Ersättningsdiskant för Carlsson -70talare

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
P5

Inläggav P5 » 2009-10-16 13:12

grafpro skrev:Var hos HifiKit igår och de säger att de lagt ner planerna på att tillverka färdiga filter.

Ja, det var ju inte helt oväntat. :?

Men det kanske är lika bra att någon motiverad entusiast tar tag i saken istället. :)

Användarvisningsbild
peterbrorsson

Inläggav peterbrorsson » 2009-10-22 23:34

Hur man värderar skillnaderna mot F87 "9710" beror ju på vem man är. Rent
objektivt finns det förstås både en massa skillnader och en massa likheter.

Jag har försökt att skapa maximala likheter när det gäller alla de goda egen-
skaper som 9710 faktiskt har, men har strävat efter att uppnå skillnader med
avseende på dess tillkortakommanden. Främst är det då slaglängden och den
lite ojämna tonkurvan i mellanregisterområdet som jag försökt få F87 att göra
bättre. Det har väl lyckats rätt bra tycker jag.

Jag skall försök lägga ut lite mätningar på dem båda två nästa vecka, här
på faktiskt.

Vh, iö

Hum.... det ar Torsdag 22/10 8)

Peter

Användarvisningsbild
Daniel_A

Inläggav Daniel_A » 2010-01-18 13:19

peterbrorsson skrev:
IngOehman skrev:Jag skall försök lägga ut lite mätningar på dem båda två nästa vecka, här
på faktiskt.

Vh, iö

Hum.... det ar Torsdag 22/10 8)

Upp! :)

Användarvisningsbild
Daniel_A

Inläggav Daniel_A » 2010-03-12 15:44

Jag har nu fått besked från konstruktören att de mätningar som gjorts är jämförande mätningar mellan Obi F87 och AD9710, inte tonkurvor uppmätta i ekofritt rum, samt att vi inte kan ta del av dessa kurvor för närvarande. Något kommer att skrivas om F87 i kommande MoLt, men om någon tonkurva kommer att publiceras har jag inte fått besked om.

Följaktligen vore det välkommet om någon som köpt elementen och har tillgång till mätutrustning gör egna mätningar och lägger upp dem här på forumet.

MP

Inläggav MP » 2010-03-12 17:23

Tråkiga nyheter, men ganska väntat :(
Fritestare av 13:e graden
Testfrihet, Jämnvikt, Brödfruktstund

Användarvisningsbild
Johan_H

Inläggav Johan_H » 2010-03-12 22:30

Daniel_A skrev:Jag har nu fått besked från konstruktören att de mätningar som gjorts är jämförande mätningar mellan Obi F87 och AD9710, inte tonkurvor uppmätta i ekofritt rum, samt att vi inte kan ta del av dessa kurvor för närvarande. Något kommer att skrivas om F87 i kommande MoLt, men om någon tonkurva kommer att publiceras har jag inte fått besked om.

Följaktligen vore det välkommet om någon som köpt elementen och har tillgång till mätutrustning gör egna mätningar och lägger upp dem här på forumet.

Om man vill mäta såna kurvor "tillräckligt" bra, vad krävs då?

"Oändlig baffel"...
...ser man ibland, vad menas med detta? Tillräckligt stor platt skiva där man sätter in elementet (hur stor)? Sluten låda av tillräckligt stort format (hur stor)? Fritt upphängt element (utan baffel alls) och mätning exakt i mittaxeln?

"Ekofritt rum"...
...Går det att mäta utomhus på nåt tyst ställe? Om man vill mäta frekvenskurvan och mäter ganska nära elementet behöver det väl inte vara dödstyst om "oljudet" bara ligger nåt tiotal dB under "ljudet"?

"Inspelat element"...
...Hur har elementen hanterats som ligger till grund för konstruktörernas mätningar? Fabriksnya och med X timmars sinuston av Y Hz med Z watts påförd effekt? X timmars musik i Y veckor? X timmars vittbrus etc?

"Mätmetod"...
...Kalibrering av mick, mätavstånd, påförd effekt på elementet? Vilka mättekniska faktorer spelar egentligen roll jämfört med variabiliteten mellan olika individer eller batchar av högtalarelement?

"Annat"...
...Visst mätklimat (20 grader, 50% rel fuktighet)?

Användarvisningsbild
Daniel_A

Inläggav Daniel_A » 2010-03-19 14:00

Det borde väl finnas någon som kan svara på Johan_H:s frågor? :) Själv har jag tyvärr inte erfarenhet från sådana mätningar.

Användarvisningsbild
faulhund

Inläggav faulhund » 2010-03-21 22:57

Johan_H skrev:["Oändlig baffel"...
...ser man ibland, vad menas med detta? Tillräckligt stor platt skiva där man sätter in elementet (hur stor)? Sluten låda av tillräckligt stort format (hur stor)? Fritt upphängt element (utan baffel alls) och mätning exakt i mittaxeln?

Det är inte mycket jag vet ... men
det här förträffliga forat ger ju en del svar ... om än inte i trådar som titulerats efter ämnet! Vill man vara seriös får man köpa IEC-standarden, förmodar jag. Mätmetoden tycks ha varierat med tidpunkten. IEC-baffeln togs väl fram som en norm för ganska många decennier sedan, när det var aktuellt med öppen baffel och "rörradiolådor" ... och folk kunde uppskatta effekterna av dessa. Philips gav ofta både denna kurva och i fri luft. Det senare må ju vara relevant för diskanter. SEAS och många andra ser ut att ha mätt med en låda som är realistisk för elementets tänkta användning eller större, och alltid sluten och dämpad, naturligtvis.
Vad "inspelat element" betyder, har diskuterats här på forat. IÖ förordar normal användning.
"Ekofritt rum": Problemen med utomhusmätning verkar snarare vara oönskade reflexer, eftersom dessa är korrelerade med en stokastisk mätsignal. Jordytan är svår att komma ifrån, men vid låga frekvenser kan man ta hjälp av den genom att mäta horisontellt med mikrofonen på marken och räkna in "spegelbilden".
Det var inte många öre från mig, men sök vidare! Hittills har Du, Johan_H, och grafpro presenterat de enda mätningarna på T22oa. Det är mer än vad konstruktör, tillverkare och leverantör åstadkommit, och de har ju heller inte ifrågasatts!
Om det är någon här som jag inte har förolämpat i kväll, så ber jag denne om ursäkt. (J. Brahms)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-03-22 08:17

Johan_H skrev:"Ekofritt rum"...
...Går det att mäta utomhus på nåt tyst ställe? Om man vill mäta frekvenskurvan och mäter ganska nära elementet behöver det väl inte vara dödstyst om "oljudet" bara ligger nåt tiotal dB under "ljudet"?

Man ska kanske inte underskatta vilka störnivåer det handlar om? I alla fall torde mätning dagtid vara svår.

Användarvisningsbild
tinnitus

Inläggav tinnitus » 2010-12-24 01:45

[quote="IngOehman"]Och här kommer alla 70-tals filter i version för de nya diskantelementen:

Bild

Och för OA-5 (och förstås popboxen i 8 ohmsversion):

Bild

Vh, iö[/quotefe]

Jag blir lite fundersam på omplaceringen av solfjäderplaceringen i
original beträffande OA 116, när de två översta i skissen ändrat riktning till 45 gr resp c:a 90 gr.
Är det bara ett korrekturfel, vilket jag misstänker, eller avser du att man skall ändra riktning på dessa?

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2010-12-25 13:21

Det undre dokumentet finns tydligen i två olika versioner. Enda skillnaden är kondingens värde till diskanterna, 3,9µF eller 1,8µF. Som jag har förstått så gäller det lägre värdet, 1,8µF.

Bild
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2010-12-25 13:46

Fast med OA-5-MMX så har man ju rondellen, och kan testa en massa
olika utstrålningsegenskaper utan att behöva bygga om något. :)

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
gubbslyna

Inläggav gubbslyna » 2011-02-11 11:39

Kan någon vänlig människa förklara för mig vad jag behöver köpa för komponenter till ett par OD-11 för att anpassa dom till T22 och B65oa II? Har försökt förstå det som skrivits på diverse forum och hifikits pdf men det ger mig bara ångest! Ett seriöst kopplingsschema och en lista på de komponenter vore väl på sin plats? Tråkigt att dom färdiga filterna rann ut i sanden.

Hjälp!

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2011-02-12 12:25

gubbslyna skrev:....Tråkigt att dom färdiga filterna rann ut i sanden.....

Läs vad grafpro skrev i denna tråd 16 oktober 2009 och kolla sen på http://grafpro.se/carlsson.html.
OD-11, 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 2xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
gubbslyna

Inläggav gubbslyna » 2011-02-14 13:54

Jag förstår fortfarande inte vad jag behöver för komponenter för att modda ett originalfilter. Varför ska det vara så svårt att göra en enkel beskrivning?

Edit:
Försökte sammanställa en lista på de komponenter som behövs för att modda filtret på OD-11

* Spole 0,5mH bytas mot 0,6mH
* Kondensator 5,6uF bytas mot 8,2uF
* Motstånd 1,8 ohm bytas mot 5,6 ohm (-3dB dämpning)
* Motstånd 2,2 ohm bytas mot 8,2 ohm (-6dB dämpning)
* Limma ett motstånd på 2,2 ohm över 0,6mH spolen
* Kondensator 10uF bytas mot 15uF (B65oa II)

Stämmer? Stämmer inte?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2011-02-14 17:08

Jag antar att inlägget är riktat framförallt till mig, men just nu sitter jag
nere i skåne och har inte tillgång till alla uppgifter, men ändå skall jag för-
söka svara så bra jag kan - och det blir detta:

Basfiltret kan vara oförändrat, diskantfiltret som du ser på schemata ovan
är framtaget inte genom att titta på resulterande tonkurvan, utan genom
att jag bara tittat på differenserna mellan det gamla och det nya diskant-
elementet, och det ger alltså snarare en dimensionering som "härmar den
gamla" snarare än en som jag eventuellt skulle föredra själv. Det finns alltså
ett stort utrymme för experimenterande.

I din egen förklaring av hur man går tillväga för att modifiera tycker jag det
ser ut som om du glömt bort 3,3 uF-kondensatorn helt och hållet, och att
du velat byta 5,6 till 8,2 när den senare egentligen skall in på en ny plats i
filtret, efter den shuntande spolen.

Och nivån för diskantområdet, den utgår jag ifrån att var och en ställer in,
med hjälp av ett seriemotstånd före diskantfiltret. Hur stort det skall vara
för att uppnå den dämpning man vill ha, kan man utläsa av de tabeller jag
tagit fram, som visar just detta.

Jag har dock sagt till mig själv att jag skall försöka få tid framöver att trim-
ma alla de nämnda filtren lite, genom att både lyssna och mäta mera på res-
pektive system.

Men det är det där man tiden...

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
gubbslyna

Inläggav gubbslyna » 2011-02-14 17:26

Herregud vad förvirrad jag är...

3,3 uF sitter väl redan där från början? Och bytet från 5,6 till 8,2 uF är så jag uppfattat grafpro's beskrivning.

Men det är inte lätt när man är dum så att säga!

Edit:
För att göra det lite klarare så har jag lånat grafpro's bild och ritat dit komponentvärdena med dom gamla inom parantes. Är jag helt ute o cyklar eller?

Bild

Användarvisningsbild
grafpro

Inläggav grafpro » 2011-02-14 23:46

3,3uF ersätter en 5,6uF. 8,2uF är ny. Annars rätt.

Vill man anpassa för B65oaII ska befintlig 10uF också bytas mot 15uF.

Seriemotstånden ger lite jämnare avstånd mellan lägena om man istället har ett 4,7ohm först, före byglarna (men svår att få plats med på gamla kortet), och därefter 3,3ohm och 4,7ohm parallellt med byglarna.

De nybyggda filter för OD11 jag gjort på sistone har jag också försett med en 5,6uF parallellt med första motståndet (4,7ohm). Då får man med bygeln i högsta läget en extra diskanthöjning över 8-10kHz som passar bra om man har högtalarna stående på golvet.

Med detta upplägg blir mellanläget på byglarna och högtalarna riktade framåt, eller högsta läget på byglarna och högtalarna riktade uppåt i båda fall en häpnadsväckande jämn energikurva.
Drev HiFi-butik med Sonabprodukter, byggde studio- och orkesterelektronik och gav ut vinylinspelningar i ett tidigare liv. Gillar modern konstmusik. Är sannolikt tondöv.

Användarvisningsbild
gubbslyna

Inläggav gubbslyna » 2011-02-15 01:28

Tack som f a n! Nu har jag förhoppningsvis bättre koll på läget.

Då ska denna bilden stämma?
Bild

Vad händer om man behåller dom gamla motstånden på 1,8 och 2,2 ohm föresten?

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2011-09-20 22:57

Januari 2009:
LypsylateX skrev:Sedan vet jag inte om min personliga ekonomi är sådan att jag inom rimlig framtid har möjlighet att köpa* ersättningsdiskanter till OA-116. Eller så får jag skynda mig som attan innan livet går vidare och det kommer börja komma närmare barn... för då kommer jag absolut inte ha råd. ;-)

Jodå, jag fick barn mars 2010, och inte långt därefter blev jag ensamstående. Varken det ena eller det andra skapar mer tid eller ekonomiska muskler, det ska gudarna veta.

Så det fick bli omkantade originalelement i OA-116, med kontrollmätta MT-24or, men eftersom tid för att själv göra detta saknas byttes mina mot ett par färdigiordningställda från grafpro. Betydligt mer småbarnskompatibla hötalare än mina kära piP.

IngOehman skrev:Vad man kommer att kunna göra med 116 är att renovera dem med nytt
baselement (5 ohm och 8" stort, men motorstyrka nog att klara den rätt
så lilla lådan). Allt man behöver göra är att förse lådan med en ny under-
delsplatta som passar nya baselementet, och förstås anpassa med nytt
filter.

Finns det någon som vet eller tror sig veta, eller kan hänvisa till någon lämplig tråd där det spekuleras om huruvida detta projekt är dött, ligger i en eventuell framtid eller definitivt kommer, ehuru obestämt när?

Med andra ord, är det dags att börja skära i dotterns kläd- och blöjbudget för att ha råd den dagen det händer, eller är det för tidigt? ;)
Skulle du vilja se ut dummare än vad du är, eller vara dummare än du ser ut?

Användarvisningsbild
rampitsch

Inläggav rampitsch » 2011-09-21 13:04

Jag har inte hört någonting om detta, så antingen träda eller dött.

Dock väntar jag också på denna, skulle vara det som behövs till mina OA116 som låter underbart i övrigt.

Kul med barn, trist med ensamstående. Hoppas det går bra ändå.

MVH
Rampitsch

Användarvisningsbild
tinnitus

Nya OA-basen

Inläggav tinnitus » 2011-09-28 22:33

Varför inte fråga Per på CP, han bör väl
vara något så när informerad om huru-
vida projektet ligger nere eller är under
utveckling.

Föregående

Återgå till Carlsson Illuminati