sprudel skrev:Vad tyckte IÖ?

Det beror på, och beror på mycket…
Han har haft gott om tid att studera konstruktionen eftersom jag byggt dem delvis på högtalarbyggkursen och han har förstås tyckt till om diverse delar av konstruktionen, kommit med råd men du vet hur det är, det blir sällan några raka svar för det beror på och…. Perspektivet har varit ortoakustiskt och eftersom IÖ inte bygger såna högtalare så har

dialogen ofta rört hur Stig tänkte, kan ha tänkt osv.
Jag vet att han är mycket nöjd med hela kusen och det folk har åstadkommit.
I mitt fall så har jag sagt att jag tycker att fyrvägarna är ett möte mellan Ino & Carlsson och det höll Ingvar med om. Han berättade att Stig sagt precis samma sak, vilket gjorde mig glad.
Fyrvägarna är helt klart mer direktljud än tex åttiotalsserien. Ingvars kommentar var att det här bygget lite mer närmat sig Ino än tex 3-vägaren kring 1987.
Det har inte varit något som siktats på men utfallet har blivit så.
I diskanten så ville Stig ha lite mer spridning högst upp än vad nuvarande Bliesma T34B har. T34A skulle nog vara ett bättre val gällande det men jag har blivit såld på Beryllium och nu blev det så.. de sprider tror jag fullgott iaf upp mot 15 kHz och eftersom medelåldern i rummet igår var aningen hög så….
Carlsson T12-oa har testats. Sitter i tex OA61. Den har allt en diskant ska ha till ett Orto-projekt men jag upplevde att den på högre volymer (jättehöga) så var det den som blev gränsen i fyrvägarna för när man vill skruva ned pga distorsion.
Här gäller det att missförstå mig rätt, det är en superb diskant men i det här sammanhanget något för låg känslighet när högtalaren pressas hårt. Bliesma T34B ligger på 97.5dB i känslighet.