hifikg skrev:Naqref skrev:Nu damp det ner en MoLt i brevlådan!
Efter att ha snabbkollat i den så är jag ännu mer upprörd!!!
Där finns en extremt dålig bild på mig från Arkenmässan!!
Annars är det lugnt.

Alla bilder i tidningen är dåliga. De borde anlita en fotograf!
Jag håller med om att det ser inte bra ut. Det är jag som tagit alla bilder till Larsen-testet. De övriga vet jag inget om. Det som jag personligen har synpunkter på är:
- Bilderna är generellt sett för mörka i tryck
(nu är ju i o f s högtalarna svarta i sig själva... men bilderna borde ha ljusats upp före tryck så att detaljer i lågdagrarna framgår)
Förmodad orsak: Det är Pekka Johansson som denna gång layoutat tidningen själv. Här bör man på något enkelt sätt se till att den skärm man använder hemma kan kalibreras på något ungefärligt sätt såsom det kommer att se ut i tryck. Eftersom det är svårt att veta innan det skett, tror jag att vi får göra en iterativ process, och helt Pekka får helt enkelt prova att ljusa upp bilderna en smula till nästa gång.
- En av bilderna på Larsen 4 var suddig
Orsak: Jag tog förstås en väldans massa bilder. Av oklar anledning valde Pekka en som var felfokuserad.
Förslag till åtgärd: Skramla ihop till ett par glasögon till Pekka.

Annat förslag är att helt enkelt inte skicka några suddiga bilder till Pekka. Nu skickade jag allesammans, vilket är "enkelt om man känner sig lite slö eller har brått".
- Bilderna upplevs som generellt sett lite "luddiga"Förslag till åtgärd: Bilder processas med oskarp mask, men jag vet inte hur mycket. Förslag hur man gör på enkelt vis och med hur mycket emottages tacksamt.
- Bild på Larsen 4 upprepas två gånger
Förslag till åtgärd: Här kan jag tycka att det är bättre att välja någon annan bild. Bilder bör inte upprepas två gånger.
- Ett flertal bilder är för vidvinkliga
Möjligtvis tog jag lite för många vidvinkliga bilder och Pekka råkade välja lite för mycket på slump och kanske råkat valt många vidvinkliga bilder. Jag valde nämligen bara bilderna till mätrapporten som jag själv skrivit. Dessutom är flera bilder tagna lite snett uppifrån vilket blir fult. Förslag till åtgärd: Byt ut fotografen. Bättre bilder. Bättre bildurval. Hifikg, du kanske kan tänka dig att fota HiFi-apparater tillsammans med valfri "rekvisita"? Men det bör vara diskret och prydligt
- Synpunkt på omslagsbilden
Omslagsbilden tycker jag att jag känner mig rätt så nöjd med, det är nog den enda som ser okej ut. Man ser att det är tagen med blixt. Man ser Larsen 4 med både huv och utan huv, och OA50.2:an skymtar i bakgrunden. Det är väl bara Hifikgs rekvisita som saknas...
- Synpunkt på högtalarnas färg
Svarta saker är i princip alltid både svårfotograferade och svåra att återge i tryck.
Förslag till åtgärd: Högtalare och all världens elektronik bör endast tillverkas i kulör NCS S-2500N eftersom det inte passar med andra färger i det (fula) svartvita trycket i LTS medlemsblaska.
Observera att bör-kravet är inget skall-krav, men låt oss säga att det blir skall-krav på detta med en grace-period t.o.m. januari 2014.
- För mycket tomma vita ytor i mätrapporten
Det ser fult ut.
- Synpunkt på textfont
1) Jag upplever fontstorleken för liten.
2) Jag upplever att mellanrummet mellan varje bokstav är för litet (kondenserat). Detta kan ha orsakats av att tidningen gjorts som PDF till trycket, och det där blivit något fel, eller att helt enkelt så är Word felinställt. man ställer in detta i "Format", "Tecken..", "Avstånd" och laborerar där.
3) Jag upplever valet av teckensnittet att det är fult med seriffer.
- Synpunkt på layout
1) Jag tror det var mätkurva två som hamnade på en sida och bildtexten hamnade på nästa sida. Jag fattade knappt själv vilken mätkurva jag skulle titta på när jag läste texten.
2) Osnygg layout i lyssningsartikeln om Larsen. Det var småstycken med rubriken som hade samma textstorlek som texten. Här bör det inte föreligga någon extra rad under rubriken (eller åtminstone mycket mindre "luft"). Liksaå kunde de små rubrikerna ha varit antingen fetade eller understrukna eller eller både och.
Orsak: Förmodligen var det tidsbrist och/eller att det var första gången som Pekka gjorde layouten.
Som helhet vet förstås Pekka det mesta om varför det blev som det blev. Jag ville bara delge mina synpunkter på vad jag själv tycker, och vad jag tror det berodde på.