Carlssonpirater?

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
staffanw

Inläggav staffanw » 2008-01-12 22:28

ArneL skrev:Et nytt direktiv med navnet RoHS sier at det i alle nye elektroniske produkter skal brukes blyfritt loddetinn.

Brukes det nå kun blyfritt loddetinn i produksjonen av høyttalere?

Hva består et slikt loddetinn av, og hvordan er det å jobbe med i forhold til "gammeldags" loddetinn?

Har nemlig ikke loddet noe på mange år nå, og er litt nyskjerrig.

Hva anbefaler dere av loddeutstyr til produksjon av høyttalere og annen elektronikk?

Ställ hellre frågan i DIY forumet än här vilket betyder större chans att få svar. :)

Ny elektronik måste uppfylla RoHS för att få säljas inom EU och även ett flertal andra länder som införde samma direktiv sommaren 2006 t.ex. Kina och vissa amerikanska stater som Kalifornien. För hobbybruk finns fortfarande tenn/bly blandat tenn. Blyfritt kräver högre temperatur och verkar vara ungefär dubbelt så dyrt som det gamla efter en snabb marknadsundersökning hos kjell.com 8)

Edit: tillagt:
Består av 95,8% Sn, 3,5% Ag, 0,7% Cu med en smälttemperatur på 215C jämfört med 185C för blyhaltigt.

Det största problemet med blyfritt lödtenn är det som kallas "whiskers" (morrhår på svenska) och som kan orsaka kortslutningar i samband med mycket små lödningar på och i processorer till datorer vilket är orsaken till undantag för dessa tillämpningar (Krävs mikroskåp för att se morrhåren).
Senast redigerad av staffanw 2008-01-12 22:37, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-01-12 22:36

IngOehman skrev:Rena saksynpunkter kan jag såklart komma med. Men sådana är ju till sin natur inga värderingar. Det är varken positiva eller negativa synpunkter - bara fakta.

Vh, iö

Tämligen lösryckt ur den här tråden förmodligen, men vad är en "saksynpunkt"?

Det låter som en ihopblandning av sakfråga och synpunkt. Och en synpunkt är väl ett (av många möjliga) sätt att se på en sak.

Så en saksynpunkt blir i mitt synsätt en persons syn på en sak och den är ju subjektiv. Det är visserligen fakta att personen ser det så, men det ska man väl inte blanda ihop med fakta om saken, själva sakfrågan?

Sen är det väl så att även fakta kan innehålla värderingar om de representerar ett urval av hela faktamängden som finns. Om en förstärkare har 1% dist men en rak tonkurva och man väljer att visa tonkurvan så har man ju gett uttryck för en åsikt enbart med hjälp av fakta.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-01-21 04:02

Håller inte med.

En sakfråga är en fråga, det hörs på ordet. Sakfrågor kan betraktas på många sätt. Objektivt, subjektivt eller inte alls.

(De som väljer "inte alls" vill ändå ofta säga något, eller rent av angripa objektiva och/eller subjektiva synpunkter, och drar då inte sällan till med tom retorik. Jag tycker (och är då subjektiv) att det är bättre om de håller tyst.)

Men till frågan:

Ordet synpunkt är inte en synonym till "åsikt". Det betyder att "se på en sak". Det kan göras ur både objektivt och subjektivt perspektiv. Det ena är inte bättre eller sämre än det andra, men det är för det mesta bra om man inte formulerar subjektiva åsikter som om de vore fakta - och vice versa! :wink:

En saksynpunkt är en objektiv synpunkt (fakta). Det kan t ex vara att en högtalares tonkurva har en betoning vid exempelvis 70 Hz mätt i ekofritt rum. Jag kan tänka mig att komma med saksynpunkter, men jag avstår alltid ifrån att bifoga subjektiva synpunkter (åsikter) till dem, när det gäller kollegors alster.

Det kan ju i något fall vara av intresse för någon att få veta att en grunka har en viss egenskap, men det är inte min sak att döma huruvida den egenskapen är positiv eller negativ, eller ens säga något om hur den låter. Det beror ju för det mesta på sammanhanget. Dock kan jag drista mig till att försvara egenskaper som jag tycker mig se dömas av andra, genom att jag redogör för fall där egenskapen faktiskt kan tänkas kompensera för ett potentiellt problem. Även det senade är ett exempel på att komma med en saksynpunkt.

Så nu vet du vad jag menade i varje fall. 8)

Vh, iö

- - - - -

PS. Men du har rätt i att ordet saksynpunkt är en kombination av sak (inte sakfråga) och synpunkt. "Hopblandning" skriver du. :? Vet inte om du menar förväxling/sammanblandning eller just kombination.

Sakfråga är en kombination av sak och fråga.
Sakfall är en kombinaton av sak och fall.

Inom ramen för en sakfråga kan man ta upp ett sakfall och komma med saksynpunkter. I samtliga fall är man saklig och inte subjektiv, vilket dock den är som kommer med åsikter, eller gissningar och spekulationer. Allt är helt i sin ordning, men bör inte förväxlas.

PPS. Jag tror nog du förstod vad jag menade, och noterar att du invänder mot mitt ordval - vilket föranleder mig att fråga dig:
Vilket ord skulle du ha föredragit att jag hade använt, för den betydelse som jag tror du förstod att jag åsyftade?
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
ArneL

Inläggav ArneL » 2008-01-23 00:52

Det er vel umulig å få et nøytralt svar, men jeg forsøker likevel:

Hvordan spiller Larsen 4 sammenlignet mot Carlsson OA-58 og OA-58.2 ?

Diskantelementet er vel det samme, og bassgjengivelsen er antagelig god på begge, så det er vel i mellomtonen slaget avgjøres?

Jeg er veldig opptatt av å ha i all hovedsak nøytrale høyttalere med tredimensjonalt stort og luftig lydbilde, svært god mellomtonegjengivelse av elektrostatisk eller magnestatisk klasse, med en kontant, definert, dyp bass i bunn, en fjærlett utstrakt diskantgjengivelse i klasse med B&W's diamantdiskant, som skal plasseres mot vegg i en vanlig liten vinkelstue, og drives med ca. 2 x 20 W........... (Inntil videre ser TEAC DR-H300 DAB; DVD receiver m DAB og HDMI ut som det foreløbige valget.. http://www.hificenter.no/shop_item.cfm?path=184,188&id=288)

Høyttalerkabler som passer? Supra? Nordost Flatline 2Flat? TARA LABS Omni? QED? Eller hva?

ArneL
Lyssna noga ! Mvh. ArneL

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-01-23 01:14

Nej, det sitter inte samma diskantelement i Larsen 4.*

Basdimensioneringen är inte heller densamma (eftersom inte småsignalparametrarna på baselementen är likadana, och jag tror inte heller lådvolymen är det).

När det gäller de subjektivt upplevda skillnaderna mellan Carlsson OA-58 och Larsen 4 (eller vilka andra icke-Carlssonhögtalare som helst) har jag ingen synpunkt dock, annat än att SSC inte har något annat med Larsenhögtalarna att göra, än möjligen att OA-58 i någon mån funnits där som förebild?

Att Carlsson-högtalare och de ortoakustiska principerna inspirerar andra tillverkare än dock ingenting nytt. Inte bara tillverkare har inspirerats under åtskilliga årtionden - hela principen att värdera högtalares tonkurveegenskaper genom att titta på energikurvan slog igenom med buller ock bång på 70-talet i Sverige - och blev faktiskt den alenarådande metoden för årgång efter årgång av HiFi-handboken! :o

Det går inte att utesluta att det påverkade många av samtidens tillverkares vilja att tänka "energikurva" (inte nödvändigtvis för att alla tyckte att det var en bra idé, men på grund av att man ville sälja högtalare - att få en rak tonkurva i HiFi-handboken hjälpte definitivt). Det är inte alltid så lätt att avgöra vad som är åtgärder på grund av sann övertygelse, vad som är modetrender och vad som är kommersiella strategibeslut.

Vh, iö

- - - - -

*Det finns vissa likheter mellan det standardelement (Vifa D27TG-05-06) som används i Larsen 4 och det specialgjorda element som användes i Carlsson OA-58, men skillnaden mot nästa generation (Carlsson T11oa-II) är mycket stor. Egenskaperna på den sistnämnda (och jämförelse mot Carlsson T11-oa)kommer att publiceras inom kort här på Carlsson Illuminati, om det finns något intresse för det.

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2008-01-23 09:26

Egenskaperna på den sistnämnda (och jämförelse mot Carlsson T11-oa)kommer att publiceras inom kort här på Carlsson Illuminati, om det finns något intresse för det.

Det finns det definitivt. Om jag har förstått det hela rätt så kommer det även ett nytt baselemenet som ska ersätta "den där OA51-52-basen" (jag lyckas aldrig lära mig de där beteckningarna)? Självklart vill vi veta mer :P . Jag hoppas givetvis att det kommer bli möjligt att uppa både 51an och 52an, då jag äger 52or och är sugen på 51or. Ingen panik och stress dock. Jag kan vänta.
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-01-24 09:11

De sista orden är som honung i mina öron.

(Skall inte tolkas bokstavligt, kanske borde skrivit "en smekning" eller nå't istället...)

Vh, iö

Användarvisningsbild
Greensleeves

Dygdiga har tålamod...

Inläggav Greensleeves » 2008-01-24 15:53

Ranefjord skrev:... är sugen på 51or. Ingen panik och stress dock. Jag kan vänta.

Tålamod är en dygd. :wink:
Med utomordentligt vänlig hälsning från Thomas; en ytterst allmän amatör i ordets djupaste mening.

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2008-01-24 20:58

Tålamod är en dygd. :wink:

Och tålamod har jag ju i överflöd *not* ;). Men jag försöker...
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
ArneL

Inläggav ArneL » 2008-01-24 21:24

Ja, tålamod ær verkligen en dygd ner man måste lyssna på en sånn her i påventan på et Carlssonljud !!!!!!!!!!

Bild
Lyssna noga ! Mvh. ArneL

Användarvisningsbild
Poppen

Inläggav Poppen » 2008-02-12 11:02

I fall ett koncept är lätt att kopiera är det ingen mening att ta patent på Konceptet.
Allt man behäver gjöra är ett par enkla modifikationer och så hjar man en ny produkt.
Att förhindra alla mönsterintrång med vinklade högtalare är omöjligt.

Det borde räcka med att öka höjden på högtaleren med ett par cm så har man en helt ny konstruktion. Ändra vinkelm en grad så har du en ny högtalre.

Med så små förändringar blir det inte intrång längre för mönsterskyddet.

Användarvisningsbild
Greensleeves

Mellanbrunt trä i faneren..?

Inläggav Greensleeves » 2008-02-12 18:55

IngOehman skrev:... *Det finns vissa likheter mellan det standardelement (Vifa D27TG-05-06) som används i Larsen 4 och det specialgjorda element som användes i Carlsson OA-58, men skillnaden mot nästa generation (Carlsson T11oa-II) är mycket stor. Egenskaperna på den sistnämnda (och jämförelse mot Carlsson T11-oa)kommer att publiceras inom kort här på Carlsson Illuminati, om det finns något intresse för det.

För att glida något off-topic, vill jag blott framföra att jag anser att det inte minst vore fint om de kommande Carlsson-burkarna fanns att tillgå i något läckert, mellanbrunt träslag... 8). Så det så.
Med utomordentligt vänlig hälsning från Thomas; en ytterst allmän amatör i ordets djupaste mening.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-02-12 21:06

När är "inom kort"?

/Jocke

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2008-02-12 21:47

Jocke skrev:När är "inom kort"?

/Jocke

Tillräckligt långt bort och osäkert för att kunna sätta ett datum. :wink:
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-02-12 21:56

Som vanligt?

/J

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-02-12 23:43

Inom kort är ett tidsbegrepp som använts när man inte vet när man kan leverera men vill tillse att kundkretsen inte köper något alternativ.

Inom kort bör man nog som komsument räkna minst ett kvartal, ofta två som tidsindikator.

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2008-02-13 10:27

ArneL skrev:Ja, tålamod ær verkligen en dygd ner man måste lyssna på en sånn her i påventan på et Carlssonljud !!!!!!!!!!

Bild

Skaffa du ett par Larsen 4, en virkelig kjempe go högtalare som målar upp en ljudbild likt de "gamla" Carlsson högtalarna.
from the beginning of our social awareness as kids we are taught to be mediocre, materialistic, two dimensional and limited. ;)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-02-22 14:25

Missade detta inlägg när jag var iväg i nl/fr och tyckte det var dumt att fråga när du var iväg på CES, IÖ men nu är vi väl båda hemma?! :)

IngOehman skrev:
Wideglide skrev:Jag påstår att cad-ritningen från -99 liknar/påminner om Larsen4, inget annat.

Att de påminner om varandra (liksom om den prototyplåda vi fick) är inte speciellt märkligt. Det var ju så vi sa att den skulle se ut (med reservation för det som blev fel, exempelvis topparrangemanget). Eller rättare sagt: CAD-ritningen och prototypen tillkom efter diskussioner mellan mig och Larsen. Larsen 4 har jag (eller SSC) inte haft någon inblandning i.

Fråga: Du hävdar fortfarande att det var du som föreslog denna design för JL. Hur kan det komma sig att det finns tre som var med när det begav sig som minns något helt annat (d v s att det var John som tog fram den på eget bevåg)? Dessa tre är John Larsen, Peter Steindl och Bertil Alving.

När det gäller OA-52 är det Lars Lallerstedts design. (Och den skiljde sig faktiskt rejält mycket från Stigs prototyp - till det bättre även akustiskt! Så kan det gå. Form och funktion följer ofta varandra.)

Just likheten mellan Larsen 6 och OA52 har hävdats vara snyltande på Lallerstedts design från SSCs sida (Per G och Lars B bl a) och här säger du att det är Lallerstedts design och den skiljer sig rejält från Stigs prototyp. Har du någon kommentar till de bilder som har visats på Stigs prototyp stående brevid en 'riktig' OA52? Personligen tycker jag Stigs variant är oproportionerlig och ful men grunddesignen finns ju där från början och skillnaderna är allt annat än omfattande.

Bild
Lallerstedt till vänster - Stig till höger.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
snillet

Inläggav snillet » 2008-02-22 21:33

Börjar inte piratdebatten bli något ointressant för den som ser framåt som slutkonsument av högtalarsystemen ? man bestämmer sig ju för vad man vill ha utifrån det man hör, inte vem som gjort vad.

Jag väntar idogt på nästa generation av elementen :) .

Har helt missat vem som skall göra "OA" högtalare framöver dock ?, kanske inte nåt bestämt på den fronten....
Tekniknörd
Samlar på högtalare
Besiktigar hissar
Å sådär.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-02-22 22:52

snillet skrev:Har helt missat vem som skall göra "OA" högtalare framöver dock ?, kanske inte nåt bestämt på den fronten....

SSC säger sig vilja producera OA-högtalare. Huruvida det blir något av det är en annan sak.
Larsen producerar Carlssoninspirerade högatalare för fullt.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
snillet

Inläggav snillet » 2008-02-23 16:05

Naqref™ skrev:
snillet skrev:Har helt missat vem som skall göra "OA" högtalare framöver dock ?, kanske inte nåt bestämt på den fronten....

SSC säger sig vilja producera OA-högtalare. Huruvida det blir något av det är en annan sak.
Larsen producerar Carlssoninspirerade högatalare för fullt.

Lite mer verkstad är alltså önskvärt från SSC:s sida ang upptagning av ny produktion med ny partner m.a.o.
Tekniknörd
Samlar på högtalare
Besiktigar hissar
Å sådär.

Användarvisningsbild
p1plarson

Carlssonpirater?

Inläggav p1plarson » 2012-06-02 20:13

Vad vore pajkastning om inte alla får kasta paj?!

Bill50x hävdar att :

------------------------------------------------------------------------------
Jag kan mycket väl konstruera en högtalare och sälja den med argumentet "tillverkad enligt Ohms lag", "konstruerad med principerna av Ino´s basstöd" osv. Så länge jag inte ljuger har jag rätt till att skriva så.

Varvid IngOehman glatt replikerar:

En ottomotor är rätt entydigt vad det är, och alla som gör en sådan kan
kalla den ottomotor, men vem avgör om din ventilmekanism är utformad
enligt hondas idéer? Du eller Honda?

Om Honda har patent på det hela så är det enklare för då kommer du
att kunna hänvisa till patentet om du skaffar dig licens att använda det,
och du kommer inte att kunna ägna dig åt renomesnyltning utan att
åka dit på patentintrång, om du inte betalar licens.

Men om Honda inte har patent på mekanismen gör du dig skyldig till
renommé-snyltning om du i marknadsföringen hänvisar till Honda
för att beskriva din ventilmekanism - trots att du då kan använda
den/kopiera den utan att begå rättighetsbrott.

Till detta måste förtydligas att inom bilindustrin har man -åtminstone- de
senaste 50 åren producerat vagnar där det hävdats att de varit utrustade
med "framvagn av typen MacPherson", eller "framvagn enligt MacPherson".
Den senare formuleringen något äldre; detta utan av varken GM (där
Earle MacPherson var anställd när han gjorde sin banbrytande konstruktion)
eller Earle själv kunde göra annat än känna sej hedrade.

Kan varken se att det gagnar minnet av herr Carlsson själv, stiftelsens
renomé att bråka på det här sättet. Det är fullt möjligt att det inom
(eller utanför) stiftelsen finns kompetens vida överträffande Larsens,
men -trots- allt är det John Larsen i all enkelhet satt ned spaden för
att se till att -åtminstone- några hem uppfylls av välljud av hög kvalitet
i Carlssons anda. Utan att ha någon närmare kunskap i ämnet eller
närmare kontakter med firmans ägare torde jag mig ändå vilja hävda
att konceptet inte precis varit någon storsäljare eller affärsmässigt
lyckokast, så skicka er patriotiska svenska avund mot exempelvis
Ingvar Kamprad som givit oss knarriga möbler, eller Bill Gates som
givit oss osäkra och undermåliga operativsystem.

Länge leve John Larsen och hans högtalare; det samma gäller
naturligtvis även för Stig Carlssons, för popboxar och för många
andra trevliga konstruktioner vars syfte inte är att trycka in
ljudet i öronen likt de tvångsmatningsapparater tamgåsarna
tvingas uthärda (eller kanske snarare som hörlurar).

Användarvisningsbild
LEXrasta
fotoGENIisk

Inläggav LEXrasta » 2012-06-03 01:40

Fin bump i en 4 år gammal tråd...

/Danne

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-06-03 02:24

LEXrasta skrev:Fin bump i en 4 år gammal tråd...

/Danne

nekrobump!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-06-03 19:09

snillet skrev:Lite mer verkstad är alltså önskvärt från SSC:s sida ang upptagning av ny produktion med ny partner m.a.o.

Tycker jag verkligen inte, de kan lägga ner verksamheten efter att ha tömt Stig Carlssons dödsbo på alla kontanter.
Polisanmälan vore på plats. En skicklig åklagare borde ta itu med härjan. :x
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-06-03 22:19

Vill inte tjaffsa men det där är väl inte riktigt sant va?^^

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-06-04 10:44

Jocke skrev:Vill inte tjaffsa men det där är väl inte riktigt sant va?^^

Läs och begrunda.
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=48294

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-06-04 13:10

Några slantar att tala om har väl aldrig funnits? Däremot kan jag hålla med om att verksamheten lämnar mycket att önska och om den strider mot de egna stadgarna förstår jag inte varför ingen initierad agerat ännu... det har ju pågått en tid det här!^^

Användarvisningsbild
snillet

Inläggav snillet » 2012-06-04 20:57

Nekrobump som sagt, har ju hänt en del sedan 2008 ändå.
Tekniknörd
Samlar på högtalare
Besiktigar hissar
Å sådär.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-06-04 21:14

snillet skrev:Nekrobump som sagt, har ju hänt en del sedan 2008 ändå.

Så ... låt höra. :)

FöregåendeNästa

Återgå till Carlsson Illuminati