Test av Larsen 4 i MOLT

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-11-22 13:59

MagnusÖstberg skrev:Nu väljer man att istället publicera en negativ artikel om en högtalare

Det är din synvinkel, själv tycker jag det är positivt att budgetmodellen spelar så pass likt OA50an. Stig hade hållit på några decennier, här talar vi en ny modell från en konstruktör som fått jobba sig in i Stigs tankebanor snarare än att gå efter sina egna fullt ut.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-11-22 14:05

Absolut, och den uppfattningen delas av många. Men i grund och botten är det min uppfattning jag framför.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2012-11-22 14:33

Almen skrev:Från en liknande diskussion för fyra år sedan:

jonasp skrev:Min uppfattning i frågan är att LTS ska strunta i vad gemene man (gemene man betyder i detta fall att man inte är medlem i föreningen) tror eller tycker.

Visst är det viktigt att tester med mera sker med god etik och utan jäv, men man måste komma ihåg att testerna riktar sig till medlemmarna, inte till någon annan.

Detsamma gäller högtalarna. Det verkar vara lätt att missförstå vem som har gjort dem, vem som säljer dem med mera. Men spelar det någon som helst roll? De är gjorda av LTS medlemmar, för LTS medlemmar.

Vad pöbeln tror eller tycker mår LTS bästa av att strunta i.

Och den uppfattningen står jag fortfarande för. Det hindrar mig inte från att ha åsikter i frågan, och det hindrar mig heller inte från att uttrycka dessa åsikter.

Notera dock att jag även då skrev att jag ansåg det viktigt [för föreningen] att testerna sker med god etik och utan jäv. För resten av världen spelar det oerhört lite roll vad som skrivs i MoLT.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2012-11-22 14:36

I samma tråd finner man även detta mycket humoristiska guldkorn:

DQ-20 skrev:Plötsligt går det upp för mig: jag har gjort ett inlägg i en LTS-tråd. Nu vill jag bara supa mig full och glömma, glömma, glömma...

/D

:mrgreen:

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2012-11-22 14:45

jonasp skrev:I samma tråd finner man även detta mycket humoristiska guldkorn:

DQ-20 skrev:Plötsligt går det upp för mig: jag har gjort ett inlägg i en LTS-tråd. Nu vill jag bara supa mig full och glömma, glömma, glömma...

/D

:mrgreen:

Precis! :D
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-11-22 16:07

jonasp skrev:För resten av världen spelar det oerhört lite roll vad som skrivs i MoLT.

Ja, eller här på Faktiskt.se ;-)

/ B

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2012-11-22 16:08

Nu damp det ner en MoLt i brevlådan! :D

Efter att ha snabbkollat i den så är jag ännu mer upprörd!!!

Där finns en extremt dålig bild på mig från Arkenmässan!! 8O

Annars är det lugnt. 8) :D
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2012-11-22 16:21

Naqref skrev:Är LTS inte öppen för alla? Eller är ni som frimurarna?

Även om man inte är medlem så kanske man kan vara sugen att bli det. Suget kan öka eller minska beroende på de svar som finns att få.

Vad vill LTS ge för sken utåt för att dra till sig fler medlemmar? Är ni en oberoende och/eller transparent förening?

Detta är rimliga frågor att få svar på.
Ja, men frågorna bör väll ställas till LTS då, jag representerar inte LTS längre. Jag tycker mer det här handlar om att försöka starta bråk än att försöka hjälpa LTS. Tex. kommenterar som att de som ger rabatt till LTS-medlemmar är dumma i huvudet, inte så konstruktivt ;)

Alla antydningar om det ju måste finnas dolda motiv och massa pengar under bordet är inte heller särskilt konstruktivt

Med slutet sällskap menade jag att man måste betala en medlemsavgift och uppfylla stadgarnas krav (inte så svårt att göra) för att få bli medlem.

Jag säger inte "passar det inte så stick"!

Jag säger vad är agendan och vem är målet med denna attack?

Vill man bidra till en positiv utveckling av LTS och Molt, så kommer detta sätt inte fungera, det kommer bara få de som lägger ner sin fritid på att testa och skriva att tappa lusten.

Vill man skapa antagonism mot IÖ, LTS, Molt, ja då kanske denna tråd kan nå sitt mål.

Själv tycker jag det vore bättre om vi alla ägnar vår energi åt att kämpa tillsammans för välljud, införande av EBU R 128 och annat sånt. Istället för att sitta och bråka med varandra i vår lilla sandlåda om eventuella dolda motiv...
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Re: Test av Larsen 4 i MOLT

Inläggav petersteindl » 2012-11-22 16:51

Man kanske skall friska upp med första inlägget av trådskaparen :)

Kraniet skrev:Läste testet av larsen 4 i senaste MOLT.

Testarna verkade inte så imponerade, OA 50.2 fanns vara bättre.

Anmärkningsvärt är hur "dåligt" den mäter. Nu har jag inte lyssnat på dom. Men utifrån mätningarna vet jag inte om jag vill..

Hur gick tankegångarna under utvecklingen? Jag antar en del problemområden rättats till i den nya filterversionen?

Tycker det är intressant hur markant den skiljer sig från OA 50.2 med tanke på den diskussion så pågår i forat om vad som är "OA". Av allt att döma verkar inte Larsen 4 vara det iaf..

edit: å andra sidan kanske den uppfyller kravspecen som avsetts. Frågan är ju då ifall OA 50.2 uppfyller kravspecen för att vara OA. Hur kan det vara sån skillnad?

Det är väl detta som är upprinnelsen till tråden.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-11-22 17:01

Jag har noterat att det finns 1 inlägg från nuvarande LTS-syrelse i denna tråd samt en himla massa inlägg från 5 eller 6 st LTS-styrelseföredettingar :)

Det verkar vara populärt att vara föredetting :)

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2012-11-22 17:24

Alexi skrev: Tex. kommenterar som att de som ger rabatt till LTS-medlemmar är dumma i huvudet, inte så konstruktivt ;)

Det kan ju vara relativt dumt. D v s dummare om de då är berättigade till annonsplats automatiskt om de inte utnyttjar det. Typ. Det behöver ju inte betyda att de är dumma. Menmen. Jag skulle själv kunna erbjuda rabatter till LTS medlemmar om jag fick tillgång till låt säga en sida med reklam/nummer.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-11-22 17:27

Naqref skrev:Jag skulle själv kunna erbjuda rabatter till LTS medlemmar om jag fick tillgång till låt säga en sida med reklam/nummer.

Skicka förslaget till LTS då, du kan inte anta att de tar en post på faktiskt seriöst. :wink:

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2012-11-22 17:28

Hia si litta. Jag håller på! :D

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-11-22 17:37

Naqref skrev:Hia si litta. Jag håller på! :D

Nä, lite tempo får det vara. Vi pumpor ruttnar fort. 8)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-11-22 17:39

Naqref skrev:Nu damp det ner en MoLt i brevlådan! :D

Alla bilder i tidningen är dåliga. De borde anlita en fotograf!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-11-22 17:41

petersteindl skrev:Man kanske skall friska upp med första inlägget av trådskaparen :)

Anmärkningsvärt är hur "dåligt" den mäter. Nu har jag inte lyssnat på dom. Men utifrån mätningarna vet jag inte om jag vill..

Hur gick tankegångarna under utvecklingen? Jag antar en del problemområden rättats till i den nya filterversionen?

Tycker det är intressant hur markant den skiljer sig från OA 50.2 med tanke på den diskussion så pågår i forat om vad som är "OA". Av allt att döma verkar inte Larsen 4 vara det iaf..

edit: å andra sidan kanske den uppfyller kravspecen som avsetts. Frågan är ju då ifall OA 50.2 uppfyller kravspecen för att vara OA. Hur kan det vara sån skillnad?

Mvh
Peter

Precis, o så började det handla så mycket mer om en ingenjör och en högtalarbyggsats. Så det kan gå.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2012-11-22 17:45

hifikg skrev:Alla bilder i tidningen är dåliga. De borde anlita en fotograf!

8O Har du en agenda!!?!?!? :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2012-11-22 17:50

hifikg skrev:

LTS gillar blindtest...svårt med bilder kan jag tänka.
fast, nog skulle man kunna ha F/E testat bilderna. referensen är ju solklar iaf :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-11-22 17:54

jonasp skrev:
hifikg skrev:Alla bilder i tidningen är dåliga. De borde anlita en fotograf!

8O Har du en agenda!!?!?!? :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

;-) yeah! fast det finns ju många LTS-medlemmar som kan hantera en kamera och besöker mässor mm så varför inte donera lite bilder till MoLT. Jag kan tänka mig att göra det om jag släpar med mig en kamera på en mässa någon gång. Det kan också vara en tryckteknisk historia som reducerar kvaliteten på bilderna. Jag var själv redaktör för en medlemstidning under många år och det var inte alltid som mina bilder blev i toppklass heller. Tänka sig.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2012-11-22 17:56

hifikg skrev:
petersteindl skrev:Man kanske skall friska upp med första inlägget av trådskaparen :)

Mvh
Peter

Precis, o så började det handla så mycket mer om en ingenjör och en högtalarbyggsats. Så det kan gå.

Välkommen till faktiskt.se! :D

Jag kan nämna att svaret på förstainlägget kommer (om Pekka inte har några synpunkter på längden på det) att komma i nästa nummer av MoLten. Därefter kan vi fortsätta ontopic-diskussionen här.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-11-22 18:02

schmutziger skrev:LTS gillar blindtest...svårt med bilder kan jag tänka.
fast, nog skulle man kunna ha F/E testat bilderna. referensen är ju solklar iaf :)

Här har jag en hyfsat bra bild från ett blindtest i en känd källare...

Bild

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2012-11-22 18:05

Skönt att höra att tidningen kom till slut! :)

När vi talades vid innan tidningen var klar, tog jag för givet att både du och John "såklart" är medlemmar, att jag inte ens reflekterade över att ni kanske inte var det längre. När jag sedan såg dina kommentarer efter det att jag på fredagen den 15:e november såg att du dagen innan hade skrivit att du inte fått någon MoLt ( 8O ), skickade jag ett mejl med begäran om utskick till både dig, John och Kent Melin på HiFi-Art. Det var inte förrän igår eftermiddag jag lyckaeds få det bekräftat att tidningarna var skickade. De lades på brevlådan igår vid omkring kl 10. Hanteringen blev fördröjd enligt Bengt som är kassör och "utskicksansvarig" på grund av att han jobbat hela helgen och dessutom övertid och därför inte hunnit. Skönt att höra att du fått tidningen! :) Förhoppningsvis har även blaskan landat hos John och Kent.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2012-11-22 18:29

*tummar upp* :D

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-11-22 18:35

+1
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Gwidon

Inläggav Gwidon » 2012-11-22 18:40

Gwidon skrev:Mitt generella intryck, när jag läst artikeln i Molten, varit – på det hela taget, utan att fästa sig vid detaljer - att de bokstavligen sågar ner L4; hela artikeln är, skrivartekniskt, så konstruerad för att läsaren kunde uppfatta den som strikt objektiv och metodologiskt korrekt, men i själva verket är den helt genomsyrad av ett klart budskap: Vilken usel högtalare ! Och då nämner man, liksom i förbigående, egen MMX som ett bra köp; men varför är köpet bra? Just därför att MMX är vår egen… eller snarare Öhmans.
Att försöka ställa Öhman – LTS:s ”grå eminens” - utanför hela arrangemanget tyder på ett naivt och godtroget verklighetsyn . Jag skulle inte alls varit förvånad att det hela med att testa L4 redan från början varit just hans idé och initiativ, snygt arrangerat för att ge sken av att han inte har något med det att göra.

Men tror ni verkligen att det primära målet med testet varit att visa hur dålig L4 är? – vad är det för mening med att testa en i praktiken utgången högtalarmodell? Ett antal år efter introduceringen på marknaden? Kanske ett test för testandets egen skull…? Naturligtvis inte; målet bakom testet måste ha varit något annat, den känslan blir bara allt starkare, och målet var helt enkelt att diskreditera Anders Eriksson, och testet bara ett medel använt för det endamålet… dess resultat varit alltså givet i förväg, med all sannolikhet kollade man högtalare innan förslaget till testet överhuvudtaget lagts fram….

Och samtidigt som man diskrediterar Nagref gratulerar man honom utmärkelsen han fått på Arken i Göteborg. Men se på hans bild... Är det hyckleri eller elaka ironin? – du väljer själv…

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2012-11-22 18:47

hifikg skrev:

Jag håller med om att det ser inte bra ut. Det är jag som tagit alla bilder till Larsen-testet. De övriga vet jag inget om. Det som jag personligen har synpunkter på är:

- Bilderna är generellt sett för mörka i tryck
(nu är ju i o f s högtalarna svarta i sig själva... men bilderna borde ha ljusats upp före tryck så att detaljer i lågdagrarna framgår)
Förmodad orsak: Det är Pekka Johansson som denna gång layoutat tidningen själv. Här bör man på något enkelt sätt se till att den skärm man använder hemma kan kalibreras på något ungefärligt sätt såsom det kommer att se ut i tryck. Eftersom det är svårt att veta innan det skett, tror jag att vi får göra en iterativ process, och helt Pekka får helt enkelt prova att ljusa upp bilderna en smula till nästa gång.

- En av bilderna på Larsen 4 var suddig
Orsak: Jag tog förstås en väldans massa bilder. Av oklar anledning valde Pekka en som var felfokuserad.
Förslag till åtgärd: Skramla ihop till ett par glasögon till Pekka. :wink: Annat förslag är att helt enkelt inte skicka några suddiga bilder till Pekka. Nu skickade jag allesammans, vilket är "enkelt om man känner sig lite slö eller har brått".

- Bilderna upplevs som generellt sett lite "luddiga"Förslag till åtgärd: Bilder processas med oskarp mask, men jag vet inte hur mycket. Förslag hur man gör på enkelt vis och med hur mycket emottages tacksamt.

- Bild på Larsen 4 upprepas två gånger
Förslag till åtgärd: Här kan jag tycka att det är bättre att välja någon annan bild. Bilder bör inte upprepas två gånger.

- Ett flertal bilder är för vidvinkliga
Möjligtvis tog jag lite för många vidvinkliga bilder och Pekka råkade välja lite för mycket på slump och kanske råkat valt många vidvinkliga bilder. Jag valde nämligen bara bilderna till mätrapporten som jag själv skrivit. Dessutom är flera bilder tagna lite snett uppifrån vilket blir fult. Förslag till åtgärd: Byt ut fotografen. Bättre bilder. Bättre bildurval. Hifikg, du kanske kan tänka dig att fota HiFi-apparater tillsammans med valfri "rekvisita"? Men det bör vara diskret och prydligt :wink:

- Synpunkt på omslagsbilden
Omslagsbilden tycker jag att jag känner mig rätt så nöjd med, det är nog den enda som ser okej ut. Man ser att det är tagen med blixt. Man ser Larsen 4 med både huv och utan huv, och OA50.2:an skymtar i bakgrunden. Det är väl bara Hifikgs rekvisita som saknas...

- Synpunkt på högtalarnas färg
Svarta saker är i princip alltid både svårfotograferade och svåra att återge i tryck.
Förslag till åtgärd: Högtalare och all världens elektronik bör endast tillverkas i kulör NCS S-2500N eftersom det inte passar med andra färger i det (fula) svartvita trycket i LTS medlemsblaska.
Observera att bör-kravet är inget skall-krav, men låt oss säga att det blir skall-krav på detta med en grace-period t.o.m. januari 2014. :wink:

- För mycket tomma vita ytor i mätrapporten
Det ser fult ut.

- Synpunkt på textfont
1) Jag upplever fontstorleken för liten.
2) Jag upplever att mellanrummet mellan varje bokstav är för litet (kondenserat). Detta kan ha orsakats av att tidningen gjorts som PDF till trycket, och det där blivit något fel, eller att helt enkelt så är Word felinställt. man ställer in detta i "Format", "Tecken..", "Avstånd" och laborerar där.
3) Jag upplever valet av teckensnittet att det är fult med seriffer.

- Synpunkt på layout
1) Jag tror det var mätkurva två som hamnade på en sida och bildtexten hamnade på nästa sida. Jag fattade knappt själv vilken mätkurva jag skulle titta på när jag läste texten.
2) Osnygg layout i lyssningsartikeln om Larsen. Det var småstycken med rubriken som hade samma textstorlek som texten. Här bör det inte föreligga någon extra rad under rubriken (eller åtminstone mycket mindre "luft"). Liksaå kunde de små rubrikerna ha varit antingen fetade eller understrukna eller eller både och.
Orsak: Förmodligen var det tidsbrist och/eller att det var första gången som Pekka gjorde layouten.

Som helhet vet förstås Pekka det mesta om varför det blev som det blev. Jag ville bara delge mina synpunkter på vad jag själv tycker, och vad jag tror det berodde på.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
eksund

Inläggav eksund » 2012-11-22 18:48

NÄ nä nä min kära hifikg.

Mina bilder från blindtesten är bättre komponerad och har mycket bättre skärpa!

Bild
Gör man inte rätt, så blir det fel!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-11-22 18:59

eksund skrev:NÄ nä nä min kära hifikg.

Mina bilder från blindtesten är bättre komponerad och har mycket bättre skärpa!

Bild

Studerar du min bild noga så kan du även avslöja att testet inte var helt blint... moooaaahahahaha

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-11-22 19:06

Johan_Lindroos skrev:...Hifikg, du kanske kan tänka dig att fota HiFi-apparater tillsammans med valfri "rekvisita"? Men det bör vara diskret och prydligt :wink: ...

Diskretion - hederssak!
Kan byta ut mina modeller mot någon ur LTS-styrelse kanske?

Skämt åsido, om jag besöker något möte eller mässa så donerar jag gärna bilder till LTS/MoLT och om något lyssningstest sammanfaller med att jag ändå är i närheten av Stockholm (gissar att ni testar i de krokarna) så kan jag hälsa på också. Eller så kör ni över grejorna till min studio och låter dem stå där någon månad ;-)

Det finns ju flera andra som kan hjälpa till, det är bara att kika i lördagsbildstråden och i medlemspresentationerna. Om problemet är mest trycktekniskt så föreslår jag att ni tar ett samtal med det tryckeri ni anlitar så ger de er goda råd om hur ni ska behandla bilderna för att de ska bli bäst i tryck.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2012-11-22 19:13

Angående bilder:
Jag misstänker att det har att göra med delvis rasteringen men även de relativa nivåerna i bilden? Tror bilderna ser jättefina ut i kameran och på skärm vid redigering.
Det ser ut som det saknas kontrast i bilderna. Kan ju ha med tryckningen att göra men jag tror det måste processas så kontrastskillnaden ökar. Nu går väldigt mycket information förlorad i hög och lågdagrar vilket gör att många ytor blir odistinkta.
Minska nivåerna för det dynamiska omfånget i bilden? I photoshop kan man väl sätta en mappning som inte är helt linjär? Dvs öka nivåtätheten i lågdagrar och ta ner omfånget.

Att få nivåer rätt på skärm till tryck är rejält krångligt men rekomenderar att man gör bildredigering på en skärm av företrädesvis IPS-typ där man kan ladda ner kalibreringsprofiler och har alla bildförbättringsfunktioner avaktiverade sedan även få kalibreringsprofil för tryckeriet så kan det ju transformeras?

Alternativt köpa en enklare kalibreringsdosa, de är inte jättedyra. Men tryckeriets profil måste användas med.
Senast redigerad av PappaBas 2012-11-22 19:16, redigerad totalt 1 gång.

FöregåendeNästa

Återgå till Carlsson Illuminati