Vad anser ni ingår i begreppet ortoakustik?

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2012-12-19 09:36

lemmts skrev:Tyvärr så verkar det som att MÖ har rätt i det han skriver. Eftersom det inte hörs ett pip från SSC så är det det intrycket man får.

Lasse

IÖ skapade ett konto här för vem som helst inom SSC att använda men det var inte så populärt och efter fråga till Lars Bäcklund så ville han att jag avaktiverade det.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2012-12-19 09:52

Jocke skrev:
Vee-Eight skrev:Det har försökts för länge sen. Men vår hjälp var inte välkommen och möttes av ointresse.

Men varför ska vi be om välsignelse från SSC? Ärligt talat lägger jag hellre några hundra som medlemsavgift - indirekt till utveckling av 3-vägaren än köper ett par högtalare! :) Det är ju uppenbart att det INTE är i SSC "det händer"!^^

Precis, det är min uppfattning också. Inte så otippat kanske. Men en förening tarvar i min mening tråkig administration som kan falla med att mkt engagemang skall uppammas för just föreningstekniska aktiviteter. Är man spridda över riket så blir det logistiskt knepigt. Det har funkat hyggligt bra att samlas under manteln Carlsson Illuminati och därtill associerade grupperingar med den gemensamma nämnaren Faktiskt.se. Det är lätt att få ut information till berörda entusiaster om aktiviteter och påhitt, och även ge info givetvis. Med viss stolthet kan man nog konstatera att Carlsson Illuminati har blivit en bra samlingsplats för info och aktivitet och därmed blir det en bra auktoritet som kan användas som språngbräda för projekt. Finansiering av projekten, inkl trevägare, sker mer på crowd-funded basis.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-12-19 10:25

När man läser stiftelsens stadgar, så kan man fråga sig hur mycket av det som nämns, har egentligen genomförts?

Obs! Det är en seriös fråga, ej att läsas som flambete!
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2012-12-19 10:33

Fjonkalicious skrev:När man läser stiftelsens stadgar, så kan man fråga sig hur mycket av det som nämns, har egentligen genomförts?

+1, exempelvis hade det varit väldigt intressant att få veta vart stipendierna gått.
Don't worry about avoiding temptation. As you grow older, it will avoid you.

Ett par Vifa D25AG-69-06 sökes...

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-12-19 10:34

Frodrak skrev:
Fjonkalicious skrev:När man läser stiftelsens stadgar, så kan man fråga sig hur mycket av det som nämns, har egentligen genomförts?

+1, exempelvis hade det varit väldigt intressant att få veta vart stipendierna gått.

om de gått över huvud taget
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2012-12-19 10:45

Jo, just det. Eftersom det står i stadgarna att de ska utdelas...

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2012-12-19 11:15

Nattlorden skrev:
Frodrak skrev:

om de gått över huvud taget

Om det finns ngt att dela ut.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-12-19 11:29

Naqref skrev:Jag undrar hur Dnr:30-2338-97 ser ut.

Det är offentlig handling.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2012-12-19 11:31

Naqref skrev:Jag undrar hur Dnr:30-2338-97 ser ut.

Bild

Bild

Bild

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2012-12-19 11:36

FEL
Senast redigerad av Glebster 2012-12-19 11:36, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-12-19 11:36

Ingår det även i Stiftelsens uppdrag att redovisa var denna miljon har spenderats med avseende på syftet?

/ B

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2012-12-19 11:53

Det står ju i brevet från Länsstyrelsen. Stiftelsen är bokföringsskyldig, skall lämna årsredovisning och måste ha godkänd eller auktoriserad revisor.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-12-19 12:30

Vee-Eight skrev:
Jocke skrev:
Vee-Eight skrev:Det har försökts för länge sen. Men vår hjälp var inte välkommen och möttes av ointresse.

Men varför ska vi be om välsignelse från SSC? Ärligt talat lägger jag hellre några hundra som medlemsavgift - indirekt till utveckling av 3-vägaren än köper ett par högtalare! :) Det är ju uppenbart att det INTE är i SSC "det händer"!^^

Precis, det är min uppfattning också. Inte så otippat kanske. Men en förening tarvar i min mening tråkig administration som kan falla med att mkt engagemang skall uppammas för just föreningstekniska aktiviteter. Är man spridda över riket så blir det logistiskt knepigt. Det har funkat hyggligt bra att samlas under manteln Carlsson Illuminati och därtill associerade grupperingar med den gemensamma nämnaren Faktiskt.se. Det är lätt att få ut information till berörda entusiaster om aktiviteter och påhitt, och även ge info givetvis. Med viss stolthet kan man nog konstatera att Carlsson Illuminati har blivit en bra samlingsplats för info och aktivitet och därmed blir det en bra auktoritet som kan användas som språngbräda för projekt. Finansiering av projekten, inkl trevägare, sker mer på crowd-funded basis.

Ja, formalia kan krångla till saker hur mycket som helst! Är otroligt imponerad av vilka krafter ett internetforum som faktiskt.se kan sätta i rörelse... Visst är det mycket "tugg" men också många guldkorn! :)

Frenchy

Inläggav Frenchy » 2012-12-19 14:35

hifikg skrev:
petersteindl skrev:
Frenchy skrev:Med OA högtalare, stereo förstås, är ljudbilden lika bred som mellan högtalarna eller kan ljudbilden vara bredare än vad rummet är?
/E

Det finns möjlighet till det under vissa givna förutsättningar. Det betyder att sidoväggarna och ljudfondväggen måste te sig som akustiskt transparenta för vår hörsel. Det är ingen lätt uppgift, men det går att åstadkomma och det går med 2-kanalsstereo.

Mvh
Peter

Släcker jag ljuset så jag inte ser rummets begränsningar så kan jag ibland, med vissa inspelningar och vid vissa tillfällen, uppleva att väggarna försvinner och ljudbilden blir enormt stor. Kanske det som ibland benämns "larger than life" fast jag tycker det är enbart trevligt när det händer. Särskilt trevligt är det om en sångare/sångerska står bergfast kvar i mitten medan en stor orkester verkligen låter stort.

Sjostakovitj sjunde symfoni, Leningrad, kan ge den effekten när ljudstyrkan ökar, ökar och ökar. Och jag har en riktigt fin Beethovens nia där "Ode an die Freude" framförs grymt stabilt medan symfoniorkestern och kören spränger alla gränser för rummet.

Edit: Fast det händer med både mina OA-högtalare och ESL 63, som väl knappast kvalar in som OA.

Tack båda för svaret!
/E

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-12-19 17:32

Frodrak skrev:

Något stipendium har aldrig delats ut.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-12-19 17:44

Peter,

Du satt väl i SSC en gång i tiden?

Hade ni arvoden då?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Daniel_A

Inläggav Daniel_A » 2012-12-19 20:06

petersteindl skrev:
Frodrak skrev:

Mvh
Peter

Har någon ansökt om stipendium?

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2012-12-19 20:19

Ja just det ja, det finns den varianten oxå ja.... Fick i mitt stilla sinne för mig att stiftelsen skulle dela ut till nån, utan ansökning...
Men , så kan det ju vara att det enbart är sökbart...
I så fall kan jag tänka mig flera som snarast borde söka...

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-12-19 20:38

MagnusÖstberg skrev:+1

Men jag tycker inte SSCs fundamentala skall involvera IÖ.

IÖ driver ingen utveckling alls åt SSC. SSC driver ju faktiskt ingenting alls och kan överhuvudtaget ingenting tekniskt (åtminstonde har de då inte gett uttryck för det).

Faktum är att SSC borde fråntas förvaltningsrätten till varumärket Carlsson ty de har kapitalt misslyckats med allt de företagit sig och frågan är om de faktiskt försämrat det snarare än bevarat det :(

Är det någon som överhuvudtaget märker att SSC finns i några andra sammanhang än att de slåss för sin existens genom att istället för att samarbeta med de aktörer som vill, kan och faktiskt producerar högtalare i Stig Carlssons anda försöker motarbeta dem?

Hur skall dessa herrar (finns ingen kvinnlig styrelsemedlem) kunna vara en garant för den orthoakustiska utvecklingen och förvaltningen av Stig Carlssons förvärv?

Hade det inte varit för att IÖ (tycka vad man vill om OA5-MMX) hade på ett personligt plan snappat upp ett intresse för en produkt skulle det vara väldigt längesedan något aktivt syntes från gruppen.

Inte ens Stigs inspelningar är väl säkerställda och går en osäker framtid till mötes. Inventarierna är för längesedan borta, likaså kapitalet de ursprungligen hade.

All in all - IÖ är inte ens en aktiv medlem i SSC, men han är den enda som faktiskt gjort något som åtminstonde jag sett och han är den enda som faktiskt aktivt syns i diskussionerna.

Frågan är - finns SSC någonannanstans än i den juridiska världen?

För mig känns det katastrofalt att så inkompetenta herrar skall vara de som värnar om den orthoakustiska principen. De har redan misslyckats kapitalt på alla andra områden.

Det känns rätt märkligt att te x AVR7000 tog fram kit och sålde OA51-kloner. Tänk vad fint om det engagemanget funnits i stiftelsen. Men det gör det inte och jag tror aldrig det kommer finnas igen.

Framtiden finns istället hos sådana som Erik_Johansson och AVR7000 som brinner för principen samt de företag som Larsen (med John Larsen och Anders Eriksson) och Bremen (Peter Steindl) som faktiskt vill utveckla och förädla principen.

Ser man till SSCs stadgar borde det vara naturligt att stödja och hjälpa till, men istället verkar man vara fast i sin egen självbild som blir allt gråare och gråare i alla andras ögon än deras egna.

Mina 5 cent

Vill börja med att tacka för de vänliga orden som du inkluderat i dit text!

Sen varken kan eller vill jag uttala mig å SSCs vägnar, men lite vet jag ju
om SSC och jag kan berätta att mycket av det du skriver är sakligt väldigt
felaktigt.

Jag vet inte varifrån du fått den information som du publicerar, men jag vill
försiktigt be dig att fortsättningsvis vara mera källkritisk. Den som berättat
det du skriver har ljugit för dig.

- - -

Vill även nämna att jag personligen inte motarbetar någon som vill göra
vad helt för ljudåtergivningsinsats, och detta oavsett vilka principer de än
tror på och använder. Vill nog mena att den som läst det som Per Gulbrand-
sen skrivit under alla år på Carlsson Planet även vet att både han och SSC
i sin helhet är positiva till alla som låtit sig inspireras av Stig och även till
andra med liknande udda, nytänkar-ideer.

Själv är jag positivt till ALLA som tänker själv och gör något, det behöver
inte ans handla om audio. Världen behöver inte en massa flera saker som
redan finns och är samma som varandra, så att klaga på att något är annor-
lunda är - leve skillnaderna!

Däremot är det inte svårt att se att SSC har varit inte bara motarbetade och
förtalade, utan praktiskt har de blivit så till den milda grad utsatta att i stort
sett varje projekt som de har försökt starta, av illvilliga människor har död-
ats redan under processen eller en tid efter födseln - och sedan blir SSC an-
klagade för att inte göra något, och varje gång av samma personer som sett
till att projekten gick i stöpet...

Så jag undrar - eller rättare sagt jag tycker att vissa skall fråga sig själva
varför det så viktigt för dem att dra ned SSC i skiten, om och om igen? Jag
kan lova att det INTE kommer att hjälpa SSC att få saker gjorda. Så den
som menar allvar med att de vill se något hända från SSC - ge dem chansen
att göra något då!

Jag tycker det är tragiskt att se dem bli orättfärdigt avrättade om och om
igen och sedan se bödlarna påstå att det är SSCs eget fel. Det är som när
mobbare försvarar vad de gör mot sina offer genom att bara berätta om sitt
hat och att de uppfattar att det måste vara offrets fel att de känner så.

Jag har inget annat med SSC att göra än att jag var med och startade SSC
och jag vet att väldigt många av de beskyllningar de utsatts för är felaktiga
och har skapats av människor som haft onda avsikter, och sett SSC som ett
hot mot genomdrivandet av deras planer.

Från mitt perspektiv är det en självklarhet att hjälpa SSC - om jag kan, av
samma skäl som jag alltid hjälper alla som vill vara andra till nytta och glädje.
Och jag kan bara önskar att alla lät SSC vara i fred så det finns någon chans
att de skall kunna få lusten tillbaka. Jag har ju själv sett hur angreppen har
"fungerat" och håglösheten vuxit i SSC. INGEN är så skapt att de kan behålla
inspirationen när de får skit för allt de företar sig.

Människorna som arbetar med SSC är just människor. Och de som påstår
att de sparkat på SSC "för att få något att hända" behöver omvärdera sina
ideer av hur människor fungerar.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-12-19 20:58

Bill50x skrev:Ingår det även i Stiftelsens uppdrag att redovisa var denna miljon har spenderats med avseende på syftet?

/ B

Det var, om jag förstod det rätt, bara runt en halv miljon kvar efter det att
advokatfirman som Peter rekommenderade (en gammal kompis till Peter) som
god man, hade tagit sitt.

Och sedan dess har ju SSC (igen, om jag inte är felunderrättad) betalat en
massa hyra för de lokaler som de behövt för att husera all kvarlåtenskap
efter Stig. Dessa löpande kostnader sjönk dock kraftigt en kort tid efter det
att Peter avgick ur styrelsen. Jag vet inte vad SSC betalat i hyra sammanlagt
genom åren, men sammanlagt fyra lokaler tror jag de har de funnits i.

Om man räknar 15 år med 12 månader i varje så är det ju 180 månader. Jag
tror de har fått slita hårt för att överleva ekonomiskt. Det kan vara bra att
ha även det i åtanke när man föreställer sig deras situation.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2012-12-19 21:11, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-12-19 21:07

Det här är ju underligt. Om SSC vill få saker gjorda.... Och många här på utsidan vill få saker gjorda... Och några står ivägen... Låt oss bli av med dem då! Sitter någon i SSC - kicka ut dem, är det någon leverantör - låt oss finna en annan... Eller låt dem inse hur bojkottade de skulle bli om de outades så de lägger ned. Behövs mer insatser - ta hjälp av de som vill, det finns ju folk som bevisligen inte är nödbedda! Behövs det få in friskt blod i SSC, välj in någon ny. Det kan väl ändå inte vara ett krav att man skall ha varit personlig vän med Stig - då är ju livslängden raskt krympande!

Det är ingen, eller nästan ingen, som NU bryr sig vad SSC gjort eller inte gjort fram tills nu - det väsentliga är vad som görs från nu och framåt!

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-12-19 21:10

IngOehman skrev:
MagnusÖstberg skrev:+1

Men jag tycker inte SSCs fundamentala skall involvera IÖ.

IÖ driver ingen utveckling alls åt SSC. SSC driver ju faktiskt ingenting alls och kan överhuvudtaget ingenting tekniskt (åtminstonde har de då inte gett uttryck för det).

Faktum är att SSC borde fråntas förvaltningsrätten till varumärket Carlsson ty de har kapitalt misslyckats med allt de företagit sig och frågan är om de faktiskt försämrat det snarare än bevarat det :(

Är det någon som överhuvudtaget märker att SSC finns i några andra sammanhang än att de slåss för sin existens genom att istället för att samarbeta med de aktörer som vill, kan och faktiskt producerar högtalare i Stig Carlssons anda försöker motarbeta dem?

Hur skall dessa herrar (finns ingen kvinnlig styrelsemedlem) kunna vara en garant för den orthoakustiska utvecklingen och förvaltningen av Stig Carlssons förvärv?

Hade det inte varit för att IÖ (tycka vad man vill om OA5-MMX) hade på ett personligt plan snappat upp ett intresse för en produkt skulle det vara väldigt längesedan något aktivt syntes från gruppen.

Inte ens Stigs inspelningar är väl säkerställda och går en osäker framtid till mötes. Inventarierna är för längesedan borta, likaså kapitalet de ursprungligen hade.

All in all - IÖ är inte ens en aktiv medlem i SSC, men han är den enda som faktiskt gjort något som åtminstonde jag sett och han är den enda som faktiskt aktivt syns i diskussionerna.

Frågan är - finns SSC någonannanstans än i den juridiska världen?

För mig känns det katastrofalt att så inkompetenta herrar skall vara de som värnar om den orthoakustiska principen. De har redan misslyckats kapitalt på alla andra områden.

Det känns rätt märkligt att te x AVR7000 tog fram kit och sålde OA51-kloner. Tänk vad fint om det engagemanget funnits i stiftelsen. Men det gör det inte och jag tror aldrig det kommer finnas igen.

Framtiden finns istället hos sådana som Erik_Johansson och AVR7000 som brinner för principen samt de företag som Larsen (med John Larsen och Anders Eriksson) och Bremen (Peter Steindl) som faktiskt vill utveckla och förädla principen.

Ser man till SSCs stadgar borde det vara naturligt att stödja och hjälpa till, men istället verkar man vara fast i sin egen självbild som blir allt gråare och gråare i alla andras ögon än deras egna.

Mina 5 cent

Vill börja med att tacka för de vänliga orden som du inkluderat i dit text!

Sen varken kan eller vill jag uttala mig å SSCs vägnar, men lite vet jag ju
om SSC och jag kan berätta att mycket av det du skriver är sakligt väldigt
felaktigt.

Jag vet inte varifrån du fått den information som du publicerar, men jag vill
försiktigt be dig att fortsättningsvis vara mera källkritisk. Den som berättat
det du skriver har ljugit för dig.

- - -

Vill även nämna att jag personligen inte motarbetar någon som vill göra
vad helt för ljudåtergivningsinsats, och detta oavsett vilka principer de än
tror på och använder. Vill nog mena att den som läst det som Per Gulbrand-
sen skrivit under alla år på Carlsson Planet även vet att både han och SSC
i sin helhet är positiva till alla som låtit sig inspireras av Stig och även till
andra med liknande udda, nytänkar-ideer.

Själv är jag positivt till ALLA som tänker själv och gör något, det behöver
inte ans handla om audio. Världen behöver inte en massa flera saker som
redan finns och är samma som varandra, så att klaga på att något är annor-
lunda är - leve skillnaderna!

Däremot är det inte svårt att se att SSC har varit inte bara motarbetade och
förtalade, utan praktiskt har de blivit så till den milda grad utsatta att i stort
sett varje projekt som de har försökt starta, av illvilliga människor har död-
ats redan under processen eller en tid efter födseln - och sedan blir SSC an-
klagade för att inte göra något, och varje gång av samma personer som sett
till att projekten gick i stöpet...

Så jag undrar - eller rättare sagt jag tycker att vissa skall fråga sig själva
varför det så viktigt för dem att dra ned SSC i skiten, om och om igen? Jag
kan lova att det INTE kommer att hjälpa SSC att få saker gjorda. Så den
som menar allvar med att de vill se något hända från SSC - ge dem chansen
att göra något då!

Jag tycker det är tragiskt att se dem bli orättfärdigt avrättade om och om
igen och sedan se bödlarna påstå att det är SSCs eget fel. Det är som när
mobbare försvarar vad de gör mot sina offer genom att bara berätta om sitt
hat och att de uppfattar att det måste vara offrets fel att de känner så.

Jag har inget annat med SSC att göra än att jag var med och startade SSC
och jag vet att väldigt många av de beskyllningar de utsatts för är felaktiga
och har skapats av människor som haft onda avsikter, och sett SSC som ett
hot mot genomdrivandet av deras planer.

Från mitt perspektiv är det en självklarhet att hjälpa SSC - om jag kan, av
samma skäl som jag alltid hjälper alla som vill vara andra till nytta och glädje.
Och jag kan bara önskar att alla lät SSC vara i fred så det finns någon chans
att de skall kunna få lusten tillbaka. Jag har ju själv sett hur angreppen har
"fungerat" och håglösheten vuxit i SSC. INGEN är så skapt att de kan behålla
inspirationen när de får skit för allt de företar sig.

Människorna som arbetar med SSC är just människor. Och de som påstår
att de sparkat på SSC "för att få något att hända" behöver omvärdera sina
ideer av hur människor fungerar.

Vh, iö

Om du tittar på mitt följande inlägg så ser du hur jag anser att det borde vara.

Jag är extremt kritisk mot SSC strikt ur perspektivet "åstakommit över tid" och det kan säkert låta hårt, men de har kapitalt misslyckats med sitt uppdrag.

Jag ser heller ingen naturlig framtid då sammansättningen i styrelsen är helt eller så gott som statisk och influenser/ideer över hur man borde arbeta starkt lider med sin frånvaro.

Nej, SSC kan INTE skylla sitt misslyckande på någon annan part. De agerar fulla av prestige och självhävdelse och är i mina ögon synonyma med Lisa Nilssons låt "Ett långsamt farväl". Och det är tragiskt tycker jag.

Jag tycker de skött sitt uppdrag så dåligt att det är lätt att bli konspiratorisk.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-12-19 21:13

Jag ifrågasätter inte din uppfattning.

Vh, iö

jansch

Inläggav jansch » 2012-12-19 21:18

Är det inte dax att lyfta ur ett antal inlägg och skapa en ny tråd?

Jag tror det vore bra att döpa den nya tråden till t.e.x "Hur kan vi få SSC att mer aktivt verka för ursprungstanken...eller nåt liknande.

Sedan skulle jag vilja se t.ex följande "handlingsplan":

- Utse 2 Faktiskt.se personer (i demokratisk anda) som etablera kontakt med SSC.
- Huvudbudskap "We come in peace", vi vill hjälpa till.
- Kartlägger och sammanfattar ursprungstanken med SSC med mål att intresserade skall få mer förståelse och insyn i vad SCC:s uppgift är.
- Kartlägger tillsammans med SSC arbete som skulle kunna göras av Faktisk.se medlemmar.
- mm.

Jag TROR att (med alla eldsjälar som finns på Faktiskt.se) kan vi göra något riktigt bra tillsammans med SSC.
... och om SSC ev. tackar nej till samarbete får vi ju veta det.

Lite hastigt nertecknat....

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2012-12-19 21:21

Jag förstår inte riktigt varför vi skall blanda in SSC öht. Upplys mig gärna nödvändigheten i det.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-12-19 21:27

Vee-Eight skrev:Jag förstår inte riktigt varför vi skall blanda in SSC öht. Upplys mig gärna nödvändigheten i det.

Om man vill att frukten av arbetet skall kunna släppas som en 'Carlsson'.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2012-12-19 21:31

Vee-Eight skrev:Jag förstår inte riktigt varför vi skall blanda in SSC öht. Upplys mig gärna nödvändigheten i det.

+1

Framtiden ligger ju framför oss- inte bakom!
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2012-12-19 22:11

Nattlorden skrev:

Om man vill att frukten av arbetet skall kunna släppas som en 'Carlsson'.

Ngn får gärna rätta mig om jag har fel, men jag kan inte påstå att målet med "arbetet" var att få en produkt som hette Carlsson. Det är sekundärt.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-12-19 22:15

MagnusÖstberg skrev:Peter,

Du satt väl i SSC en gång i tiden?

Hade ni arvoden då?

Magnus, du frågar mig om jag satt med i SSC en gång i tiden. Ja, jag var initiativtagare till att starta Stiftelsen Stig Carlsson (SSC) och jag var med och startade SSC. Jag var av Länsstyrelsen utsedd till förrättningsman för Bouppteckningen av Stig Carlssons dödsbo. Jag satt i styrelsen fram till september 2001.

Du kan se i det diarieförda protokollet i avr7000s inlägg ovan att det var jag (Peter Bremen), Lars Bäcklund och Bertil Alving som var de tre som åtagit sig att ta hand om egendomen och vidta sådana förvaltningsåtgärder att det kommer till stånd en stiftelse i enlighet med Stig Carlssons vilja.

Här är lite historiskt material som behandlade Stig Carlssons vilja. Här står det mer om Richard Burden. Om det är någon som ser att Richard Burden var intresserad av OA-5 med y-konfiguration så hör gärna av er 8)

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Nedan är den Pressrelease som Lars-Göran Hedström skrev.

Sekreterare Lars-Göran Hedström skrev:STIFTELSEN STIG CARLSSON

Pressrelease 21 september 1998

Stiftelsen Stig Carlsson är bildad

Den 29 juni konstituerades stiftelsen Stig Carlsson. Stiftelsens ändamål är att främja vetenskaplig forskning inom ljudteknik och tonkonst samt elektroakustik för att därigenom fullfölja Stig Carlssons livsverk.

Varje år ska stiftelsen efter hörande av Kungliga Musikaliska Akademien utbetala stipendier till personer eller organisationer som ansökt. Kravet är att de som söker stipendier ska vara verksamma inom forskning kring och spridandet av kunskap om ljudteknik och elektroakustik i enlighet med Stig Carlssons idéer.

Högtalarkonstruktören och civilingenjören Stig Carlsson dog hastigt och oväntat vid 71 års ålder den 8 mars 1997. I brist på testamentet tillföll dödsboets tillgångar Allmänna arvsfonden. Några av Stig Carlssons närmaste vänner beslöt då att arbeta för att en stiftelse i enlighet med hans önskan skulle fullfölja livsverket.

Den 22 juni 1998 avstod Kammarkollegiet arvet efter Stig Carlsson för att bilda en stiftelse med ändamål att dokumentera, samla, sprida och vidareutveckla Stig Carlssons idéer och forskningsrön om inspelning och återgivning av musik på ett sätt som gör att Stig Carlssons livsverk och engagemang vad gäller musikåtergivning i bostadsmiljö fortlever och utvecklas.

De nära vänner till Stig Carlsson som utgör stiftelsens styrelse speglar Stig Carlssons breda engagemang både i tekniska lösningar bakom god ljudåtergivning i hemmet och hans breda kulturella intressen. Ordförande är överläkaren Lars Bäcklund och sekreterare är filmregissören Larsgöran Hedström . Övriga ledamöter är skivproducenten Bertil Alving, musikprofessor Eric Ericson, filharmonikern Semmy Lazaroff, akustikern Ingemar Ohlsson, elektronikkonstruktören Peter Steindl samt högtalar- och elektronikkonstruktören Ingvar Öhman.

Stiftelsens arbete är nu i full gång. Främst skall högtalartillverkningen säkras för framtiden. Firma Ljudprofilen/John Larsen i Skillingaryd fortsätter att tillverka och marknadsföra högtalarmodellerna OA 50.2 samt OA 52.2. Ett nära mål är att slutföra modifieringen av högtalarmodellen OA 51 och förhoppningsvis är i november OA 51.2 färdig för produktion. Stiftelsens medlemmar kommer att slutföra flera av Stig Carlssons långt genomförda konstruktionsarbete.

Stig Carlssons livsverk var inte enbart högtalarkonstruktion. Han gjorde även ett stort antal bandupptagningar med förkärlek för samtida svensk musik med särskilda kvalitéer. Ett bevis för kvalitén hos de bandinspelningarna som Stig Carlsson gjorde är att kompositören Bo Nilsson krävde att Stig Carlssons inspelning av hans verk Stenogramm skulle inkluderas i en nyligen utkommen CDn från Phono Suecia. Den skatt av inspelningar som Stig Carlsson lämnade efter sig har börjat föras över till digitalt lagringsmedium. Arbetet har utförts av Bertil Alving. För att få bästa möjliga överföringskvalité har en studiobandspelare från 60-talet omsorgsfullt restaurerats till användbart skick.

Stiftelsen styrelse är övertygade om att det finns en marknad för Stig Carlssons högtalarkonstruktioner och bandinspelningar. Även från ett land som England, där det finns en högtalartillverkare i snart sagt varje gathörn, är intresset stort för Carlssonhögtalarna.

För ytterligare information, kontakta Stiftelsen Stig Carlsson:
Larsgöran Hedström, sekreterare
Telefon:
Mobil:
E-post:

Lars Bäcklund, ordförande
Telefon:
E-post:

För information om högtalartillverkning/produkter
Firma Ljudprofilen
John Larsen
Telefon:
Mobil:

Jag satt i styrelsen för SSC från begynnelsen och fram till den 11e september 2001. Lars-Göran Hedström, Semmy Lazaroff och jag avgick ur SSCs styrelse på samma styrelsemöte.

Det var otänkbart för oss att ta ut styrelsearvoden. Mig veterligen tog ingen något arvode under den tid jag satt i Styrelsen. En stiftelse utan intäkter eller med så små intäkter att de ligger under kostnaderna som måste tas för att upprätthålla verksamhetens lagliga åtaganden kommer att ha det svårt att motivera arvodering till styrelsemedlemmar. Vi gjorde allt på ideell basis under den tiden då jag satt i styrelsen för SSC.

Det enda som diskuterades var utlägg för digitalisering av masterbanden. Det är en stor arbetsuppgift och måste skötas professionellt. Det är knappast att jämställas med styrelsearbete, men det ingår i Stiftelsens åtaganden.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-12-19 22:23

Daniel_A skrev:
petersteindl skrev:
Frodrak skrev:

Mvh
Peter

Har någon ansökt om stipendium?

Så här var det sagt,

SSC skrev:Varje år ska stiftelsen efter hörande av Kungliga Musikaliska Akademien utbetala stipendier till personer eller organisationer som ansökt. Kravet är att de som söker stipendier ska vara verksamma inom forskning kring och spridandet av kunskap om ljudteknik och elektroakustik i enlighet med Stig Carlssons idéer.

Hur skall SSC överhuvudtaget kunna låta någon ansöka om stipendium då SSC inte ens kontaktat Kungliga Musikaliska Akademien. Något måste SSC göra för att se till att saker blir av, även ansökan om stipendium.

Mvh
Peter

FöregåendeNästa

Återgå till Carlsson Illuminati