Tengil skrev:IngOehman skrev:Sista gången jag hörde Stig kommentera inspelningen, det var bara några
månader innan han dog, hade han givit upp hoppet om den, och menade
att hans bedömning nu var att den inspelningen inte var bra, men han
behöll den ändå för han hade tröttnat på att sälja den.
Det finns många roliga historier att berätta om många av Stigs fonogram,
och om hur han såg på sin fonogramsamling.
Vh, iö
Hmm, nu blir jag nyfiken, HUR bra var inspelningen, enligt dig ?
Vh Christer
Satt och hoppades att ingen skulle fråga det.
Jag har tyckt samma sak om den sedan första gången jag hörde den, och
jag tycker inte att det är en bra inspelning, men den är heller inte sämre
än de flesta av den tidens orkesterupptagningar, möjligen rent av något
bättre. Fast mest gillar jag den för musikens framförande.
Det som stör mig mest på den är de väsande förstaviolinerna* och lite av
allmän orenhet också. Det förstnämnda beror vågar jag säga med nästintill
fullständig säkerhet på alltför högt placerade mikrofoner, som plockat upp
just ljudet i den höga strålningsriktning som sammanfaller med violinernas
(många av dem) locks normalvektor. Där väser det illa då locket i kraft av
den förhållandevis stora våghastigheten, förstärker harts-väset kraftigt i
den strålningsriktningen.
I en ortoakustisk högtalare är det en svår inspelning eftersom problemet
ökar när denna väsande klang skickas ut i alla riktningar och sedan även
när lyssnaren i alla riktningar, vilket ju inte är fallet i konserthuset.
- - -
Men - jag skall inte sticka under stolen med att inspelningen ifråga inte är
bara dålig, utan den är även "svår". Med det menar jag att det är min upp-
fattning att den KAN framstå som sämre än den är, när den elektronik som
finns i kedjan inte klarar av signalen. Det framgick med önskvärd tydlighet
när man lyssnade hos Stig, med viss elektronik.
De ortoakustiska högtalarna är som sagt heller inte i sitt esse just när man
försöker återge något som i verkligheten är smalstrålande, i synnerhet inte
om det smalstrålande har "fångats i strålen" (som violinväset).
Sagt med andra ord: Står man naturligt i strålen när man lyssnar i verklig-
heten så blir det inte så bra när man återger det ortoakustiskt bred- eller
rundstrålande, och står man INTE i strålen när man lyssnar naturligt live,
så blir det verkligen dåligt, extra dåligt, när man på inspelningen fångat
det i strålen, och lyssnar på det ortoakustiskt återgivet**!
Och det gör förstås valet av förstärkare synnerligen kritiskt. Det framgick
som sagt väldigt tydligt hos Stig.
De förändringar på högtalarna (OA-52) som gjordes under dessa år påver-
kade faktiskt just denna inspelnings spelbarhet klart mindre än de byten
av elektronik (DACar, försteg och förstärkare) som gjordes.
Vh, iö
- - - - -
*Fast jag tror att många ändå skulle bli lite förvånade över hur pass bra
denna inspelning ändå kan låta i högtalare som inte nödvändigtvis är på
något sätt bättre än OA-52, men som drabbas mindre illa av just denna
typ av fel.
**Det är ju ett oundvikligt dilemma detta, att högtalare som är väldigt rund-
strålande kommer att drabbas på det viset när man spelar ljud som natur-
ligt inte är rundstrålande. Men liknande problem får man ju även från hög-
talare av "motsatta sorten".
Om man t ex tittar på en planarhögtalare (sådana ger nästan alltid en ext-
remt fallande energikurva mot höga frekvenser) så kommer de ju inte att
kunna återge ett naturligt ljust omgivande ljudfält. De kan bara förmedla
rumsinformation framifrån.
Det ena är inte bättre eller sämre än det andra, bara annorlunda, och som
jag ser det är det bra att det finns valfrihet. Frågan är dock om inte det
allra tokigaste vore högtalare för flerkanalsinspelningar, med olika strålings-
egenskaper för olika kanaler, således att trumpeter återgavs av en annan,
mera riktad, del av högtalaren än flöjt och triangel...
Stereosystemet är helt enkelt förlustbehäftat och man behöver göra vissa
val baserade på vad man prioriterar och för all del vad man "gillar" när man
skall välja hur man vill utforma en högtalare. Det finns ingen gratis lunch.
En given högtalare i kombination med stereosystemet, lyssningsrummet,
och organismen människa (närmare bestämd den senares hörselapparat)
kommer - hur man än väljer - inte att kunna återge en originalhändelse
perfekt.
Det är i själva verket en fysikalisk omöjlighet!
Därför får man välja vad man tycker är för egenskaper som är mest "nor-
mala" eller mest viktiga med avseende på hur naturligt ljud "är", statistiskt.
Och beroende på vem man är och vad man gillar, så kan man ha väldigt
olika uppfattningar om hur normala ljud "är". Alla gillar ju inte ens samma
ljud/instrument/perspektiv.
I själva verket så tror jag ingen som tänkt igenom saken och kommit fram
till hur man tycker det "skall vara", kommer att komma fram till en lösning
som man inte själs ser som en sorts kompromiss mellan en uppsättning av
olika möjliga val. Den som inte kommer fram till något som är en balansakt,
har helt enkelt inte tänkt tillräckligt, för en balansakt är det!
Men det finns inget svar på vilken balans som är den rätta.
Och skall man ställa till funderingarna ännu mera så är det ett faktum att
lyssningsrummet är en del av ekvationen också. Olika rum behöver därför
olika lösningar, och är rummen väldigt olika - så behöver lösningarna vara
det också.
De flesta lyssningsrum i hemmen har dock format i samma storleksordning,
så det jag skriver om variationer även inom en given filosofi, blir en mindre
tung synpunkt om perspektivet insnävas till att inbegripa bara vardagsrum.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).