grafpro skrev:Var hos HifiKit igår och de säger att de lagt ner planerna på att tillverka färdiga filter.
Ja, det var ju inte helt oväntat.

Men det kanske är lika bra att någon motiverad entusiast tar tag i saken istället.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
Hur man värderar skillnaderna mot F87 "9710" beror ju på vem man är. Rent
objektivt finns det förstås både en massa skillnader och en massa likheter.
Jag har försökt att skapa maximala likheter när det gäller alla de goda egen-
skaper som 9710 faktiskt har, men har strävat efter att uppnå skillnader med
avseende på dess tillkortakommanden. Främst är det då slaglängden och den
lite ojämna tonkurvan i mellanregisterområdet som jag försökt få F87 att göra
bättre. Det har väl lyckats rätt bra tycker jag.
Jag skall försök lägga ut lite mätningar på dem båda två nästa vecka, här
på faktiskt.
Vh, iö
Daniel_A skrev:Jag har nu fått besked från konstruktören att de mätningar som gjorts är jämförande mätningar mellan Obi F87 och AD9710, inte tonkurvor uppmätta i ekofritt rum, samt att vi inte kan ta del av dessa kurvor för närvarande. Något kommer att skrivas om F87 i kommande MoLt, men om någon tonkurva kommer att publiceras har jag inte fått besked om.
Följaktligen vore det välkommet om någon som köpt elementen och har tillgång till mätutrustning gör egna mätningar och lägger upp dem här på forumet.
Johan_H skrev:["Oändlig baffel"...
...ser man ibland, vad menas med detta? Tillräckligt stor platt skiva där man sätter in elementet (hur stor)? Sluten låda av tillräckligt stort format (hur stor)? Fritt upphängt element (utan baffel alls) och mätning exakt i mittaxeln?
Johan_H skrev:"Ekofritt rum"...
...Går det att mäta utomhus på nåt tyst ställe? Om man vill mäta frekvenskurvan och mäter ganska nära elementet behöver det väl inte vara dödstyst om "oljudet" bara ligger nåt tiotal dB under "ljudet"?
gubbslyna skrev:....Tråkigt att dom färdiga filterna rann ut i sanden.....
LypsylateX skrev:Sedan vet jag inte om min personliga ekonomi är sådan att jag inom rimlig framtid har möjlighet att köpa* ersättningsdiskanter till OA-116. Eller så får jag skynda mig som attan innan livet går vidare och det kommer börja komma närmare barn... för då kommer jag absolut inte ha råd.
IngOehman skrev:Vad man kommer att kunna göra med 116 är att renovera dem med nytt
baselement (5 ohm och 8" stort, men motorstyrka nog att klara den rätt
så lilla lådan). Allt man behöver göra är att förse lådan med en ny under-
delsplatta som passar nya baselementet, och förstås anpassa med nytt
filter.
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 4 gäster