

Användarvisningsbild
Fredrikb72

Inläggav Fredrikb72 » 2012-12-19 01:52

PappaBas skrev:
avr7000 skrev:

Håller helt med, tycker inte du skall lägga energi på bråk. Det är helt onödigt att bli stressad över vad som sägs på en obskyr websida :)
Tycker dina projekt talar för sig själv.

Inget bråk från min sida heller, bara en hint att det börjar upprepa sig lite väl mycket "tråkigheter" som inte leder till något.

En liten kul notis är att jag skrev den sista texten i notepad och där skrev jag att Peter är just nu nere i sitt arkiv och letar gamla papper men tog inte med det för det såg tom. tramsigt ut när jag själv läste det :)

Peace and love.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2012-12-19 09:19

Jag undrar hur Dnr:30-2338-97 ser ut.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

FöregåendeNästa

Återgå till Carlsson Illuminati